شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

مراحل ازدواج و عاشق شدن

شنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶ ق.ظ

این متن و مراحلش،  نظریه شخصی است و ممکنه دیگران نظرات دیگه ای داشته باشند.
ترتیب مراحل دقیقا این طور نیست ممکنه کمی پس و پیش باشه. و ممکن کسی روی خودش کار کرده باشه و بعضی مراحل براش پیش نیاد و پرش داشته باشه.

مرحله اول به دل نشستن عشق هست.
در دوران خواستگاری و نامزدی و اینها، طرف مقابل به دل می نشیند.
و این به دل نشستن و عشق و عاشقی هم آسان به نظر می رسه (که عشق آسان نمود اول)
تصور ابتدایی ما از عشق همون تصور از فیلم و رمان هست که وقتی دو نفر بهم رسیدند دیگه پایان فیلمه و یک عمر کنار هم خوشبخت زندگی می کنند. اما( که عشق اسان نمود اول ولی افتاد مشکلها)

اتفاقی یک نفر به دل یک نفر دیگه نمی نشینه.
به دل نشستن هم با زیبایی فرق می کنه.
ممکنه یکی خیلی زیبا باشه به دل ادم هم ننشینه. ممکنه زیبایی معمولی داشته باشه به دل بشینه.
عشق هایی کز پی رنگی بود
عشق نبود عاقبت ننگی بود
اما روند به دل نشستن به صورت معمول این طوری هست:
الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ أُولَٰئِکَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ
 زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند اینان از نسبتهای ناروایی که (ناپاکان) به آنان میدهند مبرّا هستند؛ و برای آنان آمرزش (الهی) و روزی پرارزشی است
سوره النور آیه 26

اکثرا این طوریه اما ازمایش الهی برای افراد، متفاوت هست و ممکن است ازمایش های خاص شویم با همسران متفاوت.

عقل طبیعی ایمانی می شه حدیث زیر:
أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا اَلْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُکْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ..‌‌..
شخصى از امام ششم علیه السلام پرسید عقل چیست‌؟ فرمود چیزیست که بوسیله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آید.....
الکافی  ,  جلد۱  ,  صفحه۱۱  

اما حکمت خداوند گاهی اقتضا می کند که:
إِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَمْراً سَلَبَ الْعِبَادَ عُقُولَهُمْ فَأَنْفَذَ أَمْرَهُ وَ تَمَّتْ إِرَادَتُهُ فَإِذَا أَنْفَذَ أَمْرَهُ رَدَّ إِلَى کُلِّ ذِی عَقْلٍ عَقْلَهُ فَیَقُولُ کَیْفَ ذَا وَ مِنْ أَیْنَ ذَا»
آن‌گاه که خدا انجام کارى را خواهد، خرد را از بندگانش بردارد و کارش را عملى سازد و خواسته‌اش به اتمام رسد و وقتی کارش را به انجام رسانید خرد هر صاحب خرد را به او برگرداند، پس او خواهد گفت: چگونه این طور شد؟ و از کجا شد؟».
ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 442، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق.

اما فقط این شکلی هم نیست این مدلی هم ممکنه باشه البته:
کَم مِن عَقلٍ أسیرٍ تَحتَ هَوى أمیرٍ ! [نهج البلاغة : الحکمة 211 ]
امام على علیه السلام : بسا خردى که اسیر هوسى چیره است.

عقل اسیر هوا می شود. و تصمیم گیرنده هوای نفس.

زن زندگی ازادی فکر می کند به دل نشستن فقط با زیبایی های ظاهری ممکن است.  اون به دل نشستن نیست. فتنه و فریب هست. به دل نشستن مجموع جسم و روح با هم هست با اصالت روح و راهش هم ایه زیر:
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا
 مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد
سوره مریم آیه 96
همسر خوب می خوایم باید میزان ایمان و عمل صالح بالا برود.

مرحله تنهایی:
شب اول ازدواج من این طوری بود که دندونم درد گرفته بود دستم تا ارنج توی دهنم بود و حتی تا کتف. و دنبال اون دندون بی شعور می گشتم.
 ببعی در حیاط یک کله بع بع می کرد و خانواده رو صدا می زد.
یه خواهر کوچولو
اسمش آبجی ببعو
مامان باباش مهربون
خونش چه خوش رنگ و بو
همسر من هم از فراق خانواده گریان بود^_^
اما شب اول ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا س چطور بود؟
وقتی در شب ازدواج، حضرت علی(ع) حضرت زهرا(س) را نگران و گریان می بیند و علت را جویا می شود، حضرت در پاسخ می فرماید: «تَفَکرتُ فِی حَالی و أمْری عِندَ ذَهابِ عُمرِی و نُزُولی فِی قَبرِی فَشَبَّهتُ دُخُولی فِی فِراشِی بِمَنزِلِی کدُخُولِی إلَی لَحَدِی وَ قَبرِی فَأُشِدُک اللهَ إنْ قُمتَ إلی الصَّلاةِ فَنَعبُدُ اللهَ تَعالَی هَذِه اللَّیلَةُ...؛ در پیرامون حال و رفتار خویش فکر کردم، به یاد پایان عمر خویش و منزلگاه دیگر به نام قبر افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف قبر و قیامت خواهم رفت؛ در این آغازین لحظه های زندگی تو را به خدا سوگند می دهم بیا به نماز بایستیم تا با هم در این شب خدا را عبادت کنیم».[7]
غایة المرام، البازلی شافعی، ص 295؛ احقاق الحق، همان، ج 4، ص 481.
ازدواج آغاز تنهایی است.
آغاز مسولیت های جدید و میدان ازمایش وسیع و جدید.
 
مرحله بعد، مرحله بیرون ریزی صفات بد خود انسان و همسرش هست. اما از انجا که معمولا بدی رو در دیگران بهتر می بینیم به بدی های خودمون کمتر توجه می کنیم. بیشتر می ریم توی نخ بدی های دیگران و همسر و ....

....واللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ
 ....و خداوند آنچه را مخفی میداشتید، آشکار میسازد.
سوره البقره آیه 72

خداوند با فتنه ی اخیر بی حجاب ها را بیرون ریخت.

یعنی یک سری بی حجاب بالقوه وجود داشتند و این فتنه باعث برون ریزی این ها و بالفعل شدنشان شد.

در ازدواج هم که میدان وسیع تری است( مادر همسر، خواهر و برادر همسر و خود همسر با تربیت متفاوت و فامیل همسر و هزاران جوایز نقدی دیگر وجود دارد)
 با انواع امتحان و حوادث روزگار خصوصیات بد انسان و همسرش بیرون می ریزد. قبل از ازدواج ادم فکر می کند چقدر خوب و باتقواست. بعد از ازدواج متوجه می شود این همه خصوصیات بد در من بود و نمی دانستم.

بعضی صبر ندارند و به جای اصلاح زود به طلاق می رسند و این علت بعضی طلاق های زودرس هست.

اوائل ازدواج معمولا مقداری عقب گرد داریم. این عقب گرد برای دودیدن و پریدن است و نه برای سر جای خود ماندن.
برای پریدن از نهر اب اول باید کمی عقب گرد کرد و بعد دوید. شما با ازدواج باید از روی خود بپرید.
عاشقی گر زین سر و گر زان سر است
عاقبت ما را بدان سر رهبر است
بعضی وقتها یک همسر از روی خود می پرد و دیگری نمی پرد و اینجا کار کمی سخت می شود. یک نفر می افتد در سیکل صبر و اگر خوب صبر کند می رسد به رضا و ....
و اگر نکند دعوا می شود. اما بالاخره کار سخت است.

پس مرحله بعد می رسد به ذکر یونسیه.
وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَىٰ فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ
 و ذاالنون ( یونس) را (به یاد آور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت؛ و چنین میپنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ (امّا موقعی که در کام نهنگ فرو رفت،) در آن ظلمتها(ی متراکم) صدا زد: (خداوندا) جز تو معبودی نیست منزّهی تو من از ستمکاران بودم
سوره انبیاء آیه 87

زود ازدواج رو رها نکن. یونس ع ترک اولی داشت زود قومش را ترک کرد. در این ظلمات مشکلات ازدواج ذکر یونسیه بگوییم.
و آنگاه مشغول عیوب خویش شویم.

طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عُیوبِ الناس.».
(ابن ابی الحدید، ج 20، ص 296)
خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیبهای مردم باز دارد.

مرحله بعد اصلاح همسر:
البته باید برای اصلاح همسر تلاش کرد اما معمولا خیلی کم اتفاق می افتد. بیشتر باید پذیرش باشد و کمتر نق زدن و و بیشتر شکر کردن.
حالت ناشکری با فکر کردن به نداشته ها به وجود می اید. و حالت شکر با فکر کردن به داشته ها. (این جمله مهم است) تفکر در داشته ها رو می گم.
 ##################

##################
همسر کامل نداریم.
تلاش برای  اصلاح همسر و خانواده هست:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ
 ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمیکنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور کامل) اجرا مینمایند
سوره التحریم آیه 6

اما بیشتر زندگی روی اصلاح نمی گذره چون خیلی کم می شه در آدمها تغییر ایجاد کرد. بیشتر روی پذیرش و بخشش می گذره:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
 ای کسانی که ایمان آورده اید بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها برحذر باشید؛ و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، (خدا شما را میبخشد)؛ چرا که خداوند بخشنده و مهربان است
سوره التغابن آیه 14
علما که می گن برید بسازید منظورشان ایه بالاست.
تفسیر نور: در تمام قرآن، هیچ کجا کلمات عفو و صفح و مغفرت، پشت سر هم نیامده است، جز در مورد زندگی خانوادگی با همسر و فرزند. یعنی حتی در موردی که هم فکری نیست و باید از آنان بر حذر بود، باز هم عفو و صفح و مغفرت را باید مراعات کرد.

پذیرش مخصوصا باید روی خانواده و فامیل همسر باشد. هیچ کس پدر و مادر خود را انتخاب نکرده و توانایی تغییرشون هم نداره پدر و مادری که پنجاه شصت سال یک جور زندگی کردند چطوری با دو تا حرف می شه تغییرشون داد‌. اینجا محل پهن کردن بال خاکساری است و پذیرش انسان ها همان طوری که هستند می باشد.

بعضی اختلاف ها هم مال درجات ایمان هست که باز پذیرش اصله در کنارش تلاش اهسته اهسته برای سیر به سمت کمال:
امام صادق(ع) در باره‌ی درجات ایمان می­فرماید: «خداى عزّ و جلّ ایمان را هفت قسمت کرد: 1. نیکوکارى، 2. راست­گویى، 3. یقین، 4. رضا، 5. وفاء 6. علم، 7. بردبارى. سپس آن را میان مردم تقسیم فرمود، به هرکس هفت سهم داد، او کامل است و دربردارنده‌ی ایمان. به برخى از مردم فقط یک سهم داد، و به بعضى دو سهم و به دسته­اى سه سهم، تا به هفت سهم قسمت کرد، امام فرمود به کسى که یک سهم ایمان دارد به اندازه‌ی دو سهم تحمیل نکنید، و به کسى که دو سهم دارد به مقدار سه سهم که سنگین بارشان خواهید کرد، آن­گاه فرمود: همچنین تا به هفت سهم برسند (یعنى بر سه سهمى به اندازه چهار سهم تحمیل نکنید، و بر چهار سهمى به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت سهم). کافی ج۲ ص۴۲
رساندن یک نفر به مقام رضا سالها کار علمی عبادی می خواد به این سادگی نیست.

اگر یک زوج کفویت باطنی طبق حدیث بالا داشته باشند خیلی به مراتب عالی خواهند رسید. و مهم مانع بودن است.
همسر علامه طباطبایی در حد علامه علم نداشت اما همراه بود و چون همراه بود در تمام ثوابهای علامه شریک شد. این کار یعنی زیرک بودن.
 اگر من برم مسجد و همسر بچه را بگیرد و نق بزند در مسجد من شریک نمی شود.
اگر راضی باشد و کمک کند شریک ثوابش می شود.
و برعکس.
حالا به جای مسجد، کار علمی و جهادی و فقر  همسر و  .... بذارید.

براحتی می شه با شکر، همراهی، در ثواب همسر شریک شد و با نق زدن و ناشکری از این همه ثواب بی بهره بود.

یوسفی عمل کردن و به رو نیاوردن عیوب خیلی مهم است. حضرت یوسف ع در مواجهه با برادرانش، از چاه حرفی نزد. از زندان که تقصیر زلیخا بود گفت. نگفت شما بد عمل کردید گفت شیطان بین ما اختلاف انداخت
وَرَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ یَا أَبَتِ هَٰذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَایَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّی حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَبَیْنَ إِخْوَتِی إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ لِّمَا یَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ
 و پدر و مادر خود را بر تخت نشاند؛ و همگی بخاطر او به سجده افتادند؛ و گفت: پدر این تعبیر خوابی است که قبلاً دیدم؛ پروردگارم آن را حقّ قرار داد و او به من نیکی کرد هنگامی که مرا از زندان بیرون آورد، و شما را از آن بیابان (به اینجا) آورد بعد از آنکه شیطان، میان من و برادرانم فساد کرد.پروردگارم نسبت به آنچه میخواهد (و شایسته میداند،) صاحب لطف است؛ چرا که او دانا و حکیم است
سوره یوسف آیه 100
اگر این یک آیه عمل بشه یعنی به رو نیاوردن خطاها واقعا چقدر زندگی زیبا و شیرین می شه. یوسفی بودن هنر است و لطف خدا.

فرض کنید همسر شما ماشین را برداشت و رفت و ماشین را ترکوند. یا تلویزیون یا غیره ...
آیا دوست داشت تصادف کند؟ آیا برنامه ریخته بود بترکاند؟ پس سرزنش ما به خاطر حب دنیا و حب مال است.
وقنی نه دوست داشت و نه برنامه ریخته بود سرزنش چه جای دارد؟ اما حضرت یوسف ع برای کار برنامه ریزی شده گذشت کرد. اگر مردی یوسفی ع باش.
این جمله چقدر قشنگه و چقدر سخته عمل کردن بهش. باید در موقعیتش باشی و در ان لحظه یوسفی ع عمل کنی. این سخته. در لحظه ای که باید درست عمل کردن.
شرط عمل کردن در لحظه، تقواست.۰۰
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا اول ایه.

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
 همانا کسانی که تقوا پیشه کردهاند، هرگاه وسوسه های) شیطانی به آنان نزدیک شود، متوجّه میشوند (و خدا را یاد میکنند)، آنگاه بینا میگردند.
سوره اعراف آیه 201
ازدواج افتادن در این موقعیت هاست. آن کسی موفق است که با تقوا بتواند در لحظه عصبانیت کنترل کند و داد نزند، سرزنش نکند و ...  
پشت بعضی نوشابه ها می نویسند در لحظه زندگی کن. یا توی غذا خوری ها. این در لحظه زندگی کردن یعنی دنبال هوای نفس باش.
 اما قران می گوید در لحظه زندگی کن یعنی در لحظه نزدیک شدن گناه، با ذکر بصیر شو.
 تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ.

خداوند طبق عیوب شما به شما همسر می دهد. مثلا اگر ما خسیس باشیم خداوند ممکن است همسر ولخرج بدهد که به تعادل برسیم. ممکن است هم همسر خسیس بدهد که با دیدن بدی خساست از نزدیک، خودمون از این عیب دست برداریم. به هر حال او رب است.
رب یعنی مالک مدبر. مالک مدبر یعنی مملوک را جوری تدبیر می کند که به سمت کمال برود.  یعنی از رحمانیت برود سمت رحیمیت.
بسم الله الرحمن الرحیم.
اگر بصیر باشیم می بینیم.
 .... وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا
 ... و با آنان، بطور شایسته رفتار کنید و اگر از آنها، (بجهتی) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار میدهد
سوره النساء آیه 19
بدی کسی را دوست نداشته باش
وجه ربوبی اش را دوست داشته باش.
که برای به کمال رسیدن تو و خودش سر راهم قرار گرفتید.
شیطان بد است یا خوب است؟
شیطان بد است اما در کل نظام خوب است.
چون اگر شیطان نبود جهاد با نفس نبود در نتیجه طی مراتب عالی نبود.
پس شیطان خودش بد است اما برای مجاهد خوب است. همان طور که جهنم خوب است. در سوره الرحمن خداوند می گوید به به جهنم.
یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ
 شعله هایی از آتش بیدود، و دودهایی متراکم بر شما فرستاده میشود؛ و نمیتوانید از کسی یاری بطلبید
سوره الرحمن آیه 35
فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
 پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار میکنید؟
سوره الرحمن آیه 36

در این مرحله باید لباس بود یعنی همسران عیب هم رو بپوشونند. اگر یکی لباس بودن رو رعایت نکنه می ره سمت دعواها و دخالت ها.
یا ستار عیوب
....هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ....
سوره البقره آیه 187


مرحله بعد مرحله دوست نداشتن و تجربه عشق واقعی است:
چرا همسر رو دوست نداریم چون ناقص است و خصوصیات بد او رو شده.
اندرین وادی مرو بی این دلیل
لا احب افلین گو چون خلیل
افول کنندگان یعنی غروب کنندگان رو دوست نداریم.
به این نتیجه می رسیم کمال مطلق خداست. و هیچ کمال مطلقی جز خدا وجود ندارد
ان وقت می فهمیم اشد حب یعنی همان عشق شدید مخصوص خداست.
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ...
 بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب میکنند؛ و آنها را همچون خدا دوست میدارند. امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است ....
سوره البقره آیه 165


مرحله بعد مودت و رحمت
مودت یعنی محبت دو طرفه و رحمت یعنی محبت یک طرفه.
اگر هر دو با هم اصلاح رو شروع کنند مودت بیشتر می شه اما اگر یک طرف اصلاح کنه محبت یک طرفه می شه. یعنی رحمت.

اما محبت داریم تا محبت.
محبت کنیم چون خوب است و دوستش داریم یا محبت کنیم چون خدا گفته محبت کنیم. اصل، دومی است:
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
 بگو: نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است
سوره انعام آیه 162
این مدل دوست داشتن فرق می کند.
خداوند رو اگر شناخته باشیم
کریم است بخل ندارد علیم است و نادان نیست قدیر است و ناتوان نیست و حکیم است و بیهوده کار نمی کند آن وقت هر اتفاق را از او می دانیم و در همسر و فرزند و غیره دنبال ایت الله هستیم. ان وقت که همسر ایت الله شد او را از جهت آیت اللهی دوست داریم. چون اثر معشوق است.
دوست داشتن وجه ربوبی را گفتم اما بیت زیر وجه آیت اللهی را توضیح می دهد:
به جهان خرم از انم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
 مشرق و مغرب، از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست خداوند بینیاز و داناست
سوره البقره آیه 115

پس دو دلیل برای دوست داشتن داریم وجه ربوبی و وجه ایت اللهی. باز شاهد ذکر بشه:

الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
 (هدایت شدگان) کسانی هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دلها آرام میگیرد.
سوره الرعد آیه 28

در ایه بالا گفته شده تنها با یاد خدا (ذکر الله) دل ارامش پیدا می کند

پس چه زمان همسر مایه ارامش می شود؟

زمانی که همسر، ذکر الله شود. ایت الله شود.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
 و از نشانههای او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و میان شما و همسرانتان مودت و رحمت قرار داد؛ بیشک در این (نعمت الهی،) برای گروهی که میاندیشند نشانه های قطعی است
سوره الروم آیه 21

در ابتدای آیه بالا چی آمده و من ایاته.

 

مرحله بعد فرزند می اید تمرین صبر بیشتر و تمرین متخلق به اخلاق الله شدن.
همان طور که خدا برنامه می ریزد که به سمت کمال برویم ما باید برنامه بریزیم فرزند به کمال برسد. خودمان خوب تر شویم که الگوی خوبی باشیم.
سخت ترین قسمت تربیت فرزند رسیدن به تربیت مشترک است. خدا کمک کند.
و اما سیل دخالتهای خانواده های همسران هم هست.
به فرزند دل می بندیم چون پاک است. محبت خرجش می کنیم اما این را هم باید ترک کرد.
یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ
 در آن روز که مال و فرزندان سودی نمیبخشد،
سوره الشعراء آیه 88
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ
 مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید
سوره الشعراء آیه 89

مرحله بعد ولایت است. طی این مقامات زیر سایه ولایت است.
قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
 (ای پیامبر) بگو: اگر خداوند را دوست میدارید، پس مرا پیروی کنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار بخشنده و مهربان است
سوره آل عمران آیه 31


مرحله بعد تبتل است.
یعنی شما وسط این همه گرفتاری ها باید سالک باشید و در کثرت به وحدت برسید.
وسط خرید پوشک و اجاره و کار و زن و فرزند که کثرات هستند باید وحدت را حفظ کرد. توحید هست که می تواند این همه پراکندگی را حفظ کند.
وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا
 و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند
سوره المزمل آیه 8
ای دوست قبولم کن و جانم بستان
مستم کن و از هر دو جهانم بستان
با هر چه دلم قرار گیرد بی تو
آتش به اندر زن و انم بستان


مرحله بعد بقای بعد از فنا.
تا همین جا هم زیادی گفتم. و بهتر است مشغول عیوب خویش باشم تا اظهار فضل هایی که خودم از انها دورم.^_^.

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۳)

بزرگی میگفت ازدواج مثل اون قاشقی می‌مونه که باهاش ایرادات و نواقصی که توی لیوان وجودت ته‌نشین شده رو هم می‌زنی و میاری بالا. اطرافم به هرکسی که نگاه می‌کنم سخت‌ترین ابتلائات زندگیش بعد از تاهل براش اتفاق افتاده.
پاسخ:
بله واقعا همین طوره.
امتحان سختیه اما برای کمال لازمه.

هرچه گویم عشق را شرح و بیان

چون به عشق آیم خجل باشم از آن

علت عاشق ز علت‌ها جداست

عشق اصطرلاب اسرار خداست

  • شاگرد بنّا
  • راست میگی
    امتحان هرکی به نسبت خودشه
    ولی من سر آزمون پدر و مادر مو سفید کردم و می‌کنم...
    پاسخ:
    حتما رابطه ای بین توحید ناب و پدر و مادر هست
     چون اکثرا توی قرآن بعد از توحید، پدر و مادر اومدن

  • شاگرد بنّا
  • سلام کاکو :)
    عیدت مبارکا

    با سه چیز امتحان می‌شیم: پدر و مادر، همسر، همسایه.
    امتحانات سختی هم هستن
    خصوصا اولی
    در عین حال میدان رشدن
    همه‌ی حرف در سبک زندگیه. یه کوته‌فکری می‌گفت دین شما به درد احکام با پای چپ بریم دستشویی یا با پای راست می‌خوره... داشت طعنه می‌زد... گفتم نادان وقتی خدا تا دستشویی رفتن تو رو برنامه‌ی احسن ریخته، فکر کن برای ازدواج و فرزندآوری و اقتصاد و تحصیل و تفریح... تو چه سنگ تمومی گذاشته.
    سبک زندگی‌ها ویران... اعصاب و روان‌ها ویران... همیشه هم دنبال مقصر... همیشه هم خودفریب...
    مثال بارز و در لحظه بگم؟
    کنکور تموم شده دیگه. دیروز و پریروز بود. به‌روزشده‌های بیان و می‌دیدم همه اونایی که کل این یه سال مدام تو بیان آنلاین بودن، اومده بودن به زمین و زمان و حکومت و مراقب و فلان فحش داده بودن، جز خودشون!!! بعد هم نوشته بودن ما تلاشمون و کردیم، دیگه هرچی خدا بخواد!!! کامنت‌های حتی مذهبیا هم فریب بود که آره تو تلاش کردی... دیگه بسپار به خدا!!!
    می‌دونی چی می‌گم؟ طفلی خدا بعد از نتایج چقدر تهمت و توهین بخوره... واسه جماعتی که یا معنای تلاش و نمی‌فهمن یا حجم خودفریبی خیلی رفته بالا!!! کنکوری اصیل روز به روز بیان نیست که! کتاب به دست در حال درس خوندنه... تلاش؟؟؟ بعد از دل پستاشون می‌فهمیدی اینا هرکاری میکنن جز درس خوندن!!! تلاش؟؟؟ بعد همه‌چیزم میندازن کردن خدا... خودفریبی به علاوه‌ی فرهنگ تزریقی همیشه طلبکار بودن!!!
    حالا فکر کن اینا تو زندگی... ازدواج... بچه... اینا قراره اونجا چی باشن...
    دوست دارن همه دنیا برده و مطیع اونها باشه...
    فارغ از فرهنگ رشد... ایثار... تربیت... مجاهده........
    پاسخ:
    سلام بر برادر عزیزم
    عید شما هم مبارک.
    شما یه همسر خوب گیرت اومده می گی امتحان پدر و مادر سخته.^_^.
    برای هر کسی امتحان سختش فرق می کنه مثلا امتحان سخته زبیر، فرزندش بود.
    از لحاظ نرم افزاری جهان بینی مشکل داره.
    جهان بینی رو باید از عالم باتقوا گرفت و پایه اش خانواده است. زن زندگی آزادی عمامه پراند که جهان بینی مون  رو خراب کنه.
    یک نگاه درست یک زندگی رو نجات می ده.
    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">