شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۰
ارديبهشت

برگرفته از سخنرانی ها اساتید طاهرزاده و قاسمیان و مرحوم أیت الله شجاعی و آیت الله جوادی و کمی حاشیه از طرف من:

پاداش روزه دار واقعا عجیب و هیجان انگیز است.
 الصوم لی و اَنَا اَجزی به
یکی از معناهای صبر، روزه است. و در آیه سوره بقره، روزه قبل از نماز آمده است. و این مطلب اهمیت روزه را می رساند
روزه نفی خود است. نخور نبین نگو و.... 
کنار بینهایت حتی اپسیلون هم جا نمی شه
خداوند بی حد است. وقتی نفی خود کردیم و بینهایت آمد جایی برای غیر نمی ماند. 
مولوی:
پیش بی حد هرچه محدودست لاست
کل شیء غیر وجه الله فناست

عطار:
تو مباش اصلا، کمال اینست و بس
تو ز تو لا شو، وصال اینست و بس

تفسیر نور درباره روزه:
روزه ی مردمان عادّی، همان خودداری از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نیز لازم است، و روزه ی خاصّ الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان، خالی بودن دل از غیر خداست 540
 روزه، انسان را شبیه فرشتگان میکند، فرشتگانی که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند. 541 
  رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هرکس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده میشود. 542 چنانکه در حدیث قدسی نیز آمده است که خداوند میفرماید: الصوم لی و اَنَا اَجزی به. روزه برای من است و من آن را پاداش میدهم 543

540) تفسیر روح البیان
541) صاحب جواهر، نقل از آیةاللَّه جوادی
542) و 4. تفسیر مراغی، ج2، ص69.
543)  
544) کافی، ج2، ص100.

########################

 

خودخواهی یعنی اینکه انسان از لذتهای نفسش خوشش بیاد. 
یعنی خودشو نفسش می گیره. 
خیلی برای انسان حجاب ایجاد می کند. 
شما غذا بخوری که لذت ببری یا غذا بخوری برای رضای خدا خیلی فرق می کند. 

اگر انسان دایم بر اساس لذت نفس حرکت کنه چی دوست دارم؟ چی لذتش بیشتره انجام بدم؟ و.... من نفسانی خود را تثبیت می کند و از من روحانی خود فاصله می گیرد.
 
حالا با هم خطبه بسیار زیبای زیر را ببینیم خطبه 289
جمله ای که به بحث مربوطه، این جمله است اما ترجمه کل خطبه ( ترجمه دشتی) گذاشته می شود:
وَ کَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ یَنْظُرُ أَیُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى، [فَخَالَفَهُ] فَیُخَالِفُهُ

الگوى کامل انسانیّت (اخلاقى، اجتماعى، تربیتى):
و درود خدا بر او، فرمود: در گذشته برادرى دینى(1) داشتم که در چشم من بزرگ مقدار بود چون دنیاى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود، و از شکم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى یافت آرزو نمى کرد، و آنچه را مى یافت زیاده روى نداشت.
در بیشتر عمرش ساکت بود، امّا گاهى که لب به سخن مى گشود بر دیگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش کنندگان را فرو مى نشاند.
به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود، امّا در برخورد جدّى چونان شیر پیشه مى خروشید، یا چون مار بیابانى به حرکت در مى آمد.
تا پیش قاضى نمى رفت دلیلى مطرح نمى کرد، و کسى را که عذرى داشت سرزنش نمى کرد، تا آن که عذر او را مى شنید، از درد شکوه نمى کرد، مگر پس از تندرستى و بهبودى، آنچه عمل مى کرد مى گفت، و بدانچه عمل نمى کرد چیزى نمى گفت، اگر در سخن گفتن بر او پیشى مى گرفتند در سکوت مغلوب نمى گردید. و بر شنیدن بیشتر از سخن گفتن حریص بود.
اگر بر سر دو راهى دو کار قرار مى گرفت، مى اندیشید که کدام یک با خواسته نفس نزدیک تر است با آن مخالفت مى کرد.
پس بر شما باد روى آوردن به اینگونه از ارزش هاى اخلاقى، و با یکدیگر در کسب آنها رقابت کنید، و اگر نتوانستید، بدانید که به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها کردن همه است.

################

خوشکلی هم حد داره. زنان مصری که دست و ترنج رو باهم بریدند شیفته خوشکلی  نشدند بلکه حضرت یوسف علیه السلام در آنجا تجلی کرد، وگرنه همه ی مصری ها باید جذب زیبایی حضرت یوسف علیه السلام می شدند. 
حالا اگر خدا بر قلب کسی تجلی کند دیگه سختی و آسانی و تیکه ی این و آن و غذای خوب و بد و.... براش مطرح نیست 
مثل کسی که موقع تماشای فیلم می ره توی تلویزیون، هر چی صداش می زنیم نمی فهمه، کسی که خدا بر او تجلی کند همین طور می شه دیگه سختی و آسانی دنیا براش مطرح نیست
حالا ذکر گفتن برای حفظ این حالت است. 

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

2ـ قال رسول اللّه ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ: أفضل النّاس من عشق العبادة فعانقها، و أحبّها بقلبه، و با شرها بجسده، و تفرّغ لها، فهو لایبالی علی ما أصبح من الدّنیا علی عسر أم علی یسر.[2]پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ: برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود; پس، دست در گردن آن آویزد و از صمیم دل دوستش بدارد و با پیکر خود با آن در آمیزد و خویشتن را وقف آن گرداند; و او را باکی نباشد که دنیایش به سختی گذرد یا به آسانی.
2: الکافی: 2 / 83 / 2 و ح 3

 

#################

تا می تونید کار مومنین(نه فاسقین)  رو توجیه کنیم برای چی؟ برای اینکه غضب بی جا نکنیم. 
غضب چرا خطرناکه؟ 
 ‏‏قالَ‏‎ ‎‏رَسُولُ الله ـ صلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ : «الغَضَبُ یُفسِدُ الایمانَ کَما یُفسِدُ الخَلُّ‏‎ ‎‏العَسَلَ. 
 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمودند: غضب و خشم، ایمان  را تباه می کند، آنچنانکه سِرکه عسل را.(وسائل الشیعة، ج 15، ص 358، باب 53 از ابواب جهاد نفس، ح 2؛ اصول کافی، ج 2، ص 229، باب غضب، ح 1).

 خیلی باید مراقب بود که غضب بی جا نکرد، خیلی. 
وگرنه رابطه مون با خدا خراب می شه و ایمان تباه می شه. 
توجیه کردن و خوشبین بودن به مومنین رو یاد بگیریم تا غضب بی جا نکنیم

 رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : اُطلُبْ لأِخِیکَ عُذرا، فَإنْ لَم تَجِدْ لَهُ عُذرا فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا .[بحار الأنوار : 75/197/15.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : براى گفتار و کردارى که از برادرت سر مى زند ، عذرى بجوى و اگر نیافتى ، عذرى بتراش. 

مثلا یکی از میدان ها میدان زن و شوهری است. تا می تونید کار همسر رو توجیه کنیم تا نگاهمون به همسر رحمت باشه نه غضب. پدر و مادر که دیگه جای خود دارد و اف هم نباید گفت.
تعارف بهمون نکردن توجیه کنیم حواسش نبوده، جواب سلام نداد با خودمون بگیم یا نشیده یا فکرش درگیر کارش بوده، چیزی شکست خب هیچ کس از شکستن لذت نمی برد حواسش نبوده و چیزی شکسته شده و... 
وقتی ما توجیه کنیم از عمد نبوده و  سهو بوده خیلی در کنترل غضب موثره
خوشبینی و توجیه کردن رو تمرین کنیم تا غضب بی جا ایمان را خراب نکند.

 

#################

یک نکته بسیار زیبای روانشناسی از قرآن:
جاهل رو با جهلش مبارزه کنید و نه با خودش. 
مشکل ما اینه که وقتی یکی یه صفت بد داره کلا با خود اون آدم بد می شیم در حالی که فقط باید با اون صفتش بد بود.
 بالاخره هر کس یه بدی داره یکی غیبت، یکی خسیس و...

حتی این نکته رو برای فرزندانمون رعایت کنیم
وقتی فرزندمون کار بدی می کنه هیچ وقت بهش نگیم خیلی بدی بلکه بگیم این کارت بد بود.
با خواهرمون از جهتی (سیاسی دینی و... ) اختلاف داریم دیگه کلا اونو بد ندونیم فقط از اون جهت به خیر دعوتش کنیم. 

در انتخابات و فتنه ها و.... مراقب تهمت و اهانت و.... باشیم 

در آیه زیر کلمه السَّیِّئَةَ گناه وجود دارد نه مسی ء یعنی گناهکار. 
 با گناه شخص مبارزه کنیم نه با خود شخص. 
 
ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ
 بدی را به بهترین راه و روش دفع کن، ما به آنچه توصیف میکنند آگاهتریم
سوره المومنون آیه 96

 

#################

دستورالعملی از علامه حسن زاده از کتاب برنامه ها و نامه ها

 

 

 

  • شنگول العلما