شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

واقعیت با آرمان یا واقعیت با خودتحقیری

چهارشنبه, ۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۰۵ ب.ظ

به نظر شخصی من کلمه امنیه در فارسی به احتمال قوی ترجمه اش می شود آرمان.
آرمان یعنی هدف متعالی.
هدفی که بلند است و راه رسیدن به آن هدف سخت است اما شدنی.
آرزو بیشتر برای اهداف خوب نرسیدنی استفاده می شود.
آرزو ترجمه دقیقی به نظر نمی رسد.
مثلا در ترجمه زیر هم دقت کنیم نوشته شده آرزو جلویش در پرانتز توضیح آمده است. با توضیحاتش می شود همون آرمان.
ترجمه ایت الله مکارم:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
هیچ پیامبری را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه هرگاه آرزو میکرد (و طرحی برای پیشبرد اهداف الهی خود میریخت)، شیطان القائاتی در آن میکرد؛ امّا خداوند القائات شیطان را از میان میبرد، سپس آیات خود را استحکام میبخشید؛ و خداوند علیم و حکیم است
سوره الحج آیه 52
حضرت یوسف ع هم اول خواب می بیند آرمان را در خواب می بیند و بعد حرکت را از چاه شروع می کند تا به آن برسد.
از کارهای اصلی شیطان چیست؟ اغوا
اضلال یعنی گمراهی و اغوا یعنی گم هدفی.
یکی هدفش مشهد است اما راه های فرعی زیادی می رود این گمراه است.
یکی اصلا نمی خواد به مشهد برود. این می شود گم هدفی. اغوا.
قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ
  (ابلیس) گفت: پس به عزّتت سوگند، که حتماً همه آنان را اغوا می کنم
سوره ص آیه 82
اگر در آیات بالا دقت کنیم متوجه می شیم که پیامبران در ابتدا آرمان داشتند و برنامه ای برای رسیدن آن.
و شیطان هم اغوا و .....
دو نقطه مقابل هم.
گاهی ما آرمان کنار واقعیت نداریم فقط واقعیت داریم.
عقل و وحی نداریم عقل خالی خالی داریم.
واقعیت بدون آرمان و عقل بدون وحی اشتباهه.
پیامبر (ص) خودش آرمان است. که مثل پیامبر (ص) بشیم. برای همین از کلمه اسوه استفاده شده است.
لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا
  بیقین برای شما در (روش) فرستاده خدا، (الگویی برای) پیروی نیکوست برای کسانی که امید به خدا و روز بازپسین دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
سوره احزاب آیه 21
آیا ما می توانیم پیامبر ص بشیم؟ نه.
اما باید هر چقدر می تونیم نزدیک بشیم.
آیا ما می توانیم طبق آرمان انقلاب، جامعه مهدوی بسازیم؟ نه، عین خود امام زمان عج. اما تا اونجا که می تونیم باید نزدیک بشیم.
نمونه اش اربعین است. همه حول امام هرچه دارند پای امام حسین ع می ریزند نگران دزدی و ...‌ نیستند. فقیر و غنی و دکتر و مهندس کنار همند. مثل صف نماز جماعت که همه کنار هم می ایستند. دکتر عارش نمی آید که برای کارگر چایی بیاورد و دکتری هم می کند .
هم دکتری می کند هم فخر ندارد که بهتر است.
از خیلی ها می شونیم ای بابا پیامبر (ص) کجا و ما کجا. جامعه مهدوی کجا و ما کجا.
این حرف اشتباهه این حرف یعنی بی آرمان بودن، اسوه نداشتن.
من کجا و پیامبر (ص) کجا؟ یعنی پیامبر (ص) را جلوی چشم نگذاشتیم هی خود را به او نزدیک کنیم.
ما باید هی به قله نگاه کنیم و از پایین کوه بالا بیاییم. اگر همه ی نگاهمان به اطراف باشد یعنی هی به دامنه نگاه کنیم حرکت نمی کنیم می گیم تا همین جا بس است ما نمی توانیم.
ما باید آرمان های انقلاب، آرمان پیامبر (ص)  و علی (ع) شدن، آرمان جامعه مهدوی (عج) را هی نگاه کنیم حرکت کنیم به سمتش. اگر ظرفیت هایش را فراهم نکنیم می شود آرزو. یعنی بالاخره یک حرکتی، برنامه ای داشته باشیم و به قله هم نگاه کنیم.
اگر وزنه ای را یکبار زدی باز هم می توانی. اما باید با وزنه های کوچک شروع کرد تا به وزنه ی بالا رسید.
اگر وزنه ی اربعین را زدیم وزنه مهدوی هم می توانیم بزنیم حول امام. پس فرهنگ اربعین مهم است.
اگر وزنه ی هسته ای زدیم وزنه ی دیگر صنایع هم می  توانیم.

در خطبه نهج البلاغه آخر خطبه که خصوصیات متعالی یک برادر دینی گفته می شود این طور آمده است:
فَعَلَیْکُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِیهَا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِیعُوهَا، فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِیلِ خَیْرٌ مِنْ تَرْکِ الْکَثِیر.
پس بر شما باد روى آوردن به اینگونه از ارزش هاى اخلاقى، و با یکدیگر در کسب آنها رقابت کنید، و اگر نتوانستید، بدانید که به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها کردن همه است.
ارزش های اخلاقی این خطبه بسیار متعالی است.
اگر من از سلوک و سالک می گویم و خودم شاید آن طور که باید نیستم. این آرمان است. آرمان سالک شدن.
آرمان جامعه مهدوی یک قدم است آرمان بلندتر هم داریم آرمان جهان مهدوی.
خیلی ها انقلاب اسلامی را کوچک می بینند چون از بالا نگاه نمی کنند فقط در مادیات و مقایسه ساختمان و کالا و .... هستند.
چین هدفش چیست؟ می گوید من قدرت اقتصادی برتر می خواهم بشوم حتی روی میز کار رئیس جمهور امریکا تلفن همراه من باشد.
ما چی می گیم؟ ما چین اسلامی یا ژاپن اسلامی نمی خواهیم باشیم.
وقتی می گویم ابرقدرتیم خیلی ها مسخره می کنند. اما ما ابرقدرتیم چون آنچه که ما می خواهیم در همه جا باشد آرمان های انقلاب است، تفکر اسلامی است. یعنی ارمان ما این است که اسناد بالادستی سازمان ملل را بنویسیم. یعنی توحیدی بنویسیم. حالا اینکار را قطعا امام زمان عج خواهند کرد اما دلیل ندارد ما آرمان نداشته باشیم.
ما آمریکا را می خواهیم کنار بزنیم که مانع برداشته شود و همه آزادانه با توحید آشنا شوند. ...لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کله .....سه بار در قرآن است.
کسانی که ارمان ندارند هی دنبال سازش با این و آن هستند عقل بدون وحی.
عقل کنار وحی می گه باطل نابود شدنی است ممکن است صد سال یا خیلی بیشتر یا کمتر باشد اما نابودشدنی است.
دعای حضرت موسی ع برای نابودی فرعون چهل سال بعد اجابت شد. در طول این مدت استقامت لازم بود.
قَالَ قَدْ أُجِیبَت دَّعْوَتُکُمَا فَاسْتَقِیمَا وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِیلَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
فرمود: دعای شما پذیرفته شد استقامت به خرج دهید؛ و از راه (و رسم) کسانی که نمیدانند، تبعیت نکنید
سوره یونس آیه 89
(  امام صادق علیه السلام فرمود: فاصله ی بین نفرین موسی ع و غرق فرعون، چهل سال بود. تفسیر نورالثقلین)
بالاخره باطل نابود می شود.
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا
  و بگو: حق آمد، و باطل نابود شد؛ چرا که باطل نابود شدنی است
سوره اسراء آیه 81
پس با استکبار مبارزه کن طبق وعده الهی نابود می شود اگر چه سالها طول بکشد چنانچه شوروی نابود شد. هیچ کس فکر نمی گرد روزی شوری نابود شود.
استقامت قبل از انقلاب داریم و از ان سخت تر استقامت بعد از انقلاب.

عقل بدون وحی می گوید سازش کن ما هم مثل بقیه از کنارش یه چیزی بخوریم.
مثلا یکی از همین کشورهای عربی اطراف بشویم.
اما واقعیت.
اما واقعیت اینه که ما در داخل خودمون هم مشکلاتی داریم اما دلیل نمی شه آرمان را کنار بگذاریم و برای حلش تلاش نکنیم.

دو نوع نگاه است.
واقعیت یعنی دیدن مثبت و منفی کنار هم.
واقعیت یعنی اینکه در خودرو و بانک و خام فروشی و .... مشکلات هست  اما محاسبات دیگری هم در کار هست.
واقعیت یعنی دانستن ضریب جینی، شاخصه توسعه انسانی (شاخصه امید به زندگی، شاخصه تحصیل و درامد ناخالص ملی و....) مثلا این شاخصه در جمهوری اسلامی نسبت به پهلوی حدود شصت پله بالا رفته.
یکی مقایسه با قبل هست یکی مقایسه در جهان است در کنارش مثلا جنگ و تحریم و اینکه چه حزبی بیشتر با رای مردم روی کار است غربگرا یا انقلابی و ... رو در نظر گرفتن.
حالا مثلا شاخصه امید به زندگی خودش خودکشی و سرطان و .... باید بررسی بشه.
، شاخصه بهداشت ( سرطان و خودکشی و دسترسی و اب و برق و ...) شاخصه تولید علم و مقالات که بسیار بالاست نسبت به جهان، مثلا سال هشتاد و هشت رشد علمی یازده برابر جهان بوده است.( به گزارش آی اس آی) مثلا در بعضی رشته ها مثل فضا و فیزیک چهل دو پله صعود بوده و در رده های اول قرار گرفتیم.
شاخصه ثبت اختراع  جزء ده کشور هستیم. از لحاظ تولید انرژی رتبه هشت.
مثلا در تولید سیمان و صادرات فولاد رتبه ده دارد. تولید انواع موشکهای بالستیک و کروز و همچنین رتبه چهار پهباد، امنیت رو در یکی از ناامن ترین مناطق، امن کرده است.(برگرفته از کتاب صعود چهل ساله)
و...‌. در مقایسه با جهان و اما در کنارش، ترکیب واقعیت و آرمانگرایی.
اصلا انسان بدون امنیت نمی تواند قدم از قدم بردارد.

نگاه اشتباه: ترکیب واقعیت و خودتحقیری.
خودتحقیر مثل صفحه حوادث روزنامه است. خودتحقیر، واقعیت را، مثبت و منفی را کنار هم نمی بیند. منفی را می بیند و بزرگ می کند و جار می زند. یک چیز گران شده را می گیرد و جار می زند و چیزهای ثابت را نمی بیند.
دنبال یه خودکشی اعدام، اشتباه مسول، اختلاس و بالا رفتن قیمت یک کالایی چیزی هست جار بزنه. همه جا رو پر کنه. اسمش را هم عدالت می گذارد.
ریشه بسیاری از این خودتحقیری ها نه بهانه عدالت است و نه دلایل دیگر.
دلیل اصلی حب دنیاست.
خودتحقیرهایی داریم عجیب. خودتحقیر مذهبی داریم خود تحقیر داریم طرفدار شاه خودتحقیر داریم ضد آخوند و نمازخوان (نه اقامه کننده نماز البته) خودتحقیر داریم نرم افزار ایرانی نصب نمی کند و تلویزیون ایران را نمی بیند و .‌‌‌‌‌‌....
یعنی تمام راههایی که می شود یک ذره او را براه آورد می بندد.
برای ارزیابی عدالت این همه شاخصه داریم اون وقت اصلا یک نفر که هیچ اطلاعی نداره می آد می گه ما بدبختیم.
عدالت یعنی اعتدال.
رهبر را نگاه کنیم. اول نکات مثبت را می گوید بعد انتقاد و اگر نقد مسول هم باشد با کنایه بدون اسم است. حالا گوش شنوا نیست مربوط به اداب ولایتمداری است که شاید بعدا توفیق شرحش آمد.
اما من به اینها کار ندارم. من چیز دیگری می خواهم بگویم. حتی خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری را هم نمی خواهم بگویم که در دوره ساسانی (حکمرانی موبدان زرشتی بوده و دو چیز آن موقع مهم بوده خون و مالکیت. آنچنان که در دوره ساسانی ازدواج با محارم بوده است برای حفظ خون و مالکیت و ....) و از چه افتضاحی با ظهور اسلام به کجا رسیدیم.
از کتابهای شهید مطهری و حجت الاسلام راجی (صعود چهل ساله) که بگذریم، حالا می خواهم حرفی بالاتر بزنم از صادرات انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب.

برای اینکه جایگاه انقلاب اسلامی مشخص شود، جایگاه تفکر اسلامی را باید ببینیم.
یک زمانی رنسانس در کار بود و کمونیسم.
کمونیسم ترکیب سه تفکر مادیگرا ( مارکس و فرید و داروین) و جهان را فرا گرفته بود.
جدایی دین از دنیا همه جا را گرفته بود.
اسلام آمد گفت دین و دنیا با هم می شود. سیاست ما عین دیانت ماست.
اینه تحول جهان.
کوته فکر به ساختمان های خوشکل کشورهای عربی و رفاه فکر می کند و می گوید ببین ما چقدر بدبختیم.
بصیر می گوید ما کمونیسم را کنار زدیم. یک تفکری که غول شده بود را کنار زدیم.
ممکن است بگویند برو بابا دلت خوش است تفکر ما کجا می تونه این قدر مهم باشه.
مهم است تفکر ما مکتب امام خمینی ره و در ادامه اش مکتب حاج قاسم مهم است.
این را از واژه جهاد کبیر می گویم.
کبیر با اکبر چه فرقی دارد. پراید در مقابل دوچرخه اکبر است اما تریلی کبیر است.
ایات جهاد کبیر را ببینیم:
وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِی کُلِّ قَرْیَةٍ نَّذِیرًا
و اگر میخواستیم، در هر شهر و دیاری بیم دهنده ای برمی انگیختیم (ولی این کار لزومی نداشت).
سوره الفرقان آیه 51
فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا
بنابر این از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن ]= قرآن[ با آنان جهاد بزرگی بنما
سوره الفرقان آیه 52
حالا تفسیر نمونه را ببینیم:
بدون شک منظور از جهاد در این مورد جهاد فکری و فرهنگی و تبلیغاتی است ، نه جهاد مسلحانه ، چرا که این سوره مکی است و می دانیم دستور جهاد مسلحانه در مکه نازل نشده بود.
و به گفته مرحوم طبرسی در مجمع البیان این آیه دلیل روشنی است بر اینکه جهاد فکری و تبلیغاتی در برابر وسوسه های گمراهان و دشمنان حق از بزرگترین جهادها است ، و حتی ممکن است حدیث معروف پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ): رجعنا من الجهاد الاصغر الی الجهاد الاکبر: ما از جهاد کوچک به سوی جهاد بزرگ بازگشتیم اشاره به همین جهاد و عظمت کار دانشمندان و علما در تبلیغ دین باشد.(پایان)
پس یکی از کارهای مهم ما اینه که تفکر اسلامیمان روی میز آمریکا باشد.
ابتدا خودسازی بعد جامعه سازی بعد تمدن سازی.

ما که برای بستن یک لانه جاسوسی آمریکا در ایران دچار مشکل بودیم الان تفکرمون رفته تا یمن و لبنان و حزب الله شده و  اونها دارند بیخ گوش اسرائیل موشک می اندازند و مبارزه می کنند.
ما روی میز آمریکا تفکرمون رو گذاشتیم.
ابرقدرتی یعنی این.
خودمون بنابر مصالحی مستقیم نیستیم.
اما تفکرمون حزب الله درست کرده دارد مبارزه می کند
تفکر اربعین را تا می توانند جلوی نشرش را می گیرند هیچ جا نمی گذارند خبرش پخش شود.
چون نمونه کوچک جامعه مهدوی است که جهان تشنه ی آن است.
مدل اربعین در زمان پیامبر ص بود.
مهاجرین و انصار.
اگر کل سال اربعین شود. همه مهاجرین و انصار شوند. همه سال مثل ماه رمضان، مراقب گناه نکردن باشیم می ریم به سمت جامعه مهدوی شدن.
حالا چرا در واقعیت خودمون مشکلات داریم. چون از آرمان فاصله گرفتیم و چون تفکر اسلامی کمرنگ شده است.

###################

##################


خب حالا بپردازیم به شناخت واقعیت و آرمان.
خیلی ها می گویند قدم اول، اصلاح مسولین است تا جامعه هم درست شود.
من نمی گویم اصلاح مسولین نباشد اما قدم اصلی نشر تفکر اسلامی است.
تفکر اسلامی که در لبنان، حزب الله تولید می کند گسترش پیدا کند جامعه مهدوی ساخته می شود. و از میان جامعه مهدوی مسول انقلابی هم بیرون می آید.
بعضی فقط به فکر اصلاح مسولین هستند.
و می گویند تا مسول درست نشود هیچ کاری نمی توان کرد.
بعضی در کنار اینکه امر به معروف و نهی از منکر به مسول دارند دنبال ساختن جامعه مهدوی هستند که از توش مسول انقلابی بیرون بیاد. این کار اساسی تره.
به جای این که هی به فکر اصلاح مسول باشیم فقط. جامعه ای بسازیم که مسول خوب درست کند. مثل دفاع مقدس که مسول خوب درست می کرد. انچه جامعه را می سازد خانواده است.
خانواده انقلابی و مدرسه انقلابی تولید جامعه مهدوی می کند و از توش مسول خوب در می آد.

واقعیت چیه؟ آرمان چیه؟
قبلش یک توضیح در مورد خودسازی بدهم.
ان الباطل کان زهوقا  قبلش فکر می کنید چه آیه ای آمده است؟ آیات تهجد.
وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسَىٰ أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا
  و پاره ای از شب را به آن (خواندن قرآن و نماز) بیدار باش؛ در حالی که (عبادتی) افزون برای توست؛ باشد که پروردگارت تو را به مقامی پسندیده برانگیزد.
سوره اسراء آیه 79
آیه ۸۱ چیه؟ آیه زیر:
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا
  و بگو: حق آمد، و باطل نابود شد؛ چرا که باطل نابود شدنی است
سوره اسراء آیه 81
یعنی از جهاد اکبر برسیم به جهاد اصغر. و با جهاد اصغر طاغوت را برداریم تا همه آزادانه جهاد اکبر کنند.
یعنی خودسازی باید بشود جامعه سازی هر انچه در خود سازی خوب است برای جامعه هم خوب است. بعد هم بشود تمدن سازی (جهانی).
حالا واقعیت چیه؟ آرمان چیه؟
واقعیت اینی که هستیم آرمان هدفی هست که باید به سمتش برویم با نشر تفکر اسلامی.
واقعیت اینه که معیشت کمی بیش اندازه برای مردم مهم شده است. در نتیجه شعارها اکثرا معیشتیه.
آیه معیشت هم داریم. معیشت و امنیت در ایه زیر آمده. امنیت خیلی مهم است که همردیف معیشت آمده است.
الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ
  (همان) کسی که آنان را در گرسنگی غذا داد و آنان را از ترس ایمن ساخت
سوره قریش آیه 4
معیشت و امنیت مهم هست  اما نعمت مادی کنار حیوان نام برده شده:
مَتَاعًا لَّکُمْ وَلِأَنْعَامِکُمْ
  (اینها) مایه بهره مندی برای شما و برای دامهای شماست
سوره النازعات آیه 33
مورد آزمایش هم قرار می گیره. مثلا ظلم ستیزی رو انتخاب می کنی یا تحریم و معیشت سخت تر؟
وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
  و قطعاً همه شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهشی در ثروتها و جانها و محصولات، آزمایش میکنیم؛ و به شکیبایان مژده ده
سوره البقره آیه 155

در ابتدای قانون اساسی نوشته شده اقتصاد هدف نیست وسیله است. بعضی اینقدر معیشت معیشت می کنند که انگار هدف است. معیشت به هر طریق. معیشت طبق (ما امرت) درست است.

اینکه با غرب سازش کنیم که اذیت نشویم نمی شود. تفکر اسلامی یک جوری است که اذیت می شویم. اذی کثیرا و نه اذی قلیلا:
لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًى کَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
قطعاً شما در اموال و جانهای خویش آزمایش خواهید شد و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده اند و از کسانی که شرک ورزیده اند، آزار بسیاری میشنوید و اگر صبوری و پرهیزگاری پیشه کنید، پس قطعاً آن (صبر، نشانه ی) عزم استوار شما در کارهاست
سوره آل عمران آیه 186
راه مقابله با اذیتها چیه صبر و تقواست کار سختی هم هست برای همین بهش عزم الامور گفته شده و باعث می شه خیلی ها از قطار انقلاب پیاده بشوند.

آرمان چیه؟
زهد. زهد یعنی بی رغبتی.
همیشه تمرکز روی زهد فردیه. حالا فکر کنیم در جامعه ای فرهنگ غالب، زهد باشد.

آیه زهد چیه؟
لِّکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
  بخاطر آنکه برآنچه از دستتان رفته تأسف مخورید؛ و به آنچه به شما داده است شادمان مَباشید؛ و خدا هیچ متکبّر خیال پرداز فخر فروشی را دوست ندارد؛
سوره الحدید آیه 23
جامعه با فرهنگ زهد یعنی تحریم باشه تاسف نمی خورند. فروانی باشه زیاده روی نمی کنند.
در اوائل پیروزی انقلاب این تفکر زیاد وجود داشته به نقل از استاد طاهرزاده.
فرهنگ ساده زیستی.
این جامعه می تونه جانانه مقاومت کنه.

جامعه ای که چشم امیدش به دست کافر نیست به دست خداست، خدایی که هر دو دستش بازه:
وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ ....
  و یهودیان گفتند: دستِ خدا بسته است دستهایشان بسته باد و بخاطر آنچه که گفتند، از رحمت (الهی) دور شدند بلکه هر دو دستِ (قدرتِ) او، گشاده است؛ هر گونه بخواهد، (و شایسته بداند) مصرف می کند ....
سوره المائده آیه 64
رهبر انقلاب این دو را با هم ترکیب کرده.
یعنی واقعیت و آرمان را.
نمی توان فقط ارمان را گفت.
معیشت و رهایی از استکبار کنار هم اسمش شده اقتصاد مقاومتی.
انتخاب لغات مهم است.
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد بدون تکیه به کفار. درون زا، تولیدی، نه وارداتی و مذاکره ای.
اقتصاد برای مقاومت.
فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
پس (ای پیامبر) همان گونه که مأمور شدهای، استوار باش و (نیز) هر کس که با تو، به سوی خدا آمده است، و سرکشی نکنید که او به آنچه میکنید بیناست
سوره هود آیه 112
استقامت کما امرت نه کما تهوی یعنی استقامت و استکبارستیزی با هم.

هزینه سازش بیشتر از مقاومت است.
خون دل بخوریم و تولید کالا بکنیم ارزشش بیشتر از این است که با مذاکره کالا بیاریم و ممکن است یک روز تحریم بشود.
البته مخالف مذاکره هم نیستیم اما با کافر متعهد و نه با کافر دشمن و نه با کافر مستکبر طبق آیات هشت و نه ممتحنه. روابط خارجی طبق این دو آیه.  سوره ممتحنه یکی از سوره های خوب و تنظیم کننده روابط بین المللی هست.
هزینه سازش بیشتر از مقاومت است را از کدام آیه می گویم؟ در کنار آیه اذی کثیرا که قبلا گفته شد، این آیه را هم ببینیم:
وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا
و اگر بر طریق (حق) استقامت کنند، آنان را با آبی فراوان سیراب میکنیم،
سوره الجن آیه 16
همیشه این ایه رو تکی دیدیم آیه بعدی هم ببینیم:
لِّنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَمَن یُعْرِضْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَابًا صَعَدًا
تا در آن امتحانشان کنیم و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند، او را در عذابی سخت درمیآورد.
سوره الجن آیه 17
تازه نعمت که اومد فتنه و امتحان هم می اد یعنی بعد از پیروزی انقلاب، فتنه می اد هر کس  یک روشی را پیشنهاد بدهد که ذکر خدا توش نیست،(معیشت سازشی رفاهی) اون وقت عذاب می دیم چه عذابی؟ عذاب صعودی. نه عذاب ثابت.
عَذَابًا صَعَدًا.
خب پس باز این جمله را می گویم.
دو نوع استقامت داریم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب.
داستان حضرت موسی ع را که در قرآن دنبال کنیم می بینیم استقامت بعد از انقلابش خیلی سخت تر بوده. سامری بوده قارون بوده، مقابل جبار مبارزه کردن بوده، و ...  هم سامری و هم قارون آدم های مذهبی بودند.

در زمان حضرت علی (ع) آخرای جنگ صفین که پیروزی نزدیک بوده، اشعث بن قیس یک سخنرانی کرد همه را شل کرد.
نقل به مضمون: من اشعث انقلابی هستم منو می شناسید اما جنگ و کشته دادن دیگه بسه.  .....
بیان تفکر اشتباه خود خلاف جهت تفکر ولایت. مذاکره سازشی با ظالم.
هی می گن نقد رهبر می کنیم. چون خودشون هم گفتن و اینکه مثلا حضرت علی ع به انتقادها گوش می دادن.
نقد بشود اما نه مدل اشعث. خیلی ها نقد اشعثی دارند. شما وقتی می خوای یکی رو نقد کنی می ری با مردم صحبت می کنی یا می ری با خودش یا دفترش یا نماینده اش یا ناظرانش  که خبرگان هستند صحبت می کنی؟

واقعیت اینه که مردم شبیه مسولین می شوند.
امام على علیه السلام:اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛
مردم، به دولتمردان خود شبیه ترند تا به پدرانشان.[تحف العقول، ص۲۰۸]

پس امر به معروف و نهی از منکر مسولین و عالمان و معروفها خیلی مهم تر از بقیه جامعه است.
یَا حَفْصُ یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ .
امام صادق علیه السلام بحفص بن غیاث فرمود: ای حفص هفتاد گناه جاهل آمرزیده شود پیش از آنکه یک گناه عالم آمرزیده شود.الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص ۴۷
اما این نباید ما را از جامعه سازی غافل کند.

امر به معروف و نهی از منکر مسول به همین سادگی نیست. اول باید خصوصی بگیم بعد عمومی. یا باید مستقیم بریم دیوان عدالت اداری. از بیت المال بوده یا نه. باید آبرویش حفظ کنیم یا ماس مالی کنیم ابرویش نرود. تجاهر به فسق بوده گناه شخصی بوده اثراتش چی بوده و .....
خیلی ها راحت اسم ها را می گویند بدون فکر کردن به پس و پیشش حدودش، مسایل شرعی اش، ناامیدی های که ایجاد می شود و ....

آرمان چیه؟
جامعه آنچنان خودسازی کند که هیچ مسول بدی روی ما تاثیر نگذارد ضرر نرساند.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
  ای کسانی که ایمان آوردهاید بر شماست که به خودتان بپردازید. هرگاه شما هدایت یافتید، کسی که گمراه شده است، به شما زیانی نمیرساند. بازگشت همه شما فقط به سوی خداست؛ و شما را از آنچه همواره انجام میدادید، آگاه خواهد کرد.
سوره المائده آیه 105
پس اولویت اول این نیست که مسولین رو هی نصیحت کنیم. که البته باید به اندازه باشد.
اولویت خودسازی و جامعه ی خودساخته است که هیچ منحرفی رویش تاثیر نگذارد.
عذرخواهی عملکرد بد ما، به خاطر مسول بد پذیرفته نمی شود این را از کجا می گویم از آیه زیر:
قَالَ ادْخُلُوا فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِی النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَکُوا فِیهَا جَمِیعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰکِن لَّا تَعْلَمُونَ
(خداوند، پس از اعترافشان به کفر در لحظه ی مرگ) میفرماید: شما نیز در میان گروههایی از جن و انس، که پیش از شما بودهاند، به دوزخ داخل شوید. هرگاه گروهی وارد (جهنّم) شود، گروه همکیش خود را لعن و نفرین کند، تا آنکه همه یکجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر درباره ی گروه قبلی گوید: خدایا اینان بودند که ما را گمراه کردند، پس عذابی دو چندان از آتش دوزخ برایشان بیاور (کیفری برای گمراهی خودشان و کیفری برای گمراه ساختن ما. خداوند) میفرماید: برای هر کدام، (عذابی) دو برابر است، ولی نمیدانید.
سوره اعراف آیه 38
آیه بالا دو پیام دارد ظلم پذیری ممنوع
عملکرد بد به خاطر مسول بد ممنوع
هم ظالم هم ظلم پذیر هم گمراه کننده و گمراه شونده هر دو عذابشون دو برابر است. نه فقط یکی.

جامعه رشد یافته جامعه ای است که با مسول بد، دینش بالا و پایین نشود.
ما در مرحله نظام سازی نیستیم. نظام سازی انجام شد. نظام سازی با قانون اساسی انجام شد که حدود ۱۷۰ اصل دارد.
حالا یک زمانی نخست وزیر بود بعد تبدیل شد به مدل دیگر.
در زمانی پس از انقلاب چندین گروه تروریستی، هزاران شهید روی دستمان گذاشتند و کودتاهای مختلف هم بود مثل طبس و  نوژه و....
تحریم  ها هم شروع شد. خَلق کُرد و خلق عرب و .... هم بود.
در میان گروهکهای تروریستی و کودتا و تحریم و تفرقه، قانون اساسی به رای گذاشته شد و همه پرسی شد و با رای حدود نود و هشت درصدی همه ناگواری ها جمع شد. وقتی دیدند موفقیت نزدیک است جنگ راه انداختند.
نظام سازی انجام شد. وظایف قوا و رهبر و مردم مشخص شد.
باز یه عده می خواهند برگردند عقب.
الان در مرحله خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی هستیم.
این سه واژه کجا آمده است؟
در بیانیه گام دوم
روی چه کسی تاکید شده؟ مسولین؟ نه. روی جوانها.
از چه چیز پرهیز داده شد؟ ناامیدی.
ما باید چگونه مسولی از جامعه مان بیرون دهیم؟
مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
از میان مؤمنان مردانی هستند که آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند صادقانه وفا کردند (و خود را آمادهی جهاد نمودند)، برخی از آنان پیمانشان را عمل کردند (و به شهادت رسیدند) و بعضی دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند.
سوره احزاب آیه 23
مسول می شود  حاج قاسم. نه سامری و نه قارون. البته سامری و قارون همیشه هست.

استقامت پس از رسیدن به قدرت مهم است. همه این توان را ندارند و جو قدرت می گیرتشان.
نه اینکه مسول سکولار تولید شود که هی دنبال مذاکره سازشی باشد.
طاغوت ستیزی در خود سوره حمد هم هست. در ایاک نعبد و ایاک نستعین.
اگر ما به حرف آمریکا گوش بدهیم او را عبادت کرده ایم:
مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَإن کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقَد عَبَدَ اللّه َ وإن کانَ النّاطِقُ یَنطِقُ عَن لِسانِ إبلیسَ فَقَد عَبَدَ إبلیسَ؛
هر که گوش به گفته سخنگویى دهد ، در واقع او را پرستیده است . اگر [آن سخنگو] از خدا بگوید ، خدا را پرستیده ، و اگر از شیطان بگوید ، شیطان را پرستیده است.
اگر ما به حرف آمریکا گوش کنیم او را عبادت کردیم.
(در گوش دادن آهنگ دقت کنیم.)
در جامعه سازی اصل، کار مردمی است اصل کار با کتاب و میزان (وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ) است.
یکی از وجوه میزان را عقل گفته اند.
البته حدید هم هست برای کسانی که با هیچ چیز هدایت نمی شوند.
واقعیت چیه آرمان چیه؟
واقعیت اینه که قرآن مهجور است:
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
پیامبر (در روز قیامت از روی شکایت) میگوید: پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند.
سوره الفرقان آیه 30
آرمان چیه؟ آرمان اینه که قران از مهجوریت در بیاد و مردم با کتاب و میزان قسط و عدالت را برپا کنند. مردم برپا( لِیَقُومَ النَّاسُ) کنند:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ
همانا ما پیامبرانمان را با دلایل آشکار فرستادیم و همراه آنان کتاب (آسمانی) و وسیله سنجش فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند و آهن را که در آن نیرویی شدید است و منافعی برای مردم دارد فرو آوردیم (تا از آن بهره گیرند) و تا خداوند معلوم دارد چه کسی او پیامبرانش را به نادیده یاری میکند. آری خداوند، قوی و شکستناپذیر است
سوره الحدید آیه 25
پس ما برای حکومت مردمی باید قرآن را از مهجوریت در بیاریم و با کتاب و میزان، قسط برپا شود.

در ابتدا هم این جوری بود که جهاد سازندگی مردمی، بسیج مردمی و کمیته امداد مردمی اما حالا کمی از مردمی بودن فاصله گرفته.
یکی از چیزهایی که گفته می شود این است که محل اعتراض برای اصلاح نداریم.
چرا نداریم؟ مسجد.
در مسجد زیر نظر امام جماعت عادل  اعتراض کنند. مثلا شکایت را ببرند دیوان عدالت اداری و تحصن هوشمندانه با مجوز و ....
مسجد آرمانی مسجدی است که  أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ توش باشه.
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجود....
محمّد رسول خداست و کسانی که با او هستند، بر کفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در رکوع و سجود میبینی، که فضل و رضوان را از خدا میجویند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است ....
سوره الفتح آیه 29
اعتراض مسجدی رحمائی است برای خودی ها.
نقد غربگرا ها را از جمهوری اسلامی که می خوانیم حس رحمایی بهمان دست نمی دهد حس اشدائی به ما دست می دهد و این بد است.
اما نقد انقلابی را که می خوانیم حفظ اصول را می بینیم دلسوزی را می بینیم.

نکته دوم تفسیر نور: جهانی شدن مکتب اسلام، به رهبری الهی و یارانی صادق نیازمند است لیظهره علی الدین کله.. محمد رسول اللّه و الّذین معه

رهبر و یارانش مهم است.
نگو نمی شود چون قبلا شده است. در زمان دفاع مقدس کل جمعیت ایران حدود سی و پنج میلیون بوده که حدود دویست هزار شهید داشتیم. چند در دصد جمعیت می شود؟

یعنی امام خمینی ره با تفکر توحیدی اش و یارانش کل جمعیت را جهت می دهد.
پس با سیصد و سیزده نفر که ( رهبان بالیل و اسد بالنهار) یکی از خصوصیاتشان است می شود جهان را متحول کرد.
ربط ها یادمان نرود. قبل از آیات باطل نابود شدنی است تهجد امده بود. خودسازی می شود جامعه سازی و بعد تمدن سازی.

و در بیانیه گام دوم خطاب اصلی کیست؟ جوان ها.

حالا دعای آرمانی امام زمان عج چیست؟
به کلمات دقت کنیم هدایت و استقامت. زهد و علم. و ...‌

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ، وَصِدْقَ النِّیَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَکْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَةِ، وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ، وَاکْفُفْ أَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَةِ، وَاغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِیانَةِ، وَاسْدُدْ أَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِیبَةِ، وَتَفَضَّلْ عَلىٰ عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصِیحَةِ، وَعَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ، وَعَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِ،......
زهد وسط این دعا هست در ابتدای دعای ندبه هم هست.
زهد در دعای بالا کنار علم آمده. چگونه اکثربت را زاهد کنیم؟ اکثریت را عالم کنیم.
در زمان حضرت مهدی عج چه اتفاقی می افتد؟
از ۲۷ حرف علم دو حرفش آمده ۲۵ تا زمان حضرت مهدی عج می اد. علم هم زهد می آورد.
البته زهد برای مرحله یقظه هم  هست. یعنی سالک در مرحله یقظه زاهد هم می شود.
زهد یعنی بی رغبتی. آیا یعنی عدم تلاش؟ نه.
زاهد اتفاقا بیشتر هم تلاش می کند اما تلاش برای رضای خدا برای قرب. یعنی کار علمی می کند برای قرب، کارخانه می سازد برای قرب.
جهاد کبیر چه بود؟ جهاد رسانه ای برای گسترش تفکر ناب محمدی و اسلام محمدی در مقابل اسلام آمریکایی.

دعای آرمانی ماه رمضان چیست؟
دعای اللهم ادخل علی اهل قبور السرور  اللهم اغن کل فقیر و ....ماه رمضان بستری است برای اینکه همه سال اینگونه شویم و ارمانی فکر کنیم. و پیروزی غزه ان شاءالله در این دعا گنجانده شده.

هر عالمی یک حرفش را بیشتر تکرار می کند امام خمینی ره حدیث حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ را زیاد تکرار می کرد عادی نشود هی تکرا ر کنیم. نقطه مقابلش می شود زهد.

یک جامعه ای این طور شود چه می شود؟  تحول ایجاد می کند. و شاید بتوان گفت حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ یک مصداقش یعنی اینکه اقتصاد هدف بشود و نه وسیله برای رسیدن به توحید.
به خود نگاه کنیم اگر در نماز هی فکر اقتصادی مزاحمت ایجاد می کند. اگر اقتصاد هدف است نه وسیله. درجاتی از حب دنیا در ما هست.

خب یک شاهد قرآنی هم اخر بیاوری:
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ .... پس هرقدر می توانید تقوا پیشه کنید
سوره التغابن آیه 16
این ایه هم هست:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا پیشه کنید آن گونه که سزاوار تقوای اوست و نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید.
سوره آل عمران آیه 102

یکجا آمده به قدر توان تقوا پیشه کنید
یکجا آمده تقوا آنچنان که سزاوار است یعنی تقوای ارمانی.
یعنی تقوای ارمانی جلوی چشمت بگذار تا انجا که می توانی تقوا پیشه کن.

جامعه ارمانی و حق جهاد مخصوص کیه؟ معصومین. پس جامعه ارمانی مخصوص امام زمان عج است پس استغاثه فراموش نشود.
ما چی کار  کنیم؟ به اندازه توان جهاد کنیم و تقوا پیشه کنیم.
نه اینکه منتظر منفعل باشیم.

بهارتان متصل به بهار مردمان، بهار حقیقی، امام زمان عج باشد ان شاءالله

  • شنگول العلما

نظرات  (۱)

سلام
عالی بود عاااالی

طاعات قبول باشه ایام مبارک و به خیر
پاسخ:
سلام
ممنونم.
بهار قرآن و بهار طبیعت بر شما مبارک باشه.
ان شاءالله در کنار خانواده سالی خوب و پربرکتی داشته باشین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">