شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

کم عقلی های همسران

دوشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۴۳ ب.ظ

اکثرا همه ی ما به جز اولیای خدا و مومنان واقعی کم عقلیم اما میزانش فرق می کنه.
کم عقل به معنی کم هوش نیست ممکنه یه نفر دکترا داشته باشه و هوش بالایی هم داشته باشه اما خیلی هم کم عقل باشه. در حدیثی، معروف به جنود عقل و جهل، انسان عاقل شرح داده شده است.
عقل از ریشه عقال به معنی در بند کردن نفس. در این حدیث سپاه عقل و سپاه جهل مشخص شده. هرچه به سپاه جهل نزدیک بشیم کم عقل تریم و هرچه به سپاه عقل نزدیک تر بشیم عاقل تریم.
کجایند روانشناسان ما که تست اسلامی میزان عقلانیت با توجه به این حدیث طراحی کنند.
مثال بزنم مثلا یه سوال می تونه این باشه؟
اگر از خانواده همسر یکی به شما تیکه سنگین انداخت چی کار می کنید؟
جواب دادن مثل خودش
قهر کردن تا زمانی که اصلاح بشه
به همسرم می گم بهش بگه رفتارش رو درست کنه.
اصلا مهم نیست ساده از کنارش رد می شم شاید هم منظورش تیکه نبوده شوخی بوده.
بر اساس اینکه کدوم گزینه انتخاب بشه شما نمره می گیرید.

حالا برای تمام جنود عقل و جهل سوال طراحی بشه و تست رسمی قبل از ازدواج بشه چه خوب می شه
به جای تست هوش تست عقل بذاریم.
حالا برای جواب اجمالی نه جزیی سوال بالا که سوال بی جواب بد هست صوت زیر رو گوش کنیم که استاد طاهرزاده توضیح می دن چگونه یک رکوع خوب داشته باشیم:

 

دریافت

این صوت بالا گزیده شرح آداب الصلاة امام خمینی ره توسط استاد طاهرزاده است.

و عجیب نیست اگر بگیم اکثر یا شاید تمام مشکلات رو با نماز خوب می شه حل کرد.
اما حدیث در ادامه

 

مثلا بعضی سپاهیان در این حدیث عبارتند از:

......

الْخَیْرُ وَ هُوَ وَزِیرُ الْعَقْلِ وَ جَعَلَ ضِدَّهُ الشَّرَّ وَ هُوَ وَزِیرُ الْجَهْلِ
وَ الْإِیمَانُ وَ ضِدَّهُ الْکُفْرَ
وَ التَّصْدِیقُ وَ ضِدَّهُ الْجُحُودَ
وَ الرَّجَاءُ وَ ضِدَّهُ الْقُنُوطَ
وَ الْعَدْلُ وَ ضِدَّهُ الْجَوْرَ
وَ الرِّضَا وَ ضِدَّهُ السُّخْطَ
وَ الشُّکْرُ وَ ضِدَّهُ الْکُفْرَانَ
وَ الطَّمَعُ وَ ضِدَّهُ الْیَأْسَ
وَ التَّوَکُّلُ وَ ضِدَّهُ الْحِرْصَ....
از جمله از بهترین شرح های حدیث، شرح بسیار عالی امام خمینی ره است که استاد طاهرزاده نیز این کتاب رو شرح دادند.
صوتش رو جستجو کنید در اینترنت هست.
حالا بریم سراغ ازدواج. مثل فیلم ها و رمان ها فکر نکنیم که وارد یه زندگی عشقولانه می شیم و کاملا همکفو هستیم.
بالاخره همسرشو یه مقدار کم عقله و همچنین خودتون. اما مقدارش ممکنه زیاد باشه در حدی که انگار شما زن نگرفتین یه دختر به بچه هاتون اضافه شده یا یه پسر در مورد شوهر.

یا ممکنه کم باشه اما همون میزان کم عقلی هم کنار اومدن باهاش سخته.
اما در مورد کم عقلی های همسر دو حالت داره.
یا  صبر و پذیرش کم عقلی‌ و نزدیک شدن به رضا.
 یا صبر و انتظار عقلانیت.
صبر با پذیرش تولید شکر می کنه
صبر با انتظار ممکنه تولید ناشکری و نارضایتی از زندگی کنه.
البته پذیرش با تلاش برای اصلاح هست اما اصلاح خیلی خیلی کم اتفاق می افته چرا؟
مثلا فرض کنیم یه انسان زودرنج رو می خوایم درمان کنیم.
اول باید مبانی فکریش درست بشه اصالت با روحه و حدیثی داریم به نام عنوان بصری.
دوم خود نفسانیش رو باید بکشه چون اون که بهش بر می خوره خود نفسانیه وقتی این خود نباشه نمی رنجه. چطوری؟ باید یه مدت ضد بزنه شرحش بماند.
بعد چی؟ باید مبانی فکری رو تبدیل به ذکر کنه تا ملکه بشه اون وقت زودرنج درمان می شه. اما مشکل اصلی تر چیه؟
اصلا  آدم زودرنج قبول نداره زودرنجه و فکر می کنه مشکل از بقیه هست و می خواد بقیه رو اصلاح کنه.
پس تغییر خیلی سخته. و خیلی هم تلاش می خواد برای تغییر.
اگر همسر ما در مواردی کم عقله  (کم عقل طبق حدیث) بپذیریم. این حدش همینه و برای من همین مناسبه با همین حد عقل چرا؟
 چون خداوند علیم حکیم کریم قدیر سبحان برای من انتخاب کرده نتیجه می دهد تولید شکر.
علیم است می داند و جهل ندارد
حکیم است حکمت دارد و بیهوده کار نمی کند.
قدیر است و ناتوان نیست
کریم است و بخل ندارد
سبحان است بی خطا در ربوبیت و تربیت

یا فضل است یا عدل چرا عدل؟ به دلیل ذکر یونسیه.

اما اگر صبر با انتظار باشه. این همسر من خوبه اما کاش این قدر این جوری نبود اون جوری بود و ..‌‌. همین کاش ها تولید ناشکری می کنه.
البته همین پذیرش با تقویت توحید ربوبی اتفاق می افته نه روی هوا.
از جهت علمی فهمیدن توحید ربوبی از جهت ذکری مثلا تمرین کنیم که قیام نماز توحید فعلی هست و رکوع توحید صفاتی و سجده توحید ذاتی (شرح در کتاب آداب الصلاه امام خمینی ره)
حالا با این مقدمه بشنویم آیت الله خوانساری چطوری فحش های همسرش رو می شنیده و بهش برنمی خورده.

آیت الله احمد خوانساری هم او که نماز باران موقع خوشکسالی قم خواند و بارانی فراوان بارید.

قصه فقر ایشان و توهین همسر و خربزه تلخ در صوت زیر گزیده برنامه حدیث سرو:

 

دریافت

.اما چرا شکر این همه مهمه و کاش کاش کردن بد هست؟

چون شکر پایه حکمت لقمانی هست
وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
 ما به لقمان حکمت دادیم؛ (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور. هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده؛ و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمیرساند)؛ چرا که خداوند بینیاز و ستوده است
سوره لقمان آیه 12

و دوم شکر مثلا در آیه بالا مقابله کفر به کار برده شده و این اهمیت شکر رو می رسونه. شکر و کفر کنار هم.
یعنی انسان با این شیوه از زندگی با کم عقلی های همسر و اطرافیان راضی هست. یا هر شرایط سختی مثلا فقر یا ....

اما نکته بعد، زحمت شما وقتی با کم عقل ها در ارتباط هستین بیشتره.
زحمت بیشتر یعنی زجر بیشتر یا یعنی ثواب بیشتر؟
مرد یا زنی  که با وجود یا نبود همسر . هم پدر هست هم مادر زحمتش دو برابره با نگاه جهان بینی ثواب راضی هست . با نگاه جهان بینی حمالی مدام ناراضی هست.
سختی بیشتر یعنی ثواب بیشتر.

اینکه این همه سختی داری توی زندگی می کشی قراره به آب فراوان برسی. آب فراوان.
وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا
 و اینکه اگر آنها (= جنّ و انس) در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان میکنیم
سوره الجن آیه 16
استقامت کن آب می دن و اما آب در قرآن بسیار معناهای عظیمی داره.
مثلا عرش روی آبه آیه ۷ هود‌. یا آب یعنی امام حدیث ذیل آیه ۳۰ ملک.
آیت الله حق شناس گویا این آیه رو زیاد می خواندند.

طبق محاسبات ریاضی بینهایت منهای هفت می شود بینهایت.

خداوند بینهایت نعمت داده از نفس کشیدن و مزه ها رو فهمیدن و انگشت و ....تا اسلام و ولایت و ..... حالا هفت هشت تا هم از روی حکمت نداده که اونم البته نعمته خداوند که بخیل نیست.

حالا بینهایت منهای هفت می شود بینهایت.
معمولا مومن همواره در  حال دویدنه اما حیای از خدا هم داره.
حیا سه اصل داره شوق به معشوق داره هیبت معشوق در نظرش هست و سوم او می بیند. سه تا با هم. چون مثلا هیبت خالی تولید خوف می کند شوق خالی تولید رجا.
کسی که حیای از خدا داره در عین اینکه مدام در حال دویدن است اما با عشق خدا با نشاط هست.

توضیح بیشتر استاد قاسمیان.

 

دریافت


اما بالاترین مرحله. سالک موحد چرا ندارد.

و این با توحید ناب حاصل می شه. شرحش با آیت الله مرحوم محمد شجاعی ره در صوت زیر

 

دریافت

بشنو اکنون قصهٔ آن ره‌روان
که ندارند اعتراضی در جهان

ز اولیا اهل دعا خود دیگرند
که همی‌دوزند و گاهی می‌درند

قوم دیگر می‌شناسم ز اولیا
که دهانشان بسته باشد از دعا

از رضا که هست رام آن کرام
جستن دفع قضاشان شد حرام

در قضا ذوقی همی‌بینند خاص
کفرشان آید طلب کردن خلاص

حسن ظنی بر دل ایشان گشود
که نپوشند از عمی جامهٔ کبود

 حالا بعد از همه این بحث ها اصلا فکر نکنیم که ما خیلی عاقلیم. چه بسا مثلا همین من. رفتم اون طرف و تمام علمم با یه فشار مرگ پرید. و دستم خالی خالی شد چون دو نوع ایمان داریم ایمان مستودع و ایمان مستقر.
چه بسا من از همه کم عقلتر باشم و فکر می کنم که عاقلم.

اینکه از همه بدتره، کم عقل باشیم و فکر کنیم عاقلیم.

پس به عیوب خودم مشغول باشم که دستم خالی است و از همه محتاج تر به دعا. التماس دعا.

توضیح ایمان مستقر و مستودع در صوت زیر از استاد قاسمیان

 

دریافت

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۴)

خداخیرتون بده. التماس دعا.
پاسخ:
سلامت باشید و عاقبت بخیر ان شاءالله. محتاجیم به دعا
سلام . ببخشید خیلی برام سواله ،زیاد به کوشم خورده که اگه همسرت بده حالا مرد چه زن ، این از طرف خداست باید رشد کنی و شاکر باشی، اگه تونستی باهاش کنار بیای ،بنده ای )درهمین مضمومی). حالا کی بفهمیم که این نتیجه اشتباهه منه یا ..،یعنی طلاق ،هیچ وقت راه درستی نیست؟
پاسخ:
سلام هر دوشه. یعنی هم از طرف خداست هم نتیجه اشتباه منه. هم می تونه نشانه دوست داشتن خدا باشه هم می تونه نشانه تنبیه کردن باشه.
چون خدا منو دوست داره همسری بد می ده که خصوصیات بد من هم بروز کنه که خودم رو بسازم.
چون گناه کردم همسری بد می ده که از گناهان پاکم کنه با اذیت های همسر.
در نتیجه می شه حالتی بین خوف و رجا.
من نمی دونم همسرم تنبیه خداست یا دوست داشتن خدا در نتیجه حالتی بین خوف و رجا. که نه ناامید بشم نه مغرور و امیدوار.
خداوند قهر خالی نداره در قهرش هم لطف هست یعنی قهر می کند که من برگردم که پاک بشم پس در قهرش هم لطفه برای همین عارف در همه اتفاقات خیر می بیند حتی طلاق.
کلا خدا جوری برنامه می ریزد با لطف و قهر با عدل و فضل که به خودش نزدیک بشیم. پس اگر همسری بد هست با این همسر هم‌می شه به خدا نزدیک شد.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة  
بلا برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است؛ برای مؤمن امتحان است؛ برای انبیاء درجه است و برای اولیاء کرامت.
بحار الأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵
هر کس به تناسب ظریفیت از بلا استفاده می کنه.
این مطالب برای اینه که با مشکلات کوچک زودی به طلاق فکر نکنیم. بالاخره در قرآن هم طلاق هست اگر می بینیم که همسر آنچنان مشکلات داره و دشمن ما هست که ما از خدا دور می شیم آن وقت طلاق قربتا الی الله.
اگر هم می شه همسر رو ساخت و خود رو ساخت که ادامه زندگی.
در همه چیز خیر است با این جهان بینی که همه اتفاقات برای اینه که من به خدا نزدیک بشم. پس عارف در ورشکستی هم لطف خدا رو میبیند چون قهرش با لطفه.
این دو آیه هم برای تکمیل بحث
وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ
 هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو میکند
سوره الشوری آیه 30

مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
 هیچ مصیبتی رخ نمیدهد مگر به اذن خدا و هر کس به خدا ایمان آورد، خداوند قلبش را هدایت میکند؛ و خدا به هر چیز داناست
سوره التغابن آیه 11


تشکر از توضیحات شما
اما اون چیزی که برای من سوال ایجاد کرده متونی آیت که در اینترنت و مجازی، از این لفظ مشترک همسر، بدون قرینه استفاده می کنند و مثلا در یک کانال ، پیامهایی می نویسند که معلوم نیست مخاطب شون زن است یا مرد .
بله بعضی وظایف مشترک است مثل محبت کردن . اما بعضی مطالب یا توصیه ها در اصل برای یک جنس است ولی هر دو می خوانند و استفاده می کنند که بعضاً ممکن است خلط مبحث شود.
باز یک مثال اگه بخوام بزنم مثلا ما داریم که مرد به همسرش وعده دروغ بده . بخاطر اینکه امید و شادی در زندگیشان بیشتر بشه . ولی در متون ترجمه غربی یا روانشناسی میگه هیچوقت به همسرتان دروغ نگویبد !!! و هر دو جنس را سفارش می کند.‌

یا مثلا از واژه خیانت در زندگی زیاد استفاده میشود در حالیکه در قرآن کریم و در فرهنگ اسلامی مرد ممکن است از طریق شرعی همسر دیگری اختیار کند و این خیانت نیست. اما با فرهنگ غربی الان کاری کرده اند که هیچ مردی جرات فکر کردن به همسر دوم نداشته باشد چون آن را خیانت معرفی کرده اند.
ولذا خیلی از زنان حتی زنان جوان بیوه مانده اند یا موفق به ازدواج نشده اند‌ .

(و این در حالی است که کشورهای غربی اصلا ازدواج مذهبی یا قانونی را به حاشیه برده اند و شیوه های غیر شرعی مانند ازدواج سفید را تبلیغ می کنند. )

پاسخ:
سلام
این نشون می ده ما باید علم رو از عالم باتقوا بگیریم که واژه رو درست استفاده می کنه.


بعضیا هستن وقتی اسم آیه و حدیث می آد راضی نمی شن اما تا می گیم مثلا فلان دانشمند خارجی گفته مسرور می شن آیه زیر تقریبا این نکته رو می گه:
وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ
 هنگامی که خداوند به یگانگی یاد میشود، دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند مشمئزّ (و متنفّر) میگردد؛ امّا هنگامی که از معبودهای دیگر یاد میشود، آنان خوشحال میشوند.
سوره الزمر آیه 45
سلام
اگر اشتباه نکنم در بحث حقوق خانواده و روابط زن و شوهر ، همسر غالبا به معنای زن بکار رفته و شوهر به معنای مرد . در نتیجه هر کدام وظایفشان و حق و حقوقشون مشخص شده تا هم زندگی خوبی داشته باشند و هم اگر اختلافی بوجود آمد بر اساس قانون برطرف بشه .

اما در فرهنگ غربی و روانشناسی غربی ، مه هردو میگن همسر !!! و متاسفانه این فرهنگ غلط وارد ادبیات زندگی ما شده و هر چه کتاب و پیام و ... منتشر میشه با این ادبیات تنظیم میشه.

حالا من دقیقا نمی تونم اشکالات این فرهنگ غربی رو شفاف بیان کنم ولی چند مثال میزنم شاید فتح بابی بشه شما یا افراد دیگه این مسیله رو بررسی کنند.
شوهر (مرد) موظف است نفقه به همسر خود پرداخت کند.
غربی: همسر موظف است به همسر خود نفقه پرداخت نماید !!!

دیدید نمیشه !
پاسخ:
سلام
در فرهنگ معین نوشته شده همسر یعنی
( ~. سَ) (ص .) 1 - هم اندازه ، برابر. 2 - زن یا شوهر.
در دهخدا هم نوشته شده
همسر. [ هََ س َ ] (ص مرکب )برابر. عدیل . (آنندراج ). نظیر. همانند :
به گوهر سیاوخش را همسر است
برادَرْش و زآن تخم و آن گوهر است .
فردوسی .
که بالاش با چرخ همسر بود
تنش خون خورد بار خنجر بود
در قدیم هم سریالی بود به نام همسران ساخته آقای بیرنگ و
...به ذهن متبادر می شد همسران که اسم سریال بود یعنی زن و شوهرها.
با توجه به استفاده فردوسی و ....
بنابراین شاید نشه گفت که واژه غربی است.
زن و شوهر از لحاظ وظایف و اجراییات متفاوتند و از نظر گوهر انسانیت برابرند. طبق آیه سوره یک نساء.
همسر به عنوان لفظ مشترک است برای فهمیدن معنی آن در جمله از قرینه ی موجود در جمله به معنی آن پی می بریم.
مثلا مردی به همسر خود گفت فلان. همسر یعنی زن با توجه به قرینه.
یا مثلا زن باید به همسر خود محبت کند. با توجه به قرینه جمله همسر یعنی مرد.
اگر گوینده یا نویسنده یه جوری از کلمه همسر استفاده بکنه که قرینه در جمله اش نباشد که منظور مشخص باشه یا به معنی زن و شوهر هر دو است یا مشکل از اوست که بلد نبوده از واژه درست استفاده کند و قرینه قرار دهد.
وجود لفظ مشترک به معنی زن یا شوهر و همچنین مذکر و مونث در قرآن هم وجود دارد.
و اون کلمه زوج است.
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَىٰ
 و اوست که دو زوج نر و مادّه را آفرید...
سوره النجم آیه 45

در حقوق از واژه زوج و زوجه استفاده می شه اما کلمه زوجه در عربی فصیح نیست و در قرآن هم استفاده نشده.
توجه می دهم شما را به قسمتی از بیانات آیت الله جوادی آملی در معنای زوج:

بخش دیگری از بحث این است که زوج گاهی به معنای همسر داشتن است؛ ابرها زوج دارند، گیاهان زوج دارند، حیوانات زوج دارند و انسان‌ها هم زوج دارند، نه زوجه! زوجه لغت فصیحی نیست؛ لذا قرآن کریم از زن هرگز به زوجه یاد نکرده است. مرد زوج است و زن هم زوج است، چون «کلّ واحد» به ضمیمه دیگری زوج می‌شوند، در جریان حضرت آدم و حوا فرمود: ﴿خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾[35] یا ﴿خَلَقَ لَکُم مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً﴾،[36] نه «زوجات». زن زوج است، مرد زوج است، چون برای زن به انضمام مرد جفت پیدا می‌شود و برای مرد به انضمام زن جفت پیدا می‌شود و گاهی هم زوج به معنی صنف است؛ در آن اوایل سوره مبارکه «واقعه» که فرمود: ﴿وَ کُنتُمْ أَزْوَاجاً ثَلاَثَةً﴾،[37] وقتی که به «مقربین» و «ابرار» و «اصحاب شمال» تقسیم می‌کند، اینها که زوج هم نیستند، پس گاهی زوج به معنی صنف است؛ اگر زوج به معنی صنف بود، یک صنف این است، نه اینکه هر چیزی نر و ماده دارد یا مثبت و منفی دارند. اگر در سوره مبارکه فرمود ما اینها را خلق کردیم ﴿وَ کُنتُمْ أَزْوَاجاً ثَلاَثَةً﴾؛ یعنی سه زوج آفریدیم: یکی جزء «مقربان» هستند، یکی هم جزء «ابرار» هستند و یکی هم جزء «اصحاب مشئمه» همین‌طور است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">