شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

بانوان نینجاگون

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۵۳ ب.ظ

 
ما با توجه به حرکات در نماز می‌توانیم بفهمیم بانوی الگو  چه ویژگی‌هایی دارد. آیا بانوی الگو بانویی است  که در برنامه عصر قدیم می‌آید پایش را از توی گوشش رد می‌کند و سر و ته می‌ایستد و حرکات نمایشی انجام می‌دهد؟
بعضی‌ها فکر می‌کنند گفته می‌شود بانوان ورزش نکنند. نه ورزش بکنند اما نه جلوی دوربین. اما نه جلوی داوران مردی که چهار طرف تشک در مسابقات بین‌الملل ایستاده‌اند و تمام برنامه ضبط می‌شود. 
ورزش متناسب با روحیه بانوان، در مکان مناسب بانوان. رعایت روح و مکان.

جایزه را خدا باید بدهد نه عصر قدیم و نه المپیک و نه مردم. 
حالا بپردازیم به نماز بانوان. نمازی که باید پنج نوبت ادا شود و حرکاتش جوری است که یعنی کلا بانو باید حیا از حرکاتش بریزد. این مدل حرکات در پنج نوبت نماز تمرین شود تا در کل زندگی پیاده شود.
حتی به نحوه‌ی ایستادن و نحوه فرود آمدن که آسانسوری فرود آید هم کار دارد.
قبل از آن دو آیه را ببینیم و بعد حدیث نماز بانوان:
خداوند بارها داستان حضرت موسی ع را در قرآن آورده اما ببینیم به چه نکاتی توجه شده. در بین آن همه نکات، به نحوه راه رفتن دختران شعیب ع اهمیت داده شده است. 
فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ..... 
 پس (چیزی نگذشت که) یکی از آن دو (زن) در حالی که با حیا و عفّت راه می رفت به نزد او آمد... 
سوره القصص آیه 25
اگر کلمه ((استحیاء(( را نکره ، - بدون الف و لام - آورد، برای رساندن عظمت آن حالت است ، و مراد از اینکه راه رفتنش بر ((استحیاء(( بوده ، این است که : عفت و نجابت از طرز راه رفتنش  پیدا بود(تفسیر المیزان ج16ص335)

یا در آیه زیر خداوند می فرماید:
...... وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
... . و نیز پای خود را به گونه ای به زمین نکوبند که آنچه از زیور مخفی دارند آشکار شود. ای مؤمنان همگی به سوی خدا باز گردید و به درگاه خدا توبه کنید تا رستگار شوید.
سوره النور آیه 31

اما حدیث نماز بانوان 

پدرم (ره) از سعد بن عبد اللَّه، از محمّد بن اسماعیل، از عیسى بن محمّد، از محمّد بن ابى عمیر، از حمّاد بن عیسى از حریز بن عبد اللَّه، از زراره بن اعین، از حضرت ابى جعفر علیه السّلام، زراره مى‏گوید: محضر امام علیه السّلام عرض کردم: آیا بر زن اذان و اقامه هست؟
حضرت فرمودند: اگر زن اذان قبیله را مى ‏شنود هیچ فصلى از فصول اذان را لازم نیست بگوید و در غیر این صورت بیش از شهادتین بر او واجب نمى ‏باشد زیرا خداوند تبارک و تعالى به مردان فرموده: أَقِیمُوا الصَّلاةَ (نماز را بپا دارید) و به زنان نیز فرموده: اقمن الصلاة و اتین الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ (نماز را بپا داشته و زکات را داده و خدا و رسولش را اطاعت نمایید).
زراره مى ‏گوید: سپس امام علیه السّلام فرمودند: هر گاه زن به نماز ایستاد دو قدم خود را جمع کرده و به هم بچسباند و سعى کند بین آنها فاصله قرار ندهد و نیز دستهایش را به خاطر برآمدگیهاى سینه ‏اش به سینه بچسباند و هنگامى که رکوع نمود دست‏ها را بالاى کاسه زانو روى رانها قرار دهد تا بدین وسیله زیاد خم نشده و پشتش بالا نرود و وقتى نشست روى کپل‏هایش نشیند نه آن طورى که مرد مى ‏نشیند و هر گاه به سجده رفت ابتداء زانوها را پیش از دستها بر زمین نهاده و بنشیند آنگاه به سجده رود در حالى که خود را به زمین چسبانده باشد و وقتى مى‏ نشیند رانها را به هم چسبانده و زانوها را از زمین بلند نماید و وقتى مى ‏خواهد بایستد دو دست را در دو طرف خود نهاده بدون این که پشت خود را بلند کند از میان درآید.
(علل الشرائع،ج‏2،ص : 355)
متن عربی حدیث 

أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِی سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ عِیسَى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ الْمَرْأَةُ عَلَیْهَا أَذَانٌ وَ إِقَامَةٌ فَقَالَ إِنْ کَانَتْ تَسْمَعُ أَذَانَ الْقَبِیلَةِ فَلَیْسَ عَلَیْهَا شَیْ‏ءٌ وَ إِلَّا فَلَیْسَ عَلَیْهَا أَکْثَرُ مِنَ الشَّهَادَتَیْنِ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَالَ لِلرِّجَالِ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ قَالَ لِلنِّسَاءِ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِذَا قَامَتِ الْمَرْأَةُ فِی الصَّلَاةِ جَمَعَتْ بَیْنَ قَدَمَیْهَا وَ لَا تُفَرِّجُ بَیْنَهُمَا وَ تَضُمُّ یَدَیْهَا إِلَى صَدْرِهَا لِمَکَانِ ثَدْیَیْهَا فَإِذَا رَکَعَتْ وَضَعَتْ یَدَیْهَا فَوْقَ رُکْبَتَیْهَا عَلَى فَخِذَیْهَا لِئَلَّا تَطَأْطَأَ کَثِیراً فَتَرْتَفِعَ عَجِیزَتُهَا وَ إِذَا جَلَسَتْ فَعَلَى أَلْیَتَیْهَا لَیْسَ کَمَا یَقْعُدُ الرَّجُلُ وَ إِذَا سَقَطَتْ إِلَى السُّجُودِ بَدَأَتْ بِالْقُعُودِ بِالرُّکْبَتَیْنِ قَبْلَ الْیَدَیْنِ ثُمَّ تَسْجُدُ لَاطِیَةً بِالْأَرْضِ فَإِذَا کَانَتْ فِی جُلُوسِهَا ضَمَّتْ فَخِذَیْهَا وَ رَفَعَتْ رُکْبَتَیْهَا مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذَا نَهَضَتِ انْسَلَّتِ انْسِلَالًا لَا تَرْفَعُ عَجِیزَتَهَا أَوَّلا


این هم کلیپ بانوی الگو بانو امین. سخنران استاد قاسمیان

 



مدت زمان: 2 دقیقه 45 ثانیه

  • شنگول العلما