شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۰۷
مهر

علت طولانی شدن این متن اینه که تمام شبهه هایی که تا حالا شنیدیم مختصر توضیح داده می شه. و چون شبهه ها زیادن متن طولانی شده در چند بخش بخونید اگر دوست داشتید.

این مطلب بیشتر برای خودم هست که یادم نره در این مقطع چطور فکر می کردم اللهم اهدنی من عندک.

گروههای فکری فاصله گرفته از قرآن زیاد توی فضای مجازی اظهار نظر می کنن هی هیزم می ریزن توی فتنه ضمن رسوا شدن خودشون باعث کش آمدن فتنه می شوند.
اگر نظر مخالف می خواید بذارید با آیه و روایت اثبات کنید اینکه من هی آیه بگم فرد مخالف دلایل عقلی ظاهری بگه هیچ فایده نداره.
یک اتفاق رخ می دهد اما واکنش های متفاوتی اتفاق می افتد و در این واکنش های گاها متضاد، بعضی وقتها هر دو طرف از آیه و روایت استفاده می کنند. چطوری چنین چیزی ممکنه؟
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا
 و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی افزاید.
سوره اسراء آیه 82
گلابی برای گوارش سالم مفید است و برای گوارش مشکل دار ایجاد ضرر می کنه مشکل از گوارش هست نه گلابی. مشکل از ماست نه از قرآن.
هر کس بر اساس شاکله و آنچه درون دلش هست عمل می کنه. بعضی می گردن آیه و روایت پیدا می کنن که به اونچه در دلشون هست بخوره و به اون اتفاق هم بخوره که این اشتباه محضه.

قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَىٰ شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِیلًا
 بگو: هر کس بر ساختار و خلق و خوی خویش عمل می کند، پس پروردگارتان داناتر است به کسی که به هدایت نزدیکتر است
سوره اسراء آیه 84
تغییر شاکله ممکنه اما بسیار بسیار کار سختیه.
روش درست اینه که درون خالی خالی کنیم و بعد بریم ببینیم و کشف کنیم نظر قرآن چیه.
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
 هنگامی که قرآن خوانده شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید مشمول رحمت خدا شوید
سوره اعراف آیه 204
قرآن رو باید گوش کرد و ساکت شد.
نه اینکه قرآن رو گوش کنیم ببینیم دلمون چی می گه بعد طبق اون معنی قرآن رو بفهمیم. رو حرف قرآن حرف نزنیم.
وقتی می توان به دل رجوع کرد که دل پاک پاک باشه از حب دنیا گرفته تا شهوت و غضب و .... خالی باشه.
اگر این طوری نشه اون وقت چی می شه:
فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ .....
 ولی بخاطر پیمانشکنی، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم؛ و دلهای آنان را سخت و سنگین نمودیم؛ سخنان (خدا) را از موردش تحریف میکنند؛ .....
سوره المائده آیه 13
اول تخلیه بعد تحلیه. اول تزکیه بعد تعلیم.
نکته دوم از تفسیر نور ذیل آیه ۱۵۱ بقره.
 2- تزکیه بر تعلیم مقدّم است یزکّیکم و یعلّمکم .
این جمله رو امام خمینی ره بارها تکرار کردند اول تزکیه بعد تعلیم.
بعد از این مطلب، شما از اینکه یک روحانی مفسر قرآن بیاد مواضع کاملا اشتباه و ضد نظام مطرح کنه تعجب نمی کنید چون می دانید او بر اساس شاکله و عدم تخلیه قبل تحلیه عمل کرده است.
یا ادامه ندادن تزکیه بعد از رسیدن به شهرت و قدرت و .... چنانچه زبیر و طلحه چنین شدند. اگر کسی وارد سیاست و قدرت می شه باید عباداتش و تزکیه رو بیشتر پیگیری کنه وگرنه قبل و بعد از قدرت یکسان نخواهیم بود چنانچه حضرت علی علیه السلام بعد از اینکه جناب مالک وارد حکومت شد گفتند:
نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر

وَلْیَکُنْ فى خاصَّةِ ما تُخْلِصُ لِلّهِ بِهِ دینَکَ اِقامَةُ فَرائِضِهِ الَّتى هِىَ

و باید در خصوص آنچه به آن دینت را برای‌ خدا خالص می‌ کنی‌ اقامه واجبات باشد واجباتی‌ که

لَهُ خاصَّةً، فَاَعْطِ اللّهَ مِنْ بَدَنِکَ فى لَیْلِکَ وَ نَهارِکَ،

مخصوص به خداوند است، روی‌ این ملاک از بدنت در شب و روز در اختیار خداوند قرار بده،

وَ وَفِّ ما تَقَرَّبْتَ بِهِ اِلَى اللّهِ مِنْ ذلِکَ کامِلاً غَیْرَ مَثْلُوم وَ لا مَنْقُوص،

و از آنچه موجب قرب تو به خداوند می‌ شود به نحو کامل و بدون کم و کاست انجام ده،

بالِغاً مِنْ بَدَنِکَ ما بَلَغَ.

گرچه هرگونه صدمه وفرسایشی‌ به بدنت واردآید.

 

برای همین یک تزکیه لازمه قبل از تعلیم و یک تزکیه لازمه بعد از تعلیم.
و اصلا هدف هم همین افزایش تزکیه هست و خالص خالص برای خدا شدن.
قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّىٰ
 به یقین کسی که پاکی جست (و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد.
سوره اعلی آیه 14


حالا بپردازیم به یک‌ مثال. از مسیله روز که حجاب مثال نمی زنم که بحث منحرف نشه فقط کوتاه  می گم راه حل کلی اینه که همیشه  عرضه مشکل به قرآن و تصمیم نهایی با رهبر جامعه به عنوان نخ تسبیح و کشف نظر قرآن توسط رهبر. تشبیه رهبر به تسبیح در خطبه  ۱۴۶
استاد پورازغدی می گوید فرض کنیم حجاب اختیاری. تا کجا؟ مثلا تا زیر زانو خوبه؟
خب چرا تا اونجا یه کم بیشتر نه؟
هر چقدر شمو حجاب رو تعیین کنی این نقد وارده چرا بیشتر نه؟
حالا بعد از حجاب اختیاری ما مواجه می شویم با برهنگی های عجیب و غریب که از هر کدوم گروه های زیر ممکن است باشد.

 بعد از این مطلب ان شاءالله علت کش آمدن فتنه رو می فهمیم.
 یه مثال بزنیم:

  • شنگول العلما