شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

رای اکثریت ملاک حق بودن نیست

پنجشنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۰۹:۲۷ ق.ظ

 در مطلب قبل مفصل گفته شد که طبق آیه ۲۵ حدید باید مردم قیام  به عدل کنند چون هدف رشد مردم هست. لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.
وقتی فقط حکومت همه کار بکند، درونش رشد نیست. و هدف رشد مردم است.

 اما از این طرف داریم چی؟
...ولَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ بقره ۲۴۳
.... وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ یوسف ۴۰
.... وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یُؤْمِنُونَ رعد ۱
و .....
پس ما از یک طرف داریم قیام به عدل ناس و از این طرف هم داریم اکثریت ناس اهل شکر و ایمان و آگاهی نیستند و ...
پس حالا که اکثریت مردم این جوری هستند پس چی کار کنیم؟

قران برای کی نازل شده؟ ناس
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ....
 (روزه در) ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است (و قرآن کتابی است که) هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حق از باطل است، ...
سوره البقره آیه 185
اما چه کسانی ازش استفاده می کنند؟ متقین.
ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ
 آن کتاب (با عظمت که) در (حقّانیت) آن هیچ تردیدی راه ندارد، راهنمای پرهیزگاران است
سوره البقره آیه 2
قران برای ناس آمده اما متقین استفاده می کنند
هَٰذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ
 این (قرآن) برای همه ی مردم بیانی روشنگر، ولی برای متّقین (وسیله ی) هدایت و پندآموزی است
سوره آل عمران آیه 138

رسول برای کی آمده است؟ ناس
..... وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا
 ....و (ای پیامبر) ما تو را به رسالت برای مردم فرستادیم و گواهی خدا در اینباره کافی است
سوره النساء آیه 79
اما چه کسانی از وجود پیامبر ص بهرمند می شوند؟ تابعین ( ولایت پذیرها)

قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
 (ای پیامبر) بگو: اگر خداوند را دوست میدارید، پس مرا پیروی کنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار بخشنده و مهربان است
سوره آل عمران آیه 31

و همین مومنین تابع رهبر الهی گرچه اندک باشند کافی هستند طبق آیه زیر:
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
 ای پیامبر برای تو (حمایت) خداوند و پیروان با ایمانت کافی است (و نیازی به حمایت گرفتن از دیگران نداری).
سوره انفال آیه 64
خب پس از بین ناس یه عده ای هستند که مومن هستند و همین مومنین کافی  هستند.
پس خداوند کارش رو با ناس پیش نمی بره کارش را با مومنین تابع رهبر الهی پیش می بره.

چطوری خداوند با عده کم کارش رو پیش می بره؟
هر کدوم از مومنین تا ده برابر آدم عادی حساب می شوند و حتی بیشتر.... با چی ؟ مثلا با صبر تا ده برابر می شه.

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِن یَکُن مِّنکُم مِّائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِّنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَفْقَهُونَ
 ای پیامبر مؤمنان را بر پیکار (با کفّار) تشویق کن، اگر بیست نفر از شما پایدار باشند، بر دویست نفر پیروز میشوند و اگر از شما صد نفر (مقاوم) باشند، بر هزار نفر از کافران غلبه مییابند، زیرا آنان گروهی هستند که (آثار ایمان را) نمیفهمند.
سوره انفال آیه 65

البته با بالاتر از صبر و شکر کار انقلاب ( خروج از ظلمات طاغوت و رفتن به سمت نور توحید) پیش می رود یعنی  باید صبار(بسیار صبور) و شکور (بسیار شکرگزار) بود.
صبار و شکور باهم و نه صبر و ناله. تا می گی چه خبر ناله نمی کنند.
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ
 همانا موسی را همراه معجزاتی (به سوی مردم) فرستادیم (و به او گفتیم:) قومت را از تاریکیها به سوی نور خارج ساز و روزهای (نزول قهر یا لطف) خدا را به آنان یادآوری کن، همانا در این (یادآوری) برای کسانی که صبر و مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانه هایی از قدرت الهی است
سوره ابراهیم آیه 5

گاهی یک نفر خودش یک امت است که مفسران البته تحلیل های مختلفی بر این ایه نوشته اند
إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّهِ حَنِیفًا وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ
 همانا ابراهیم (به تنهایی) یک امت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان بر و حق گرا بود، و از مشرکان نبود.
سوره النحل آیه 120

مومنین مجاهد رو کم نبینیم
مومن مجاهد ممکنه عالم باشه مثلا آیت الله بهجت و اون همه دگرگونی ها که ایجاد کردند.
گاهی ممکنه سپاهی باشه مثلا حاج قاسم که  یک منطقه وسیع را نجات می دهد
گاهی ممکنه از بین مردم باشه مثلا شهید صدرزاده یک محله را دگرگون می کند
گاهی ممکنه مسول باشه مثلا شهید بهشتی
 و....
پس جای مشخصی نداره هر جا باشه وظیفه اش رو درست انجام می ده و دگرگونی های زیادی ایجاد می کند.
مومن مجاهد جهان رو دو قسمت نمی کنه مسولین و مردم. بلکه هر جا بود همونجا تمام تلاشش رو می کنه در جهت ولایت و جهان اطرافش رو تغییر می ده.
البته این افراد، متقین نیستند بلکه امامان میانی یا امام المتقین هستند.
وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا
 و کسانی که میگویند: پروردگارا از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان
سوره الفرقان آیه 74
از خانواده شروع کردن بعد رسیدن به امام شدن در جامعه.
محوریت خانواده که قبلا گفته شد.

#####################

 

پس رهبر رو با رای ناس نمی شه تعیین بشه چون أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ و ..‌‌ بلکه با رای متقین که در فضای بصیرت هستند انتخاب می شه که اسمش را ما گذاشتیم خبرگان.
اگر هم معصوم در جامعه باشه که از طرف خدا امام تعیین می شه.
وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا ...
 و پیامبرشان به آنها گفت: خداوند (*طالوت*) را برای زمامداری شما مبعوث (و انتخاب) کرده است ....
سوره البقره آیه 247
نکته یک تفسیر نور:
 1- پیامبران بر اساس وحی، جانشین خود را انتخاب میکنند. ان اللّه قد بعث
همان طور که پیامبر ص از طرف خداوند حضرت علی ع را معرفی کرد.
و امام زمان عج گفته اند:
«اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا...‌

خبرگان تا زمانی که شرایط رهبری رو در رهبر می بیند او را به عنوان رهبر جامعه انتخاب می کند. ممکن است یک نفر ده سال شرایط رهبری داشته باشه یک نفر پنجاه سال‌ و ....

حالا که خداوند کارش را با رهبر الهی و  مومنین تابع (ولایت پذیر) پیش می بره باید اکثریت ناس را ول کنیم؟ نه.
برای اکثریت ناس جهاد تبیین رو انجام می دیم تا خودشون آزادانه ایمان بیاورند.
اما:
وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ بَل لِّلَّهِ الْأَمْرُ جَمِیعًا أَفَلَمْ یَیْأَسِ الَّذِینَ آمَنُوا أَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِیعًا ....
 و اگر به واسطه قرآن کوهها به حرکت درآیند یا زمین به آن قطعه قطعه شود یا به واسطه آن مردگان به سخن آیند، (باز ایمان نمی آورند.) بلکه تمام امور بدست خداست آیا مؤمنان مأ یوس نشده اند (و نمیدانند) که اگر خدا میخواست قطعا (با قهر و اجبار) همه مردم را به راه می آورد. ....‌
سوره الرعد آیه 31

 وظیفه ما ابلاغ و نتیجه با خداست. ممکن است ایمان بیاورند یا نیاورند.
به کلمه ولایت پذیری (تولوا و اطیعوا و ...) و ابلاغ (البلاغ)در آیات زیر دقت کنیم:
.
.... فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
  اگر تسلیم شوند، هدایت مییابند؛ و اگر سرپیچی کنند، (نگران مباش زیرا) بر تو، تنها ابلاغ است؛ و خدا نسبت به (اعمال و عقاید) بندگان، بیناست
سوره آل عمران آیه 20
وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا فَإِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ
 اطاعت خدا و اطاعت پیامبر کنید و (از مخالفت فرمان او) بترسید و اگر روی برگردانید، (مستحق مجازات خواهید بود؛ و) بدانید بر پیامبر ما، جز ابلاغ آشکار، چیز دیگری نیست (و این وظیفه را در برابر شما، انجام داده است).
سوره المائده آیه 92
مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَکْتُمُونَ
 پیامبر وظیفه ای جز رسانیدن پیام (الهی) ندارد؛ (و مسؤول اعمال شما نیست). و خداوند آنچه را آشکار، و آنچه را پنهان میدارید میداند.
سوره المائده آیه 99
قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُم مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ
 بگو: خدا را اطاعت کنید، و از پیامبرش فرمان برید و اگر سرپیچی نمایید، پیامبر مسؤول اعمال خویش است و شما مسؤول اعمال خود امّا اگر از او اطاعت کنید، هدایت خواهید شد؛ و بر پیامبر چیزی جز رساندن آشکار نیست
سوره النور آیه 54
پس وظیفه اصلی رهبر الهی ابلاغ و جهاد تبیین هست و همچنین مومنین.
تا رشد از گمراهی معلوم بشه و انتخاب آزاد کنند.
ما جنگ نمی کنیم که به زور کسی را مسلمان کنیم بلکه جنگ می کنیم که شرایط رو فراهم کنیم که سخن حق را به گوش همه برسانیم.

حالا مفهوم ازادی روشن شد
من از آن روز که در بند توام ازادم
پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم
آزادی رای اکثریت نیست. آزادی یعنی معلوم شدن رشد از گمراهی.
لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَن یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
  در دین هیچ اجباری نیست. و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزی استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنوای داناست.
سوره البقره آیه 256
آزادی به معنی عمل به رای اکثریت نیست.
شاید اکثریت اهل گناه بودند
یا عقل اکثریت اسیر هوا بود
یا اکثریت، کاری به تنظیم همه چیز طبق وحی نداشتند.(توحید ربوبی)
 آزادی یعنی برداشتن اسارتها و موانع...
 ...وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ...
 ....، و برای آنان چیزهای پاکیزه را حلال و چیزهای ناپاک را بر ایشان حرام میگرداند، و از (دوش) آنان قید و بندهایی را که بر ایشان بوده است برمیدارد..
سوره اعراف آیه 157

بصیرت برای اهل تقوا اتفاق می افتد. آزادی یعنی فراهم کردن شرایط تولید انسان باتقوای اهل بصیرت.
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
 همانا کسانی که تقوا پیشه کرده اند، هرگاه وسوسه های) شیطانی به آنان نزدیک شود، متوجّه میشوند (و خدا را یاد میکنند)، آنگاه بینا میگردند.
سوره اعراف آیه 201

آزادی یعنی محیط برای جهاد تبیین امکان پذیر باشه. نه اینکه استکبار مانع رسیدن صدای حق بشه.
الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا أُولَٰئِکَ فِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ
  همانان که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهند و مانع راه خدا میشوند و آن را کج میشمارند.. آنانند که در گمراهی دور و درازی هستند..
سوره ابراهیم آیه 3

گناه و تبلیغات و ....باعث می شه روی فطرت رو خاک بگیره انسان نتونه ازادانه انتخاب کنه.
قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا
 که هر کس نفس خود را پاک و تزکیه کرده، رستگار شده؛
سوره الشمس آیه 9
وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا
 و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده ساخته، نومید و محروم گشته است
سوره الشمس آیه 10

این معنی واقعی آزادی هست. نه اینکه ازادی یعنی رای اکثریت.

 خداوند کارش رو با رهبر الهی و مومنین مجاهد پیش می بره.
اما در یک دوره ای اکثریت، مومن می شوند. در دوره حضرت مهدی عج.
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ
 او کسی است که پیامبر خود را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ی دینها پیروز گرداند، هر چند مشرکان ناراحت باشند.
سوره التوبه آیه 33

پس وظیفه ما رساندن این انقلاب به دست حضرت مهدی عج است. و ادعای اینکه اکثریت را می تونیم مومن انقلابی کنیم، نداریم اما وظیفه ابلاغ و جهاد تبیین هم داریم.
و نتیجه مهم دیگر:
 طبق آنچه گفته شد رای اکثریت ملاک نیست. و رفراندوم و یا همه پرسی در امر الله نداریم.
مثل اینکه امام حسین ع رفرادوم می ذاشت یزید اری یا خیر؟

امام سجاد ع بعد از شهادت پدرشان دو کار رو دنبال کردند

جهاد تبیین با دعا و روضه و ....

کار تشکیلاتی به صورت گرفتن برده آموزش و ازاد کردن که شدند یاران امامان بعدی

امام سجاد  ع به ما ثابت کردند در هر فضایی می شود کار کرد.
پس هی نیا وای و ووی راه بنداز که اکثریت در انتخابات شرکت نکردند یا طرفداران رهبر کم شدند و....
البته خبر خوبی نیست. اما نمی شه اکثریت رو مومن انقلابی کرد. می شه اکثریت رو مسلمان کرد
اما مومن مجاهد تابع رهبری کار بسیار دشواری هست.
تازه بین مومنین هم مومن خالص خالص کمه و اکثریت مومنین، مشرک هستند به شرک خفی.
وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِکُونَ
 و بیشترشان به خداوند ایمان نمی آورند، جز اینکه (با او چیزی را) شریک میگیرند. (و ایمانشان خالص نیست).
سوره یوسف آیه 106
امام رضاعلیه السلام فرمودند: شرک در این آیه به معنای کفر و بت پرستی نیست، بلکه مراد توجّه به غیر خداوند است(156)
از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است که فرمودند: شرک در انسان، از حرکت مورچه سیاه در شب تاریک بر سنگ سیاه، مخفیتر است(157)
امام باقرعلیه السلام نیز فرمودند: مردم در عبادت موحد هستند، ولی در اطاعت از غیر خدا گرفتار شرک میشوند.(158)
ودر روایات دیگری میخوانیم که مراد از شرک در این آیه، شرک نعمت است مثل اینکه انسان بگوید فلانی کار مرا سرو سامان داد، اگر فلانی نبود نابود شده بودم و امثال آن(159)
--------------
156) تفسیر نمونه
157) سفینةالبحار، ج 1، ص 697.
158) کافی،ج2،ص292.
159) تفسیر نمونه

چند نمونه امروزی مثال بزنیم:
به دکتر می گیم اول امیدم به خداست بعدش به شما(شرک خفی)
اگر من بمیرم نمی دونم بچه هام چی می شه(شرک خفی)
خدا گفته برو ازداوج کن من شما رو بی نیاز کنم اما الان مثل قدیم نیست چیزها خیلی گران شده(شرک خفی)
ما با تکیه بر خدا به همه جا می رسیم اما باید روابط با آمریکا درست شود بدون امریکا که قدرت مهم است نمی شود (شرک خفی)
هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
 اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست؛ و او به هر چیز داناست
سوره الحدید آیه 3
دعای جوشن کبیر بخوانیم متوجه می شیم جایی برای دیگری باقی نمی ماند.
امام خمینی ره گفته است میزان رای ملت است اما این را هم گفته که ملت اسلام را می خواهد. اما ما دو نوع دخول در اسلام داریم. که دومی اصله و سخت تر و تعداد کمتری به این مرحله می رسند. دخول در قلب.

مردم ما که اسلام رو انتخاب کردند یعنی:
وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا
  و ببینی که مردم دسته دسته در دین خدا درآیند،
سوره النصر آیه 2
اما مرحله دوم ایمان واقعی است دقت کنیم به دو بار کلمه ایمان در آیه زیر:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا
 ای کسانی که ایمان آوردهاید به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان (واقعی) بیاورید کسی که خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، در گمراهی دور و درازی افتاده است
سوره النساء آیه 136

تفسیرنور: در قرآن برای ایمان دو نوع دخول آمده است: یکی دخول مردم در دین که در این سوره میفرماید: یدخلون فی دین اللّه و دیگری دخول ایمان در دل مردم که در سوره حجرات میفرماید: و لمّا یدخل الایمان فی قلوبکم(228) هنوز دین داخل قلبهای شما نشده است
 در حدیث میخوانیم: هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنند، مردم دنیا فوج فوج به او ایمان می آورند.(229)
228) حجرات، 14.
229) تفسیر نورالثقلین
رهبر الهی قیام به حق می کنه ممکنه عده ی خیلی کم همراه او شوند مثل حضرت لوط در حد چند نفر.
ممکنه به اندازه بیشتر مثلا یک کشتی همراه او شوند کشتی نوح.
ممکنه باز بیشتر باشند مثل حضرت موسی ع.
البته
حضرت موسی ع علاوه بر جهاد تبیین، شبکه سازی هم می کند با توجه به کلمه شیعته:
وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَىٰ حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَٰذَا مِن شِیعَتِهِ ....
  و داخل شهر شد بیآنکه مردمش متوجه باشند.. پس دو مرد را با هم در زد و خورد یافت: یکی، از پیروان او و دیگری از دشمنانش (بود).. ..
سوره القصص آیه 15
حضرت موسی ع با شیعه هاش شروع به قیام می کند.
شیعه علی ع که به حد مناسب رسید و اومدن طرف حضرت ، علی ع حکومت را به دست می گیرند.
اما بعد از حکومت دیگه براحتی واگذار نمی کنند و چند جنگ داخلی اتفاق می افتد.
اما اینکه اکثریت مومن بشند کار بسیار سختی است و امام زمان عج می تواند این کار را بکند با کمک عقل منور. عقل منور را توضیح می دهم در مطالب بعد.

اکثریت مردم تابع ظن و گمان هستند.
وَإِن تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ
 اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی مینمایند، و تخمین و حدس (واهی) میزنند.
سوره انعام آیه 116

تفسیر نور:
 1- راه هدایت و راه قرآن ملاک است، نه راه مردم و اکثریّت و تمّت کلمة ربّک.. و اِن تُطِع اکثر...
 2- اکثریّت، دلیل حقانیّت نیست ملاک، حقّ است نه عدد، پس در پیمودن راه حقّ از کمی افراد نهراسید. اِن تُطِع اکثر...
 3- جلب نظر اکثریّت، گاهی به قیمت نابودی و انحراف خود انسان تمام میشود. اِن تطع اکثر... یضلّوک (در راه خدا حرکت کنیم هر چند خلاف رأی اکثریّت باشد)
 4- اکثریّت، چنان جلوه ای دارد که خدا پیامبر را هم از تبعیّت آن بر حذر میدارد. واِن تُطِع اکثر مَن فی الارض یضلّوک (انبیا باید تابع وحی باشند، نه آرای مردم)

حالا با این توضیحات می شه این قسمت از خطبه نهج البلاغه را فهمید:

نهج البلاغه خطبه ۱۴۶:
إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لَمْ یَکُنْ نَصْرُهُ وَ لاَ خِذْلاَنُهُ بِکَثْرَةٍ وَ لاَ بِقِلَّةٍ
پیروزى و شکست اسلام، به فراوانى و کمى طرفداران آن نبود
وَ هُوَ دِینُ اَللَّهِ اَلَّذِی أَظْهَرَهُ
 اسلام دین خداست که آن را پیروز ساخت
وَ جُنْدُهُ اَلَّذِی أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ
 و سپاه اوست که آن را آماده و یارى فرمود

اما این هم نشد که رهبر باید همه کار بکند.
بعد از انقلاب دیگه پذیرفته نیست که یه عده بگن:
قَالُوا یَا مُوسَىٰ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِیهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ
 (بنی اسرائیل) گفتند: ای موسی تا آنها در آنجا هستند، ما هرگز وارد نخواهیم شد تو و پروردگارت بروید و (با آنان) بجنگید، ما همینجا نشسته ایم
سوره المائده آیه 24

اگر این چنین بشه سرگردانی می شه:
قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعِینَ سَنَةً یَتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ
 خداوند (به موسی) فرمود: این سرزمین (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید)؛ پیوسته در زمین (در این بیابان)، سرگردان خواهند بود؛ و در باره (سرنوشت) این جمعیّت گنهکار، غمگین مباش
سوره المائده آیه 26

پس نتیجه : رهبر الهی و مومنین تابع هستند که اسلام را پیش می برند.

تلاش برای ابلاغ و جهاد تبیین و همراه کردن اکثریت دارند و در ضمن کار تشکیلاتی با محوریت مسجد و تولید مومن مجاهد هم دنبال می کنند.
از بین چهار محور قبلی که بحث خانواده محوری و فامیل محوری و همسایه محوری و مسجد محوری بود، مهم ترینش مسجد هست چرا؟ چون نماز که درست بشه بقیه محورها خانواده و فامیل و همسایه و کلا همه چیزها درست می شه:
در حدیثی از امام صادق (علیه السلام ) می خوانیم : اول ما یحاسب به العبد الصلوة فان قبلت قبل سائر عمله ، و ان ردت رد علیه سائر عمله : ((نخستین چیزی که در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود، و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود)).

امام زمان عج چرا جنگ می کنند؟ برای از بین بردن تسلط استکبار و فراهم کردن شرایط برای جهاد تبیین و تعقل برای همه.

کار تشکیلاتی با ۳۱۳ نفر.
 و اما از اولین کارهای امام زمان عج پس از رسیدن به قدرت چیست؟ اقامه نماز است:
الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
 همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امر به معروف و نهی از منکر میکنند، و پایان همه کارها از آن خداست
سوره الحج آیه 41

اصلا خدا به خاطر حفظ مساجد یه عده ای رو با یه عده دیگه دفع می کنه:
الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ
  همان کسانی که بناحق از خانه هایشان بیرون رانده شدند.. (آنها گناهی نداشتند) جز اینکه میگفتند: (پروردگار ما خداست) و اگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر دفع نمیکرد، صومعه ها و کلیساها و کنیسه ها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده میشود، سخت ویران میشد، و قطعاً خدا به کسی که (دین) او را یاری میکند، یاری میدهد، چرا که خدا سخت نیرومند شکست ناپذیر است.
سوره الحج آیه 40

تفسیر نور: 11- مساجدی مورد ستایش قرآن است که در آنها از خداوند بسیار یاد شود و به حداقل اکتفا نشود. کثیراً (در هر مکانی که بیشتر یاد او شود، مقدّستر است)

پس سرمایه گذاری اصلی در نماز و مسجد است.
چون هم ارتباط با مومنین هست هم ارتباط با فرشته ها و هم امام عادل و ....
قیام به قسط ناس با جهاد تبیین رهبر الهی و مومنین مجاهد تابع و مسجدی کردن(کار تشکیلاتی) ممکن می شود.
در مطلب بعد بپردازیم به خصوصیات دیگر مومنین مجاهد.

 


 

  • شنگول العلما

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">