شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۵
مهر

اگر همسر یا فرزندت یا... قوری رو شکست و شما عصبانی شدی و سرش داد زدی، این از حب دنیاست. چرا؟ 
آیا اون دوست داشت قوری رو بشکنه؟ نه. 
آیا برنامه ریزی کرده بود بشکنه و از روی عمد بود؟ نه. 
آیا از عمد دقت نکرده بود که بشکنه؟  نه. دقتش رو کرده اما شکسته. 
حالا اگر چیزی رو نمی دونست که چطور قوری رو بگیره یادش بده مثلا با دست راست و دستگیره بگیره، اما داد نداره. 
پس چرا داد می زنیم و عصبانی می شیم؟
 چون حب دنیا داریم یعنی همون حب قوری توی دل هست. 
حالا به جای قوری،  تلویزیون و لب تاب و ماشین و خونه و... بذاریم. 
گناه تحقیر کردن و دل شکستن و غضب بی جا، خیلی از اون قوری و.... بیشتره و از نظر معنوی خیلی ما رو پایین می آره. 
حدیث زیر باعث می شود سالک خیلی خیلی دقت کنه در رفتارش:
پیامبر خدا (ص) فرمود: هر که مؤمنى را آزار کند مرا آزار کرده، و هر که مرا
آزار کند خدا را آزار کرده، و هر که خدا را آزار کند در تورات و انجیل و زبـور و
فرقان لعنت شده است. (جامع الاخبار/ 72 البحار 75 /150)

خواجه احمد غزالی وقتی شاگرداش چیزی می خریدن مثلا اسب می خریدن، یه نگاه بهشون می کرد می گفت بفروش. 
هی می خریدن هی می گفت بفروش
اما خودش همه چیز داشت
شاگردان از او علت را پرسیدند گفت:من میخ اسب رو توی طویله می زنم اما شما میخ رو در دل می زنید. 
ریشه بسیاری از غضب ها حب دنیا و حب نفس هست و باید درمان بشه.
حب دنیا مانع جهاد با اموال و حب نفس مانع جهاد با نفس است. 
حب نفس و خود رو مهم دونستن ریشه ی خیلی از مشکلاته. 
چرا به من گفتن بی سواد، چرا به من تعارف نکردن و..... 
یه ضرب المثل که جان کلام می گوید مثل زیر است: 
به اسب شاه گفتن یابو.
حب نفس باعث می شه مشکلات در حد پشه ما رو از پای در بیاورد.  برای اینکه مشکلات پشه ای ما را فلج نکند باید بی خود شد و خود را کسی ندانستن:
آن نفسی که باخودی خود تو شکار پشه‌ای
وان نفسی که بیخودی پیل شکار آیدت

آن نفسی که باخودی بسته ابر غصه‌ای
وان نفسی که بیخودی مه به کنار آیدت

من نفسانی انسان حجاب است برای من روحانی انسان. و مانع صعود می شود. 

امام خمینی ره در فرانسه به دستشویی رفتن اما دستشوییشون طول کشید. اطرافیان نگران شدند. 
بعد دیدند امام خمینی ره داشتن دستشویی می شستن.
ما ها چطور آیا تا این حد بی خود شده ایم که با درجات بالای علمی و اجتماعی و.... کارهای به ظاهر کوچک بکنیم؟ 
ابن الوقت باشیم در هر زمان به وظیفمون عمل کنیم
ابن الوقت یعنی چه؟ زندگی در حال. 
وقتی می توان در لحظات زندگی کرد که آن لحظه را باقی کنیم اگر آن لحظه فانی شود باز غصه می خوریم. 
لحظات، زمانی باقی می شوند که برای خدا باشد. کار می کنم برای رضای خدا، درس می خوانم برای رضای خدا، می خورم و می خوابم برای رضای خدا و... 
چای خوردن برای لذت بردن و چای خوردن برای خدا دو اثر متفاوت داره

اخلاص دقایق فراوان دارد. مثلا وضو بگیریم هم برای قرب به خدا و ضمنا شادابی و نشاط هم پیدا کنیم، این وضو آفت دارد  چون خودمون رو هم در نظر گرفتیم. به شادابی خود هم فکر کردیم. 
خوب دقت کنیم در زوایای قلب عمل خالص خالص برای خدا باشد. 
مقاصد دیگری که آمیخته شود به مقصد ما، آفت اخلاص است. 
یا در سلوک هم آفت در اخلاص هست که غیر از لقاء حق مقاصد دیگری داشته باشیم مثلا شوق کرامت داشتن آفت سلوک است 
حالا به بررسی خود بپردازیم در کار، در ازدواج و در درس خواندن و.... خالص خالص برای رضای خدا هست یا نه.

ادامه در ادامه 

## # # # # # # # # 

 

  • شنگول العلما
۰۱
مهر

متن های طولانی رو در چند بخش بخونید چون مطالب پیوستگی دارند طولانی می شوند ^_^ 

یکی از فتنه‌ها این است که تقصیر را بندازیم گردن هم. یا تک علتی نگاه کنیم.
فتنه‌ی تک علتی واقعا فتنه‌ی خطرناکی است.
وقتی تک علتی نگاه کنیم یعنی اینکه اگر یک فرد انقلابی روی کار بیاید همه چیز درست می‌شود در صورتی که این درست نیست. یا مثلا اگر تحریم برداشته شود و یا ما سازش کنیم همه چیز درست می‌شود. این نگاه تک علتی به گرانی چنین نتیجه‌گیری اشتباهی را هم به همراه دارد. نگاه باید نگاه چند علتی باشد و توجه اصلی به روح گرانی و بعد جسم گرانی. و حال آنکه اکثرا دنبال درست کردن جسم هستیم بدون توجه به روح گرانی.
و اکثرا هم نگاه‌های مادی. در صورتی که اصل روح گرانی است 
هم روح گرانی درست شود و هم جسم و اصالت با روح است.
همان‌طور که ما روح داریم و جسم. هر عملی یک روح دارد و یک جسم. موحدان به دلیل بصیرت و تعالی روحشان، روح اعمال را بهتر درک می‌کنند.
ممکن است کرونا بگیریم چرا؟ 
روح کرونا: گناهان ما باعث می‌شود مریض شویم و مریضی گناه‌پاک کن است یا آزمایش است، یا برای رهایی از غفلت و یاد خدا افتادن چون خدا دوستمان دارد یا ... (حالتی بین خوف و رجا)
و جسم کرونا: رعایت نکردن بهداشت، بی‌اهمیتی به سلامت خود و دیگران.
یا مثلا سیل: روح سیل: فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ سَیْلَ‏ الْعَرِمِ ...(سبا16)پس روى گردانیدند، و بر آن سیل‏[سدّ] عَرِم را روانه کردیم،...(سبا16)
یا برای رهایی از غفلت: وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ‏ (اعراف94) و در هیچ شهرى، پیامبرى نفرستادیم مگر آنکه مردمش را به سختى و رنج دچار کردیم تا مگر به تضرع درآیند. (اعراف94) حالتی بین خوف و رجا.
جسم سیل: ساختن خانه در بستر رودخانه یا عدم هدایت درست سیلاب‌ها و شهرسازی بدون فاضلاب مناسب و ...
حالا شما به جای کرونا انواع بیماری‌ها و به جای سیل انواع حوادث طبیعی را می‌توانید بگذارید. 
ممکن است همین سیل برای یکی گناه‌پاک کن باشد برای دیگری ارتقاء درجه برای دیگرای غفلت‌زدا. 
یک حادثه با کارکردهای متفاوت: إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَةٌ فرمود: گرفتارى براى ستمگران موجب ادب آنها مى‏شود، و براى مؤمن آزمایش حساب مى‏گردد، و براى پیامبران موجب درجات است و براى اولیاء کرامت به حساب مى‏آید. (ایمان و کفر-ترجمه الإیمان و الکفر بحار الانوار  ج‏1 ص: 107) خودت را بیار بالا. معرفت را زیاد کن تقوایت را زیاد کن و سوار بر فتنه و بلا شو و به درجات عالی قرب الهی برس چون که بلا برای اولیا و دوستان خدا کرامت است.
مادی‌گرا فقط جنبه‌ی مادی را نگاه می‌کنند و موحدان روح اتفاق را هم می‌بینند.
حالا گرانی هم همین‌طور است: روح گرانی داریم و جسم گرانی. و حالا تو خودت را بالا بیاور و به وظیفه‌ات عمل کن و سوار گرانی شو و درجات بهشتی کسب کن. 
بعضی می‌آیند گرانی را می‌اندازند تقصیر روابط خارجی، بعضی تقصیر مجلس و دولت و بعضی مردم که در انتخابات درست گزینش نکردند و بعضی عذاب الهی می‌دانند و ....
و حال آنکه همه این‌ها ممکن است باشد. و برای همه هم، آیه و روایت وجود دارد. از این حالت تک نگاهی و تقصیر را گردن یک عامل انداختن خارج شویم و روح و جسم را ببینیم.
علت گرانی می‌تواند انواع مختلف زیر باشد:
گرانی نشانه غضب خدا:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا غَضِبَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أُمَّةٍ وَ لَمْ یُنْزِلْ بِهَا الْعَذَابَ غَلَتْ أَسْعَارُهَا وَ قَصُرَتْ أَعْمَارُهَا وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا وَ لَمْ تَزْکُ ثِمَارُهَا وَ لَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا وَ حُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا وَ سُلِّطَ عَلَیْهَا أَشْرَارُهَا
رسول خدا (ص) فرمود: چون خداوند بر امتى خشم کند و عذاب بر آنان فرود نفرستد نرخ‌هاى آنان گران شود و عمرهاى آنان کوتاه و بازرگانانشان بى ‏سود و میوه ‏هاشان بى ‏برکت شود و نهرهاشان کم آب و باران به موقع نیاید و بدخواه‏ترین افراد اجتماع (اشرار) بر آنان حکومت کند. (الخصال ج‏2  ص : 360)

 اشرارها در حدیث بالا را دقت کنیم تا در احادیث بعدی توضیح داده شود


گرانی نشانه ظهور:
محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام صادق علیه السلام مى‏فرمود: همانا پیش از آمدن حضرت قائم علیه السلام از جانب خداوند آزمایشى است؛ عرض کردم: قربانت گردم آن چیست؟ امام علیه السلام این آیه را خواند: 
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ‏ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ (بقره155) هر آینه بیازمائیم شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش دادن مال‌ها و جان‌ها و میوه‏ها، و مژده ده به صبرکنندگان (بقره 155) آنگاه فرمود: ترس از سلاطین بنى فلان و گرسنگى: به واسطه گرانى نرخ‌ها، و کاهش مال: به وسیله کسادى وضع تجارت و بازار و کمى سود، و کاهش جان‌ها: به مرگهاى عمومى و سریع، و کاهش محصول: به کمى غله و زراعت و بى‏برکتى میوه‏ها. سپس فرمود: «و مژده ده به صبرکنندگان» در آن هنگام به اینکه به زودى حضرت قائم علیه السلام خروج کند. (ارشاد-ترجمه رسولى محلاتى    ج‏2    ص : 344)


گرانی تقصیر ثروتمندانی است که خمس و زکات نمی‌پردازند:
عبد اللَّه بن سنان روایت کرده است که امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند عزّ و جلّ، زکات را مانند نماز، واجب گردانید. و اگر چه بندگان، زکات را آشکارا پرداخت نمایند.
پرداخت زکات، بدان جهت است که خداى عزّ و جلّ، تأمین نیازمندی‌هاى فقرا را، در اموال اغنیاء، مقرّر نموده است. و مى‏دانست که اگر آن مقدار تعیین شده، ایشان را کفایت نمى‏کند، مقدار زکات را بیشتر قرار مى‏داد.
هر گونه تنگدستى که متوجّه فقرا است، به سبب خوددارى اغنیاء از پرداخت حقوق واجب بر ایشان است. (نه از جهت مقدار زکات و نارسایى آن)
(گلچین صدوق    ج‏1 ص 176)
وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنا مُتْرَفیها فَفَسَقُوا فیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمیراً (اسراء16) و چون بخواهیم شهرى را هلاک کنیم، خوشگذرانانش را وا مى‏داریم تا در آن به انحراف‏[و فساد] بپردازند، و در نتیجه عذاب بر آن‏[شهر] لازم گردد، پس آن را[یکسره‏] زیر و زبر کنیم. (اسراء16)


گرانی نتیجه تنظیم نبودن عرضه و تقاضا، دولت مقصر است که تنظیم نمی‌کند ما مقصریم که در کمبود جنس بیشتر خرید می‌کنیم:
حدیث کرد ما را به این پدرم «رضى» گفت که حدیث کرد ما را سعد بن عبد اللَّه از یعقوب بن یزید از صفوان بن یحیى از مسلمه حناط از حضرت صادق (ع) و در هر زمان که در شهر خوردنى و طعامى باشد غیر از آنچه یک نفر از مردمان آن را می‌خرد از برایش روا باشد که به متاع خویش زیادتى را طلب کرد زیرا که چون در شهر خوردنى غیر از آن باشد که به همه مردمان برسد خوردنى به جهت آن گران نشود و جز این نیست که گران مى‏شود هر گاه یک نفر از مردمان همه آنچه را که در شهر داخل مى‏شود بخرد. (اسرار توحید-ترجمه التوحید، ص: 430)
وقتی جنسی گران می‌شود به جای هجوم آوردن به خرید به اندازه و کم بخریم تا قیمت دوباره درست شود.
کافى- معتب گفت در مدینه گرانى شده بود حضرت صادق به من فرمود:
چقدر خوراکى داریم؟ عرض کردم ماههای فراوان ما را می‌رساند. فرمود ببر به بازار بفروش عرض کردم آقا در شهر خوراکى نیست. فرمود بفروش.
وقتى فروختم فرمود: حالا مثل مردم روزبه‌روز خریدارى کن.
فرمود: خوراک خانواده ‏ام را نصف جو و نصف گندم قرار بده. خدا می‌داند من می‌توانم که تمام خوراک آنها را گندم کنم ولى میل دارم خداوند مشاهده کند صرفه ‏جوئى و اندازه در خرج به کار برده ‏ام (البحار ج47ص60)
خب حالا احتکار و ربای فردی یا بانکی یا کم فروشی و گران‌فروشی و .... باعث بی‌برکتی می‌شود همه آیه دارد و اینکه قرض و انفاق مال را رشد می‌دهد.


حتی خوب‌ها هم گاهی مقصرند، با ترک امر به معروف و نهی از منکر. عالمانی که به مسائل، به روز ورود نمی‌کنند و عالمانی که مسائل را به گوش جاهلان نمی‌رسانند هم، مقصرند. جاهلان مقصرند که از عالمان فاصله گرفته اند. امت عملکردش بد باشد کارهای اصلی امت  دست اشرار می‌افتد. خوب‌ها هم اگر ترک امر به معروف و نهی از منکر کنند در اینکه چه کسی در رأس امت قرار گیرد، مقصرند.
وَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِفَیُوَلِّیَ اللَّهُ أُمُورَکُمْ شِرَارَکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا تُسْتَجَابُ لَکُمْ دُعَاؤُکُمْ. امر بمعروف و نهى از منکر را وامگذارید که خدا کار شما را به دست اشرارتان واگذارد بعد خوبانتان دعا کنند و مستجاب نشود (‏ بحار الأنوار ج‏74   ص : 378)
پس اینکه فلانی الان مسول است و با عملکرد بدش باعث گرانی شده است شاید من هم مقصرم. اگر من ترک امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کردم خدا عالَم را جوری  پیش می‌برد که یک مسول باتقوا روی کار بیاید نه یک مسؤل بی‌‌تقوا.

  • شنگول العلما