شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

درمان مقایسه و کنترل نگاه پاسخ خصوصی

يكشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۰۵:۴۱ ب.ظ

این متن برای خصوصیات بد دیگه هم قابل به کار می آد چون توحید فعلی و یادمرگ خواص گوناگون و متعدد داره که بخوام بگم خیلی زیاد می شه.

با بدی شخص مبارزه کنیم نه خود شخص:

هر کسی یه سری صفات بد داره اما ربطی به خودش نداره.
ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ
 بدی را به بهترین راه و روش دفع کن (و پاسخ بدی را به نیکی ده) ما به آنچه توصیف میکنند آگاهتریم
سوره المومنون آیه 96
در آیه بالا گفته شده با سیئه یعنی گناه مبارزه  کنیم نه با مسی ء یعنی با بدی شخص مبارزه کنیم نه با خودش. هر کسی هم یه سری صفات بد داره مثلا یکی دروغگو هست یکی ولخرجه یکی خسیس یکی تیکه پرون و ...‌
پس ما که مبارزه با مقایسه و کنترل نگاه می پردازیم خودمون هم مبتلا به انواع گناه هستیم به صورت های دیگه ای.
مبارزه با نفس اسمش جهاد هست. یعنی تلاش خیلی زیاد می خواد پس مبارزه با نفس آسون نیست

برای همین اسم مبارزه با نفس رو گذاشتن جهاد با نفس.

قدم اول صحبت با نامحرم در حد ضرورت:

اول از همه بگم اگر صحبت های من به کار نیومد ناامید نشید و برید سراغ یک مشاور مومن و خوب و بهتر.
هدف از مشاوره این نباشه که ببینیم نظر مشاور چیه. مشاور هم نباید نظر خودش رو بگه باید کشف کنیم ببینیم نظر خدا چیه.
اول راه های فرعی کنترل نگاه رو می گم بعد راه اصلی رو ان شاءالله.
قدم اول صحبت با نامحرم در حد ضرورت. و عدم اختلاط. اختلاط منظور بگو و بخند نیست همین حرف های معمولی سلام چطوری چه خبر می شه اختلاط. اول ما به نامحرم سلام نکنیم اگر سلام کرد ما سلام کنیم
سلام معمولی خشک بدون هیچ حرف اضافه. این رو از کجا می گم از شیوه دختران شعیب ع و حضرت موسی ع.
حضرت موسی علیه السلام به دختران شعیب نگفت سلام چطورین و ... دو کلمه گفت همین و همین.ما خَطبُکما

در تفسیر نور آمده:

 7- گفتگوی مرد با زن در صورت لزوم مانعی ندارد. ما خَطبُکما
 8 - سعی کنیم در حرف زدن با نامحرم، خلاصه سخن بگوییم ما خَطبُکما.
پس در مجازی و حقیقی صحبت در حد ضرورت.

دوم کنترل نگاه ابتدا با روش زیر بعد مراحل بعدی:

نذر زجر از قدم های اولیه:

استفاده از نذر زجر در ابتدا می تونه موثر باشه. نذر زجر یعنی چی؟


صیغه نذر می خونیم به این صورت:
من برای رضای خدا نذر می کنم اگر نگاه دوم یا نگاه اول طولانی به نامحرم کردم هر بار ده هزار ت یا پنجاه هزار ت صدقه می دم.
یا مثلا به اضای هر بار نگاه دوم یه نماز جعفر می خونن یا ....
یا مثلا هر بار مقایسه کردم صد هزار تومان می دم به خانم به عنوان هدیه رقم ها  و مدلش به عهده خودتون.
دو نکته بگم
نذر کردین باید حتما انجام بشه اگر نذر شکسته شد مجازاتش در رساله نوشته شده. که میزان روزه و اطعام فقیر هست.
نکته دوم برای نذر زمان تعیین کنیم مثلا یک هفته یا یک ماه چرا؟ چون نذر ممکنه طاقت فرسا باشه و این نذر برای ابتدای کار هست و راه افتادن راه اصلی خود را در محضر خدا دیدن هست که جان مسیله هست.

قدم پیشرفته  حس در محضر خدا بودن

راهی که قرآن برای کنترل شهوات مطرح می کنه یاد مرگ هست. اما باید دقیق و اصولی یاد مرگ استفاده بشه.
زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَٰلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
 عشق و علاقه به زنان و فرزندان پسر و اموال زیاد از طلا و نقره و اسبان ممتاز و چهارپایان و کشتزارها که همه از شهوات و خواسته های نفسانی است، در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالی که) اینها بهره ای گذرا از زندگانی دنیاست و سرانجام نیکو تنها نزد خداوند است
سوره آل عمران آیه14
آخر آیه راه کار کنترل شهوات رو ارایه داده ذَٰلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ.این یعنی یاد مرگ.

یاد مرگ از سه جهت می گم هر سه جهت مفیده

از جهت فنا از جهت بقا از جهت لقا

یاد مرگ از جهت فنا همه چیز رو باید بذارم برم. دلنبدم لدات زودگذر چه فایده.

یاد مرگ از جهت بقا باید توشه جمع کنم ثواب جمع کنم تلاش کنم عبادات بیشتر برای منزل باقی. یه روز حسابی در پیش که پنجاه هزار ساله.

یاد مرگ از جهت لقا یاد برتر. من قراره برم دیدار خدا دیدار معشوق با گناه خجالت می کشم من باید آماده بشم برای لقا من بدون او می میرم.
اینا رو هی باید با خود تکرار کرد برای کندن تعلق.
حالا آخر این آیه و این یاد مرگ رو بریزیم توی سجده.
بریزیم در مالک یوم الدین.
یعنی این تفکرات باید ریخته بشه در سجده و مالک یوم الدین هر روز تکرار بشه در هر نماز تا بشینه در قلب.
نماز بدون اینها اثر کندن تعلق و شهوت نداره
و در حدیث دیگری از امیر مؤ منان علی ( علیه السلام ) چنین نقل شده که شخصی از آن بزرگوار از معنی دو سجده در هر رکعت از نماز سؤ ال کرد، امام فرمود: معنی سجده نخستین هنگامی که سر به زمین می گذاری آنست که پروردگارا من در آغاز از این خاک بودم ، و هنگامی که سر برمی داری مفهومش این است که مرا از این خاک بیرون فرستادی ، و مفهوم سجده دوم این است که مرا به این خاک باز می گردانی ، و هنگامی که سر از سجده دوم برمی داری مفهومش این است که تو بار دیگر مرا از خاک ، مبعوث خواهی کرد.
حدیث بالا رو خوبه بریزیم در بین دو سجده نماز.

در تایید فواید یاد مرگ خوبه این خطبه ۹۹ نهج البلاغه رو ببینیم:

أَ وَ لَیْسَ لَکُمْ فِی آثَارِ الْأَوَّلِینَ مُزْدَجَرٌ وَ فِی آبَائِکُمُ [الْأَوَّلِینَ] الْمَاضِینَ تَبْصِرَةٌ وَ مُعْتَبَرٌ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ؟ أَ وَ لَمْ تَرَوْا إِلَی الْمَاضِینَ مِنْکُمْ لَا یَرْجِعُونَ وَ إِلَی الْخَلَفِ الْبَاقِینَ لَا یَبْقَوْنَ؟ أَ وَ لَسْتُمْ تَرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْیَا [یُمْسُونَ وَ یُصْبحُونَ] یُصْبحُونَ وَ یُمْسُونَ عَلَی أَحْوَالٍ شَتَّی، فَمَیِّتٌ [فَمَیْتٌ] یُبْکَی وَ آخَرُ یُعَزَّی وَ صَرِیعٌ مُبْتَلًی وَ عَائِدٌ یَعُودُ وَ آخَرُ بنَفْسهِ یَجُودُ وَ طَالِبٌ لِلدُّنْیَا وَ الْمَوْتُ یَطْلُبُهُ وَ غَافِلٌ وَ لَیْسَ بمَغْفُولٍ عَنْهُ
؛
وَ عَلَی أَثَرِ الْمَاضِی مَا یَمْضِی الْبَاقِی.
أَلَا فَاذْکُرُوا هَاذمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِیَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبیحَةِ، وَ اسْتَعِینُوا اللَّهَ عَلَی أَدَاءِ وَاجِب حَقِّهِ وَ مَا لَا یُحْصَی مِنْ أَعْدَاد نِعَمِهِ وَ إِحْسَانِهِ.

آیا نشانه هایی از زندگی گذشتگان که بر جا مانده شما را از دنیا پرستی باز نمی دارد؟ و اگر خردمندید آیا در زندگانی پدرانتان آگاهی و عبرت آموزی نیست؟ مگر نمی بینید که گذشتگان شما باز نمی گردند و فرزندان شما باقی نمی مانند؟ مگر مردم دنیا را نمی نگرید که در گذشت شب و روز حالات گوناگونی دارند: یکی می میرد و بر او می گریند، و دیگری باقی مانده به او تسلیت می گویند، یکی دیگر بر بستر بیماری افتاده دیگری به عیادت او می آید، و دیگری در حال جان کندن است، و دنیا طلبی در جستجوی دنیاست که مرگ او را در می یابد، و غفلت زده ای که مرگ او را فراموش نکرده است، و آیندگان نیز راه گذشتگان را می پویند.
بهوش باشید، مرگ را که نابود کننده لذّت ها و شکننده شهوت ها و قطع کننده آرزوهاست، به هنگام تصمیم بر کارهای زشت، به یاد آورید، و برای انجام واجبات، و شکر در برابر نعمت ها و احسان بی شمار الهی، از خدا یاری خواهید.
ریختن مفاهیم در نماز قدمی مهم برای کنترل نگاه و مقایسه:

راه اصلی اینه که ما معارف رو بریزیم در نماز و هر روز تکرار کنیم.
نکته بعد خود در محضر خدا دیدن.
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
 پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) میافتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را میبینند و) ناگهان بینا میگردند.
سوره اعراف آیه 201
یه مدت که انسان باتقوا  و پاک باشه می ره مرحله بعد وسوسه که می آد می فهمه ذکر می گه بصیر می شه برای همین ابتدا نذر زجر گفتم. برای طولانی شدن پاکی و بصیرت.
انسان وقتی بدونه توی جلسه یه وزیر یا رییس جمهور یا یه آدم بزرگی هست مدل نشستنش هم فرق می کنه خود رو در محضر بزرگ می بینه.
حالا وقتی ما خود رو مدام در محضر خدا ببینیم این کمک می کنه برای گناه نکردن.
از جمله کارها برای حفظ محضر مثلا دایم الوضو بودن اول کارها هی بسم الله بگیم هر از گاهی یادمون اومد ذکر بگیم.
از ذکرهای خوب لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم.
دوام در محضر خدا بودن خود باعث کنترل نگاه و همه گناهان هست.

افزایش علم و ریختن در نماز:

برای ریختن مفاهیم در نماز نیاز به علم و موعظه شنیدن داریم که کیفیت نماز رو بالا ببریم:

و اما از همه مهم تر وعظ گوش دادن هست. برای هر دو. شما چند سال بعد همین ایمانی رو که الان دارید ندارید مگر با افزایش علم و نصیحت شنیدن.
پیشنهاد اصلی من اینه که آداب الصلاه امام خمینی ره رو که استاد طاهرزاده شرح دادن گوش بدین. مثلا موقع ظرف شستن موقه رانندگی یا غیره روزی نیم ساعت. ذهن شما باید در گیر معارف باشه ممکنه بگین سخته علاقه ندارم باید علاقه ایجاد کنین فشار بیارید به خودتون بعد از مدتی مشتاق می شید من در وصیت نامه خودم همین رو می خوام برای دخترم بنویسم روزی نیم ساعت نصیحت شروع با آداب الصلاه استاد طاهرزاده.

برلی باز شدن گوش قلب ابتدا گوش رو باید عادت داد به وعظ.

به جای آهنگ در ماشین این صوت مذهبی رو بذارین.

 نماز در ابتدا باعث دوری از فحشاء و منکر و بعد در مراحل بعدی معراج با نماز هر کسی در حد خود.

دوری از فحشاء از جمله نگاه آلوده با آیه زیر:
اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
 آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند میداند شما چه کارهایی انجام میدهید
سوره العنکبوت آیه 45
این مرحله ابتدایی هست بعد نماز باید عاشقانه بشه برای یاد معشوق

معراج با نماز آیه زیر:
إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی
 من اللّه هستم؛ معبودی جز من نیست مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار
سوره طه آیه 14
این روند روزی نیم ساعت صوت گوش دادن باید تا آخر عمر باشه وگرنه ایمان ضعیف می شه

مقایسه

. مقایسه نکردن یه فعل ذهنی هست.
باید توحید فعلی در جان بشینه که همه فعل ها فعل خداست. باید روحیه شکر در جان بشینه و رضا.
صوتی که گفتم باید گوش داده بشه مفاهیم در نماز ریخته بشه و تکرار بشه تا مقایسه حل بشه.

جمله بسیار بسیار مهم اینه شکر نباید به عوامل بیرونی گره بخوره. یعنی نگیم اگر کارم درست شد اگر فلان مشکلم حل شد آن وقت شکر. شکر یعنی در هر حالتی که هستیم شاکر باشیم و به هیچ عامل بیرونی گره نخوره. یعنی در ورشکستگی نابودی زندگی در پولداری بی پولی و.... شاکر باشیم واین به دست نمی آد مگر با نشستن توحید فعلی در جان آدمی که تمام ربوبیت و پرورش ها از ربی الاعلی است.
من خودم توحید فعلی رو ریختم در سجده اول و توحید صفاتی در رکوع و توحید ذاتی در سجده دوم بین دو سجده یاد مرگ.
این کار نیاز به پیدا کردن علمش با صوت ها و بعد ریختنش در نماز داره.
البته امام خمینی ره گفتن قیام توحید فعلی هست و سجده ها توحید ذاتی اما من در روحیه ی خودم این جوری برای خودم مناسب دیدم.

توحید فعلی

تمام فعل ها فعل خداست انتخاب همسر رو خدا انجام داده و حوادث رو جوری پیش می بره برای تربیت ما او بهترین مربی است خطا نداره و این یعنی همان سبحان ربی الاعلی و بحمده. این ذکر سجده رو با این تفکرات باید مدتی گفته بشه تا ذکر بشینه توی قلب وقتی فعلها فعل خداست و بهترین اتفاق اصلا بحث مقایسه پیش نمی آد چون هر اتفاقی بهترینه برای من. این توحید فعلی بشینه مقایسه پیش نمی آد.
همون خدایی که برای حضرت یوسف علیه السلام زندان و چاه و وزیری چیده همان خدا برای ما می چیند و حضرت یوسف ع در زندان چنین نبود که زندان رو تحمل می کرد بلکه زندان رو دوست داشت چون می دونست از طرف خداوند این برنامه ریخته شده.
قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُن مِّنَ الْجَاهِلِینَ
 (یوسف) گفت: پروردگارا زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا بسوی آن میخوانند و اگر مکر و نیرنگ آنها را از من باز نگردانی، بسوی آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود
سوره یوسف آیه 33
مقایسه فقط مقایسه خود در معنویات با بالاتر مثلا آیت الله بهجت و در مادیات با پایین مثلا فقر آیت الله طباطبایی.
 مثلا چرا با همسر بالاتر مقایسه کنیم با همسر عالم برجسته جهان اسلام کاشف الغطاء مقایسه کنیم که همسرش کتکش می زد و با این وجود خودش رو با همین همسر می ساخت.
دوم شکر کردن خداوند بینهایت نعمت داده مثلا هشت تا نداده. اونم از روی حکمت بینهایت منهای هشت می شه بینهایت.
حالا یه وقتی باید اختصاص داده بشه به سجده شکر بعد از نماز ان شاء الله روحیه شکر بشینه به قلب.

وقت گذاشته بشه برای سجده شکر حتما.هر چه طولانی تر بهتر.
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : رَأسُ طاعَةِ اللّه ِ الرِّضا بما صَنَعَ اللّه ُ فیما أحَبَّ العَبدُ و فیما کَرِهَ .[بحار الأنوار: 71/139/28 .]

امام صادق علیه السلام :راس طاعت خدا خشنودى به آنچه خدا مى کند ، چه خوشایند بنده باشد یا ناخوشایند اوپس توحید فعلی و شکر و رضا برای از بین بردن مقایسه راه حلی هست که به ذهن من رسید. روزی نیم ساعت صوت شروع با آداب الصلاه ریختنش معارف به دست آمده در نماز و ذکر.
این حرفهای من دو هفته بعد همه فراموش می کنیم برای همین تکرار می خواد با نماز و ذکر و صوت شنیدن از نوع وعظ.
کسی نمی تونه چیزی رو وارد قلب کسی کنه مثلا همین توحید فعلی و رضا رو نمی شه وارد قلب کرد. کار خداست و تلاش و جهاد شخص رو می طلبه. جهاد نفس و با دعا و ذکر و اشک. ذکر

با احساس. نماز با احساس.

کنترل نگاه و مقایسه در فضای مجازی:

در مورد وبلاگ و کنترل نگاه در فضای مجازی

در مورد وبلاگ و کلا فضای مجازی حرف زیادی دل رو قسی می کنه چه در حالت عادی چه در فضای مجازی.
پس فضای مجازی بستری باشه برای حرف زدن جوری که سود برسونه یا سودی بگیریم این مدل حضور پسندیده هست اما در عین حال هر کسی طبق سلیقه خودش عمل می کنه نمی شه بگیم همه مثل من فکر کنن.

 

و یک آیه مهم در کنترل مقایسه آیه زیر هست کنترل نگاه مربوط آیه زیر هست کنترل نگاه فقط به نامحرم نیست به ماشین مدل بالا و خونه و ... دیگران هم هست. وقتی نگاه در همه چیز کنترل شد مقایسه هم کنار می ره انشاء الله و کنارش تقویت توحید فعلی و شکر و رضا و صوت گوش دادن. صوت گوش دادن خودش یه نوع ذکر هست منتها ذکر علمی. پس صوت تکراری هم باشه یه نوع ذکر هست.وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ
 و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادّی، که به گروههایی از آنان داده ایم، میفکن اینها شکوفه های زندگی دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازماییم؛ و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است
سوره طه آیه 131

الان اشاره به شکوفه در آیه بالا یادمرگ از جهت فنا محسوب می شه برای کنترل چشم از نگاه به ماشین و خونه زندگی بقیه.

اگر جایی زیاد چشم به نامحرم می خوره اون فضای مجازی یا حقیقی ترک بشه مثلا فلان پاساژ یا مثلا اینستا. اگر می دونیم اینستا زیاد چشم به نامحرم می افته حذف بشه من از مخالفان جدی اینستاگرام هستم چون باعث پراکنده شدن خیال می شه.

الان به دلیل تبلیغ ها مدل زن لاغر مد شده قدیم دقیقا برعکس بوده زن تپل مد بوده.یعنی این یه چیز ذهنی الکی هست. و انسان با تصحیح ذهن می تونه هر مدل که همسرش هست از او خوشش بیاد.

روایتی از امام علی(ع) در این زمینه نقل شده است: «... هرگاه یکى از شما به زنى نگاه کند و از او خوشش آید، با همسر خود هم‌بستر شود؛ زیرا زنان مانند هم هستند».

تنها تفاوت اینه که اون که منو دوست داره همسرمه و اصالت با روحه جسم کم و زیادش چه اهمیتی داره جسم یه وسیله موقت برای تعالی روح هست که بعد وارد جسم برزخی که ما با اعمالمون ساختیمش می شیم جسم اصلی همون جسم برزخیه.

در آخر برای اینکه در توحید فعلی به مشکل نخورین یه سوالی که قبلا شده و جوابش رو می ذارم.

سلام . ببخشید خیلی برام سواله ،زیاد به کوشم خورده که اگه همسرت بده حالا مرد چه زن ، این از طرف خداست باید رشد کنی و شاکر باشی، اگه تونستی باهاش کنار بیای ،بنده ای )درهمین مضمومی). حالا کی بفهمیم که این نتیجه اشتباهه منه یا ..،یعنی طلاق ،هیچ وقت راه درستی نیست؟
پاسخ:
سلام هر دوشه. یعنی هم از طرف خداست هم نتیجه اشتباه منه. هم می تونه نشانه دوست داشتن خدا باشه هم می تونه نشانه تنبیه کردن باشه.
چون خدا منو دوست داره همسری بد می ده که خصوصیات بد من هم بروز کنه که خودم رو بسازم.
چون گناه کردم همسری بد می ده که از گناهان پاکم کنه با اذیت های همسر.
در نتیجه می شه حالتی بین خوف و رجا.
من نمی دونم همسرم تنبیه خداست یا دوست داشتن خدا در نتیجه حالتی بین خوف و رجا. که نه ناامید بشم نه مغرور و امیدوار.
خداوند قهر خالی نداره در قهرش هم لطف هست یعنی قهر می کند که من برگردم که پاک بشم پس در قهرش هم لطفه برای همین عارف در همه اتفاقات خیر می بیند حتی طلاق.
کلا خدا جوری برنامه می ریزد با لطف و قهر با عدل و فضل که به خودش نزدیک بشیم. پس اگر همسری بد هست با این همسر هم‌می شه به خدا نزدیک شد.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة  
بلا برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است؛ برای مؤمن امتحان است؛ برای انبیاء درجه است و برای اولیاء کرامت.
بحار الأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵
هر کس به تناسب ظریفیت از بلا استفاده می کنه.
این مطالب برای اینه که با مشکلات کوچک زودی به طلاق فکر نکنیم. بالاخره در قرآن هم طلاق هست اگر می بینیم که همسر آنچنان مشکلات داره و دشمن ما هست که ما از خدا دور می شیم آن وقت طلاق قربتا الی الله.
اگر هم می شه همسر رو ساخت و خود رو ساخت که ادامه زندگی.
در همه چیز خیر است با این جهان بینی که همه اتفاقات برای اینه که من به خدا نزدیک بشم. پس عارف در ورشکستی هم لطف خدا رو میبیند چون قهرش با لطفه.
این دو آیه هم برای تکمیل بحث
وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ
 هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو میکند
سوره الشوری آیه 30

مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
 هیچ مصیبتی رخ نمیدهد مگر به اذن خدا و هر کس به خدا ایمان آورد، خداوند قلبش را هدایت میکند؛ و خدا به هر چیز داناست
سوره التغابن آیه 11

 

 

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۲)

سلام
ممنون از مطلب جامعی که نوشتین.
فقط یه توصیه دارم، مطلبتون به نظرم وسطش گم شد، یعنی از نگاه و کلام با نامحرم شروع شد و بعد در اواسط، موضوعات دیگری رو مطرح کردین و دوباره برگشتین به موضوع نامحرم.
و فکر میکنم بخاطر اطاله کلام این اتفاق افتاد.
اگر مطلب کوتاه بشه به نظرم جمع‌بندیش هم راحت‌تره و بهتر دسته‌بندی میشه.
البته بازم هرجور خودتون صلاح می‌دونید.
پاسخ:
سلام ممنون از نظرتون و راهنماییتون.
حقیقتش این پاسخ رمزدار خصوصی بود بعد اسم هاش رو خط زدم عمومیش کردم.
توی سوال چند تا موضوع مطرح بود مثل نگاه و مقایسه کردن و وبلاگ و .... برای همین جوابم قاطی پاتی شد وقت هم نداشتم. توی صف انتظار جواب رو نوشتم. باید وقتی بذارم برای منظم کردنش.
ممنون.
خدا به شما خیر بده
پاسخ:
و همچنین خداوند به شما خیر و عاقبت بخیری بده ان شاءالله.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">