شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۲ مطلب در دی ۱۴۰۲ ثبت شده است

۲۳
دی

تا اینجا در مطلب قبل زوج درمانی چند مطلب گفته شد:
اساس سلوک با نماز هست یعنی برای اینکه ببینیم چقدر سالکیم ببینیم نمازمون چطوره؟ انتخاب عالِم و استاد بر اساس میزان خشوع در نماز. نمونه آیت الله بهجت ره که با نمازخواندنش انسان ها را پرواز می داد.
اساس زوج درمانی با نمازه. هرچه نماز بهتر شود همه چیز بهتر می شود همسرداری بچه داری، مردم داری و .... با توجه به سوره معارج که از دائمون در نماز برسیم به حافظون در نماز.
این مطلب قبل بود حالا باز این موضوع نماز رو بسط بدیم برای تثبیت بیشتر. و کمی اینکه چطوری در نماز مفاهیم رو بریزیم که به عنوان تمرین در هر قاعده گفته می شه.
ایه نماز وسط ایات طلاق چی کار می کنه؟
آیه ۲۳۷ بقره با این عبارت شروع می شه و ان طلقتموهن.... آیه بعد چیه؟
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِینَ
  بر نمازها و نماز میانه مواظبت کنید، و خاضعانه برای خدا به پا خیزید.
سوره البقره آیه 238

دوباره چی اومد؟ حافظون.
حالا مثلا نماز چطوری رابطه زن و شوهر رو خوب می کنه؟
نماز یک نوع تمرین حضور قلب هست موقع عصبانیت این نماز می اد کمک. یادش می اید در حضور خداست و جواب داد را با داد نمی دهد.
مبحث قوه شناسی هم مطرح شد.
قبل از ورود به نماز (حنیف) گفته می شود .
آیه زیر مستحبه قبل از نماز بگیم. که چی؟
که حواسمون باشه داریم با کی صحبت می کنیم  و حنیف هم توش هست.
إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ
  من از روی اخلاص، پاکدلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است؛ و من از مشرکان نیستم.
سوره انعام آیه 79
به خودت بیا و دقت کن داری با کی صحبت می کنی ای شنگول العلما.
تفسیر نور:  حَنیف از حنف، به معنای خالص وبی انحراف، وگرایش به راه حقّ ومستقیم است

حنیف یعنی متعادل. تعادل در قوای باطن و تعادل در مزاج که لازمه تعادل در قواست.
چشم و گوش هم در نماز می رود تحت مدیریت و بالاتر خیال و غضب و شهوت هم می رود تحت مدیریت عقل و قلب.
در نتیجه در زمان دعوای زن و شوهری، به جای صحبت با غصب یا صحبت با قوه شهوت با عقل صحبت می کنیم.
می بینید که با نماز الکی و تند و آخر وقت این نتیجه حاصل نمی شه.
حتما باید حافظون در نماز باشیم.

اذان توجه دادن واقامه قوای آفاقی است و
اقامه توجه دادن و اقامه ی قوای انفسی است.

ایاک نعبد یعنی چی؟ نعبد یعنی ما.
خانه زمین و خانه خدا کجاست؟ مسجد.
خانه بدن کجاست؟ قلب.
نعبد یعنی ما عبودیت می کنیم.
ما یعنی ما نمازگزاران مسجد به امامت امام عادل.
یا یعنی ما همه عالم به امامت امام عادل امام زمان عج
ما تمام اعضای بدن به امامت امام عادل قلب.
خب یک نمونه ریختن معنی رو برای مثال بگوییم. معانی بیشتر باید به کتاب های آداب الصلاة  امام خمینی ره آمیزجوادآقا و ....مراجعه کرد.
در رکوع چند تا فکر می توان کرد؟
فکر در معنی رکوع فکر در ذکر رکوع فکر در معانی ای که بزرگان گفته اند و فکر در علمی که خود کشف کردیم.
می شود چند بار ذکر رکوع را گفت و هربار قلب را به یک معتی توجه داد. البته ذکر رکوع معمولا فرد است یک و سه و پنج و ....
فکر در معنی رکوع:
قسمتی از حدیث:
تأویل کشیدن گردنت در رکوع نیز این است که با خود گویى : اگر گردنم را بزنى باز به تو ایمان دارم..[بحار الأنوار : 84/254/52 .]
این معنی رو روزی چندین بار با خود گفتن انسان را شجاع می کند. ان شاءالله.
فکر در معنی ذکر: سبحان ربی العظیم و بحمده.
فکر در بیان بزرگان: رکوع یعنی توحید صفاتی. نفی صفات از خود و بعد از عالم.
هر خوبی هر کس دارد از اوست از رب العظیم.
و آخر ریختن معانی ای که خود کشف کردیم. مثلا می توان بعد از ذکر رکوع گفت شکرا لله یا دیگر اذکار که معانی اش را کشف کردیم. این هم تنوع در نماز ایجاد می کند و از حالت عادت خارج می شود هم تثبیت علم جدید در خود‌.

دوم بیان شد قاعده صفر. یعنی زندگی در زمان حال،
و همچنین گفته شد اصلاح نیت ازدواج. (هدف از ازدواج ریاضت نفس است و تقرب)
معمولا ازدواج بر اساس لذت نفس منجر به مشکلات فراوان می شود
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ
  براستی که انسان را در رنج آفریده ایم.
سوره البلد آیه 4
پس، ازدواج بر اساس ریاضت نفس درست است.
ریاضت یعنی ورزش. برای ورزش جسم می روند باشگاه و برای ریاضت روح عبادات و جهاد و ازدواج و ....

قوه شناسی و عدالت در زمان مناسب هم گفته شد.
ما در چه قوه ای هستیم چی کار کنیم؟ همسر در چه قوه ای هست به تعادل برسانیم.(خودش یک کتاب می شود با توضیحات بیشتر)
مثلا همسر از اذیت بچه ها، عصبی است الان وقت استدلال نیست. باید اول قوه غضب به تعادل برسد و قوه عقل حکمران شود بعد صحبت کنیم. زمان صحبت در زمان تعادل قواست.
شیطان شناسی و راه حل های کلی.(خودش یک کتاب است)
و اینکه فرد مقابل ما، عملش بد است خودش بد نیست.
این نزغ است مربوط به من نیست مربوط به او نیست. تکرار (این نزغ است) با خود در زمان حمله فکر بد به خود یا قضاوت همسر.
این نزغ است این نزغ است.
اینکار کمک می کند هیچ وقت کینه برادر مومن و همسر و .... را به دل نگیریم. اگر می گیریم تمرین نکردیم.

و نقش بازی مثبت (فتحلم و یا تباکی و فعاشروهن و ...) خود را به صبر زدن، خود را به گریه زدن و ... تکنیک تثبیت صفت خوب است.
مثلا حتی خود را به زهد زدن هم داریم. و (تزهد) در روح می نشیند چرا؟ چون در فطرت ما هست. البته با ریا قاطی نشه.
ریا یعنی تزهد برای مردم اشتباه است.
اما تزهد و خود را به زهد زدن برای خدا درست است و خوب.

آنچه که در فطرت وجود دارد وقتی وانمود کنیم آخر کار می نشیند در روح.
روانشناس ها از این مطلب تلقین کج استفاده می کنند تلقین باید مطابق با فطرت باشد نه هر تلقینی.
مطلب طولانی بود اما هر کدوم از قسمت ها مثلا قوه شناسی یا شیطان شناسی برای خودش یک کتاب است و خیلی خیلی مختصر گفته شد. که همین محتصر خیلی طولانی شد.
اینها بیان شد و موارد دیگر
در کنار همه یک تمرین هم بود. تمرین برای تثبیت است وگرنه دو روز بعد فراموش می شود.
اساس ذکر بر اساس فکر لطیف برای تثبیت و ملکه شدن است وگرنه در بحران می پرد با مرگ می پرد.
تثبیت صفت، خوب شده باشد در اوج عصبانیت انسان خودکنترلی (تقوا) می کند. وگرنه یکی یا هر دو زوج داد می زدند و کار به جای باریک می کشد.
حالا ادامه.

تا کنون بیشتر روی کنترل قوه غضب تمرکز شد و گذشت که بسیار مهم است و ریشه لسیاری اختلافها در زوج درمانی.اما حالا کنترل شهوت. کنترل شهوت یعنی کنترل می خوام می خوام.

صفات متقین:
إِنِ اسْتَصْعَبَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فِیمَا تَکْرَهُ لَمْ یُعْطِهَا سُؤْلَهَا فِیمَا تُحِبُّ؛ قُرَّةُ عَیْنِهِ فِیمَا لَا یَزُولُ وَ زَهَادَتُهُ فِیمَا لَا یَبْقَى؛
اگر نفسش در طلب چیزى ناخوشایند سرکشى کند، پاى مى فشرد تا خواهشش را برنیاورد. شادمانى دلش، چیزى است که پایدار است و پرهیزش، از چیزى که نمى پاید.
تمرکز روی باقیات و نه روی فانیات.
تمرکز روی مسجد(روح) نه تمرکز روی رستوران(جسم)
نه اینکه هیچ وقت رستوران نریم. بلکه تمرکز را می گویم.

این شیوه ها برای مجرد هم کاربرد دارد اما کمتر برایش پیش می اید. اما برای متاهل خیلی بیشتر پیش می آد چون میدان وسیع تره. بچه یک جور همسر، یک جور، خانواده همسر و خود یک جور، در کنار اینها مسولیت ها و کار و ... همه باید رعایت شود لذا دائم درگیر  غضب و شهوت و ... می شود و باید به تعادل برساند.

قاعده دوازده:( ضد زدن)
ضد زدن راهی است برای کنترل شهوت. برای می خوام می خوام نکردن.

ضد هوای نفس عمل کردن.

وَ کَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ یَنْظُرُ أَیُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى، [فَخَالَفَهُ] فَیُخَالِفُهُ. اگر بر سر دو راهى دو کار قرار مى گرفت، مى اندیشید که کدام یک با خواسته نفس نزدیک تر است با آن مخالفت مى کرد.حکمت ۲۸۹گر در خواستگاری پدر دختر گفت من نذاشتم تو دلش آب تکون بخوره این یعنی دختر نازپروده این یعنی با کوچکترین مشکلات به فکر طلاق می افتد. یا زودرنج و قهرقهرو.

این حدیث زیر برای سالک است شاید نتوان برای همه توصیه کرد شاید.
مَنْ أَکَلَ مَا یَشْتَهِی وَ لَبِسَ مَا یَشْتَهِی وَ رَکِبَ مَا یَشْتَهِی لَمْ یَنْظُرِ اَللَّهُ إِلَیْهِ حَتَّى یَنْزِعَ أَوْ یَتْرُکَ.
هر کس هر چه دلش خواست بخورد و هر چه دوست داشت بپوشد و هر چه از مرکبها نظرش را گرفت سوار شود، خداوند با نظر لطف آمیز به او ننگرد تا او به مرگ اندر شود یا آن کارها را وانهد.تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 38
حرام که جای خود دارد حدیث بالا را در حلال بگیریم.  کسی که عادت کرد هر چی خواست فراهم بشه. بعد از ازدواج تحمل خانه کوچک همسر با درآمد کم یا مثلا کمتر گوشت خوردن و ..‌‌. نمی تواند تحمل کند. چون او قبل از ازدواج قوه شهوت را افسار نزده. در نتیجه هی غر می زند هی غر می زند. چرا خونه کوچیکه چرا کارت زیاده چرا درآمد کمه چرا و چرا.
چرا غذات بده خونه تمیز نیست و ....
در بعد سیاسی هم می ریزد. چرا برجام نشد چرا دولت اون جوریه کلا منتظره یک اتفاق بد در مملکت بیفتد هی غر بزند جار بزند ناله کند، درامدم کمه و .‌.
اینها همان شهوتی هست که در کنترل عقل قرار نگرفته. هی به شهواتش فکر کرده شهوت شکم، شهوت راحتی و رفاه، شهوت کار آسون و .... عقل، اسیر شهوت شده.
از کسی که عقلش اسیر شهوت شده تحلیل های سیاسی درست انتطار نداشته باشیم.
یه جوری تحلیل سیاسی می کنه که به شهوتش بخوره. نه یه جوری تحلیل می کنه که عدالت باشه.
حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه:
وَ قَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْیِهِ،
وَ الصَّبْرُ یُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ، وَ الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ، وَ أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْکُ الْمُنَى، وَ کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَى أَمِیرٍ
و آن که تنها با رأى خود ساخت خود را به مخاطره انداخت،
و شکیبایى دور کننده سختیهاى روزگار است
و ناشکیبایى زمان را بر فرسودن آدمى یار،
و گرامیترین بى نیازى وانهادن آرزوهاست
و بسا خرد که اسیر فرمان هواست،

غر یعنی ناشکری وضع را خرابتر می کند.
الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ
انسان می تواند کار کند و شاکر باشد
می تواند کار کند و غر بزند
می تواند مصیبت داشته باشد و شاکر باشد.
می تواند مصیبت داشته باشد و جزع و فزع کند.
در هر دو حالت انسان مصیبت را می کشد. اما یکی مصیبت می کشد و اجر می برد دیگری مصیبت می کشد و ثواب نمی برد.
ظرف ها را می شورد خانه را تمیز می کند (این صدقه است)  بعد غر می زند و باطلش می کند منت می گذارد و باطلش می کند
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ .....
  ای کسانی که ایمان آورده اید، صدقه های خود را با منّت و آزار، باطل مکنید، مانند کسی که مالش را برای خودنمایی به مردم، انفاق میکند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد.....
سوره البقره آیه 264
حالا مرد نفقه می دهد بعد به رو می اره یا غر می زند و .... این هم یک نوع باطل کردن است یا دائم می گوید کارم سخته وای ووی و ....
باید مراقب باشیم ملکوت عمل خراب نشود و فقط پوسته بماند. پوسته در قبر به درد نمی خورد.

##############

  • شنگول العلما
۱۲
دی

نقد یعنی بیان مثبت و منفی کنار هم با تقدم مثبت.

اول با مثبت شروع کنیم یعنی تقدم امر به معروف (مثبت) بر نهی از منکر (منفی)

کار اساسی برای حجاب یعنی نمازخوان بشود و با کیفیت خوب نماز بخواند و خود نماز حجاب را درست کند:

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا
 امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته ای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروی نمودند؛ و بزودی (مجازات) گمراهی خود را خواهند دید
سوره مریم آیه 59

نکته سه تفسیر نور: 3- نماز، سدّی است میان انسان و شهوتها و اگر این سدّ شکسته شود، پیروی از شهوتها برای انسان آسان میشود. اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات

ضایع کردن نماز، غیر از نخواندن و ترک آن است کسی که نماز میخواند، ولی بدون رعایت شرایط آن یا با تأخیر، چنین کسی نماز را ضایع کرده و آن را سبک شمرده است(87)
در روایتی میخوانیم: همین که حضرت رسولصلی الله علیه وآله این آیه را تلاوت میفرمودند، منقلب شده، فرمودند: بعد از 60 سال، گروهی نماز را ضایع خواهند کرد.(88)
اگر این سخن در اوایل سال اوّل هجری گفته شده باشد، سال 60 همان سال شهادت امام حسین علیه السلام و سال به قدرت رسیدن یزید است

87) بحار، ج11، ص72.
88) تفسیر نمونه

شاهد دوم: تقدم تواصوا بالحق (مثبت) بر تواصوا بالصبر (منفی)

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ
  که واقعاً انسان دستخوش زیان است؛
سوره العصر آیه 2

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
 مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نمودهاند
سوره العصر آیه 3

اگر این تقدم رعایت نشه و نقدمون تولید ناامیدی کند یعنی کمک به تقویت کفران و کفر:

یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ
 پسرانم بروید، و از یوسف و برادرش جستجو کنید؛ و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس میشوند
سوره یوسف آیه 87

تحسّس جستجوی چیزی از راه حس است تجسّس به جستجو کردن در مورد بدیها و تحسس به جستجو کردن در مورد خوبیها گفته میشود. (تفسیر نور)

تحسس جمهوری اسلامی فراموش نشود.

تجسس کشورهای کفر هم فراموش نشود قاب رسانه ی غربی فقط قاب خوبی هاست آنچنان که عاشق غرب و شرق تولید می کند. در حالی که تجسس کنیم آنها نقاط ضعف زیاد دارند. 

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
 و اگر مؤمن هستید، سستی نکنید و غمگین مباشید که شما برترید.
سوره آل عمران آیه 139

إِن یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنکُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ
 اگر (در جنگ احد) به شما جراحتی میرسد، پس قطعاً به گروه کفّار نیز (در جنگ بدر) زخمی همانند آن رسیده است و ما روزها(ی شکست و پیروزی) را در میان مردم میگردانیم تا خداوند (با امتحان) کسانی را که ایمان آوردهاند، معلوم دارد و از شما گواهانی (بر دیگران) بگ یرد و خداوند ستمگران را دوست نمیدارد. (گرچه گاهی به ظاهر پیروز شوند)
سوره آل عمران آیه 140

البته که باید بیشتر و بهتر مسول برای معیشت تلاش کند. اما

 

در مقابل این حرف که جمهوری اسلامی زندگی مردم را نابود کرده پاسخ زیر داده شد. البته سیستم رو بشه درست کنیم باید بکنیم. اما اصل و روح سیستم محوری نیست، تقوا محوری است.

این شعر  قبلا اینجا گذاشته شد باز گذاشته می شود:

 

 

و در اخر عکس پروفایلم:

 

  • شنگول العلما