شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

 

اول معنای تفسیر و تاویل و جری و تطبیق رو ببینیم.
تفسیر» از ریشه «فَسَرَ الأَمْرَ» به معناى أوْضحه و کشف عنه (آشکار نمودن) گرفته شده، از این رو در تعریف تفسیر گفته اند: تفسیر برگرفتنِ نقاب از چهره اَلفاظِ مشکله است. همچنین «تأویل»، از ریشه «اَوْل» گرفته شده، لذا تأویل به معنى اِرجاع دادن مى باشد، و زمانی به کار مى رود که گفتار یا کردارى مایه شبهه، و یا موجب حیرت و سرگردانى شده باشد. لذا تأویل گر در جهت رفع شبهه اقدام نموده، ظاهر شبهه انگیزِ آن گفتار یا کردار را به جایگاه اصلى خود (وجه صحیح آن) باز مى گرداند.


جَرْی‌ و انطباق‌ (تطبیق‌)، اصطلاحی‌ در دانش‌ تفسیر برگرفته‌ از روایات‌ امامان‌ شیعه‌. «جَرْی‌» در لغت‌ به‌ معنای‌ جریان‌ داشتن‌ و جاری‌ شدن‌ است‌ (ابن‌فارس‌؛ ابن‌منظور، ذیل‌ مادّه‌) و به‌ عنوان‌ اصطلاحی‌ قرآنی‌، نخستین‌بار در تفسیرالمیزان‌ به‌ کار رفته‌ است‌.این‌ اصطلاح‌، برگرفته‌ از نصوص‌ و روایاتی‌ است‌ که‌ در زمینه ‌ همگانی‌ و همیشگی‌ بودن‌ آیات‌ قرآن‌ وارد شده‌ و تعبیر جَرْی‌ در آنها به‌ کار رفته‌ است‌ (برای‌ نمونه‌ رجوع کنید به صفار قمی‌، ص‌ 196؛ عیاشی‌، ج‌ 1، ص‌ 85؛ نیز رجوع کنید به طباطبائی‌، 1390ـ 1394، ج‌ 1، ص‌ 42، ج‌ 3، ص‌ 73). اصطلاحِ جَرْی‌ بدین‌ معناست‌ که‌ گستره ‌ شمول‌ قرآن‌ از نظر انطباق‌ بر مصادیق‌، بسیار وسیع‌ است‌ و به‌ موارد نزول‌ آیات‌ اختصاص‌ ندارد، بلکه‌ در هر موردی‌ که‌ با مورد نزول‌ از نظر ملاک‌ و مناط‌ یکسان‌ باشد، جاری‌ می‌شود. لذا بنیاد و پیشینه ‌ این‌ اصطلاح‌ را می‌توان‌ حتی‌ در این‌ تعبیر مفسران‌ و اصولیان‌ شیعه‌ و اهل‌سنّت‌ یافت‌ که‌ عمومیت‌ الفاظ‌ را بر سبب‌ خاص‌ نزول‌ آیه‌ مقدّم‌ می‌دانند ( رجوع کند به طباطبائی‌، 1390ـ 1394، ج‌ 1، ص‌ 42؛ اوسی‌، ص‌ 218؛ نیز رجوع کنید به طباطبائی‌، 1350 ش‌، ص‌ 42). بر این‌ اساس‌ جَرْی‌، همانند کاربرد متداول‌ مَثَلها، منطبق‌ ساختن‌ آیه‌ بر بعضی‌ از مصادیق‌ خارج‌ از موردِ نزول‌ است‌ (طباطبائی‌، 1390ـ1394، ج‌ 3، ص‌ 67؛ اوسی‌، ص‌ 219)

اول از همه ایات رو انسان به خودش تطبیق دهد.
مثلا تا می گن منافق به ذهنمون خارج نشینان طاغوتی نیاد. شاید من هم درجاتی از نفاق داشته باشم.
إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا کُسَالَىٰ یُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا
 همانا منافقان با خدا مکر و حیله میکنند در حالی که خداوند (به کیفر عملشان) با آنان مکر میکند. و هرگاه به نماز برخیزند با کسالت برخیزند، آن هم برای خودنمایی به مردم و خدا را جز اندکی یاد نمیکنند.
سوره النساء آیه 142

مثلا از نشانه های نفاق نماز با کسالت هست. از نشانه های نفاق ذکر قلیل هست. ذکر قلیل مثلا تمام روز مشغول دنیا بودن و فقط موقع نماز یاد خدا کردن، آن هم بدون حضور قلب درست و حسابی‌. در حالی برای رهایی از حالت نفاق باید ذکر کثیر داشت. (مراقبه)
یا مثلا نمونه ذکر قلیل در علم روانشانسی به جای قرآن و معراج السعاده و.... بریم سراغ فلان غربگرا
در سیاست به جای سوره ممتحنه و ...بریم سراغ چرچیل و ....
 در سلوک به جای ایت الله قاضی و ملاحسینقلی همدانی بریم سراغ بودا و یوگا و ....
 در انقلاب به جای رفتن سراغ انقلاب موسی ع و پیامبر ص  و ...بریم سراغ انقلاب فرانسه و ....
اینها همه یعنی ذکر قلیل.
ذکر کثیر یعنی ریختن معارف در همه ابعاد و حوادث زندگی. ذکر قلیل یعنی معارف فقط به درد گوشه عزلت و اینها می خورد.

البته عبرت گرفتن و بررسی علوم مختلف از شرق و غرب اشکال نداره اما برای کسی که میزان دستش هست یعنی با قرآن و حدیث و ... قوی شده بعد برود ان علوم دیگر را بررسی کند، جواب دهد و ....
ذهن خالی برود سراغ غرب، غربگرا می شه برود سراغ شرق، شرقگرا می شه. در حالی که ما می گیم نه غربی و نه شرقی.
باید ذهن پر باشد از معارف بعدش غرب و شرق را بررسی کنیم. حتی سراغ علوم فنی و مهندسی و .... را هم با ذهن پر باید رفت که به علت و معلول از جنس بیگ بنگ نرسیم. به علت و معلول از جنس حرکت جوهری ملاصدرا برسیم.
وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِینَ
 و (یاد کن) روزی را که در هر امّتی، شاهدی بر آنان از خودشان برانگیزیم و تو را بر آنان گواه آوریم و بر تو این کتاب را نازل کردیم که روشنگر هر چیز است و مایه ی هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است
سوره النحل آیه 89
 
نکته چهار تفسیر نور: قرآن کتابی جامع برای بیان همه نیازهای جامعه است تبیاناً لکلّ شیء
 
اما یک عده هستند این رو قبول ندارند وقتی می گیم فلان پروفسور گفته، می گن به به و چه چه. وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ.
وقتی می گیم بهترش رو قرآن و حدیث گفته اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ می گن برو بابا ولمون کن.
وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ
 و هرگاه خداوند به تنهایی یاد شود، دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند متنفّر میشود، ولی هرگاه از غیر او یاد شود، بیدرنگ شادمان میشوند.
سوره الزمر آیه 45


اما بحث اصلی.
 بحث در حدیث زیر هست. تفسیر المیزان ج ۵ص۷:
امت اسلام شبیه ترین امت ها به بنی اسرائیل است ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) نیز فرموده است : (( بنی اسرائیل داخل سوراخ هیچ سوسماری نشدند مگر آن که شما نیز داخل آن خواهید شد ))

حالا بنشینیم انقلاب حضرت موسی ع را بررسی کنیم تطبیق دهیم به انقلاب خودمان و نقاط ضعف و راه حل را در بیاریم.
من چند تطبیق می دهم که از نگاه خودم هست. ممکنه نگاه های دیگری هم باشد در کنارش. و البته نگاه های غلط هم هست.


توضیح زیر قبلا ذیل ایه ۷۸ نساء در مطالب قبل گفته شد. اما تکرار می کنم ذیل آیه ۱۳۱ اعراف.
که تکرار در سلوک برای نشاندن در قلب لازمه. سالک از تکرار و مرور معارف خسته نمی شود. چون معارف زبانی به درد نمی خورد معارف باید قلبی بشود.

مشکل که پیش می اد می گن این مال آخونداست، مال نظامه، مال رهبری، مال حزب اللهی و بسیج و ... است
گشایش پیش می اد می گن ببین این مال تعامل با غربه یا اینو پایه هاش رو شاه گذاشت و .....
گرفتاری پیش می اد. اما برای چی؟لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ.

وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
 و ما نزدیکان فرعون (و قوم او) را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم، شاید متذکر گردند
سوره اعراف آیه 130
به تنها دلیلی که توجه نمی کنیم. لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ. همه اش دنبال یک مقصر خاص و اشکالات مدیریتی و .... هستیم. باشه. دنبال آن ها هم باش. علت های ظاهری را پیگیر باش اما علت باطنی و اصلی لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ را هم پی بگیریم.

فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ
 (اما آنها نه تنها پند نگرفتند، بلکه) هنگامی که نیکی (و نعمت) به آنها میرسید، میگفتند: بخاطر خود ماست ولی موقعی که بدی (و بلا) به آنها میرسید، میگفتند: از شومی موسی و کسان اوست آگاه باشید سرچشمه همه اینها، نزد خداست؛ ولی بیشتر آنها نمیدانند
سوره اعراف آیه 131
 تفسیر المیزان:
حال یا به زبان حالشان و یا با زبان ظاهرشان و این اقوال و اعتراض ها از فردی مسلمان ، نوظهور نیست ، برای اینکه موسی (علیه السلام ) هم با اعتراض هائی نظیر آن از ناحیه بنی اسرائیل روبرو شده بود و قرآن کریم آن را چنین حکایت می کند: (( فاذا جاءتهم الحسنة قالوا لنا هذه و ان تصبهم سیئه یطیروا بموسی و من معه الا انما طائرهم عند الله و لکن اکثرهم لا یعلمون )) ، و این منطق غلط، از سایر امت ها در مورد پیامبرانشان نیز روایت شده ، پس امت اسلام هم در پیمودن این روش نادرست و رفتار غلط با پیامبرشان از سایر امت ها کوتاه نیامدند و قرآن کریم هم درباره تشابه همه امت ها فرموده : (( تشابهت قلوبهم )) .
و امت اسلام شبیه ترین امت ها به بنی اسرائیل است ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) نیز فرموده است : (( بنی اسرائیل داخل سوراخ هیچ سوسماری نشدند مگر آن که شما نیز داخل آن خواهید شد )) .پایان.


مشکلات انقلاب حضرت موسی ع مشکلات انقلاب ما هم هست. برای همین در جای جای قرآن داستان حضرت موسی ع امده است.

#############

#############

حضرت موسی ع قرار بود سی روز بره کوه طور، برای خودش جانشین تعیین کرد.
وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ
 و ما با موسی، سی شب (در کوه طور، برای نزول تورات و آیات الهی) وعده گذاشتیم و آن را با (افزودن) ده شب کامل کردیم، پس میعاد پروردگارش چهل شب کامل شد و موسی (پیش از رفتن به این وعدهگاه) به برادرش هارون گفت: در میان امّت من جانشین من باش (و کار مردم را) اصلاح کن و از راه و روش مفسدان پیروی مکن
سوره اعراف آیه 142

ایا می شه پیامبر ص برای رفتن دایمی و بعد از مرگش هیچ جانشینی تعیین نکند؟ در حالی که برای سی روز جانشین تعیین شده. غدیر رو چطوری می شه ندید، نمی دونم.

یا  ایا می شود امام زمان عج برای غیبت کبرایش هیچ جانشینی تعیین نکند. در حالی که برای سی روز جانشین تعیین شد.
أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیکمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیهِمْ)[1]امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.
کمال الدین، ج2، ص484، ح10 ; الغیبة، شیخ طوسى، ص291، ح247 ; احتجاج، ج2، ص284 ; إعلام الورى، ج2، ص271 ; کشف الغمة، ج3، ص338 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1114 ; بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 ; و وسائل الشیعة، ج27، ص140، ح33424 .

حضرت موسی ع ده روز دیر کرد فقط ده روز. هارون کنار گذاشته شد و رفتند سراغ سامری و گوساله.
 پس غیبت امام زمان عج که طولانی شود می رسد به ناسزا به ولی فقیه و عمامه پرانی و بت پرستی و سامری و گوساله و ...

قوم حضرت موسی ع بعد از دیدن ان همه اتفاقات مثل معجزه عصا و خورده شدن مارهای جادویی و رد شدن از رودخانه با عصای حضرت، بعدش گفتند می شه یک بتی مثل اینا برای ما قرار بدی؟
وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَٰهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
 و بنی اسرائیل را از دریا گذراندیم، تا به قومی برخوردند که بر پرستش بتهای خویش پایبند بودند، (با دیدن این صحنه) گفتند: ای موسی برای ما خدایی قرار بده، همان گونه که برای اینان معبودها (و بتهایی) است موسی گفت: براستی، شما گروهی نادان (و جهالت پیشه) هست ید.
سوره اعراف آیه 138

بعد از دیدن بیرون شدن رژیم شاهی که سالهای سال چمبره زده بود و هشت سال دفاع مقدس و دست خالی مقابل کل جهان ایستادن. می گویند:
می شه ما هم مثل کره جنوبی با همه بسازیم؟
 می شه مذاکره سازشی داشته باشیم؟
می گویند ما قیام کردیم برای اقامه پول و رفاه.

ما قیام کردیم برای اقامه توحید ممکنه پول و رفاه باشه ممکنه هم نباشه. البته تلاش برای محرومیت زدایی هست.
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
 و همانا ما در میان هر امّتی پیامبری را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودی جز خدا) دوری نمایید، پس گروهی از مردم کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده و بعضی از آنان گمراهی بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیبکنندگان چگونه بوده است؟
سوره النحل آیه 36

بت امروز پول است.
تفسیر نمونه:
این سخن را با حدیث پر معنائی از ابن عباس پایان می دهیم ، او می گوید: ان اول درهم و دینار ضربا فی الارض نظر الیهما ابلیس فلما عاینهما اخذهما فوضعهما علی عینیه ، ثم ضمهما الی صدره ، ثم صرخ صرخة ، ثم ضمهما الی صدره ، ثم قال : انتما قرة عینی  و ثمرة فؤ ادی ما ابالی من بنی آدم اذا احبوکما ان لا یعبدوا وثنا حسبی من بنی آدم ان یحبوکما:
هنگامی که نخستین سکه درهم و دینار در جهان زده شد ابلیس نگاهی به آنها افکند وقتی آنها را تماشا کرد آن دو را گرفت و بر چشمانش  گذاشت ، سپس برداشت و به سینه اش چسباند بعد فریاد عاشقانه ای کشید دگر بار به سینه اش چسباند، سپس گفت : شما (خطاب به درهم و دینار) نور چشمان منید و میوه دل من  اگر انسانها شما را دوست دارند برای من مهم نیست که بت پرستی نکنند. همین که شما را دوست دارند برای من کافی است (چرا که شما برترین بت هستید).
تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 323


برای انحراف انقلاب موسی ع از جای پای رسول برداشته شد و از زیور و پول استفاده شد.
پس گوساله ترکیبی بود از انحراف با معارف و پول.
قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِّنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَکَذَٰلِکَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی
 (سامری) گفت: من به چیزی پی بردم که (دیگران) به آن پی نبردند، پس من مشتی از آثار رسول (حق) را بر گرفتم، پس آن را (در گوساله) افکندم و این گونه نفسم این کار را در نظرم بیاراست (و فریب داد).
سوره طه آیه 96
و ایه بعد:
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَىٰ مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِیِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ یَرَوْا أَنَّهُ لَا یُکَلِّمُهُمْ وَلَا یَهْدِیهِمْ سَبِیلًا اتَّخَذُوهُ وَکَانُوا ظَالِمِینَ
 و قوم موسی پس از (رفتن) او (به کوه طور) از زیورهای خود مجسّمه ی گوساله ای (ساختند و به پرستش) گرفتند که صدای گاو داشت، آیا ندیدند که آن (گوساله) با آنان سخن نمیگوید و به راهی هدایتشان نمیکند؟ آن را (به پرستش) گرفتند در حالی که ستمکار بودند.
سوره اعراف آیه 148

برای انحراف انقلاب امام خمینی ره، قسمتی از معارف امام خمینی ره را برمی دارند و با وعده پول و رفاه انحراف ایجاد می کنند.
پاراگراف را کامل نمی گذارند ان قسمتی که به هدفشان بخورد می گذارند. و احادیثی پیدا می کنند که با اشرافیت جور در بیاید و نه با زهد.

مثلا از انقلاب حضرت موسی ع می شه درس مذاکره گرفت با ایه زیر:
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَىٰ
 پس به نرمی با او سخن بگویید، شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد.
سوره طه آیه 44
این قسمت رو برمی دارند و بدون بیان کل داستان فقط درس مذاکره می گیرند.
این می شود با دین، دین را زدن.
 در حالی اگر به کل داستان حضرت موسی ع نگاه کنیم درس مذاکره، توکل، مقابله و .... می گیریم و نه فقط مذاکره.
وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ یَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَکًا وَلَا تَخْشَىٰ
 و به تحقیق ما به موسی وحی کردیم که بندگان مرا شبانه (از مصر) کوچ بده و برای آنان راهی خشک در میان دریا بگشا تا نه از تعقیب (فرعونیان) بترسی و نه (از غرق شدن،) بیمناک باشی
سوره طه آیه 77

تفسیر نور:
 4- از جمله اهداف بعثت انبیا، نجات مردم از شرّ طاغوتهاست أسر بعبادی
 5 - اوّلین گام علیه ظالم، خالی کردن اطراف اوست أسر بعبادی
 6- خداوند یاور محرومان است عبادی
 7- هدایت و اداره ی مردم، بر عهده ی رهبران الهی است أسر بعبادی فاضرب

اما به شباهت های دیگر انقلاب خود و حصرت موسی ع بپردازیم:

راضی نبودن به طعام واحد
وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَکُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْکَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُوا یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذَٰلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُوا یَعْتَدُونَ
 و (نیز بخاطر آورید) زمانی که گفتید: ای موسی، ما هرگز یک نوع غذا را تحمّل نمیکنیم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبیعی از) زمین میرویاند، از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما (نیز) برویاند. موسی گفت: آیا (غذای) پستتر را بجای نعمت بهتر میخواهید؟ (اکنون که چنین است بکوشید از این بیابان خارج شده و) وارد شهر شوید، که هر چه خواستید برای شما فراهم است پس (مُهر) ذلّت و درماندگی، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. این بدان جهت بود که آنها به آیات الهی کفر میورزیدند و پیامبران رابه ناحق میکشتند، و این به سبب آن بود که آنان گنهکار و سرکش و متجاوز بودند.
سوره البقره آیه 61

ما نمی توانیم بر دور زدن تحریم ها صبر کنیم و کار با راه اسمانی تقوا و توکل و ... پیش بره. یه راه زمینی ملموس و مذاکره ای بهمون بگید.

فرعون زمان موسی ع هم از  تجزیه طلبی (شیعا) هم از زن زندگی ازادی ....یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ.... استفاده کرد:

 إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
 همانا فرعون در سرزمین (مصر) سرکشی کرده و مردم آنجا را فرقه فرقه نموده است، گروهی از آنان را به زبونی و ناتوانی کشانده، پسرانشان را سر میبرد و زنانشان را (برای کنیزی) زنده نگه میدارد. براستی که او از تبهکاران است
سوره القصص آیه 4

امام زمان عج بیاد اخ چی می شه؟ می اد همه چیز رو درست می کنه:
قَالُوا یَا مُوسَىٰ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِیهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ
 (بنیاسرائیل) گفتند: ای موسی تا وقتی که آنها (جباران ستمگر) در آن شهرند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ایم
سوره المائده آیه 24
امام زمان عج و یارانش بیان همه چیز رو درست کنن؟

همین الان هر کس برای اسلام کار کند در راه امام زمان عج هست.

همه معتقدیم عدل جهانی فقط با امام زمان عج ممکن می شود.
اما مدل انتظار فرق می کند.

انتظار چشم به در دوختن نیست. آماده سازی برای ظهور است.

از مدل انتظار انجمن حجتیه و بعضی یاران حضرت موسی ع نشستن در می اد ...انا هاهنا قاعدون. ۲۴ مائده

از مدل انتظار امام خمینی ره و سربازانش انقلاب و قیام برای خدا در می اید.

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ
 بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما (محمّد) هیچ گونه جنونی ندارد؛ او فقط بیم دهنده شما در برابر عذاب شدید (الهی) است
سوره سبأ آیه 46

حرف اخر:

تا امام حسین ع نیامده ولی امر مسلم ابن عقیل است.

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۵)

  • سوسن جعفری
  • سلام و عرض ادب. پست جدیدتان درباره نقاط ضعف و قدرت بانوان را با لذت و همراهی همسرم خواندم. خواستم تشکر کنم که دیدم متأسفانه پاک کردید. امیدوارم بخاطر دو کامنت ناسپاس این کار را نکرده باشید.
    هی وسط خواندن به ذهنم خطور کرد مطلب را کپی کنم سر فراغت بهتری بخوانم اما غفلت کردم. چقدر حیف شد. الحمدالله که تا انتها خواندم و مجدداً تشکر می‌کنم.
    پاسخ:
    سلام متن رو مجدد نوشتم و کمی نقد اقایان اضاف کردم که سوءتفاهم و سوءبرداشت پیش نیاید ممنون از لطف شما.
  • شاگرد بنّا
  • @خانم جعفری

    سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    بنده از مطالبتون بهره می‌برم، به خاطر الزام قید ایمیل توان برقراری ارتباط ندارم که متقابلا با وبلاگ خودم سر به سر :)

    طیب الله انفاسکم.
    پاسخ:
    این پیام هم که مربوط به خانم جعفری هست.
    اگر تمایل داشتند آدرس بگذارند ما هم از مطالبشون استفاده می کنیم. ^_^
  • شاگرد بنّا
  • تا ستاره‌ت روشن می‌شه میام اینجا ولی پستای تو رو نمی‌شه تو ایستگاه اتوبوس یا در وقتهای پرت خوند، می‌ذارم برای سکون و سکوت و یادداشت‌برداری، برای همین دیرتر از بقیه می‌رسم سر تفحصت.

    حمقای حجتیه رو دوست دارم وقت ظهور ببینم :)
    بارک الله! با این پست هم حجتیه رو رسوا کردی، هم غربگرا و شرقگرا رو، هم مرغ همسایه غازه رو نقد کردی، هم... اصلا فکر می‌کنم وقتی ما درگیر بحث مسخره بودن مشاوره و روانشناسی غربی بودیم و دانش‌آموخته‌هاش که همه دپرس و شکست عشقی‌خورده صبح و شب از تنهایی در بیان آنلاینن و تز میدن برای حال خوب دیگران(!) تو نشستی این پست متقن قرآنی رو نوشتی. بارک الله. قرآن پناهت باشه و دست‌گیرت.

    برای مداقه در نوع انتظار، کتاب قیام و انقلاب مهدی ارواحنا فداه رو هم توصیه می‌کنم از استاد شهید مطهری.
    طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن هم که نور علی نور.
    به نظرم می‌رسه از نظر زمان، مکان، یاران و دشمنان، جمعیت، تجهیزات، روابط بین‌الملل و رسانه هم می‌تونیم انقلاب اسلامی رو با انقلاب موسی کلیم الله تطبیق بدیم. ولی ذهن آماده ندارم بگم دقیق با این آیه. گفتم شاید در وسعت مطلب ذهنت رو باز کنه.

    آجرک الله بمصیبه مولانا اباعبدالله علیه السلام و التماس دعای ظهور.
    پاسخ:
    سلام علیکم بر دوست عزیزم
    با این همه هندوانه زیر بغل چه کنم. ^_^.
    ممنون بابت معرفی کتاب.
    باید همچنان در انقلاب حضرت موسی ع جزء به جزء بررسی ها شود تا مشکلات و راه حل ها برامون بیشتر رو بیشتر پیدا شود.
    تطبیق های زیادی هست که باید بهش بپردازیم.
    مثلا هامان شاید نماد قدرت سیاسی یا
     قارون نماد قدرت مالی که بعد از انقلاب منحرف شد.
    یا عدم مقابله با مستکبر و تیه و سرگردانی.
    یا عواملی که باعث شد خودشون خودشون رو بکشند.
    و اینکه قبلا قوم برگزیده بودند و عواملی که باعث تغییر این‌مطلب شد.
    یا مثلا تطبیق هایی دیدم مثل تشبیه مارهای جادوگران به قدرت رسانه و هالیوود.
    یا حتی در نوع ازدواج قسط بندی مهریه توسط پدرزن حضرت موسی ع. مشکلی که امروز هنوز حل نشده.
    شاید نیاز به مطلب مستقل دیگری هم باشد اگر توفیق الهی باشد.
    زندگیتون منور به نور قران ان شاءالله


    سلام
    این مباحث قرآنی تونو خیلی دوست دارم.
    تطبیقهایی که می دید خیلی عالیه.
    خداوند توفیقات شما رو بیشتر کنه.

    در خصوص مورد آخر که اشاره کردید،
    آیا شما هم این نتیجه رو می گیرید که حضرت آقا امام زمان علیه السلام باید بیان و همه چی رو درست کنند؟
    پاسخ:
    سلام شما بزرگوارید.
    همه معتقدیم عدل جهانی فقط با امام زمان عج ممکن می شود.
    اما مدل انتظار فرق می کند.
    مثل انجمن حجتیه و بعضی یاران موسی ع نگوییم ...انا هاهنا قاعدون.
    بلکه مدل امام خمینی ره انتظار بکشیم و بگوییم:
    قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ
     بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما ( محمّد) هیچ گونه جنونی ندارد؛ او فقط بیمدهنده شما در برابر عذاب شدید (الهی) است
    سوره سبأ آیه 46
    از انتظار امام خمینی ره انقلاب در می اد از انتظار انجمن حجتیه نشستن.

     
  • سوسن جعفری
  • سلام.
    اول اینکه رود شکافته نشد، دریای سرخ شکافته شده. کما اینکه بقایای کالسکه‌های جنگی مصر باستان در کف این دریا کشف شده است.
    دوم من هم اینها را قبلا در وبلاگم در دو پست جدا نوشته بودم:
    ۱) قرن‌ها بندگی بنی‌اسرائیل و استعمارشان توسط فرعونیان، چنان استحاله‌ای ایجاد کرده بود که با وجودی‌که با چشم خودشان شکافتن دریای سرخ را و غرق شدن فرعونیان درست پشت سرشان در دریا را دیدند، باز به حضرت موسی گفتند الآن چه فرقی کرد تو آمدی؟ ما همان بدبخت‌هایی هستیم که بودیم.

    چقدر آشناست. غرب‌زده‌ها اینطور نیستند؟‌ یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان را ساختیم، که چی؟ ژن‌درمانی برای سرطان خون، که چی؟ پانسمان بیماری پروانه‌ای، خب که چی؟ تو تا شب بشمر، غربزده می‌گوید که چی؟ پیشرفت فقط وقتی تنابنده‌ها از خوشی در هالووین زیر دست و پا بمیرند.‌

    ۲) قوم به موسی گفتند: ما به میل و اختیار خود خلاف وعده تو نکردیم و لیکن اسباب تجمل و زینت بسیاری (از فرعونیان) بار دوش ما نهادند و ما آنها را در آتش افکندیم و چنین سامری القا کرد. (طه:۸۷)



    هر چه از زیور طاغوت با شما باشد، موجب ظهور گوساله سامری خواهد شد. تعلق را باید شست تا رهایی حقیقی را به دست آورد. هر نشانه‌ای از طاغوت، فرقی نمی‌کند چه باشد. آنگاه باطل را با قبضه‌ای از حق آمیخته و گوساله‌ای می‌سازند که این پروردگار شما و موسی است.

    مثل همیشه خیلی بهره بردم خصوصا با مقدمه.
    پاسخ:
    سلام ممنون بله این ایات هم تایید کننده هستند و نقش زیور دنیا و فراموشی کمکهای خدا رو به ما می گوید.

    قالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَکَ بِمَلْکِنَا وَلَٰکِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِّن زِینَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَکَذَٰلِکَ أَلْقَى السَّامِرِیُّ
     گفتند: ما به میل و اراده خود از وعده تو تخلّف نکردیم؛ بلکه مقداری از زیورهای قوم را که با خود داشتیم افکندیم و سامری اینچنین القا کرد.
    سوره طه آیه 87


     فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَٰذَا إِلَٰهُکُمْ وَإِلَٰهُ مُوسَىٰ فَنَسِیَ
     و برای آنان مجسّمه گوسالهای که صدایی همچون صدای گوساله (واقعی) داشت پدید آورد؛ و (به یکدیگر) گفتند: این خدای شما، و خدای موسی است و او فراموش کرد (پیمانی را که با خدا بسته بود)
    سوره طه آیه 88

    پشت دریای مشکلات وقتی از پس و پیش راه بسته است، انچه کار می کند عصای توکل است
    عاقبت بخیر باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">