شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

آیا به بدحجاب تذکر بدیم؟ (قسمت دو)

جمعه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۴۵ ب.ظ

 دو تا نوجوون یکی دختر و یکی پسر اطرافم بودند که یکی مشکل نماز داشت و یکی مشکل نماز و حجاب.
به پسر بی نماز چندین بار  با فواصل منظم  با خنده گفتم نماز بخوان.
اما باز نمی خواند. مثلا می گفتم تو جای پدربزرگ منی دیگه الان سن شما زیاده باید نماز بخوانی و بعد در کنارش می گفتم. اصلا تبلتت رو بیار سرچ کنیم نگاه کن کسی که نماز نخوانه کافر هست. (البته تبصره و توضیح و...دارد که بماند)

چهار نکته:
تذکر با فاصله
 تذکر با خنده
تذکر از جنس ترساندن و هشدار (تارک نماز کافره)
دیدن نمازخواندن اطرافیان.
البته من رو هم دوست داشت. چون باهاش وقتی کوچیک بازی می کردم.
در ضمن فهمیدم بلد نیست نماز بخوانه که گفتم روی کاغذ بنویسه و بالاخره به لطف خدا نمازخوان شد. تا چه حد نمی دونم اما تاثیراتی گذاشت.
تذکر با خنده رو اسمش بذاریم قول لین و نرم:فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَىٰ
 اما بنرمی با او سخن بگویید؛ شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد
سوره طه آیه 44
ترساندن یا هشدار دادن رو اسمش بذاریم نذیر:
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ إِنِّی لَکُمْ نَذِیرٌ مُّبِینٌ
 ما نوح را بسوی قومش فرستادیم (؛نخستین بار به آنها گفت): من برای شما بیم دهنده ای آشکارم
سوره هود آیه 25
دیدن نماز اطرافیان اسمش بذاریم:
 حضرت صادق علیه السّلام فرمود:مردم با غیر زبان و با اعمال خود بمذهب حق دعوت نمائید باید مردم از شما ورع و پرهیزگارى و درستى و راستى و کوشش و جدیت ببینند. بحار ج ۶۷ ص ۳۰۹

صمیمت رو هم ایه زیر:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ....
 به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان  (مردم) نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده میشدند. ..
سوره آل عمران آیه 159

اما آن دختر نوجوانی که حجاب نامناسب داشت:
برای تحقیق پیش من اومد و تحقیق در مورد عدالت بود.
مطالب علمی خودم در چند پاراگراف بهش دادم. حجاب در قران و خمر یعنی روسری  و .... بهش گفتم.
اما تاثیری که باید داشته باشد، نداشت.
چون علم خالی به درد نمی خورد.
علم مقدمه است.
علت اثر نکردن این بود:
ماهواره: حضور بی حجاب های ماهواره که فارسی حرف می زنند یعنی بی حجابی یک امر عادی هست در کنار پخش ناامیدی و مخلوط کردن حق و باطل.... در برنامه هاشون و کارتن ها و شبکه مجازی و ...
و ندیدن نماز درست و حسابی از اطرافیان.
و نترسیدن از عذاب.

با خودم گفتم اصلا چرا حجابش را درست کنم. اگر نمازش را درست کنم حجابش درست می شود اما باز هم مشکل اطرافیان نزدیک او همچنان باقی بود و ماهواره و ....

نمی دونم چند درصد اما فکر می کنم درصد زیادی بی حجابی براشون  داره عادی می شه.
نظر شخصی است.
درصدی هم بی حجاب می شوند برای مخالفت با نظام. دیگه واقعا احمقه کسی که بدونه خدا می گه حجاب و به خاطر مقابل با نظام بی حجاب بشه.
و دلایل دیگر هم وجود داره البته.

پس با حجاب کردن اطرافیان چند مرحله زیر رو می تونه داشته باشه:
اثبات علمی قرآنی از زاویه ای که مخالف است. چون دلایل مخالفت متفاوت هست.
نماز خوان کردن
تذکر نرم همراه با ترساندن و هشدار
قطع ارتباط با فضای سمی (اینستا یا ماهواره و ....)
و دیدن حجاب و نماز خوب اطرافیان.
صمیمیت. و صمیمیت در قالب بازی برای نوجوان بیشتر جواب می ده.

شاید بشه گفت یکی از کارهای اصلی پدر و مادر بازی کردن با بچه هاست. هر سنی متناسب با همون سن.

قدیم ها ما همه اش توی کوچه در حال بازی بودیم و در همون بازی تعامل و همکاری صبر و مقاومت و رقابت و .... رو یاد می گرفتیم.
الان همه پای تبلت.

این مراحل کار اساسی برای اطرافیان هست که به ذهن من رسید.
اما علت عدم موفقیت چون بعضی جاهاش خارج از دسترس ماست. مثل قطع ماهواره.
اما اگر جذب خوب اتفاق بیفته جذب از طریق شخص جذاب 

(شهدا) و سخن جذاب یا مسجد و ...آن وقت این جذب منجر به قطع ماهواره و ....بشه خوبه.

قرآن برای دعوت سه روش رو پیشنهاد می ده:
در ایه کلمه رب هست. همه اکثرا الله رو قبول دارند اما رب که یعنی مالک مدبر یعنی آنکه برای انسان با دین برنامه دارد به تمامه قبول ندارند.
ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
 (ای پیامبر مردم را) با حکمت (و گفتار استوار و منطقی) و پند نیکو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوه ای که نیکوتر است جدال و گفتگو کن، همانا پروردگارت به کسی که از راه او منحرف شده آگاهتر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر میشناسد.
سوره النحل آیه 125
حکمت و موعظه و جدال احسن سه روش دعوت هست.
تفسیر المیزان این گونه توضیح می ده:
دقت در این معانی به دست می دهد که مراد از حکمت (و خدا داناتر است ) حجتی است که حق را نتیجه دهد آنهم طوری نتیجه دهد که هیچ شک و وهن و ابهامی در آن نماند، و موعظه عبارت از بیانی است که نفس  شنونده را نرم ، و قلبش را به دقت در آورد، و آن بیانی خواهد بود که آنچه مایه صلاح حال شنونده است از مطالب عبرت آور که آثار پسندیده و ثنای جمیل دیگر آن را در پی دارد دارا باشد.
و جدال عبارت است از: دلیلی که صرفا برای منصرف نمودن خصم از آنچه که بر سر آن نزاع می کند بکار برود ، بدون اینکه خاصیت روشنگری حق را داشته باشد، بلکه عبارت است اینکه آنچه را که خصم خودش به تنهایی و یا او و همه مردم قبول دارند بگیریم و با همان ادعایش را رد کنیم.

یک نمونه جدال احسن مثلا می تونه این باشه که با مبانی خودش،  قانعش کنیم.
مثلا کسی که می اد می گه همه چی داغونه ما چقدر بدبختیم و ماهواره و فضای مجازی پرش کرده می شه گفت:
آیا می دونی قدرت خرید ایرانی ها در جهان در چه رتبه ای هست؟

##############################
می ان می گن زمان شاه نون چند قرون بود. خب وقتی نون چند قرون بود حقوق هم دو زار بود.
معیار قدرت خریده.
ما تقریبا در رتبه ۲۲ جهان در قدرت خرید هستیم.ppp
در قدرت خرید یک سبد کالایی تعریف می شه و می گن شما  با حقوق فلان مقدار دلار ، چقدر از این سبد کالا رو می تونی تهیه کنی.
روی گزینه table در لینک زیر بزنیم رتبه ما را در جهان نشان می ده.

لینک قدرت خرید ایران در جهان

 

مشکل باز اینجاست که ما جدال احسن می کنیم اما باز او می رود در فضای مجازی و آن هایی را که فالوو و دنبال می کند باز تزریق ناامیدی می کنند. و این یعنی فضای مجازی رو باید روش کار کنیم.
اما اصل اینه که جذب اتفاق می افته و آیه زیر درونش بشینه:
فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ
 پس باید انسان به غذای خود بنگرد.
سوره عبس آیه 24
امام باقرعلیه السلام در ذیل آیه فلینظر الانسان الی طعامه فرمودند: انسان بنگرد که علم خود را از چه کسی میگیرد(28) و طعام را شامل طعام معنوی دانستند.
28) کافی، ج1، ص50 .

و اما اصل بالاتر خودسازی است که دیگه هیچ چیز منفی روش اثر نذاره. در عین اینکه سعی می کنه طعامش رو از افراد باتقوا تهیه کنه.
کاری که اول خانواده بعد آموزش و پرورش و عالم و ....باید انجام دهند و قبلش عزم خود انسان.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
  ای کسانی که ایمان آورده اید، به خودتان بپردازید. هر گاه شما هدایت یافتید، آن کس که گمراه شده است به شما زیانی نمیرساند. بازگشت همه شما به سوی خداست. پس شما را از آنچه انجام میدادید، آگاه خواهد کرد..
سوره المائده آیه 105


آیات رو دقت کنیم می بینیم اکثرا کلمات بشیر و نذیر کنار هم اومده. بشیر به تنهایی نیامده اما نذیر به تنهایی آمده. اکثر ماها نماز صبح رو از ترس جهنم می خونیم. از کجا معلومه ترسه؟ چون نمازشب خوان کمه.
در ایات، بشیر به تنهایی نیامده اما نذیر به تنهایی آمده. پس ترساندن و هشدار دادن هم یک بخشی از کار ما باشد در امر به معروف و نهی از منکر.
بخشی از کار یعنی مقدمه بشه.
با ترساندن و هشدار که حرام کنار گذاشته شد و قدرت فهم بالا رفت، می شه وارد عشق شد.
اما حرام جلوی عاشق شدن را می گیرد چون دل را سخت می کند.
وظیفه داریم همه رو دعوت کنیم اما انذار معمولا روی چه کسانی جواب می ده؟
إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَخَشِیَ الرَّحْمَٰنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ کَرِیمٍ
 تنها کسی را (میتوانی) هشدار دهی که از ذکر (قرآن) پیروی کند و در درون و نهان از خدای رحمان بترسد، پس او را به آمرزش و پاداشی پر ارزش بشارت ده
سوره یس آیه 11

بهترین شیوه نذیر دادن ترساندن با یاد مرگ و قبر و زمان کوچ و جسم برزخی و ....هست.
البته ادم در قبرستان هم حجاب نامناسب می بینه که دیگه اون واقعا پرته.
قبر و دست خالی و .... می بینه انگار نه انگار.
اما احادیث حجاب هم هست:
 برای نمونه:
شب معراج دیده می فرماید: «رَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِهَا یَغْلِی دِمَاغُ رَأْسِهَا ... وَ رَأَیْتُ امْرَأَةً تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ النَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا ... أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال ‏... وَ أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تُزَیِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاس‏»(5)؛ (زنی را دیدم که به موهایش آویخته شده و مغز سرش از شدت گرما می جوشد ... زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می خورد و آتش از زیرش شعله می کشید ... آن زنی که به مو آویخته شده بود موی خود را از مردهای نامحرم نمی پوشاند ... و زنی که گوشت بدنش را می خورد همان زنی بود که بدن خود را برای مردم زینت می کرد).
بحارج۸ ص ۳۰۹
حضرت علی(ع) نیز در توصیف زنان آخرالزمان و بیان عاقبت اخروی آنها می فرماید: «یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلَاتٌ فِی الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ‏ إِلَى‏ الشَّهَوَاتِ‏ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَات‏»(6)؛ (در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود [قیامت یا زمان ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف] که بدترین زمان هاست زنانى ظاهر مى شوند بى حجاب و عریان بیرون آمده خودنمائى مى کنند از دین خارج مى شوند در فتنه ها داخل مى شوند و به شهوترانى روى مى آورند و به لذت جوئی ها شتابانند. حرام هاى الهى را حلال مى کنند و در جهنم خالد خواهند ماند).من لایحضر ج۳ ص۳۹۰.


به صورت عادی انسان اگر اهل شنیدن موعظه نباشه ایمانش به مرور ضعیف خواهد شد.  چه رسد به اینکه به جای موعظه اهل ماهواره و اینستا و غیره هم باشه.
هیچ گناهی در برابر خداوند عادی نیست.

روند عادی شدن گناه حجاب از کجا شروع شد؟ از سینما.
در تلویزیون حجاب وجه و کفین تا حدودی رعایت می شه. یعنی مو رو بیرون نمی ذارن.
اما در سینما و ویدیوی خانگی رعایت نمی شه.
ان هایی که عادت کردن به فیلم های خانگی از طریق سایت ها دارند ضربه می خورند
حجاب یعنی وجه و کفین. (البته حجاب باطن و حیا هم اصله و اصلتره) همین الان هم فیلم دفاع مقدس ساخته می شه باز توش حجاب وجه و کفین رعایت نمی شه. یعنی بیرون ماندن مو یک امر عادی است.
پوسترش رو در خیابان دیدم نقش اصلی کنار شهید، خانمی که مقداری مویش بیرون است.
وقتی خداوند گفته الف دیگه دقیقا الف رو انجام بدیم.
دفاع مقدس این جوری باشه یعنی ضربه اساسی به عادی شدن گناه.
من‌ نمی دونم چطوری اما بالاخره اگر سینما درست می شد مثل تلویزیون خیلی مهم هست. شاید باید یه عده جمع بشن از طریق مجلس این کار بشه یا راه های دیگه.
یا یه کاری کنیم مطالبه عمومی بشه
ان شاءالله روزی برسه که بگن:
از تاریخ فلان فیلم های سینمایی که مثل سریال رعایت حدود حجاب نکنه مجوز نمی دیم.

ایا ته سیگار انداختن روی زمین مهمه؟
خیلی مهم به نظر نمی اد
اما اگر همون رو یه بچه دو ساله روی زمین ببینه و بخوره چی؟ برای من همین اتفاق پیش اومد و البته زود رسیدم و بچه تف کرد.

یعنی ادم نمی دونه گناه که به نظر کوچیک می اد یهو چقدر اثرات بدی می ذاره.
اما بحث یک وجب یا دو وجب مو نیست بحث اینه دقیقا همونی که گفتن انجام بدیم و این یعنی تسلیم و عبد بودن این یعنی این قسمت از حدیث عنوان بصری:
فَقَالَ یا أَبَا عَبْدِ اللهِ لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یرِیدُ اللهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی أَنْ یبْدِیهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِک حَقِیقَةَ الْعُبُودِیةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفَهِّمْک.
حضرت فرمود: ای أباعبدالله! علم و دانش به یادگیری نیست، بلکه نوری است در دل کسی که خدای متعال می خواهد او را هدایت کند، اگر طالب علم هستی ابتدا بندگی حقیقی را در خود به وجود آور، و علم را برای عمل کردن بیاموز، و از خداوند فهم بخواه تا تو را فهیم گرداند.


فکر می کنم در مرحله عادی شدن گناه هستیم که تذکر تنها اثر نداره و انذار هم باید باشه.
چهار کار بدتر از گناه که در حدیث آمده در حال اتفاق است:
۱. کوچک شمردن گناه .
۲.  افتخار کردن به گناه.
۳. شادمانی کردن به گناه.
۴. اصرار بر گناه

هیچ گناهی کوچک نیست:

وَ قَالَ علیه‌السلام أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ
و درود خدا بر او، فرمود: سخت‌ترین گناه، آن که گناهکار آن را کوچک بشمارد حکمت ۳۴۸.

هی می گن فرهنگسازی فرهنگسازی.
خب قدم اول فرهنگسازی سینماست دیگه.
حالا ما بیایم ساعت ها کار فرهنگی بکنیم چند فیلم خوب با حجاب بد، همه رو می زنه می ترکونه.
 
بعضی تمرکز را گذاشتند روی تذکر لسانی کوتاه و می گویند اگر چه فحش و غیره هم بخوریم باید تذکر لسانی کوتاه داده بشه چرا؟
نفر بعدی تذکر می ده. نفر بعدی هم می ده و همین امر باعث می شه بالاخره اثر بذاره.
خب این بستگی به شرایط داره.
گاهی یک‌ اخم جواب می ده گاهی تذکر کوتاه و گاهی تذکر بلند.
اما بهترین روش همان است که قرآن می گوید یعنی حکمت و موعظه و جدال احسن.
اما تذکر کوتاهی که باعث لج بازی بشه و دعوا، به نظر مناسب نمی اد.

در تذکر لسانی بشینیم روی جمله بندی و آیات و احادیثش فکر کنیم که بشه چی؟ جدال احسن.
یعنی تذکر مستند به قرآن و روایات.
که در مطلب قبل برای کسانی که قدرت بیان ندارند روش کاغذی و امتی (گروهی) و مسجدی هم گفته شد.

تذکر لسانی ای خوب است که با حکمت و موعظه و جدال احسن انجام بشه. و تبدیل به مراء (کل کل) نشه.
اگر دیدیم مثلا جدالمون داره می شه مراء قطع کنیم. نه در مورد حجاب در همه موارد.

تذکر لسانی خالی اونجا خوبه که حجاب هنجار شده. پذیرش همگانی برای حجاب هست و تک و توک هم می بینیم تذکر لسانی تکی می دیم.
در یک مهمانی خانوادگی که همه حجاب دارند شما فقط بگی عزیزم حجابت. همین کارساز است.

رهبر انقلاب با یک شیب تذکر حجابی دادند هر چی از فتنه دورتر شدیم تذکر شدیدتر تا رسیدیم به حرام سیاسی و شرعی.
تشکر از اونهایی که کشف حجاب نکردند. اما تسلیم اصله ها. و ابراز ناراحتی از کشف حجاب.
بعد هم گفتن برنامه ریزی.
برنامه ریزی کلان برنامه ریزی خرد
برنامه ریزی حکومتی برنامه ریزی مردمی.


محرومیت از خدمات اجتماعی به نظر درست می اد اما تا چه حد و حدودی باید روش فکر بشه.
هرچه پذیرش حجاب بالاتر محرومیت خدمات اجتماعی بالاتری قابل اجراست. و این یعنی مومنین بیان وسط.
این تناسب مهم است. یعنی هی حجاب را هنجار کنیم و هی محرومیت های بالاتر.
مثلا ماسک که در یک برهه زمان هنجار شد وقتی بانک خدمات به بی ماسک نمی داد قابل پذیرش شد.

 هر چه پذیرش کمتر محرومیت با مقاومت بیشتری روبه رو می شه.
همان طور که با تخلف رانندگی ماشین را می شه خوابوند و پذیرش عمومی هست بقیه منکرات هم روش کار کنیم.
اما اصل نیست. چون جسمش رو با حجاب کردیم و نه روحش رو. و در همه جا قابلیت اجراش نیست در اداره می شه اما در کوه  چی؟ سخت به نظر می رسه.

این در تشخیص من نیست که چه حد و چطوری باید باشه اما با توجه به احادیث زیر می شه روش فکر کرد: بعضی به کلی می گن نه. بعضی فقط دنبال این کارند. حدش رو باید اهل فن و استنباط بگویند.

بالاخره همیشه یه عده هستند که به هیچ راهی حاضر به پذیرش نیستند و حق دیگران رو ضایع می کنند. منافقین و مدلینگ و حرام خور و ....
وَسَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ
 برای آنان یکسان است: چه انذارشان کنی یا نکنی، ایمان نمیآورند
سوره یس آیه 10
در این موارد دیگه شکی نیست که باید قانون به کمک بیاد.

اما برای اینکه محرومیت اجتماعی رو از احادیث دربیاریم
 احادیث زیر خوب است:

اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا جَاهَرَ  اَلْفَاسِقُ بِفِسْقِهِ فَلاَ حُرْمَةَ لَهُ وَ لاَ غِیبَةَ.
امالى صدوق:بسندش تا امام صادق(علیه السّلام)که چون فاسق فسق خود آشکارا کند نه حرمتى دارد و نه غیبتى.
بحار ج ۷۲ ص ۲۵۳.


حضرت علی ع در عهدنامه مالک به مالک می گویند:
محسن و مسی ء را با یک چشم نگاه نکند . میان خوبان و بدان تفاوت قائل باشد و با این روش خوبیها را ترویج نموده و بدیها و بدها را از خود و جامعه دور سازد، که اگر با صالح و ناصالح یکنواخت برخورد شود، خوبان دلسرد و بی رغبت می شوند و ناصالحان در ادامه عمل ناشایست تشویق می گردند:
«و لا یکونن المحسن و المسی ء عندک بمنزلة سواء فان فی ذلک تزهیدا لاهل الاحسان فی الاحسان و تدریبا لاهل الاساءة علی الاساءة و الزم کلا منهم ما الزم نفسه . . .
ثم اعرف لکل امرئ منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرئ الی غیره و لا تقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرئ الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرئ الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما» . (36)
مبادا محسن و مسی ء در نظر تو یکسان باشند زیرا چنین برخوردی باعث بی رغبتی محسن در احسان و موجب ادامه مسی ء در عمل زشت خویش است . ولی با هر یک، همانگونه که خودش خواسته رفتار کن . . . برای هر کس به همان اندازه که صلاحیت خود را به اثبات رسانده است صلاحیت و ارزش قائل باش، مبادا ارزش یکی را به دیگری بدهی و از خود او کم بگذاری و مبادا شخصیت و شرف کسی موجب شود که آنچه انجام نداده، به پای او بنویسی و کار کوچک او را بزرگ کنی و مبادا که عدم شخصیت و عدم معروفیت اجتماعی کسی باعث شود که کار بزرگ او را کوچک شمری و حق او را ادا نکنی، ارزش کار و عمل هر کس را دقیقا در نظر بگیر و ارج بگذار، چه کوچک باشد و چه بزرگ .

حالا تناسب بین محرومیت و هنجار شدن رو کاری است که باید کارشناسان دربیاورند.
اگر تکیه اصلی ما به جای اقناع روی قانون باشد چون جسم رو درست کردیم و روح قانع نشده دوباره با یک فتنه مریض هایی که درمان نشدند بیرون می ریزند.
در اخر سوره والعصر توصیه است به خودم:
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ
 به عصر سوگند،
سوره العصر آیه 1
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ
 که انسانها همه در زیانند؛
سوره العصر آیه 2
إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
 مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند
سوره العصر آیه 3
اگر سلبریتی ما شهیدان شوند چه عالی می
 شود.

  • شنگول العلما

نظرات  (۳)

  • مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
  • عالی حاج آقا .
    پاسخ:
    عاقبت بخیر و رستگار باشید ان شاءالله.
    عالی عاقبت به خیر بشید ان‌شاءالله
    پاسخ:
    ممنون سلامت و سعادتمند باشید ان شاءالله.
    مأجورین ان‌شاءالله
    پاسخ:
    رستگار باشید ان شاءالله.
    تشکر بابت توجه دادن ما به خوردن تک تک دانه های برنج‌.
      در دست خورده مؤمن  شفای هفتاد درد است. بحار  ج ۷۵ص۳۳

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">