آیا به بدحجاب تذکر بدیم؟
اول اخرش را بگویم بعد اولش را بگویم:
در جشن حجاب در مرکز اسلامی، خانم ها یکی یکی بغلش می کردند و گریه می کردند.
تصمیم گرفته بود از این به بعد باحجاب شود پس گریه چرا؟
این صحنه ما را یاد شب های عملیات در جبهه می اندازد.
چون با حجاب شود مبارزه اش متفاوت می شود.
ممکن است با حجاب سر کار راهش ندهند. در ادارات بهش بیشتر گیر دهدند و تاکسی سوارش نکند و ..... این وضعیت حجاب در بعضی کشورهای خارجی است.(خاطره مبلغ خارج از کشور استاد مجتهدزاده)
بترسیم از روزی که ما این چنین شویم یعنی جای منکر و معروف عوض شود.
به جای امر به معروف، نهی از معروف باب شود.
الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ ....
مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروهند آنها امر به منکر، و نهی از معروف میکنند؛ .....
سوره التوبه آیه 67
این کاری است که شبکه های ماهواره ای و دشمنان ما می کنند و تابعان اونها در داخل و خارج، جزء اونها هستند. اگر در دل هم راضی باشند جزء اونها حساب می شوند.
نهج البلاغه:
وَ قَالَ علیهالسلام اَلرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى کُلِّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ اَلْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ اَلرِّضَى بِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: آن کس که از کار مردمى خشنود باشد، چونان کسى است که همراه آنان بوده و هر کس که به باطلى روى آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه کردار باطل، و گناه خشنودى به کار باطل. حکمت ۱۵۴.
وای به روزی که کسی بترسد چادر میراث مادرش حضرت زهرا س را بپوشد.
پس خطر، جدی است این یک بعدش است حالا ابعاد دیگر را هم خواهم گفت.
حالا که اخرش را گفتم اولش را بگویم
آیا کسی عالمی سراغ دارد که گفته باشد حجاب یک امر مستحبی است؟
ما واژه خمر به معنای روسری و مقنعه در ۳۱ نور داریم و جلباب به معنی پوشش بلند در آیه ۵۹ احزاب داریم و روایات و.... که همه می گویند حجاب واجب است.
امر به معروف و نهی از منکر هم در امور مستحب نیست در امور واجب است.
نماز یک امر فردی واجب است. با این حال چون واجب است اگر بدانیم کسی نماز نمی خواند باید بهش تذکر بدیم.
حجاب که هم امر اجتماعی و هم امر واجب است.
کارهایی که در نماز انجام می دیم تمرین ملکه شدن آن کار است و به کار گیری ان در زندگی معمولی. مثلا از مستحبات نماز بانوان کافی ۳ ص ۳۳۵ (جمعت بین قدمیها) هست یعنی در زندگی عادی هم همین طور باشند.
و یا مثل دختران شعیب راه بروند
فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ ...
ناگهان یکی از آن دو (زن) به سراغ او آمد در حالی که با نهایت حیا گام برمیداشت، ...
سوره القصص آیه 25
تا حالا کسی پیدا شده بگوید حجاب بانوان در نماز مستحب است؟
آیا می شود روزه خواری حرام باشد حجاب خواری حرام نباشد؟
بریم سراغ قرآن:
جریان اصحاب سبت (اصحاب شنبه) رو می دونید؟
وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَٰلِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ
و (ای پیامبر) از آنان درباره ی (مردم) آن آبادی که کنار دریا بود سؤال کن آنگاه که (به قانون الهی ،) در روز شنبه تجاوز میکردند، هنگامی که روز تعطیلی (شنبه)، ماهیها (به روی آب در) کناره های دریا به نزد آنان می آمدند، و(لی) روزی که تعطیل نبودند، ماهیان آشکار نمیشدند. ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش میکردیم
سوره اعراف آیه 163
اصحابشنبه روز شنبه نباید ماهی گیری می کردند اما این قانون را دور می زدند.
تفسیر نور اینگونه توضیح می ده:
گروهی از بنی اسرائیل (مردم ایله) که در ساحل دریا زندگی میکردند، به فرمان خدا در روزهای شنبه صید ماهی برای آنها ممنوع بود
امّا در همان روز، ماهی های دلخواه آنان، حیتانهم جلوه گری بیشتری میکردند، شرّعاً و مردم را بیشتر وسوسه میکردند که این خود آزمایش الهی بود. این قوم، قانون الهی را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه های ساحلی و بستن راه فرار و خروج ماهی هایی که روزهای شنبه به آن وارد میشدند، روز یکشنبه به راحتی آنها را صید میکردند و ادّعا میکردند که از فرمان الهی تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکرده اند.
در مقابل این فرمان دو گروه تشکیل نشد سه گروه تشکیل شد.
تفسیر نمونه این گونه سه گروه را توضیح می دهد:
((گروه اول )) که اکثریت را تشکیل می دادند، به مخالفت با این فرمان الهی برخاستند.
((گروه دوم )) که قاعدتا اقلیت کوچکی بودند، در برابر گروه اول به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.
((گروه سوم ))، ساکتان و بی طرفان بودند، که نه همگامی با گناهکاران داشتند و نه وظیفه نهی از منکر را انجام می دادند.
پس چی شد؟
بی تفاوت ها می گن ولشون کن بذار گناه کنن، نصیحت فایده نداره.
اما تذکر دهنده ها چی گفتن؟مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ.
پس ما هم باید همین جمله را بگوییم.
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ
و (به یاد آور) زمانی که گروهی از آنان (بنی اسرائیل، به گروه دیگر که نهی از منکر میکردند) گفتند: چرا شما قومی را موعظه میکنید که خدا هلاک کننده ی ایشان است، یا عذاب کننده ی آنان بر عذابی سخت است؟ گفتند: برای آنکه عذری باشد نزد پروردگارتان و شاید آنها نیز تقوا پیشه کنند.
سوره اعراف آیه 164
خب حالا اون اصحاب سبت (اصحاب شنبه) که نهی از منکر رو کنار گذاشتن چی شد؟
فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ أَنجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِیسٍ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ
پس چون تذکّری را که به آنان داده شده بود فراموش کردند، کسانی را که نهی از منکر میکردند نجات دادیم و ستمگران را به سزای نافرمانی که همواره انجام میدادند، به عذابی سخت گرفتیم
سوره اعراف آیه 165
حالا عذاب انواع مختلف داره شخصی و اجتماعی، طبیعی و مصنوعی و ....
این شاهد قرآنی بود بریم سراغ شاهد روایی:
بریم سراغ استاد مطهری ببینیم در مجموعه اثار جلد ۲۷ ص ۷۳۹ چی گفتن. گزیده اش اینه:
شما اگر می خواهید بفهمید که مقام امر به معروف و نهی از منکر در اسلام چیست، این روایتی را که در کافی است و از روایات بسیار معروف و قطعی و مسلم ماست و در تمام کتب فقهی و حدیثی معتبر آمده است و مفصلترین حدیث در این باب است مطالعه کنید. من قسمتهایی از آن را برای شما می خوانم، چون همه اش مفصل است. یک قسمتش که اول حدیث هم هست این است که فرمود: در آخر الزمان، مردم ریاکاری پیدا می شوند که دائما آیه قرآن و دعا می خوانند «و یتنسکون» اظهار مقدس مآبی می کنند «حدثاء سفهاء» یک مردم تازه به دوران رسیده احمقی هم هستند. تنها چیزی که این مقدس مآب ها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهی از منکر است. «لا یوجبون امرا بمعروف و لا نهیا عن منکر الا اذا امنوا الضرر» اینها تا مطمئن نشوند که امر به معروف و نهی از منکر کوچکترین ضرری به ایشان نمی زند، به آن تن نمی دهند. «یطلبون لانفسهم الرخص و المعاذیر» دائم دنبال این هستند که یک راه فراری برای امر به معروف
صفحه ۳۰۸
و نهی از منکر پیدا کنند، یک عذری بتراشند که خوب، دیگر نمی شود، دیگر ممکن نیست. «یقبلون علی الصلوة و الصیام و ما لا یکلفهم فی نفس و لا مال» دنبال آن عبادتهایی هستند که نه به جان، نه به مال و نه به حیثیتشان ضرر می زند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفه ای ضرری به جایی می زند، دیگر آن را قبول ندارند. تا آنجا که می فرماید اگر نماز هم به کار یا حیثیت یا جانشان ضرر می زد، آن را رها می کردند: «کما رفضوا اسمی الفرائض و اشرفها» همان طور که عالیترین و شریفترین فریضه ها را رها کردند، نماز را هم رها می کردند. آن عالیترین و شریفترین فریضه ها کدام است؟ «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضة بها تقام الفرائض» [امر به معروف و نهی از منکر]فریضه بزرگی است که سایر فرایض به وسیله آن بپا می شود. باید امر به معروف و نهی از منکر باشد تا نمازی باشد، تا زکاتی باشد، تا حجی باشد، تا خمسی باشد، تا معاملاتی باشد، تا قانونی باشد، تا اخلاقی باشد. باز قسمتی از حدیث را حذف می کنم. فرمود: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء» همانا امر به معروف و نهی از منکر راه همه پیامبران است «منهاج الصلحاء، بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض» (6)[شیوه همه صالحان است]، واجبات خدا به این وسیله بپا داشته می شود، راهها به این وسیله امن می گردد، کسبها به این وسیله حلال و مظالم به این وسیله باز می گردد، زمین به این وسیله آباد می شود.
و گزیده قسمت دوم:
اگر در مقابل اسرائیل ناتوانی، ریشه اش را از چند صد سال پیش پیدا کن که امر به معروف و نهی از منکر را از میان بردی، در نتیجه دشمن بر تو مسلط شد. «و یستقیم الامر» بدین وسیله است که کارها همه بر روی اساس استواری قرار می گیرد. «فانکروا بقلوبکم و الفظوا بالسنتکم و صکوا بها جباههم و لا تخافوا فی الله لومة لائم، فان اتعظوا و الی الحق رجعوا فلا سبیل علیهم:
انما السبیل علی الذین یظلمون الناس و یبغون فی الارض بغیر الحق اولئک لهم عذاب الیم (۴۲شوری)
پس، با دلهایتان منکر و کار بد را انکار کنید و زشت بدانید، و با زبانهاى خود این مطلب را بگویید، و به شدّت بر روى آنها بزنید، و در راه خدا از سرزنش هیچ سرزنش کنندهاى مترسید. پس اگر پند گرفتند و به حقّ بازگشتند دیگر اجازۀ آزار آنها را ندارید (و راهى نیست) بلکه:
ایراد و مجازات بر کسانی است که به مردم ستم میکنند و در زمین بناحق ظلم روا میدارند؛ برای آنان عذاب دردناکی است.
متن های عربی بالا که استاد گفته اند مربوط به یک حدیث قدسی است از امام باقر علیه السلام کافی ج ۵ ص ۵۵ است.
ادامه حرف استاد مطهری:
یک فریضه ای که در اسلام چنین مقام و ارزشی را دارد، آیا می شود احتمال داد که در باره اش گفته اند اگر یک روزی دیدی اتفاقا، تصادفا، یک نیرویی، یک قدرتی داری انجام بده و اگر قدرت نداری دیگر تکلیف ساقط است؟ این «تکلیف ساقط است» یعنی اسلام ساقط است، چون امر به معروفی که اسلام برای ما معرفی می کند به منزله پایه خیمه اسلام است. چطور ممکن است که خود اسلام بگوید اگر تصادفا دیدی می توانی اسلام را نگه داری، نگه دار، اگر تصادفا دیدی نمی توانی، دیگر نمی خواهد، خیالت راحت باشد؟!
در مورد احتمال اثر هم همین طور است. بنده بروم در اتاقم بنشینم، بگویم من که احتمال اثر نمی دهم. تو حق نداری احتمال اثر بدهی یا ندهی. تو که اصلا مطالعه نداری، تو که از اوضاع خبر نداری، جریانات را نمی دانی، تو که نمی دانی راه امر به معروف و نهی از منکر چیست، تو که روانشناسی نمی دانی که برای نفوذ در بشر از چه راهی باید با روح او مواجه شود، تو که جامعه شناسی نمی دانی، تو که چیزی نمی دانی، حق نداری بگویی من احتمال اثر می دهم یا احتمال اثر نمی دهم. این است که دو رکن این اصل اساسی، قدرت و آگاهی است، و هر دو را هم باید تحصیل کرد و به دست آورد، غیر از این نمی شود.
پایان حرف استاد مطهری.
ترجمه متن کامل حدیث اینه کمی حدیث طولانیه:
فروع کافی جلد ۵، صفحه ۱۳۴
جابر گوید: امام باقر علیه السّلام فرمود: در آخر الزمان گروهى به وجود مىآیند که در بین خود از فرقهاى پیروى مىکنند که ریاکار، قارى قرآن، اهل انجام عبادات، داراى حالتى زهدگونه، تازه به دوران رسیده و سفیه و ناداناند. امر به معروف و نهى از منکر را واجب نمىدانند مگر در صورتى که از ضررى در امان باشند، براى خودشان رخصت و بهانه مىجویند، و از لغزشهاى علما و بد عملى آنها پیروى مىکنند. به نماز و روزه و چیزهایى که به جاه و مالشان لطمهاى نزند روى مىآورند، و اگر نماز و دیگر کارهایى را که انجام مىدهند نیز به مال و جانشان ضررى برساند، آن را هم همانند فریضهها و واجبات بزرگ دیگرى که ترک کردند، رها مىکنند. در واقع امر به معروف و نهى از منکر فریضه و واجب عظیم و بزرگى است که فرایض و واجبات، تنها با آنها برپا مىشود. اینجاست که غضب الهى بر این افراد تمام و کامل مىشود و همه را به کیفر خود گرفتار مىکند و نیکان را نیز در سرزمین بدکاران، و کوچکها را در سرزمین بزرگان هلاک و نابود مىکند. امر به معروف و نهى از منکر در حقیقت راه انبیا، روش روشن صالحان، و فریضهاى است بزرگ که فرایض با آن زنده و پابرجا مىشود و مسلکهاى دین با آنها (از بدعتها) در امان مىماند، تجارتها حلال مىشود، آنچه به ستم گرفته شده باز مىگردد و زمین آباد مىشود و از دشمنان انتقام گرفته مىشود و امور (دین و دنیا) به راه راست کشیده مىشود. پس، با دلهایتان منکر و کار بد را انکار کنید و زشت بدانید، و با زبانهاى خود این مطلب را بگویید، و به شدّت بر روى آنها بزنید، و در راه خدا از سرزنش هیچ سرزنش کنندهاى مترسید. پس اگر پند گرفتند و به حقّ بازگشتند دیگر اجازۀ آزار آنها را ندارید (و راهى نیست) بلکه:«ترجمه آیه: ایراد و مجازات تنها در مورد کسانى است که به مردم ستم مىکنند، و در زمین به ناحق طلب و درخواست مىکنند؛ عذابى دردناک براى اینان خواهد بود.»
در چنین موردى با بدنهایتان به جهاد با آنها بپردازید، و با دلهایتان بر آنان خشم بگیرید، بدون این که در پى تسلط بر آنان باشید، و یا مالى را به ستم بگیرید یا بخواهید با ستمگرى (و بدون عدالت) بر آنان پیروز شوید؛ این کار را بکنید تا به دستور الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند. خداى عزّ و جلّ به شعیب پیامبر علیه السّلام وحى کرد:«من یکصد هزار نفر از قوم تو را عذاب مىکنم، چهل هزار نفر از بدهایشان و شصت هزار نفر از بهترینهایشان را. شعیب علیه السّلام عرض کرد: اى پروردگار من! اینان اشرارند، ولى نیکان به چه سبب؟ خداوند عزّ و جلّ به او وحى فرمود: با معصیتکاران کنار آمدند و به خاطر خشم و غضب من، خشمگین نشدند.
پایان حدیث.
حالا که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر جا افتاد وظیفه ما در قبال حجاب بیشتر جا افتاد. هر منکر دیگه هم همین طوره نه فقط حجاب.
ما مکلف به وظیفه هستیم نتیجه با خداست.
اما چرا حجاب این قدر مهمه و بهترین روش چیست؟
در مورد حجاب در مطالب قبل نوشتم اکنون از زاویه دیگر می خواهم بگویم.
شهوت مثل اتش و پنبه هست. نمی شه گفت خب حالا فقط بیرون ماندن مو.
کم تعداد ترین ایمان آورندگان به خدا مال کدوم پیامبر است؟ حضرت لوط که قومش گرفتار گناه شهوت بودند.
همان طور که قبلا روند این چنین بود که از شلوار رسیدیم به ساپورت بعد مانتو جلو باز و شلوار پاره و ....
همین طور از برداشتن روسری می رسیم به قسمت های دیگر.
چرا این جوری می شه؟
چون شیطان خطوات داره یعنی گام به گام جلو می ره.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَىٰ مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ای کسانی که ایمان آورده اید گام های شیطان را پیروی نکنید و هر کس پیرو گام های شیطان شود پس به درستی که او به فحشا و منکر فرمان میدهد و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، هرگز هیچ یک از شما پاک نمیشد ولی خداوند هر کس را بخواهد پاک میسازد و خداوند شنوا و داناست
سوره النور آیه 21
شیطان یهو نمی اد به یه چادری بگه شلوار پاره بپوش. گام به گام جلو می ره. اول مانتو گشاد بعد تنگ و ...
می شه گفت پوشش بد باشه اما دست به هم نزنید؟ نمی شه دیگه. پس می ریم به سمت دوستی های دختر و پسر.
واژه اخدان در ۲۵ نساء و ۵ مائده به معنی دوستی های دختر و پسر آمده است.
و اخدان جمع هست نه مفرد یعنی به یک دوست اکتفا نمی شود می کشد به دوستی ها. یعنی متلاشی شدن خانواده.
وقتی فردی عفیف باشد با ازدواج احساس ازادی می کند.
وقتی فردی اهل اخدان و دوستی های دختر و پسر باشد با ازدواج احساس اسارت می کند چون محدود به یکی شده.
وقتی اهل دوستی ها شد یعنی بی میلی نسبت به جنس مخالف. ان وقت باید کلی قرص دارو و مصرف کند تا دچار میل شود.
بدبختی ای که الان دامن غربی ها را گرفته.
یا دچار افراط و آزار زن ها می شن یا دچار تفریط و بی میلی به زن هامی شوند.
شهوت که از کنترل در رفت رفته. همه چیز پیش می اید. آن ها آموزش جلوگیری از بچه دار شدن را در دبستان می دهند.
اگر شما در خارج نخواهید بچه تان از این آموزش ها ببیند ممکن است بچه را از شما بگیرند و بدهند به یک خانواده موفق همجنسگرا. من فکر کنم شعور الاغ و کلاغ هم به این می رسد که خانواده از مرد و زن تشکیل شده.
افتضاحات دیگه ای هم وجود داره مثل حضور همجنسگرا سر کلاس برای کشف استعداد همجنسگرایی.
خطوات یعنی همین. عده ای را از چادر می رساند به شلوار پاره عده ای دیگر را از آزاد بودن و رعایت نشدن حریم زن و مرد می رساند به همجنسگرایی و ...
حجاب یک امر عادی نیست یک تبلیغ است.
################################
فکر نکن با چادر می روی بیرون فقط می روی بیرون. شما داری با راه رفتنت تبلیغ چادر می کنی. با پوشش بدت داری تبلیغ شهوت می کنی. داری ازادی را خلاف قرآن معنا می کنی.
در سوره نساء زن حر یا همان زن آزاد با حجاب و خانواده تعریف می شود.
فرض کنیم عدم رعایت حجاب یک گناه صغیره است. گفتم فرض کنیم.
اصرار بر گناه صغیره می شود گناه کبیره.
حجاب نامناسبی که هر روز تکرار شود گناه کبیره است.
علی علیه السلام : إیّاکَ و المجاهَرَةَ بالفُجورِ فإنّها مِن أشَدِّ المَآثِمِ .[غرر الحکم : 2677 .]
امام على علیه السلام : از آشکار کردن فسق و فجور [خود] بپرهیز، که آن از بدترین گناهان است.
[6] امام علی(ع):«ایاک و الاصرار فانه من اکبر الکبائر و اعظم الجرایم» عبد الواحد آمدی؛غررالحکم و دررالکلم،ج۱ص۱۶۸
مام علی(ع) می فرماید: «بترس و دوری کن از اصرار بر گناه، زیرا اصرار از بزرگترین گناهان کبیره و عظیم ترین جرائم است».
وَ قَالَ علیهالسلام أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ
و درود خدا بر او، فرمود: سختترین گناه، آن که گناهکار آن را کوچک بشمارد حکمت ۳۴۸.
این روایت رو شاید دیده باشید به روایت از زاویه حجاب نگاه کنیم:
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله:
أَرْبَعَهٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ الِاسْتِحْقَارُ وَ الِافْتِخَارُ وَ الِاسْتِبْشَارُ وَ الْإِصْرَار
چهار چیز در گناه وجود دارد که از خود گناه بدتر است :
۱. کوچک شمردن گناه .
۲. افتخار کردن به گناه.
۳. شادمانی کردن به گناه.
۴. اصرار بر گناه.
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۱۱، ص: ۳۴۹
قبل تر ها می دیدم یک عده مانتوی جلو باز می پوشیدند اما در عین حال گاهی نامحرم می دیدند با دست جلوی مانتو را می گرفتند.
این بانو در حالی که گناه می کند اما از گناهش خجالت می کشد. مقداری حیا دارد.
اما عده ای مانتوی جلو باز می پوشیدند و مانتو هم رها. و خوشحال هم بودند. این دو با هم فرق می کند هرچند یک کار انجام دهند.
کسی که از گناه خجالت بکشد یعنی حیا دارد.
اما کسی که از گناه خجالت نکشد یا به ان افتخار کند یا خوشحال باشد حیا ندارد. یا در راه کم کردن حیا هست.
در حال عادی کردن گناه است.
یعنی حواسش نیست خدا می بیند یعنی رفتن به سمت غفلت مستمر.
أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ
آیا او نمیداند که خداوند میبیند؟
سوره العلق آیه 14
یا بدتر حواسش هست خدا می بیند اما از خدا حیا نمی کند.
حالا حدیث معروف زیر را ببینیم:
درروایتی از امام صادق ع چنین امده است : قَالَ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ ؛ کسی که حیا ندارد ایمان ندارد .
الکافی ج ۲ ص ۱۰۶ باب الحیاء.
البته بعضی هم هستند که فکر می کنند حجاب مستحب است که اینها فرق دارند.
بی حجابی انواع دارد یکی جاهل است یکی عالم است یکی برای مقابله با نظام است یکی برای آزادی و شهوت یکی تنبلی یکی خودنمایی و انواع مختلف دارد و با اینکه یک کار می کنند اما عقابشان یکسان نیست.
هر چه حجت و علمشان بیشتر باشد عقابشان شدیدتر است.
ما نمی گیم یک بانو با حجاب نامناسب آدم بدی است. بلکه می گوییم عملش بد است بسته به انگیزه اش البته.
خودش بد نیست عملش بد است.
ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ
بدی را به بهترین راه و روش دفع کن ما به آنچه توصیف میکنند آگاهتریم
سوره المومنون آیه 96
در ایه آمده کلمه السیئه یعنی بدی. و نیامده مسی ء یعنی بدکار. یعنی او عملش بد است و نه خودش.
اما در عین حال ممکن است روزی به آیه زیر برسد و با تکرار عمل بد، خودش را هم بد کند:
ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ
سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند
سوره الروم آیه 10
چگونه این گونه می شود؟
قران را چه کسانی می توانند درک کنند؟
مطهرون
لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
جز پاکیزگان به آن دست نزنند.
سوره الواقعه آیه 79
حالا یکی از راههایی که طهارت قلب را حفظ می کند چیست؟
أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ
با رعایت حریم بین نامحرمها.
..... وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَٰلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ..... هرگاه از همسران پیامبر چیزی از وسایل زندگی (به عنوان عاریت) خواستید از پشت پرده بخواهید؛ این رفتار برای دلهای شما و دلهای آنان به پاکی و پاکدامنی است ....
سوره احزاب آیه 53
پس نتیجه دو ایه بالا می شود این:
عدم رعایت حریم بین نامحرم.
از بین رفتن طهارت قلب
طهارت قلب که رفت درک قران هم از بین می رود.
ایمان و حیا دو یار کنار همند یکی برود دیگری هممی رود:عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَیْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْحَیَاءُ وَ اَلْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ .: الکافی , جلد۲ , صفحه۱۰۶
امام باقر علیه السّلام یا امام صادق علیه السّلام فرمود:حیا و ایمان دو دوست و همراه و به یک رشته بسته شدهاند و چون یکى از آنها رفت،دیگرى هم مىرود.
همه چیز به همه چیز ارتباط دارد سگ بیرون مانع حضور فرشته ها در خانه می شود و فکر خوب کم می شود و فکر گناه زیاد می شود.
فکر خوب را فرشته می اورد.
سگ درون هم که همان اخلاق بد است مانع فرود فرشته به قلب می شود.
هم سگ بیرون و هم سگ درون باید کنترل شود.
حجاب هم همین طور. حیای درون و بیرون هر دو مهم است. ظاهر بر باطن و باطن بر ظاهر اثر می گذارد. روح حضرت یوسف بر پیراهن اثر می کند و پیراهن چشم پدر را خوب می کند. و لباس نازک هم دین را نازک می کند.الإمامُ علیٌّ علیه السلام : علَیکُم بالصَّفیقِ مِن الثِّیابِ ؛ فإنّ مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِینُهُ .[بحار الأنوار : 83/184/13.]
امام على علیه السلام : بر شما باد پوشیدن لباسهاى ضخیم؛ زیرا کسى که جامه اش نازک باشد، دینش نازک شود.
روح در لباس اثر می گذارد و لباس بر روح اثر می گذارد
نمی شود دلبخواهی عمل کرد این قسمت از دین خوب است ان قسمت خوب نیست. یعنی به نظر من خوب نیست.
در دین به نظر من نداریم ما باید ببینیم نظر خدا چیست
..... أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ ..... آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان میآورید، و به بعضی کافر میشوید؟ ...
سوره البقره آیه 85
هم گناهان ما ثبت می شود و هم آثار گناهان ما.
إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ
همانا ما مردگان را زنده میکنیم و آن چه را از پیش فرستاده اند و آثارشان را مینویسیم و هر چیزی را در (کتاب و) پیشوایی روشن برشمردهایم
سوره یس آیه 12
من از این ایه واقعا خوف می کنم. چه بسا یک گناه انجام بدیم اما آثارش همین طور تا سالها بماند. یک شوخی گاهی یک زندگی را بهم می زند.
مثلا شما گاهی به شوخی می گی ما شاءالله دماغ داریا دماغ.
ان وقت سال بعد می بینی به سختی وام گرفته که برود دماغش را عمل کند.
یک شوخی تا کجاها می رود. پناه بر خدا.
یک حجاب نامناسب گاهی شهوتی را تحریک می کند و ان فرد می رود سراغ راه نامناسب برای دفع شهوت و هی او می رود به سمت گناهان بالاتر . از ارضای خود شروع می کند بگیر برو بالا.
و تحریک کننده اول در همه آن ها شریک می شود.
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
همانا برای کسانی که دوست دارند زشتیها درباره ی اهل ایمان شایع گردد، در دنیا و آخرت عذاب دردناکی است، و خداوند میداند و شما نمیدانید.
سوره النور آیه 19
تفسیر نمونه در مورد این آیه می گوید:
ذکر این نکته نیز لازم است که ((اشاعه فحشاء)) اشکال مختلفی دارد:
گاه به این می شود که دروغ و تهمتی را دامن بزند و برای این و آن بازگو کند.
گاه به این است که مراکزی که موجب فساد و نشر فحشاء است به وجود آورد.
گاه به این است که وسائل معصیت در اختیار مردم بگذارند و یا آنها را به گناه تشویق کنند و بالاخره گاه به این حاصل می شود که پرده حیا را بدرند و مرتکب گناه در ملاء عام شوند، همه اینها مصداق اشاعه فحشاء است چرا که مفهوم این کلمه ، وسیع و گسترده می باشد (دقت کنید)
پس چی شد؟
گناه در ملاء عام. یعنی تشویق به گناه یعنی عادی کردن گناه یعنی اشاعه فحشاء.
پس طبق ایه عذاب الیم در دنیا و اخرت.
نکته چهار تفسیر نور:
4- کسانی که به دنبال اشاعه فحشا هستند، نظام اسلامی باید آنها را تنبیه کند. عذابٌ الیمٌ فی الدّنیا.
البته باید خیلی خوب فرهنگ سازی و اقناع شود تا قانون هم بیاید.
اما اینکه اول باید فرهنگ سازی باشد و بعد قانون شود یا اینکه فرهنگ سازی و قانون کنار هم باشند یا اول قانون باشد بعد فرهنگ سازی، در جوامع مختلف و احکام مختلف و شرایط مختلف متفاوت است باید بررسی کنیم.
چطور ماسک و کمربند در ماشین را جا انداختیم. در حجاب هم همین است. رسانه و ملت و دولت باید پای کار بیایند.
البته فیلم ها هم کار ما را خراب نکنند.
یعنی یک فیلم خوب بسازیم در مقابلش ده تا فیلم باشد که توش فرد بدبخت چادری است از همان ها که اسکار می گیرد کار را خراب می کند. چادر را به زیر بکشی احتمال گرفتن اسکار هم بالا می رود.به هر حال تلاشمان را بکنیم هر کس در حوزه خود.
اما راهکار:
گزینه اول این است که از لحاظ رسانه ای قوی عمل شود مردم و نهادها.
کلیپ های سیا ساکتی کمربند بشود کلیپ های چادری و خواستگاری و ازدواج.
کلیپ های چادری کردن مدام منتشر شود.
اما راه حل اساسی که قبلا گفتم نماز درست شود حجاب خود به خود درست می شود:
اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
آنچه را از کتاب (آسمانی قرآن) به تو وحی شده تلاوت کن و نماز را بپا دار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر بازمیدارد و البتّه یاد خدا بزرگتر است و خداوند آنچه را انجام میدهید میداند.
سوره العنکبوت آیه 45
یا این ایه زیر:
فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا
آنگاه پس از آنان، جانشینان بد و ناشایسته ای آمدند که نماز را ضایع کردند و هوسها را پیروی کردند. پس به زودی (کیفر) گمراهی خود را خواهند دید.
سوره مریم آیه 59
3- نماز، سدّی است میان انسان و شهوتها و اگر این سدّ شکسته شود، پیروی از شهوتها برای انسان آسان میشود. اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات
4- کسی که از رابطه با خدا (نماز) جدا شد، به شهوات پیوند میخورد. اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات
5 - رونق یافتن شهوات، غیّ و گمراهی است واتّبعوا الشهوات.. یلقون غیّا
سرمایه را بگذاریم در جذاب کردن مسجد و کشاندن ادم ها به مساجد.
مثلا شما یک مشاور روانشاس مذهبی را بیاور بگذار طبقه دوم مسجد بنر هم بزن. مشاوره اسلامی زوج درمانی با هزینه رایگان یا مثلا نصف قیمت. ببین چقدر زوج ها را می توانی بکشانی به مسجد. هم نیاز به مشاوره دارند هم درامد کم دارند. به جای روانشاسی سکولار غربی مشاور مذهبی خوب هم می دهیم.
یاد مرگ که توضیح مفصل هم دارد واقعا عالی است.
اما گام بعدی:
امر به معروف و نهی از منکر امتی (گروهی).
وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و از میان شما باید گروهی باشند که (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امربه معروف و نهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند.
سوره آل عمران آیه 104
در شهر های مختلف دیدم خواهران در کنار مترو گروهی غرفه برپا می کنند هم اقناع می کنند و هم روسری می دهند و هم ....
گاهی می شود یک تازه مسلمان خارجی را آورد و بقیه را جذب کرد. اگر می توانیم از این غرفه ها برپا کنیم.
این غرفه ها را می توان جلوی مسجد هم زد.
مخصوصا مساجد سر گذر. شبهات را پاسخ دهیم هدیه دهیم و حجاب را درست کنیم.
این کارهای گروهی جواب می دهد.
یک راه دیگر تبریک و تسلیت است از طریق پیامک و پیامرسان.
مثلا شما به اعضای فامیل پیام بده سلام عید فلان مبارک با متن خوب. بعد آخرش هم یک لینک بگذار. لینک یک مطلب خوب در مورد حجاب یا هر فضیلت دیگر. به هر کی می توانی تبریک بگو.
اما یک راه فردی دیکر هم به نظرم می رسد این است که در کنار اینکه تذکر لسانی بدیم تذکر کاغذی هم بدیم. چرا؟
شما بخواهی حرف بزنی گاهی فرصت نمی دهند یا وقت نمی شود یا ممکن است دعوا بشود. البته کسی که قدرت بیان خوب دارد لسانی بهتر است. اما در کاغذ شما هر انچه لازم است در اقناع می نویسی می دهی و توکل می کنی ان شاءالله اثر کند.
کاغذ را می دهی می روی. و او را با خودش تنها می گذاری.
تذکر لسانی گاهی به دعوا می رسد.
تذکرت را بگو و رد شد که درگیری و الفاظ زشت برای ایجاد درگیری شگرد منافقین است.
من متن زیر را تنظیم کردم برای اینکه کاغد شود در جیب باشد و به فرد با حجاب نامناسب بدهیم. البته نحوه دادن کاغذ هم مهم است.
می تواند کاغذ با شکلات باشد یا کنار ندری یا در جشن یا وفات یا معمولی معمولی. بسته به شرایط.
سعی شده متن کمی طنز باشد و آیه مستقیم نوشته نشود که در صورت پاره شدن بی احترامی به قرآن نشود.
متن زیر در کاغد بیست در سی آچهار پشت و رو جا می شود.
شما هممی توانید متن خودتان را بنویسید.
شاید با نظرات مختلف متن را کم و زیاد کنم.
###########
آیا می دانید هم عالم خر داریم هم عالم سگ و هم عالم فرشته؟
عالم بی عمل در ایه ۵ جمعه به خر تشبیه شده است.
عالم دنیاپرست تابع هوا، در آیه ۱۷۶ اعراف به سگ تشبیه شده است.
و عالم موحد برپا کننده عدل در ایه ۱۸ آل عمران اسمش در کنار فرشته ها برده شده است.
آیا می دانید اولین شهوتی که دوست داشتنش در آیه ۱۴ نساء تزیین می شود چیست؟
اولینش زن است بعد بنین بعد طلا و نقره بعد شاسی بلند و ....
شاسی بلند زمان نزول آیه اسمش اسبان ممتاز بوده.
آیا می دانید اوّلین چیزى که بنده از آن بازخواست مىشود،نماز است،اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگر قبول مىشود، و اگر پذیرفته نشد اعمال دیگر نیز پذیرفته نمىگردد.» و نماز چه فواید دیگری دارد؟کنترل فحشاء و منکر با نماز ۴۵ عنکبوت کنترل بحث جنگ و ارتباطات اجتماعی با نماز ۲۹ فتح
کنترل بحث طلاق با نماز ۲۳۸ بقره
کنترل بحث تجارت با نماز۳۷ نور
اولین کار بعد از رسیدن به قدرت اقامه نماز 41حج و .....
البته نماز باید نماز باشد.
آیا می دانید فرعون (فرعونیان) از چه روشی برای تضعیف جامعه در ایه چهار قصص استفاده می کنند؟
تفرقه(تجزیه طلبی): با توجه به کلمه شیعا.
زن زندگی آزادی منافقان: کلمه (استحیاء) بمعنای طلب حیاة است ، ممکن هم هست معنای آن این باشد که با زنان شما کارهائی می کردند، که حیاء و شرم از ایشان برود. تفسیر المیزان ج ۲ ص ۲۸۶
آیا می دانید زن آزاد(حر) در سوره نساء کیست؟
زن با حجاب اهل خانواده و ازدواج. و نه اهل دوستی های پنهانی.
آیا می دانید واژه اخدان به معنی دوستی های پنهانی دختر و پسر در چه ایاتی آمده است و چرا به صورت جمع آمده است؟ ۲۵ نساء و ۵ مائده. اخدان جمع آمده یعنی کسی که اهل دوستی شد به یکی اکتفا نمی کند و آن وقت ازدواج برایش اسیری می شود چون محدود به یکی می شود.
و انسان با حیای عفیف با ازدواج احساس آزادی می کند.
آیا می دانید ایمان و حیا کاملا به هم مرتبتند؟
امام باقر علیه السّلام یا امام صادق علیه السّلام فرمود: حیا و ایمان دو دوست و همراه و به یک رشته بسته شدهاند و چون یکى از آنها رفت، دیگرى هم مىرود. کافی ج۲ص۱۰۶
آیا می دانید سگ درون (اخلاق بد) و سگ بیرون هر دو باعث فراری دادن فرشته ها می شوند و فکر خوب کمتر به ذهن ما خطور می کند و فکر گناه بیشتر خطور می کند؟
ایا می دانید مولوی به بعضی ها گفته شما خری؟
از خواب و خورش به ار بتابی
کین در هم گاو خر بیابی
یعنی تمام دغدغه ات دنیا نباشد.
در ایه ۳۳ نازعات دنیا مشترک بین انسان و حیوان است و انسان کنار حیوان نام برده شده و در ایه ۱۸ ال عمران هم که قبلا گفته شد عالم کنار فرشته نام برده شده است.
ایا می دانید شما خیلی گل هستید و ما نمی گیم شما ادم بدی هستید؟
طبق ایه ۹۶ مومنون عمل شما بد است و نه اینکه خودتون بد هستید. چون در این آیه کلمه مسیء به کار برده نشده و کلمه سیئه به معنی گناه به کار برده شده.
آیا می دانید ادامه دادن گناه ممکن است منجر به تکذیب آیات شود؟
تفسیر نور آیه ۱۰ نور: سقوط انسان، مراحلی دارد: ابتدا گناه، اساؤُ السُّوآی سپس تکذیب، کذّبوا و آنگاه استهزا. یستهزؤون
آیا می دانید خمر به معنای روسری و مقنعه در آیه ۳۱ نور و جلباب به معنای پوشش بلند در آیه ۵۹ احزاب آمده است؟
آیا می دانید در حدیث معراج در مورد زنانی که موی خود را بیرون بگذارند چه گفته شده؟ یه دونه ایا می دانید هم خودت پیدا کن.
آیا می دانید بعد از آیه ۵۹ احزاب که آیه حجاب است چه آیه ای آمده است و در مورد چه کسانی؟
آیه ۶۰ احزاب در مورد منافقین است. یعنی منافقین به بهانه حجاب اهداف خود را دنبال می کنند.
آن هایی که مشغول شکم و شهوت باشند حال جهاد و مبارزه ندارند.
آیا می دانید خداوند الکی از چیزی تعریف نمی کند و در آیه ۲۵ قصص از نحوه راه رفتن با حیای دختر حضرت شعیب (ع) تعریف می کند؟
ایا می دانید طبق ایه ۷۹ واقعه، قرآن را جز مطهرها نمی توانند درک کنند و یکی از چیزهایی که طهارت رو از بین می برد عدم رعایت حریم روابط بین زن و مرد است؟ در ایه ۵۳ احزاب گفته شده با نامحرم حریم نگه دارید که برای طهارت قلبتان بهتر است.
پس ازادی روابط منجر به عدم درک قرآن می شود.
آیه می دانید خر با الاغ چه فرقی دارد؟ ما خودمان هم نمی دانیم و این آیا می دانید نیز جهت لبخند بوده و ایا می دانید لبخند به صورت مومن صدقه محسوب می شود؟
آیا می دانید غربی ها به خاطر آزادی از جنس بی حیایی دچار افراط و تفریط شدند؟
عده ای می روند سمت هتک حرمت و حمله و ....به زن ها و عده ای دیگر دچار بی میلی به جنس مخالف می شوند که باید قرص های جورواجور بخورند که میلشون برگرده.
آیا همین طور که به فکر جسم مادی هستیم به فکر جسم برزخی خود که با اعمالمان آن را می سازیم هستیم؟ آخرت بینهایت سال است که ما می مانیم و اعمالمان.
آیا می دانید چهار کار بدتر از گناه چیه؟
کوچک شمردن گناه .
۲. افتخار کردن به گناه.
۳. شادمانی کردن به گناه.
۴. اصرار بر گناه
آیا می دانید همان طور که روزه خواری حرام است حجاب خواری هم حرام است؟
آیا می دانید ظاهر بر باطن و باطن بر ظاهر اثر می گذارد؟
روح حضرت یوسف ع در پیراهنش اثر کرد و پیراهن شفا داد.
و پیراهن نازک باعث می شود دین نازک شود.
امام على علیه السلام : بر شما باد پوشیدن لباسهاى ضخیم؛ زیرا کسى که جامه اش نازک باشد، دینش نازک شود. [بحار الأنوار : 83/184/13.]
امام علی(ع) می فرماید: «بترس و دوری کن از اصرار بر گناه، زیرا اصرار از بزرگترین گناهان کبیره و عظیم ترین جرائم است» غررالحکم و دررالکلم،ج۱ص۱۶۸
- ۰۲/۰۱/۰۶
دوست گرامی این مطالبی که نوشتید و انصافا هم زحمت کشیدید، آیا به درد کسی که اعتقادی بهش نداره، خواهد خورد؟ بعید میدونم.
در دنیای مدرن امروز، چطوری میخوای قانون حجاب اسلامی رو موجه جلوه بدی؟ حجاب دینی، امر اعتقادیه. تاحالا هم به اجبار قانون برقرار بوده. ولی الان شده بحران. تذکر لسانی نه تنها درمان این بحران نیست، بلکه رو اعصاب طرف مقابل میره.
مسایل جامعه مدرن مثل جامعه دینی و اسطوره ای نیست. واقعا تا چندسال دیگه شاید هیچ نشانی از حجاب اجباری باقی نمونه. بنطرم اولویت جامعه ما ترمیم انسجامه. هرچیزی باعث اختلاف بشه باید بطور جدی دربارش تجدید نطر کرد. توضیحات شما و نظرات مشابه شما، افراد مذهبی رو به سمت تقابل با غیر مذهبیها سوق میده. چیزی که برای جامعه امروز ما سمه!
ببخشید رک گفتم. امیدوارم تکدر ایجاد نکرده باشم.