در مطلب قبل مطالبی در مورد قانون گفته شد اما بدون بحث قرانی. حالا بریم سراغ قانون و قران. (قبلش بگم که خیلی از قوانین بشری هستند که از روی قانون الهی نوشته شده اند)
گفته شد اگر در یک خیابان همه، هر روز در کنار تابلو مطلقا ممنوع پارک می کنند خب این یعنی تابلو با واقعیت خیابان مطابقت ندارد پس تابلو رو عوض کنیم. این خاصیت قانون های بشری است. قانون بشری اعتباری است. مثلا به جای چراغ راهنمایی سبز و زرد و قرمز ، از این پس سبز و سفید و قرمز بذاریم خیلی ام خوشکله به نظرم. چون اعتباریه و بشری.^_^
اما قانون الهی این جور نیست چون کاملا مطابق با فطرت است قابل عوض کردن نیست. مثلا همه شرابخوار بشوند باز شراب حلال نمی شه.
تفسیر نور:
عرب، به شعر و شراب، علاقهى شدید داشت، بههمین جهت تحریم شراب به صورت تدریجى انجام گرفت. در ابتدا آیه آمد که از خرما و انگور مىتوان هم رزق خوب تهیه کرد، هم شرابى مستکننده، در آیهاى دیگر به منافع قمار و شراب و بیشتر بودن گناهش از منافعش اشاره کرده است. بعد از مدتى آیه آمد که در حال مستى نماز نخوانید. سپس آیهى نود مایده نازل شد و آن را پلید و عمل شیطانى دانست و دستور اجتناب از آن را صادر کرد.
یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا اَلْخَمْرُ وَ اَلْمَیْسِرُ وَ اَلْأَنْصٰابُ وَ اَلْأَزْلاٰمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ اَلشَّیْطٰانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ «۹۰مایده» اى کسانى که ایمان آوردهاید! همانا شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه، پلید و از کارهاى شیطان است، پس از آنها بپرهیزید، تا رستگار شوید.
خب پس نمی شه همیشه خشک خشک برخورد کرد.
قانون حجاب هم الهیه ، بشری نیست.
اگر همه هم رعایت نکنند باز نمی شه قانون حجاب رو برداشت چرا؟
چون قانون الهی است بشری نیست. این نکته اول.
اما شیوه اجرا ممکنه همه جا یکسان نباشه.
بعد از فتنه حجاب و امینی دو شیوه غلط مطرح شد:
قانون حجاب برداشته بشه.
قانون حجاب مثل قبل رعایت بشه و برخورد بشه.
در حالی که وسط درسته.
قانون حجاب باشه اگر چه رعایت نشه. حالا اجرا مرحله مرحله مثل شراب، باید اگاهی داد و کم کم اجرا بشه. البته احتمالا نتونیم اجرا کنیم چون نمی تونیم عقول رو در حدی که باید رشد بدیم، اما در حد توان سعی کنیم. کی می تونه امام زمان عج.
ما چه کاره ایم؟ در حد توان در مسیر حضرت گام برمی داریم.
ایا گشت ارشاد درست بود یا نبود؟
درست بود در زمان خودش. همه هم پذیرش داشتند.
اما با گذشت زمان و افزایش امکانات و گناه، گشت ارشاد هم باید به روز می شد.
گشت ارشاد به روز شده درست بود چون به هر حال این ایه را داریم:
وَلۡتَکُن مِّنکُمۡ أُمَّةࣱ یَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَیۡرِ وَیَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَیَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنکَرِۚ وَأُوْلَـٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ
باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند.
گشت ارشاد کاسب ها اسمش تعزیرات هست و دیگر گشت ارشادها هم داریم.
امر به معروف و نهی از منکر کار تخصصی است.
امت را شاید بتوان اینجور معنا کرد یعنی یه عده با هدف خاص.
امر به معروف و نهی از منکر عمومی هم داریم جایی که شما می دونی می تونی تاثیر بگذازی و توانش هم داری.
امر به معروف و نهی از منکر تخصصی یعنی مثل شراب که مرحله به مرحله اجرا شد قانون و وذیلش اجتماع در نظر گرفته بشه و عمل بشه.
مثلا تذکر حجاب در قم با تذکر حجاب در شهرهای دیگه یکسان نیست.
یا در یک مدرسه که اکثریت حجاب دارند با یک مدرسه که اقلیت حجاب دارند یکسان نیست.
حجاب یک مثال است امر به معروف و نهی از منکر دایره وسیعی داره.
دومین کار تذکر با توجه به علت است:
مثلا دلایل رعایت نشدن حجاب:
یک: مخالفت با جمهوری اسلامی
دو: تنبلی
سه: حجاب کار این اخونداست قانون بشریه.
چهار: این جوری خوشکلترم خداوند جمال رو دوست داره
پنج: بقیه نگاه نکنن. بدن خودمه.
شش: عامل منافقین عادی کردن گناه
هفت: همرنگ جماعت شو
هشت: ایمان ضعیف
و ......
پس اینکه همه رو یکسان تذکر بدیم خانم حجاب رو رعایت کن نمی شه.
حجاب از یک حدی بگذره ممکنه فسق بشه کلا باید طرف مقابل دستگیر بشه. برای اینکه یک سیب خراب بقیه سیب ها را خراب نکند. می خواد طرف توجیه بشه یا نشه. اینجا دیگه خط قرمزه.
ما یک گشت ارشاد باید داشته باشیم برای خطوط قرمز یک گشت ارشاد برای زیر خط قرمزها و متخصص. و یک تذکر عمومی مردم.
و همه ی ما مردم عادی هم باید سعی کنیم متخصصانه تذکر بدهیم. وگرنه تذکر بدیم طرف بدتر بکنه که فایده نداره.
بگیم وظیفه من تذکر بود حالا رعایت بکنه یا نکنه یا بدتر بشه هم حرف درستی نیست.
همان طور که نماز واجب است وما باید اداب نماز را یاد بگیریم که درست نماز را اقامه کنیم.
امر به معروف ونهی از منکر هم باید انجام دهیم اما قبل از ان ادابش را یاد بگیریم.
ٱلَّذِینَ إِن مَّکَّنَّـٰهُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّکَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلۡمُنکَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ
همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مىدارند، و زکات مىدهند، و امر به معروف و نهى از منکر مىکنند، و پایان همۀ کارها از آن خداست! ۴۱ حج
اگر یک گروه یا یک نفر ادابش را بنویسند خیلی عالی است یا شاید هم نوشته شده.
مثلا شروع صحبت چطور باشد گوش دادن فعال باشد با هدیه باشد و .....
بعضی جاها می شه قانون حجاب گذاشت مثلا در حرم یا فلان اداره. از انجام دادن خدمات به حجاب نامناسب معذوریم.
خوبه ولی کافی نیست چون درست کردن ظاهر است بدون باطن.
یک قدمی ظاهری است که باید با باطنی همراه باشد.
قدم اول از اجتماع کوچک شروع کنیم.
ایا همه در برابر قانون یکسانند؟؟؟؟؟
بستگی به قانون دارد.
مثلا در قانون شاهد ایه می گوید به فقیر یا غنی بودن طرف مقابل نگاه نکنید:
یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّـٰمِینَ بِٱلۡقِسۡطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِکُمۡ أَوِ ٱلۡوَٰلِدَیۡنِ وَٱلۡأَقۡرَبِینَۚ إِن یَکُنۡ غَنِیًّا أَوۡ فَقِیرࣰا فَٱللَّهُ أَوۡلَىٰ بِهِمَاۖ فَلَا تَتَّبِعُواْ ٱلۡهَوَىٰٓ أَن تَعۡدِلُواْۚ وَإِن تَلۡوُۥٓاْ أَوۡ تُعۡرِضُواْ فَإِنَّ ٱللَّهَ کَانَ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِیرࣰا
اى کسانى که ایمان آوردهاید! کاملاً قیام به عدالت کنید! براى خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهى) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنىّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنا بر این، از هوى و هوس پیروى نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام مىدهید، آگاه است ۱۳۵ نساء
اما در قانون حد زنا می گوید به سطح اجتماعی نگاه بکنید. غلام و کنیز حد کمتری باید بخورند. نصف ازاد.
..... فَإِذَآ أُحۡصِنَّ فَإِنۡ أَتَیۡنَ بِفَٰحِشَةࣲ فَعَلَیۡهِنَّ نِصۡفُ مَا عَلَى ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ مِنَ ٱلۡعَذَابِۚ ذَٰلِکَ لِمَنۡ خَشِیَ ٱلۡعَنَتَ مِنکُمۡۚ وَأَن تَصۡبِرُواْ خَیۡرࣱ لَّکُمۡۗ وَٱللَّهُ غَفُورࣱ رَّحِیمࣱ
......و در صورتى که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافى عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این (اجازۀ ازدواج با کنیزان) براى کسانى از شماست که بترسند (از نظر غریزۀ جنسى) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال نیز) خوددارى (از ازدواج با آنان) براى شما بهتر است. و خداوند، آمرزنده و مهربان است۲۵ نساء
پس ما چند چیز را اینجا گفتیم:
مراحل اجرای قانون الهی با توجه به شرایط اجتماع.
امر به معروف و نهی از منکر تخصصی
برای خطوط قرمز
برای زیر خط قرمز
و امر به معروف و نهی از منکر عموم مردم هم داریم
البته مشخص کردن خط قرمز هم سخته.
ما باید این قدر مدام خودسازی کنیم که خط قرمز هامون جا به جا نشه انچه شرع مشخص کرده دقیق رعایت کنیم. مثلا نمونه جا به جایی:
چادر می شود مانتو و بعد غیره یعنی خودسازی کسب معرفت و نورانیت قلب کم شده.
برای جامعه هم باید هی جهاد تبیین کنیم هی جهاد تبیین خط قرمز جا به جا نشه.
جا به جا شد برگرداندنش خیلی سخته. مثل خط قرمز برداشتن روسری.
در دین خط قرمز ثابته. این اجتماع هست که با رعایت کردن یا نکردن هی رد می شه یا نمی شه فکر می کنیم جا به جا شده.
در اخر ممکنه چیزی جز نام اسلام باقی نماند:
وَ قَالَ (علیه السلام): یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَبْقَى فِیهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ؛
روزگارى بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانى، و از اسلام جز نامى، باقى نخواهد ماند. خطبه ۳۶۹
قبل از فتنه امینی خط قرمز برداشتن کل روسری بود. الان خط قرمز جا به جا شده. چرا؟
چون خاصیت دوره اخر الزمان است.
یعنی امکانات گناه زیاد شده اما بع تناسب کسب معرفت و عمل با افزایش امکانات زیادتر نشده.
در اخر الزمان دو اتفاق می افتاد نه یکاتفاق.
یکی این است گناهان مختلف بیشتر می شود اما یک اتفاق دیگر درجه خلوص هم بالا می رود.
چون حفظ دین در جایی که همه گناه می کنند سخت تر است تا جایی که همه مومن هستند.
پس گناهکاران زیاد مخلصین مخلص تر می شوند.
یأتی عَلی النّاسِ زَمانٌ، الصّابِرُ مِنْهُمْ عَلی دینِهِ کالْقابِضِ عَلی الْجَمَرِ.
زمانی بر مردم خواهد آمد که صبر نمودن در برابر مسائل دین ـ و عمل به دستورات آن ـ همانند در دست گرفتن آتش گداخته است.
مجلسی، بحارالأنوار، ج 28، ص 47
در روایتی پیامبر گرامی اسلام به اصحابش فرمود: «به زودی گروهی بعد از شما می آیند که یک نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد».
اصحاب گفتند: «یا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنین شرکت داشتیم و قرآن در میان ما نازل شد». پیامبر فرمود: «اگر بر شما وارد می شد آن چه آنان تحمل می کنند، مانند صبر آنان صبر نمی کردید»
بحار الانوار، ج 52، ص 130، ح 26
کاری که امام زمان عج می کنند چیست؟ جهاد عملی و جهاد عقلانی.
إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اَللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ اَلْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلاَمُهُمْ .
حضرت باقر علیه السلام فرمود: چون قایم ما قیام کند خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان گذارد پس عقولشان را جمع کند و در نتیجه خردشان کامل شود(متانت و خود نگهداریشان کامل شود).
حالا ما هم تا انجا که می توانیم عقل را زیاد کنیم.
عقل تحصیلی و عقل قلبی
عقل تحصیلی مقدمه عقل قلبی.
عقل دو عقلست اوّل مکسبی
که در آموزی چو در مکتب صبی
از کتاب و اوستاد و فکر و ذکر
از معانی وز علوم خوب و بکر
عقل تو افزون شود بر دیگران
لیک تو باشی ز حفظ آن گران
لوح حافظ باشی اندر دور و گشت
لوح محفوظ اوست کو زین در گذشت
عقل دیگر بخشش یزدان بوَد
چشمهٔ آن در میان جان بوَد
قُلُوبࣱ یَعۡقِلُونَ بِهَآ
أَفَلَمۡ یَسِیرُواْ فِی ٱلۡأَرۡضِ فَتَکُونَ لَهُمۡ قُلُوبࣱ یَعۡقِلُونَ بِهَآ أَوۡ ءَاذَانࣱ یَسۡمَعُونَ بِهَاۖ فَإِنَّهَا لَا تَعۡمَى ٱلۡأَبۡصَٰرُ وَلَٰکِن تَعۡمَى ٱلۡقُلُوبُ ٱلَّتِی فِی ٱلصُّدُورِ
آیا آنان در زمین سیر نکردند، تا دلهایى داشته باشند که حقیقت را با آن درک کنند؛ یا گوشهاى شنوایى که با آن (نداى حق را) بشنوند؟! چرا که چشمهاى ظاهر نابینا نمىشود، بلکه دلهایى که در سینههاست کور مىشود ۴۶ حج