شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

عقل منور ویژگی خاص مومن انقلابی

جمعه, ۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۰ ق.ظ

مومن انقلابی یا مومن مجاهد یعنی چی؟

یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ یعنی مومن ولایت پذیر (قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ  آل عمران آیه 31)
أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ یعنی انقلابی.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
 ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمیرساند؛) خداوند جمعیّتی را می آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد میکنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) میدهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست
سوره المائده آیه 54

آیه بعد:
بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا یعنی ولایت پذیری.
أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ یعنی مومن
وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ یعنی انقلابی

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
 ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیبکنندگان چگونه بود
سوره النحل آیه 36
و
 آیه بعد
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ یعنی ولایتپذیری
أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ یعنی انقلابی
رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یعنی مومن.
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ .....
 محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود میبینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، .....
سوره الفتح آیه 29

آیه بعد
لَٰکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ یعنی مومن ولایت پذیر
جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ یعنی انقلابی.

لَٰکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَأُولَٰئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
 ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند؛ و همه نیکیها برای آنهاست؛ و آنها همان رستگارانند
سوره التوبه آیه 88

آیه بعد
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ یعنی مومن ولایتپذیر
ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ یعنی انقلابی.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ
 مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند، سپس هرگز شکّ و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کرده اند؛ آنها راستگویانند.
سوره الحجرات آیه 15

اینه تعریف مومن انقلابی.

طرف مخالفش هم هست. یعنی عده ای هستند ولایت ناپذیر و دوم اینکه همتشون حفظ اموال و انفس است.
مومن انقلابی اموال و انفس  هر دو رو خرج اسلام می کنه. اما جبهه مخالف هدفش حفظ اموال و انفس است.
فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَکَرِهُوا أَن یُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَقَالُوا لَا تَنفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ
 تخلّف جویان (از جنگ تبوک،) از مخالفت با رسول خدا خوشحال شدند؛ و کراهت داشتند که با اموال و جانهای خود، در راه خدا جهاد کنند؛ و (به یکدیگر و به مؤمنان) گفتند: در این گرما، (بسوی میدان) حرکت نکنید (به آنان) بگو: آتش دوزخ از این هم گرمتر است اگر میدانستند
سوره التوبه آیه 81
مومن انقلابی این ویژگی رو داره که با گرانی و ارزانی و سختی و آسانی و ....ایمانش شل و سفت نمی شه و همواره محکم ایستاده.
و دنبال جهاد است نه حفظ خود و خودهاشون وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ
سوره آل عمران آیه 154

مسخره شدن همیشه بوده:

وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِکَ فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنْهُم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ
 (با این حال، نگران نباش) جمعی از پیامبران پیش از تو را استهزا کردند؛ امّا سرانجام، آنچه را مسخره میکردند، دامانشان را میگرفت؛ (و عذاب الهی بر آنها فرود آمد).
سوره انعام آیه 10

مثلا می گن نگاه کن اینا که دور رهبر الهی جمع شدن یک مشت امل هستند:

فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا نَرَاکَ إِلَّا بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاکَ اتَّبَعَکَ إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِیَ الرَّأْیِ وَمَا نَرَىٰ لَکُمْ عَلَیْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکُمْ کَاذِبِینَ
 اشراف کافر قومش (در پاسخ او) گفتند: ما تو را جز بشری همچون خودمان نمیبینیم و کسانی را که از تو پیروی کرده اند، جز گروهی اراذل ساده لوح، مشاهده نمیکنیم؛ و برای شما فضیلتی نسبت به خود نمیبینیم؛ بلکه شما را دروغگو تصور میکنیم
سوره هود آیه 27
زهد یعنی بی رغبتی
بی رغبت به دنیا چه فرقی براش می کنه قیمت سکه و ارز و .... چی باشه. البته ممکنه نگران ایمان های ضعیف بشه. اما برای خودش نگرانی نداره.
لِّکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
 این بخاطر آن است که برای آنچه از دست داده اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید؛ و خداوند هیچ متکبّر فخرفروشی را دوست ندارد
سوره الحدید آیه 23

خطبه 114  نهج البلاغه. پند دادن مردم

وَ اِعْلَمُوا أَنَّ مَا نَقَصَ مِنَ اَلدُّنْیَا وَ زَادَ فِی اَلْآخِرَةِ خَیْرٌ مِمَّا نَقَصَ مِنَ اَلْآخِرَةِ وَ زَادَ فِی اَلدُّنْیَا
 آگاه باشید، هر گاه از دنیاى شما کاهش یابد و به آخرت افزوده گردد بهتر از آن است که از پاداش آخرت شما کاسته و بر دنیاى شما افزوده شود

فَکَمْ مِنْ مَنْقُوصٍ رَابِحٍ وَ مَزِیدٍ خَاسِرٍ
 چه بسا کاهش یافته‌ هایى که سود آور است، و افزایش داشته‌هایى که زیان آور بود

در همین خطبه آمده
قَدْ تَکَفَّلَ لَکُمْ بِالرِّزْقِ
خداوند روزى شما را ضمانت کرده

وَ أُمِرْتُمْ بِالْعَمَلِ
و شما را به کار و تلاش امر فرموده

فَلاَ یَکُونَنَّ اَلْمَضْمُونُ لَکُمْ طَلَبُهُ أَوْلَى بِکُمْ مِنَ اَلْمَفْرُوضِ عَلَیْکُمْ عَمَلُهُ
 پس نباید روزى تضمین شده را بر آنچه که واجب شده مقدّم دارید

و اما یکی دیگه از چیزهایی که مومن انقلابی به خاطرش مسخره می شود عقل منور هست.
مایده عقلست نی نان و شوی
نور عقلست ای پسر جان را غذی

نیست غیر نور آدم را خورش
از جز آن جان نیابد پرورش

عقل دو عقلست اول مکسبی
که در آموزی چو در مکتب صبی

از کتاب و اوستاد و فکر و ذکر
از معانی وز علوم خوب و بکر

عقل تو افزون شود بر دیگران
لیک تو باشی ز حفظ آن گران

لوح حافظ باشی اندر دور و گشت
لوح محفوظ اوست کو زین در گذشت

عقل دیگر بخشش یزدان بود
چشمهٔ آن در میان جان بود

چون ز سینه آب دانش جوش کرد
نه شود گنده نه دیرینه نه زرد

ور ره نبعش بود بسته چه غم
کو همی‌جوشد ز خانه دم به دم

عقل تحصیلی مثال جویها
کان رود در خانه‌ای از کویها

راه آبش بسته شد شد بی‌نوا
از درون خویشتن جو چشمه را

#####################

در مورد خیلی چیزها کلمه نور به کار برده شده:
نور در بصر در دعای بسیار خوب زیر:
... و اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی‏ ....

علمی که نور است در حدیث عنوان بصری که مورد تاکید آیت الله قاضی ره است:
...أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ الله‏ُ فِی قَلْبِ مَنْ یشآءُ؛....

فهم نورانی در دعای زیر:
اللّٰهُمَّ أَخْرِجْنِی مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ، وَأَکرِمْنِی بِنُورِ الْفَهْمِ....

نور  ولایت الله و ظلمات طاغوت.
اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
 خداوند دوست و سرپرست مؤمنان است، آنها را از تاریکیها(ی گوناگون) بیرون و به سوی نور میبرد. لکن سرپرستان کفّار، طاغوتها هستند که آنان را ازنور به تاریکیها سوق میدهند، آنها اهل آتشند و همانان همواره در آن خواهند بود.
سوره البقره آیه 257

نور ایمان یا نور امام در زیر:
  امام باقر علیه السلام فرمود: نوری که در میان مردم راه را از چاه نشان میدهد، امام و رهبر آسمانی است 469  تفسیر المیزان

 أَوَمَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَٰلِکَ زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ
 و آیا آنکه (به واسطه ی جهل و شرک) مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و برای او نوری (از ایمان) قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مثل او مثل کسی است که در ظلمت های (جهل و شرک) قرار دارد و از آن بیرون آمدنی نیست؟ این گونه برای کافران، کارهایی که میکردند جلوه داده شده بود.
سوره انعام آیه 122

تقوا و ولایت پذیری نور می دهد:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
 ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن (در میان مردم و در مسیر زندگی خود) راه بروید و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند غفور و رحیم است
سوره الحدید آیه 28

در ایه بالا و قبلی اش راه رفتن با نور را به ما می گوید

... و یَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ...
 ...وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ...

و نور قرآن:
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ
 پس، به خدا و رسولش و نوری (کتاب آسمانی قرآن) که نازل کردیم، ایمان آورید و (بدانید که) خداوند به آنچه عمل میکنید آگاه است
سوره التغابن آیه 8

و اما آیه آخر:
 اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
 خداوند، نور آسمان ها و زمین است مثل نور او همچون چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد. آن چراغ در میان شیشهای و آن شیشه همچون ستارهای تابان و درخشان این چراغ از روغن درخت پر برکت زیتون بر افروخته است، که نه شرقی است و نه غربی (روغنش به قدری صاف و شفّاف است) که بدون تماس آتش نزدیک است (شعلهور شود و) روشنی دهد. نوری است بر فراز نور دیگر. هر کس را که خداوند بخواهد به نور خویش هدایت میکند، و خداوند برای مردم مثلها میزند و به هر چیزی آگاه است
سوره النور آیه 35

پس اینکه گفته می شه عقل منور یک چیز عجیبی نیست. شما با یک عقلی از جنس نور می توانید این همه چیزهای نورانی دیگر را بفهمید.

چه کسانی اهل تعقل هستند؟ عالم. علم از جنس نور نه علم های بی نور.
وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ
 و این مثلها را برای مردم میزنیم، امّا جز دانشمندان و آگاهان، کسی آن را درک نمیکند.
سوره العنکبوت آیه 43

اگر علم متصل به نور نباشد آن وقت می شود آیه زیر:
وقتی می گوییم فلان دانشمند گفته فلان ، می گن به به و چه چه.
وقتی می گیم فلان ایه یا حدیث می گوید فلان؟ دچار تنفر می شوند:

وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ
 و هرگاه خداوند به تنهایی یاد شود، دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند متنفّر میشود، ولی هرگاه از غیر او یاد شود، بیدرنگ شادمان میشوند.
سوره الزمر آیه 45

اگر آیات در مورد عقل رو بررسی کنیم می بینیم جنسش با عقل عادی فرق می کنند.
این گونه می شود که مومن انقلابی به خاطر عقل منورش مسخره می شود. چون مسخره کننده چشم ندارد که نور ببینید و عقل منور ندارد که نور بفهمد. برای همین کور محشور می شود:
قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَىٰ وَقَدْ کُنتُ بَصِیرًا
 (در قیامت خواهد) گفت: پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردی در حالی که من (در دنیا) بینا بودم؟
سوره طه آیه 125
قَالَ کَذَٰلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَٰلِکَ الْیَوْمَ تُنسَىٰ
 (و خداوند در جواب خواهد) فرمود: همان گونه که آیات ما به تو رسید و تو آنها را فراموش کردی، امروز هم همانطور فراموش گردیدهای
سوره طه آیه 126
نور را باید از دنیا به اخرت برد.

انجا خورشید نیست.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ
  به نام خداوند رحمتگر مهربان. آنگاه که خورشید به هم درپیچد،
سوره التکویر آیه 1

عقل از ریشه عقال را بعضی گفته اند به معنی در بند کردن‌ است.
کسی می تواند عقل منور داشته باشد که عقال نفس کرده باشد حجاب نفس مانع عقل منور هست.

آنچه در اکثریت  آیات هست عقل منور هست نه عقل ظاهر و نه عقل معیشت.

عقل منور اسم های دیگری هم دارد
عقل اخروی، عقل باطنی و عقل با محاسبات الهی،  عقل یقین کننده به وعده الهی ، عقل دیدن سنت الهی و نعمت الهی

عقل ظاهری اسم های دیگری هم دارد عقل دنیوی ، عقل فقط محاسبات زمینی، عقل فقط حرکت بر اساس علم دنیوی، عقل فقط محاسبات با اسباب.

با عقل ظاهری نمی شه فهمید که همه دنیا در مقابلت جمع شدند و بگی خدا برای ما کافی است و تازه ایمان هم زیاد بشه یعنی چی.
حسبی الله مخصوص عقل منور است.
عقل ظاهری می گه من می دونستم بدبخت می شیم من می دونستم و ....
الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ
 اینها کسانی بودند که (بعضی از) مردم، به آنان گفتند: مردم ( لشکر دشمن) برای (حمله به) شما اجتماع کرده اند؛ از آنها بترسید اما این سخن، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: خدا ما را کافی است؛ و او بهترین حامی ماست
سوره آل عمران آیه 173

با عقل منور  انسان، جهان را سپاه خدا می بیند نمی ترسد و محکم است:
وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا
 و برای خداوند است، لشکریان آسمانها و زمین و خداوند شکستناپذیر حکیم است
سوره الفتح آیه 7

با عقل ظاهری فقط محاسبات ظاهری می کنی. بریم بچه مون رو در دانشگاه خارج بگذاریم راه رفتن به اون ور داشته باشیم

مقابل زورگویی  مستکبر نایستیم سکوت کنیم شاید نیاز بهشون داشتیم.
فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَیُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِی أَنفُسِهِمْ نَادِمِینَ
 (با آن همه توصیه به نپذیرفتن ولایت کفّار) بیماردلان را میبینی که در دوستی با آنان (کافران)، سبقت میگیرند (و در توجیه کارشان) میگویند: میترسیم که حادثه ای بد برایمان پیش آید (و ما نیازمند کمک آنان باشیم) پس امید است که خداوند، پیروزی یا امر دیگری را از جانب خود (به نفع مسلمین) پیش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشته اند پشیمان شوند.
سوره المائده آیه 52

عقل منور یعنی طبق وعده الهی راه خروج با تقوا پیدا می شه. حالا گیر کار هر چی می خواد باشه گرانی باشه فقر باشه قطع روابط باشه هر چی باشه راه خروج با تقوا پیدا می شه. عقل منور می گوید وعده الهی. عقل ظاهری می گوید باید با سازش مقابل طاغوت پیشرفت کنیم.

عقل باطنی می گوید تقوا که تقوا را هم البته توفیقش از اوست و توکل می کنیم که حسبی من هو حسبی. 
.... وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
  و هر کس که تقوا پیشه کند، خداوند برای او راه بیرون شدن و رهایی (از هر گونه مشکل) را قرار میدهد.
سوره الطلاق آیه 2

وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا
 و او را از جایی که گمان ندارد روزی میدهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را میکند؛ خداوند فرمان خود را به انجام میرساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است
سوره الطلاق آیه 3

 با عقل ظاهری فقط باید با مستکبران سازش کنی که راه خروج پیدا شود. یعنی باید با قدرتهای شرق و غرب کنار بیایی که بتوانی پیشرفت کنی.

عقل منور می گوید عزت فقط پیش خداست طبق قانون الهی:
الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا
 آنان که کافران را بجای مؤمنان، سرپرست و دوست خود میگیرند آیا عزّت را نزد آنان میجویند؟ همانا عزّت به تمامی از آن خداست
سوره النساء آیه 139
عقل ظاهری می گوید وسیله هدف را توجیح می کند و عزت را جای دیگر هم می شود جستجو  کرد:
وَإِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ
 و هنگامی که به او گفته شود از تقوای الهی پیشه کن، عزت و غروری که در سایه ی گناه بدست آورده او را بگیرد. پس آتش دوزخ برای او کافی است و چه بد جایگاهی است
سوره البقره آیه 206

عقل منور سنت الهی را می بیند.
طبق سنت الهی قدرت مستکبر نابود می شود:

الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ
 آنها که در شهرها طغیانگری کردند.
سوره الفجر آیه 11
فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ
 و در آن، فساد و تباهی افزودند.
سوره الفجر آیه 12
فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ
 پس پروردگارت تازیانه عذاب بر آنان فرود آورد.
سوره الفجر آیه 13

البته ممکن است سالها طول بکشد
  امام صادق علیه السلام فرمود: فاصله ی بین نفرین موسی وغرق فرعون، چهل سال بود.
346) تفسیر نورالثقلین
 شاید هم بیشتر مثلا نهصد و پنجاه سال کار لازم باشد:
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِینَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ
 و به راستی نوح را به سوی قومش فرستادیم، پس در میان آنان، هزار سال به استثنای پنجاه سال درنگ کرد، (ولی جز اندکی از مردم به سخن او گوش ندادند) پس طوفان (قهر خداوند) آنان را در حالی که ستمگر بودند فرا گرفت
سوره العنکبوت آیه 14

عقل منور آخرت بین است و عقل ظاهری دنیا بین:
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا
 ولی شما زندگی دنیا را ترجیح میدهید.
سوره اعلی آیه 16
وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ
 و حال آنکه آخرت بهتر و ماندگارتر است
سوره اعلی آیه 17
روی همین حساب عقل آخرت بین می گوید خانه و ماشین و زن و زندگی و شرف و جاه و ... همه وسیله است.
وسیله برای لقای خدایَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ.
اما برای عقل ظاهری اینها هدف است و خدا وسیله ای برای رسیدن به این اهداف.
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
 بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی میشود که خدای شما خدای یگانه است پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کاری شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.
سوره الکهف آیه 110

عقل منور است که می تواند توکل کند. شما همه جمع بشید فکراتون هم بریزید روی هم. مهلت هم به من ندید من چی کار کردم؟ توکل کردم. در عین تلاش توکل. چون فقط با توکل کار درست می شود. تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ إِن کَانَ کَبُرَ عَلَیْکُم مَّقَامِی وَتَذْکِیرِی بِآیَاتِ اللَّهِ فَعَلَى اللَّهِ تَوَکَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَکُمْ وَشُرَکَاءَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَیْکُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَیَّ وَلَا تُنظِرُونِ
 و بر آنان سرگذشت نوح را بخوان، آنگاه که به قوم خود گفت: ای قوم من اگر ماندن و موقعیّت من (در میان شما) و یادآوریام نسبت به آیات خداوند بر شما سنگین و تحمّل ناپذیر است، پس (بدانید که) من تنها بر خداوند توکّل کردهام (و از چیزی هراس ندارم) پس شما و شریک انتان فکرتان را جمع کنید تا چیزی از کارتان بر شما پوشیده نماند، سپس در بارهی من تصمیم بگیرید و مهلتم ندهید
سوره یونس آیه 71

این گونه است که دکتر، مهندس های در میان مردم یا مسولین یا هر جا با عقل ظاهری بقیه را مسخره می کنند چون عقلشان نور ندارد.

حالا در رای دادن ها و تصمیماتمون نگاه به عقل کنین ببینیم نور دارد یا ندارد. بنی صدر باهوش بود و رجایی عاقل منور.

روزگار ما بنی صدرها و رجایی ها دارد.
عقل منور می گوید کسی عهد شکست عهد را نبذ کن.
وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَةً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ
 و اگر خوف آن داشتی که گروهی (در پیمان) خیانت کنند، تو نیز عهدشان را به سوی آنان بیانداز (و آن را لغو کن، یا به آنان اعلام کن که همانند خودشان عملخواهی کرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد.
سوره انفال آیه 58
چون طبق سنت الهی و وعده الهی و ..... باید عمل کرد نه عقل ظاهری.
عهد شکستن، تو هم بشکن با توکل.

عقل منور که علم نوری را می آموزد انسان را به جایی می رساند که با قلبش تعقل می کندقُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا  نه با مغزش.

أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ
 آیا آنان در زمین سیر نکردند، تا دلهایی داشته باشند که حقیقت را با آن درک کنند؛ یا گوشهای شنوایی که با آن (ندای حق را) بشنوند؟ چرا که چشمهای ظاهر نابینا نمیشود، بلکه دلهایی که در سینه هاست کور میشود.
سوره الحج آیه 46

درست بخواهیم بفهمیم عقل، هفتاد  و پنج عدد سپاه دارد که در حدیث جنود عقل و جهل آمده است و هر کس سپاهیان بیشتر داشته باشد عقلش کامل تر است. کمی از این سپاهیان بگوییم:

‏.....الخَیرُ وَ هُوَ وَزِیرُ العَقلِ، وَ جَعَلَ ضِدَّهُ الشَّرَّ وَ هُوَ وَزِیرُ الجَهلِ، وَ الایمانُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهُ الکُفرَ، وَ التَّصدِیقُ وَ ضِدَّهُ الجُحُودَ، وَ الرَّجآءُ وَ ضِدَّهُ القُنُوطَ، وَ العَدلُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهُ الجَورَ، وَ الرِّضا وَ ضِدَّهُ السَّخَطَ، وَ الشُّکرُ وَ ضِدَّهُ الکُفرانَ، وَ الطَّمَعُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهُ الیَاسَ، وَ التَّوَکُّلُ وَ ضِدَّهُ الحِرصَ، وَ الرَّافَةُ وَ ضِدَّهَا القَسوَةَ، وَ الرَّحمَةُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهَا الغَضَبَ، وَ العِلمُ وَ ضِدَّهُ الجَهلَ، وَ الفَهمُ وَ ضِدَّهُ الحُمقَ، وَ العِفَّةُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهَا التَّهَتُّکَ، وَ الزُّهدُ وَ ضِدَّهُ الرَّغبَةَ، وَ الرِّفقُ وَ ضِدَّهُ الخُرقَ، وَ الرَّهبَةُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهَا الجُراةَ، وَ التَّو اضُعُ وَ ضِدَّهُ الکِبرَ، وَ التُّؤدَةُ وَ ضِدَّهَا التَّسَرُّعَ، وَ الحِلمُ وَ‏‎ ‎‏ضِدَّهُ السَّفَهَ، وَ الصَّمتُ وَ ضِدَّهُ الهَذَرَ، وَ الاستِسلامُ وَ ضِدَّهُ الاستِکبارَ،و ....

که امام خمینی ره و ملاصدرا و .... این حدیث را شرح داده اند.

 حالا معنای یک حدیث بیشتر برای ما روشن می شود. دست امام بر سر عقل، عقل را منور می کند و سپاهیان بیشتری فراهم‌ می شود:
اِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ یَدَهُ عَلی رُؤُوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ اَکْمَلَ بِهِ اَخْلاقَهُمْ؛(8) چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می گذارد و عقول آنها را به وسیله آن متمرکز ساخته و اخلاقشان را به وسیله آن به کمال می رساند.»بحارالانوار، ج 52، ص 336،

و این گونه جهان آباد می شود با عقل منور. اول موانع را برمی دارند و بعد منورش می کنند.

  • شنگول العلما

نظرات  (۲)

  • شاگرد بنّا
  • سلام علیکم برادرِ قرآنیِ ما

    التماسِ دعا دارم از محضرت.
    به قول استاد مرآت؛ همراه با تیک موافق :)
    پاسخ:
    سلام بر برادر عامل، که در عمل از ما پیشی گرفته.
    محتاجیم به دعا.
    انشاءالله که شما و خانواده عاقبت بخیر و سلامت باشید
    و مخصوصا یحیی جزء یاران حضرت حجت عج.

    سلام.
    مطلب وقتی قرآنی باشد.خواندنیست.
    حتی اگر مطول باشد.

    + همراه با تیک موافق.
    پاسخ:
    سلام بر جناب مرآت بزرگوار.
    ممنون از محبتتون.
    عاقبت بخیر و سلامت باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">