شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۰
اسفند

 

 


دریافت

 

بعضیا نمی توانند هضم کنند نماز معراج مومن است و می توان به عوالم بالا رفت! راه اثبات چیست؟ 
 از کجا بفهمیم ایمان در قلب نفوذ کرده یا نه؟ 
 نماز میزان است. همه جا. 
(#سخنران استاد محمد شجاعی ره) در بالا👆👆👆👆👆
در پنج دقیقه نماز گاهی انسان به سرعت می رود تبریز، می رود اداره، می رود بازار و .... 
خیلی ها که نمی توانند هضم کنند رسول الله در نماز عروج کرده و به  آسمان ها رفته برای اون ها همین نماز دلیل است. 
همون طور که ما به سرعت در پنج دقیقه نماز خواندنمان، می رویم بازار و اداره و....  پیامبر عوالم ملکوت را به سرعت سیر می کند.
نماز معراج مومن است حالا اگر برای ما نیست مشکل از ماست. ما باید ایمان را از صورت قلب به عمق قلب برسانیم تا بتوانیم با نماز عروج کنیم. 
اگر ما از جهت علمی خود را تقویت می کنیم این بعد علمی باید بریزد در نماز و نماز ما بهتر شود وگرنه معلوم است علم در مرحله قلب وارد نشده است. 
در تفسیر نور آمده است :
در کنار حرم امام رضاعلیه السلام خدمت علامه ی طباطبایی قدس سره رسیدم و عرض کردم: من در سالهای اول تحصیلم همین که مشغول نماز میشدم، حالت گریه و خشوع داشتم، ولی اکنون که با سواد شده ام در نماز غافلم، پس آیه انّما یخشی اللّه من عباده العلماء چه میگوید؟ ایشان فرمود: علمی که شما دارید، یک سری اطلاعات و محفوظات است، اگر علم واقعی بود، عبودیّت تو بیشتر میشد.


به این چند آیه و کلمه خشوع در آن ها دقت کنیم.

وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ
 و از صبر و نماز یاری جویید و این کار جز برای خاشعان، گران و سنگین است
سوره البقره آیه 45

الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
 (خاشعان) کسانی هستند که به (قیامت و) ملاقات (با حساب) پروردگارشان و بازگشت به او ایمان دارند.
سوره البقره آیه 46


وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ کَذَٰلِکَ إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ
 و همچنین از مردم و جنبنده ها و چهار پایان به رنگهای گوناگون (آفریدیم)؛ از میان بندگان او تنها دانشمندان (ربّانی) خشیت الهی دارند، بیشک خداوند، عزیز و آمرزنده است
سوره فاطر آیه 28

###################

 

 


دریافت

فلسفه گفتن هفت تکبیر نماز چیست؟ 
مستحب است قبل از ورود به نماز شش تکبیر گفت و با تکبیر هفتم وارد نماز شد. 
اگر نماز معراج مومن است در این هفت تکبیر هم اسرار نهفته است منبع روایت: علل الشرایع، ص 322، باب، 30، حدیث 4.
در وضو هم اسرار نهفته است. 
در شرح وضو آمده است که اگر طبق روایت آداب وضو،  با توجه، اذکار مربوط به وضو گفته شود، از وضو فرشته خلق می شود. با توجه به آخر روایت. مراجعه شود به کتب دعا. 

پس باتوجه و با حضور قلب وضو بگیریم تا نورانیت تولید شود و این نورانیت را ببریم در نماز . 
(#سخنران استاد مروجی سبزواری در بالا) 👆👆👆👆👆

###########################################

 

 


دریافت

در عرفان دو مقام هست به نام های مقام محو (فنا) و مقام صحو (هوشیاری، بقای بعد از فنا) حالا می خواهیم این مقام را در آیه ولایت علی ع توضیح دهیم. ببینیم مقام محو و مقام صحو در نماز حضرت علی ع چقدر زیباست. 
(#سخنران استاد طاهرزاده در بالا) 👆👆👆👆👆
گزیده جلسه 33 شرح کتاب جنود عقل و جهل امام خمینی ره. 
🌷🌷🌷
هم ساقی کوثر تویی💐
هم هادی و رهبر تویی💐

هم شاه بحر آور تویی💐
هم شافع محشر تویی💐

هم نور پیغمبر تویی💐
هم عاشق داور تویی💐

هم حیدر صفدر تویی💐
شاهانه گویم یاعلی💐

 
  
محو، فنای در خداست در حالی که سالک از خلق غایب می شود
مقام صحو مقام هوشیاری است در عین فنای در حق، با چشم حق خلق را می بیند. (برای فهم این مقام حدیث قرب نوافل و حدیث قرب فرایض را سرچ (جستجو) کنید.) 
حضرت علی ع که در رکوع زکات می دهند در مقام صحو هستند یعنی در حالی که محو خدا هستند با چشم حق خلق را می بیند و به این خاطر ولایت به ایشون داده می شود. 
وگرنه کسی که در مقام محو باشد نمی تواند ولایت خلق را به عهده بگیرد. 
عارف در کثرت وحدت دارد و در وحدت کثرت و این اعتدال است. 

شهید مطهری این دو مقام را این گونه توضیح می دهد:

کتاب  آشنایی با علوم اسلامی2 (کلام ، عرفان ، حکمت عملی)  بخش دوم; عرفان  درس دهم 

در کلمات عرفا سخن از محو و صحو نیز بسیار آمده است. مقصودشان از محو این است که عارف به جایی میرسد که محو در ذات حق میگردد و از خود فانی میشود، یعنی « من » در او محو میشود، او دیگر خود را مانند دیگران « من » درک نمیکند.

اگر محو شدن به حدی برسد که آثار « من »نیز محو شود « محق » نامیده میشود. محو و محق، هر دو بالاتر از مقام غیبت است که قبلا اشاره شد. محو و محق فنا است. ولی عارف ممکن است از حالت فنا به حالت بقاء بازگردد. اما نه به این معنی که تنزل کند در حالت اول، بلکه به این معنی که بقاء بالله پیدا میکند. این حالت را که فوق حالت « محو » است « صحو » مینامند.

 

#######################

 


دریافت

 

چرا امام حسین ع وسط جنگ، نماز جماعت اقامه می کند و نه نماز فردی؟ 
اگر رهبر جامعه اسلامی مرد چی کار کنیم؟ همان کاری که در نماز جماعت می کنیم. 
(#سخنران استاد قاسمیان در بالا) 👆👆👆👆👆
در نماز جماعت یک نکته بسیار مهم دیگر هم وجود دارد. 
پیامبر(ص) فرمود: لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْکِتَابِ. نماز نمی باشد مگر با فاتحة الکتاب
 مستدرک‏ الوسائل ج : 4 ص : 158
حالا در نماز جماعت چه اتفاقی می افتد؟ 
مهم ترین قسمت نماز یعنی سوره حمد را امام جماعت می خواند و بقیه هم ساکت هستند و گوش می کنند. 
این نکته برای کسانی که اهل معنا هستند نکته های فراوان دارد.

 

  • شنگول العلما