شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

فقر بهتر است یا ثروت؟

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۲، ۰۲:۰۲ ب.ظ

فقر بهتر است یا ثروت؟
یه سری آدم راه افتادن توی فضای مجازی هر کی در مورد حجاب حرف می زنه می گن چی؟
جمله زیر و با آب و تاب و اضافه کردن ملات زیاد و  کلی چیز دیگه می گن:
چطور در مورد حجاب نگران شدی در مورد فقر و بیکاری و ... نگران نشدی؟
 خب لایشعرون عزیز، بی حجابی گناهه. گناه هم برکت رو می بره. حجاب درست بشه در رفع فقر موثره. پس ما که می گیم حجاب درست بشه درواقع داریم با فقر مبارزه می کنیم.
 اصل جواب در مطلب ایا به بدحجاب تذکر بدیم گفته شده این  نگاه از زاویه متفاوت بود‌.
ایه ای هم که می گه حجاب و فقر به هم ربط داره ایه زیر هست.
تقوا یعنی پرهیز. پرهیز از چی؟ از مخالفت با امر خدا. یکی از اوامر خدا هم می شه حجاب است.
حالا تقوا خیلی چیزها رو شامل می شه که در اینجا بحث ما نیست.
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ
 و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم
سوره اعراف آیه 96
پس بی حجابی مانع نزول برکات می شه.
برکات رو فقط مادی نبینیم. مادی و معنوی.
گناه گناه است این استدلال مسخره که می گوید به جای حجاب برید سراغ فساد کلان، در همه چیز می شه به کار برد. به جای برخورد با محتکر  برید سراغ فساد بزرگ و به جای قتل های کوچک بریم سراغ قتل های بزرگ و ...  به جای، به جای، از استدلال های مسخره است. جوابش اینه هر چیز به جای خود مهم است و همه چیز به هم ربط دارد.
قبلا هم گفته شد یکی از ویژگی های منافق ارکسهم است. ارکسهم یعنی واژگونی. یکی از برداشتها را شاید بتوان این گفت ارکسهم یعنی شکم و شهوت بالا عقل پایین.
انقلاب اسلامی توحیدی با انقلاب اسلامی شکمی شهوتی فرق دارد.

نپرداختن به حجاب نفاق را بالا می رود. انواع نفاق. نه فقط نفاق ضد نظام.
فَمَا لَکُمْ فِی الْمُنَافِقِینَ فِئَتَیْنِ وَاللَّهُ أَرْکَسَهُم بِمَا کَسَبُوا أَتُرِیدُونَ أَن تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا
 چرا درباره ی منافقانی که خداوند به خاطر اعمالشان، آنان را سرنگون کرده دو دسته شده اید؟ آیا میخواهید کسانی را که خداوند گمراه کرده، به راه آورید؟ (مگر نمیدانید) هر که را خداوند گمراه کند، هرگز راهی برای نجاتش نخواهی یافت؟
سوره النساء آیه 88

وحدت حول ثروت و دنیا و ...به درد نمی خوره. چرا؟
چون دنیا کثرت هست و وحدت حول کثرت، هم به در نمی خوره، هم امکان پذیر نیست.
یَا صَاحِبَیِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
 ای دوستان زندانی من آیا خدایان پراکنده بهترند، یا خداوند یکتای پیروز؟
سوره یوسف آیه 39

طبق ایه بالا وحدت باید حول واحد باشد. وحدت حول توحید اصله.
پس پیامبر ص که می اد اول می گه لااله الله دوم مبارزه با طاغوت که جلوی توحید وایساده.
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
 ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیبکنندگان چگونه بود
سوره النحل آیه 36

باز هم یه عده  لایشعرون دیگه هستن که هی می گن شما چرا از اسلام فقط استکبارستیزیش رو گرفتین؟ خب برای اینکه جزء اولین کارها و مهم ترینش طبق ایه بالا استکبارستیزی هست.
آیا شما از ایه زیر اقتصاد مقاومتی و استکبارستیزی دریاقت می کنی یا اقتصاد سازشی از نوع سکوت مقابل ظلم:
إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِهَا وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ
 اگر نیکی به شما برسد، آنها را ناراحت میکند؛ و اگر حادثه ناگواری برای شما رخ دهد، خوشحال میشوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشه های (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمیرساند؛ خداوند به آنچه انجام میدهند، احاطه دارد.
سوره آل عمران آیه 120
چقدر این تکه ایه إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ زیباست.
کید رو با صبر و تقوا خنثی می کنن.
حتی در هر مقطعی و با هر منطقی با کافران وارد گفتگو شدیم باز اصل بر بازسازی برای اقتصاد مقاومتی است که برسیم به ایه نفی سبیل:
... الَّذِینَ  وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا
 ....و خداوند هرگز راهی برای سلطه ی کفّار بر مسلمانان قرار نداده است
سوره النساء آیه 141
یعنی اقتصاد تولیدی و دانش بنیانی و ... اصله، نه اقتصاد مذاکره ای و خام فروشی و ...
اقتصاد توحیدی اصله نه اقتصاد کثرتی.
همه چیز باید وصل به توحید شود
اقتصاد توحیدی خوف توحیدی حزن توحیدی و ....
استکبارستیزی برای گسترش توحید و عدالت توحیدی است.
و حضرت مهدی عج سازمان ملل توحیدی و حقوق بشر توحیدی را می ایند تعریف می کنند ان شاءالله.
توحید درون فطرت کاشته شده. فقط کافی هست حجاب ها برداشته شود بصر تیز شود
لَّقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِّنْ هَٰذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ
 (به او گفته میشود:) همانا از این صحنه در غفلتی (عمیق) بودی، پس ما پرده (غفلت) تو را کنار زدیم و امروز چشمت تیزبین شده است
سوره ق آیه 22

طاغوت هم اهل کثرته هم وحدتش حول کثرته. چون وحدتش حول کثرته خداوند می گه یه وقت فکر نکنی وحدتشون وحدته  تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ  وحدتشون الکیه.
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
 آنها هرگز با شما بصورت گروهی نمیجنگند جز در دژهای محکم یا از پشت دیوارها پیکارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف) آنها را متّحد میپنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمیکنند
سوره الحشر آیه 14
ما به واحدی تکیه کردیم که همه است:
وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا
 لشکریان آسمانها و زمین تنها از آن خداست؛ و خداوند شکستناپذیر و حکیم است
سوره الفتح آیه 7
خدا همه است.

یا این آیه زیر که جنگ موحد و جنگ متکثر رو نشان می ده مهمه:
وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِن تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا
 و در راه تعقیب دشمن، (هرگز) سست نشوید (زیرا) اگر شما درد و رنج میبینید، آنها نیز همانند شما درد و رنج میبینند؛ ولی شما امیدی از خدا دارید که آنها ندارند؛ و خداوند، دانا و حکیم است
سوره النساء آیه 104
تفاوتش همینه موحد درد می کشد چون عاشق است اونها درد می کشند ولی بی دلیل یا مثلا برای مال که روزی به فنا می رود.
اینکه ما صبر می کنیم با اونا صبر می کنند خیلی فرق می کنه.

وحدت حول کثرت مثلا چی؟
مثلا اگر ازدواج به خاطر کثرت (پول و جمال) باشه، به هیچکدومش نمی رسیم.
رَوَى هِشَامُ بْنُ اَلْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا تَزَوَّجَ اَلرَّجُلُ اَلْمَرْأَةَ لِمَالِهَا أَوْ جَمَالِهَا لَمْ یُرْزَقْ ذَلِکَ فَإِنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَالَهَا وَ مَالَهَا » . من لا یحضره الفقیه ج ۳، ص ۳۹۲
هشام بن حکم گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: هر گاه مردى زنى را براى مال یا جمالش به همسرى اختیار کند بهره‌اى نصیبش نخواهد شد، و اگر براى دینش به همسرى اختیار کند، خداوند عزّ و جلّ‌ جمال و مال نیز نصیب او خواهد کرد.

پس علت جلز و ولز برخی در جمهوری اسلامی معلوم شد. با جمهوری اسلامی پیوند برقرار کردند به خاطر مال و جمال در نتیجه یا نمی رسند یا می رسند به صورت معیشت ضنک.
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ
 و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم
سوره طه آیه 124

################################

اما اگر به خاطر دین (وحدت) ازدواج کنی
اگر به خاطر دین با جمهوری اسلامی پیوند برقرار کنی به همه چی می رسی.
همه چی چیه؟ همه چی خداست.
حدیث قدسی
قَالَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَیَةِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ اَلرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّةٍ فِی اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَیَةِ کُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ اَلرَّعِیَّةُ فِی أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَةً.
امام باقر علیه السلام فرمود: خدای تبارک و تعالی فرموده است: هر آینه عذاب میکنم هر رعیتی را که در اسلام با پیروی از امام ستمگری که از جانب خدا نیست دینداری کند، اگر چه آن رعیت نسبت باعمال خود نیکوکار و پرهیزگار باشد و هر آینه در میگذرم از هر رعیتی که در اسلام با پیروی از امام عادل از جانب خدا دینداری کند، اگر چه آن رعیت نسبت به خود ستمگر و بدکردار باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 376 )

مثلا حضرت زینب س به خاطر دین به میدان امد نتیجه اش هم این شد که:
ما رایت الا جمیلا.
حضرت زینب س جمال ندیدند. جمیل دیدند یعنی صاحب جمال.
تا جمال را در چه ببینی و جهان بینی ات چه باشد.

یک معیار داشته باشیم برای اینکه ببینیم چقدر از خدا فاصله داریم:
أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
 آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند
سوره یونس آیه 62

هر چقدر خوف و حزنمون مادیمون بالاتر هست از اولیای خدا بودن دورتریم.
حزن گذشته خوف اینده.
خیلی نگران اینده بچه ات و اجاره خونه و ... هستی خوفت بالاست و توکلت کم.

هدف از تشکیل حکومت رشد مردم است رشد به این نیست که بهشون مال و ثروت بدیم که اعتراض نکنن. رشد در کَندنه.  کَندن از مال و اولاد
وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ
 و بدانید که اموال و فرزندانتان آزمایشی (برای شما) هستند و البتّه نزد خداوند (برای کسانی که از عهده ی آزمایش برآیند)، پاداشی بزرگ است
سوره انفال آیه 28

 و کَندن از همه تعلقات تا امادگی کَندن در قبر داشته باشیم و فقط در دلت توحید باشه.
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ
 مگر کسی که با روح و قلب پاک به سوی خدا آید.
سوره الشعراء آیه 89
درحدیث میخوانیم: قلب سلیم، قلبی است که در آن شرک نباشد. (تفسیر نور الثقلین)
انواع شرک. شرک خفی، شرک در طاعت و عبادت و ...
پس هدف اصلی از تشکیل حکومت ایجاد زمینه برای کَندنه و برپایی پرچم توحید در دل بدون تعلقات است.
برای همین در جای جای قران جهاد با مال و جان آمده است.
لَٰکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَأُولَٰئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
 ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند؛ و همه نیکیها برای آنهاست؛ و آنها همان رستگارانند
سوره التوبه آیه 88
هدف اینه که ما برای حکومت مایه بگذاریم که دین حفظ شود.
در ایه زیر نه تنها برپایی عدالت را بر دوش مردم گذاشته حتی جنگ هم بر دوش مردم گذاشته شده. در حالی که توقع اینه که جنگ بر دوش ارتش و حکومت باشه.
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ
 همانا ما پیامبرانمان را با دلایل آشکار فرستادیم و همراه آنان کتاب (آسمانی) و وسیله سنجش فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند و آهن را که در آن نیرویی شدید است و منافعی برای مردم دارد فرو آوردیم (تا از آن بهره گیرند) و تا خداوند معلوم دارد چه کسی او پیامبرانش را به نادیده یاری میکند. آری خداوند، قوی و شکستناپذیر است
سوره الحدید آیه 25

این‌دو جهان بینی متفاوت است:
حکومت تشکیل بدهیم که مشکلات را حکومت حل کند.
حکومت تشکیل بدهیم که حکومت کاری کند که مردم مشکلات را حل کنند.
در حالی که اغلب می گویند این حکومت برای ما چی کار کرده حالا؟
حکومت چرا برای ما کاری نمی کند ما را یاد کدام ایه می اندازد؟
قَالُوا یَا مُوسَىٰ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِیهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ
 (بنیاسرائیل) گفتند: ای موسی تا وقتی که آنها (جباران ستمگر) در آن شهرند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همانا همین جا نشستهایم
سوره المائده آیه 24

 تا انجا که بتوانیم در برپایی عدالت کوشش می کنیم اما آخر عدالت باید به کَندن ختم بشه وگرنه در قبر می کَنند.
در واقع عدالت برای عدالت می شود همان دموکراسی غربی به درد نمی خورد. عدالت توحیدی خوب است. یعنی شما نگاه کنی به عدالت، یاد توحید بیفتی. نه یاد راحتی و رفاه.
حضرت مهدی عج می ایند عدالت برپا کنند که شما هی نگاه کنی به عدالت بگی این ربوبیت خداست. نه اینکه بروی در غفلت حاصل از رفاه. که غفلت مذموم است.
عدالت برای توحید ما را یاد کدام ایه می اندازد؟
ایه زیر:
تناسب باید باشد بین لا اله الا الله و اولوالعلم قائما بالقسط.


شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
 خدایی که همواره به عدل و قسط قیام دارد، گواهی داده که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش (نیز به یگانگی او گواهی داده اند) جز او که مقتدر حکیم است، معبودی نیست
سوره آل عمران آیه 18
خیلی ها دنبال ظهورند برای رفع گرفتاری هاشون که راحت تر زندگی کنند.
در حالی که ظهور برای عدالت توحیدی است نه عدالت برای عدالت.
از اتفاقات مهم دوران ظهور بالا رفتن علم است. 25 قسمت از 27 باب علم در زمان حکومت حضرت کشف و منتشر می شود.
خب اگر  بتوانیم علم را بزنیم به اولوالعلم ایه بالا، می شود برپایی عدالت متصل به لااله الا الله.

البته همه اینوجوری فکر نمی کنن یه عده هستن اون هایی که حب دنیا دارند یه پول قلمبه می بینند می گن وای ببین پولدارا چه حالی می کنن. إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ.
ما چی از صبح تا شب برای دو زار می دویدیم.
اینها همون ها هستند که به اقتصاد از نوع رفاه نگاه می کنند. و نه اینکه به اقتصاد برای عدالت توحیدی.
خب برای دو زار ندو برای خدا بدو که کارت پوچ نشه.
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ
 (روزی قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: ای کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم به راستی که او بهره عظیمی دارد
سوره القصص آیه 79

چقدر این صاحبان علم در قرآن ارج دارند.
در مقابل اونایی که می گن این پولدارا چه حالی می برند صاحبان علم جواب می دن. چی می گن:
وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ
 اما کسانی که علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند: وای بر شما ثواب الهی برای کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام میدهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمیکنند.
سوره القصص آیه 80

هیچ پیامبری با وعده رفاه نیامده. چون رفاه کثرته و کم و زیاد می شه. ایمانی که بند به رفاه باشه و کم و زیاد بشه به درد نمی خوره.
چرا اول فقرا به پیامبران می پیوند؟ چون حب مال درونش کمتره. البته فقیر عقده ای نه. بلکه فقیر قانع.
کیا معمولا از زیر کار در می رند؟
أُولُو الطَّوْلِ. صاحبان ثروت.
وَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَکَ أُولُو الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَکُن مَّعَ الْقَاعِدِینَ
 و هرگاه سوره ای نازل شود که به خداوند ایمان آورید و همراه پیامبرش جهاد کنید، صاحبان ثروت، از تو اجازه ی مرخصی (برای فرار از جبهه) میخواهند و میگویند: ما را واگذار تا با خانه نشینان، (آنان که از جنگ معافند و باید در خانه بنشینند) باشیم
سوره التوبه آیه 86

الفت واقعی بین قلوب با پول و رفاه نمی شه لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا .
با چی می شه؟ با خدای واحد وَلَٰکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ.

وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
 و دلهای آنها را با هم، الفت داد اگر تمام آنچه را روی زمین است صرف میکردی که میان دلهای آنان الفت دهی، نمیتوانستی ولی خداوند در میان آنها الفت ایجاد کرد او توانا و حکیم است
سوره انفال آیه 63
 
 البته ما از ثروت برای تالیف قلوب هم استفاده می کنیم اگر متصل به توحید باشد‌. یعنی زکات کنار نماز.
کثرت خالی کثرت می اورد کثرت متصل به توحید است که اصل است.
کثرت متصل به وحدت یعنی دنیا مزرعه آخرت است. یعنی اقتصاد مقاومتی درون زا.
همه چیز را باید به او وصل کرد وگرنه فایده ندارد.
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
 بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگی من و مرگ من برای خداوند، پروردگار جهانیان است
سوره انعام آیه 162
توصیه پیامبر ص به ابوذر:   
یَا أباذرٍّ، لِیَکُن لَکَ فِی کلِّ شَیءٍ نِیةٌ صَالِحَةٌ، حَتّی فِی النَّومِ وَ الأکلِ. ای ابوذر! باید در هر کاری انگیزه ای نیکو داشته باشی، حتی در خوابیدن و خوردن. بحار ج۷۲ص۷۳.
 
 داشتن با کَندن منافات نداره. اما پولدار سخت تر تعلقات رو می کَند.
بریم پایین شهر می بینیم کوچه شهید فلان و بعدی همین طور و بعدی. کوچه های پایین شهر پر از نام شهیدان است.
بریم بالا شهر اکثرا کوچه یک و دو و سه است.

و منظور از فقر دست درازی جلو مردم نیست. که سربار دیگران ملعون است.
  جدم رسول خدا (ص) گفت: هرکس بار زندگى خود را بر دوش دیگران تحمیل کند ملعون است. تحف العقول ج۱ص۳۷.

و اینها به معنی تلاش نکردن نیست. بلکه تلاش هست اما به نتیجه هرچه شد راضی باشیم در کنار امر به معروف و نهی از منکر درست و نه تخریبی.
حضرت علی ع در دوره ای فقیر بودند و در دوره ای دیگر ثروتمند. در هر دو حالت خوراکشون یکسان بود.
ماها معمولا اینگونه نیستیم. پولدار شویم مسافرتمان گرانتر ماشینمان شاسی بلند غذایمان پیتزا و خانه دوم در شمال و ... می شود. و فشار خانواده هم پشتش است.
درواقع ما با افزایش ثروت به کیفیت خود می افزاییم اما معصوم به کیفیت کمکهاشون و اسلام می افزایند.

 و اما آیه ی معروف زیر مربوط به دوران فقر امام علی ع است:
وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا
 و غذای خود را با آن که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر میدهند.
سوره انسان آیه 8

اینها را گفتم در کنار حدیث زیر.
هر چه خدا بدهد همان خوب است. چون او رب العالمین.یعنی می داند استعداد ما در فقر شکوفا می شود یا ثروت.

جلد ۱، ص۸۷ مسکن الفواد:
 ۱۷-  روایت شده است که جابر بن عبد اللّٰه انصارى رضى اللّٰه عنه در اواخر عمرش به ضعف پیرى و ناتوانى مبتلا شده بود. امام باقر علیه السّلام به دیدنش رفت و احوالش را پرسید،جابر گفت:من در حالى هستم که پیرى را بر  جوانى و مرض را بر سلامت و مرگ را بر زندگى ترجیح مى‌دهم.امام باقر علیه السّلام فرمود اى جابر!من این چنین نیستم که چیزى را بر چیز دیگر ترجیح دهم،پس اگر خدا مرا پیر کند پیرى را دوست دارم و اگر جوان قرار دهد جوانى را دوست دارم و اگر مرا مریض کند مرض را دوست دارم و اگر شفایم دهد شفا و سلامت را دوست مى‌دارم و اگر بمیراند مردن را دوست مى‌دارم و اگر زنده نگه دارد زندگى را دوست مى‌دارم خلاصه آن چه را که خداوند بخواهد تسلیم او هستم. وقتى جابر این کلام را از امام شنید(پى به اشتباه خود برد و فهمید که ترجیح دادن در برابر خواسته خدا اعمال نظر کردن است)برخاست و صورت حضرت را بوسید و گفت: حقا که رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله راست گفت که فرمود:اى جابر! تو زنده مى‌مانى و پسرم را که هم اسم من است مى‌بینى و او علم را مى‌شکافد همان گونه که گاو زمین را مى‌شکافد و به همین جهت شکافنده علم اولین و آخرین نامیده شده است.»

با توجه به حدیث بالا در دعاهای مختلف می بینیم چی؟
زیارت امین الله:
اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّهً بِقَدَرِکَ رَاضِیَهً بِقَضَائِکَ مُولَعَهً بِذِکْرِکَ وَ دُعَائِکَ‏
بارالها تو جان مرا مطمئن به قدر و راضى به قضاى خویش بگردان و مشتاق و حریص به ذکر و دعاى خود فرما.

اینها ما را یاد کدام آیه می اندازد:
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ
 امّا انسان، (طبعش چنین است که) هرگاه پروردگارش او را بیازماید و گرامیش داشته و نعمتش دهد، (مغرور گشته و) میگوید: پروردگارم مرا گرامی داشته است
سوره الفجر آیه 15

وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ
 ولی هرگاه او را بیازماید و روزی او را تنگ سازد، میگوید: پروردگارم مرا خوار کرده کرده است
سوره الفجر آیه 16

کَلَّا بَل لَّا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ
 این چنین نیست؛ بلکه شما یتیم را گرامی نمیدارید.
سوره الفجر آیه 17

 4- نه فقر نشانه اهانت است و نه دارایی نشانه کرامت؛ بلکه هر دو وسیله آزمایش است ابتلاه.. فاکرمه، ابتلاه فقدر علیه رزقه

اگر فقیریم حالت ما چی باشد؟
حالتی بین خوف و رجا چرا؟
خداوند به انکه دوست دارد فقر می دهد
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّی وَ اَللَّهِ لَأُحِبُّکَ فِی اَللَّهِ فَقَالَ اَلنَّبِیُّ فَإِنْ کُنْتَ تُحِبُّنِی فَأَعِدَّ لِلْفَقْرِ  جِلْبَاباً فَإِنَّ اَلْفَقْرَ أَسْرَعُ إِلَى مَنْ یُحِبُّنِی مِنَ اَلسَّیْلِ إِلَى مُنْتَهَاهُ . مردى نزد رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله آمد و گفت:اى رسول خدا؛به خدا قسم من به خاطر خدا شما را دوست دارم،فرمود:اگر مرا دوست دارى براى پوشیدن لباس فقر آماده باش،زیرا سرعت فقر به سوى کسى که مرا دوست دارد بیشتر از سرعت سیل است به آخرین مقصدش. بحار ج۱ ص  ۸۷.

گناه موجب فقر می شود.
حدیث پر معنایى از حضرت على(علیه السلام) چنین مى فرماید: «کسى نزد امیر مؤمنان(علیه السلام) آمد عرض کرد: یا امیرالمؤمنین(علیه السلام)! گناهان فراوان کرده ام، دعا کنید خدا مرا ببخشد، فرمود: برو استغفار کن. دیگرى آمد عرض کرد: مزارع ما از کم آبى خشک شده، دعا کنید خدا باران بفرستد، فرمود: برو استغفار کن. سوّمى آمد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین(علیه السلام) فقیر و بیچاره ام، دعا کنید خداوند مرا بى نیاز کند، فرمود: برو استغفار کن. چهارمى آمد عرض کرد: یا امیرالمؤمنین(علیه السلام) مال و ثروت فراوان دارم ولى فرزندى ندارم، دعا کنید خدا مرا فرزندى دهد، فرمود: برو استغفار کن. نفر پنجمى آمد و عرض کرد: یا سیّد الوصیین باغ و بستانِ ما، میوه اش کم شده، دعا کنید خداوند برکت دهد و میوه بیشترى نصیب ما شود، فرمود: برو استغفار کن. ششمین نفر آمد عرض کرد: یا على! در منطقه ما چشمه ها خشک شده و آب چشمه ها و کاریزها فرو رفته، دعا کنید از این گرفتاریها نجات یابیم، فرمود: برو استغفار کن.
«ابن عباس» در آن جا حاضر بود، تعجب کرد، عرض کرد: یا امیرالمؤمنین هر کدام از این شش نفر تقاضایى داشتند، شما همه را یک جواب دادید، امام(علیه السلام) فرمود: پسر عم! مگر کلام خدا را نشنیده اى که در سوره نوح آیات 10 و 11 و 12 مى فرماید: «فَقُلْتُ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إنَّهُ کَانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدرَاراً * وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَّکُمْ جَنّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَّکُمْ أَنهَاراً».
کافی ج۲ص۳۷۴

 پس حالت ما باید حالتی بین خوف و رجا باشد.
نمی دانیم فقر ما از محبت خداست یا از گناهانمان.

عارف واقعی آن نیست که فقط عزلت داشته باشد یعنی در وحدت وحدت داشته باشد عارف آن است که در عزلت تمرین می کند با عبادت تا در میان مردم و در کار و غیره که کثرت است وحدت داشته باشد.
این می شود حفظ وحدت در کثرت.
هر چه کثرتت بالاتر رود یعنی ثروت یعنی فعالیت سیاسی و .... یعنی سبحا طویلا ، باید تبتل بالاتر رود  طبق دو ایه زیر. وگرنه خروجی یکسان نیست. با ایمان وارد کار سیاسی می شود بی ایمان خروج می کند:

هرچه سبحا طویلا بیشتر شد تبتل هم باید بیشتر کنیم
إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا
 همانا تو در روز حرکت و تلاشی طولانی داری (و کمتر به عبادت میرسی).
سوره المزمل آیه 7
 وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا
 و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به سوی او منقطع شو.
سوره المزمل آیه 8
عمل نکردن به دو ایه بالاست که مسول را نامسول می کند و خود ما را همچنین.

ادامه دارد....
فقر و ثروت برای سالک....

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۴)

  • سوسن جعفری
  • سلام. وبلاگتان را آقای شاگرد بنا معرفی کردند و دارم پستها را می‌خوانم. در خصوص این پست عارضم که سخنان آقای جوادی آملی را کجای دلمان بگذاریم که می‌فرمایند جلوی اختلاس و نجومی را بگیرید خود مصی هم به قانون احترام می‌گذارد و چادر قجری می‌پوشد؟
    پاسخ:
    سلام شاگرد بنا محبت دارند. ان شاءالله که مطالب مفید باشند.
    ارتباط نظر و متن رو خیلی خوب متوجه نشدم.
    اما اتفاقا یکی از سخنرانی هایی که باعث شد این متن نوشته بشه شرح خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه ایت الله جوادی املی بود.
    برای همه چیز در دین حدیث و ایه وجود دارد.
    بصیر یعنی نگاه به باب روایت و دیدن کل قران و برداشت صحیح از دین.
    و هواپرست یعنی گشتن در ایات و روایات و پیدا کردن موردی که به هوای نفسش بخورد.
     ممکنه عده ای نجومی گرفتن خودشون رو وصل کنن به دین.
    یحرفون کلم عن مواضعه...
    عده ای با دین دین را می زنند. و با ظاهر بدون باطن چهره دین را بد جلوه می دهند
    عالم واقعی با دین، فطرت را بیدار می کند و دین را به جان می نشاند‌. و عدالت را به پا می کند.
    سلام
    خیلی سخت شده، خیلی...
    اتفاقاً تمام حرف معاندین مادی‌گرا اینه که شما به اروپا و آمریکا نگاه کن، حجابی نیست ولی غرق در رفاه هستن.
    نگاه مادی گرا رو به سختی میشه تغییر داد.
    پاسخ:
    سلام
    بله واقعا تغییر نگاه سخته.
    وَلَوْلَا أَن یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن یَکْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ
      و اگر نه آن بود که (همه) مردم (در انکار خدا) امتی واحد گردند، قطعاً برای خانه های آنان که به (خدای) رحمان کفر میورزیدند، سقفها و نردبانهایی از نقره که بر آنها بالا روند قرار میدادیم.
    سوره الزخرف آیه 33
  • محمد قاسم پور
  • قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی بَعْضِ خُطَبِهِ: وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِی عِیسَى اِبْنِ مَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَلَقَدْ کَانَ یَتَوَسَّدُ اَلْحَجَرَ وَ یَلْبَسُ اَلْخَشِنَ وَ کَانَ إِدَامُهُ اَلْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّیْلِ اَلْقَمَرَ وَ ظِلاَلُهُ فِی اَلشِّتَاءِ مَشَارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاکِهَتُهُ وَ رَیْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لاَ وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لاَ مَالٌ یَلْفِتُهُ وَ لاَ طَمَعٌ یُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلاَهُ وَ خَادِمُهُ یَدَاهُ .
    پاسخ:

    طیب الله انفاسکم ^_^.
    ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَىٰ آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الْإِنجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ
     سپس در پی آنان رسولان دیگر خود را فرستادیم، و بعد از آنان عیسی بن مریم را مبعوث کردیم و به او انجیل عطا کردیم، و در دل کسانی که از او پیروی کردند رأفت و رحمت قرار دادیم؛ و رهبانیّتی را که ابداع کرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بودیم؛ گرچه هدفشان جلب خشنودی خدا بود، ولی حقّ آن را رعایت نکردند؛ از اینرو ما به کسانی از آنها که ایمان آوردند پاداششان را دادیم؛ و بسیاری از آنها فاسقند
    سوره الحدید آیه 27
    تفسیر نور: ممکن است معنای آیه این باشد که یاران مسیح از پیش خود به سراغ رهبانیّت رفتند و ما آن را بر آنان واجب نکردیم، ولی اگر حدود آن را مراعات میکردند، مورد رضایتِ ما بود.

    سلام خیلی شعار میدید.
    آدمی که داره غرق میشه رو اول میگیرن و میکشن بیرون و بعد نصیحتش میکنن.
    پاسخ:
    سلام
    من با شعار می گیرم می کشم بیرون.
    شعار محرک شعور اخروی.
    قله رو می ذارم جلوی چشم برای حرکت نه تپه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">