شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۲
آذر

سه جلسه تفسیر آیه ۳۳ مائده که در مورد محاربه است در وبلاگ صوتها در لینک  زیر:

https://arefanehha.blog.ir/

ابتدا گزیده تفسیر گذاشتم دیدم بهتر در صوت کامل است.

باید حب فی الله باشه و بغض فی الله باشه.

یعنی اگر کسی رو دوست داریم برای خدا دوست داریم و اگر کسی را دشمن می داریم برای خدا دشمن می داریم.
برای خنکی دل و یا کینه و ..... کشتن و زدن و .... باطل است. اگر عبدود تف می اندازد به صورت امام علی ع. ایشان دور می زند بر می گردد می کشد تا برای خدا بکشد.
می کشد از روی مهربانی که دیگران کشته نشوند که قاتل بیش از این گناه نکند و این می شود که قرآن می گوید در قصاص حیات است.
 اگر می بینیم حیات جامعه در قصاص است و ببخشیم ظلم کردیم اولویت با قصاص است. باید ببینیم حیات جامعه در چیست اگر هم بخشیدن اولویت دارد می بخشیم.

وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
 و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد شاید شما تقوا پیشه کنید.
سوره البقره آیه 179

ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین»؛ ضربت علی ع در روز خندق از عبادت جنّ و انس افضل است. (2)
و در نقل دیگرى است که فرمود: «ضربة على یوم الخندق أفضل من أعمال امتى الى یوم القیامة». (3)
2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج20، ص 216؛ حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، مستدرک حاکم، ج 3، ص 32.
3. ینابیع الموده ج1 ص412

 
عدالت یعنی در حالت تعادل نه مهربانی بی جا و نه بغض بی جا.
توضیحات داده شده اشاره به مورد خاصی نیست در همه موارد است.
دوستی ها مانع اجرای عدالت نشه حتی به ضرر خود و اقواممون:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا
 ای کسانی که ایمان آورده اید کاملاً قیام به عدالت کنید برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است
سوره النساء آیه 135
دشمنی هم مانع از اجرای عدالت نشه یعنی از روی دشمنی شخصی، بی عدالتی نکنیم:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
 ای کسانی که ایمان آورده اید همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام میدهید، با خبر است
سوره المائده آیه 8
حب فی الله و بغض فی الله.
در کنار اینکه حکم محارب و مفسد فی الارض داریم و برخورد شدید با کفار از نوع مستکبر و ... که در جای خودش باید رعایت بشه این رو هم داریم که با خودمون مهربان باشیم. هر چیزی در جای خود یعنی عدالت:
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ ....
 محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود میبینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است،....
سوره الفتح آیه 29
  • شنگول العلما
۰۴
آذر

محور وحدت قرآن نیست محور وحدت رهبری هست که قرآن را تفسیر می کند
 چرا؟
چون قرآن ماده خام است.
می شه صحیح تفسیر کرد و راه درست رفت.
می شه تفسیر به رای کرد و راه غلط رو رفت.

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا
 و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی افزاید.
سوره اسراء آیه 82
می شه آیه را جا به جا یا نابه جا استفاده کرد.
یعنی می شه جوری تفسیر کرد که طبق هوای نفس از آیات مبارزه  خلاف واقع، یهو مذاکره درآورد با تفسیر به رای و ندیدن تمام آیات.
می شه حتی داعش شد با تفسیر به رای رهبر داعش.

نهج البلاغه
نامه 53 - عهد نامه مالک اشتر

فَانْظُرْ فِی ذَلِکَ نَظَراً بَلِیغاً فَإِنَّ هَذَا اَلدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی اَلْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَى وَ تُطْلَبُ بِهِ اَلدُّنْیَا
در دستوراتى که دادم نیک بنگر که همانا این دین در دست بدکاران اسیر گشته بود، که با نام دین به هوا پرستى پرداخته، و دنیاى خود را به دست مى‌آوردند.

بعضی هستند با دین، دین را می زنند.
 اون هایی که این کار رو می کنن یکی از عبارت هایی که قرآن از اونها یاد می کنه اینه: نصیبا من الکتاب. یعنی یه مقداری قرآن (دین) بلدند و نابه جا استفاده می کنند.
یعنی یهو یه آیه رو بدون در نظر گرفتن آیات قبل و بعد و کل سوره و روایات و ..... تکی برمی داره و نتیجه غلط دلخواهش رو ارائه می ده.
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبًا مِّنَ الْکِتَابِ یَشْتَرُونَ الضَّلَالَةَ وَیُرِیدُونَ أَن تَضِلُّوا السَّبِیلَ
  آیا به کسانی که بهره ای از کتاب یافته اند ننگریستی؟ گمراهی را میخرند و میخواهند شما (نیز) گمراه شوید.
سوره النساء آیه 44
پس تفسیر کار هر کسی نیست.
اینکه محور وحدت رهبر است از کدوم خطبه نهج البلاغه می شه فهمید؟
نهج اابلاغه علی علیه‌السلام فی الخوارج لما سمع قولهم لا حکم إلا لله
(آنگاه که شعار خوارج را شنید که مى‌گویند، لا حکم الا للّه در سال 38 هجرى در مسجد کوفه فرمود)

قَالَ علیه‌السلام کَلِمَةُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ
سخن حقّى است، که از آن ارادۀ باطل شد
نَعَمْ إِنَّهُ لاَ حُکْمَ إِلاَّ لِلَّهِ
آرى درست است، فرمانى جز فرمان خدا نیست
وَ لَکِنَّ هَؤُلاَءِ یَقُولُونَ لاَ إِمْرَةَ إِلاَّ لِلَّهِ
 ولى اینها مى‌گویند زمامدارى جز براى خدا نیست
وَ إِنَّهُ لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ
 در حالى که مردم به زمامدارى نیک یا بد، نیازمندند
یَعْمَلُ فِی إِمْرَتِهِ اَلْمُؤْمِنُ
 تا مؤمنان در سایۀ حکومت، به کار خود مشغول
وَ یَسْتَمْتِعُ فِیهَا اَلْکَافِرُ
و کافران هم بهرمند شوند
وَ یُبَلِّغُ اَللَّهُ فِیهَا اَلْأَجَلَ
 و مردم در استقرار حکومت، زندگى کنند.

یعنی بالاخره امیر لازمه. حالا امیر یا شاه می شه یا فقیه یا ....
وحدت حول امیر خطاکار خیلی بهتر از بی امیری و تفرقه هست.

چه زمانی دین کامل می شود ان زمان که ولی مشخص می شود. آغاز ولایت با امام علی علیه السلام:
 ج: طبق روایات شیعه وسنّی، این قسمت از آیه: الیوم اکملت...(۳مائده) پس از نصب علیّ بن ابیطالب علیه السلام به امامت در غدیرخم نازل شده است (تفسیر نور)

آیه زیر می گوید یه عده هستن که می گن قرآن آری و رهبر نه. اونها منافق هستند.
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنَافِقِینَ یَصُدُّونَ عَنکَ صُدُودًا
  و چون به ایشان گفته شود: (به سوی آنچه خدا نازل کرده و به سوی پیامبر (او) بیایید)، منافقان را میبینی که از تو سخت، روی برمیتابند..
سوره النساء آیه 61
منافق فقط منافقان خارج نشین و ... نیست همین ما ها هم ممکنه درجاتی از نفاق رو داشته باشیم.
به کلمه عنک در آیه دقت کنیم.
نکات ۶ و ۷ این آیه بالا رو از تفسیر نور ببینیم:
 6- آنچه پرده از کفر منافقان برمیدارد، مخالفتشان با رهبری الهی است عنک  
 7- منافقان، حساسیّتی نسبت به ایمان قلبی مردم به خداوند ندارند، ناراحتی عمده ی آنان اجتماع مردم برگرد رهبر آسمانی است یصدّون عنک صدوداً  

پس محور وحدت قرآن نیست بلکه رهبری است که قرآن را تفسیر می کند این نکته اول.
نکته دوم جایگاه رهبر است.
کسی که در این جایگاه قرار می گیره اطاعت ازش در امور حکومت واجب است حتی  مراجع تقلید. مثل چی؟
مثل نماز جماعت.
اگر ده تا مرجع تقلید بخواهند نماز بخوانند باید یکی رو امام جماعت کنند و همه پشت سرش نماز بخوانند.
اطاعت اون ها از امام جماعت اطاعت از جایگاه امام جماعت است.
حالا اگر امام جماعت در رکن نماز اشتباه کند مامومین روی پاشون می زنن تا امام جماعت رو متوجه اشتباهش کنند. اما اگر مثلا قنوت رو طولانی کرد کسی روی پاش نمی زنه همه اطاعت می کنند.
جایگاه رهبر هم مثل جایگاه امام جماعت است.
آنکه سوره حمد را می خواند و همه ساکتند امام جماعت است. اصل نماز به چی هست؟ به سوره حمد.
پیامبر ص: لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِفَاتِحَةِ اَلْکِتَابِ

 آنکه تفسیر قرآن می کند و سیاست خارجی را طبق سوره ممتحنه می چیند رهبر است.
ما نمی توانیم دو امام جماعت داشته باشیم در نتیجه نمی تونیم دو رهبر  داشته باشیم.
اگر کسی در زمان برگزاری نماز جماعت نماز فرادی بخواند به صورتی که عدالت امام جماعت را زیر سوال ببرد طبق برخی فتواها نمازش هم باطل است هم گناه کرده.
اصلا نماز جماعت خودش توضیح ولایت فقیه است توضیح اضافی نمی خواهد‌.

از خطبه های نهج البلاغه که جایگاه رهبر را توضیح می دهد:
جایگاه رهبر با عبارت مکان القیم باالامر در خطبه زیر آمده است.
رهبر مثل نخ تسبیح است اگر رهبر رو بترکونیم تمام مهره ها پراکنده می شوند.

خطبه 146 - مشاوره نظامى به عمر برای نبرد با ایران
وَ مَکَانُ اَلْقَیِّمِ بِالْأَمْرِ مَکَانُ اَلنِّظَامِ مِنَ اَلْخَرَزِ یَجْمَعُهُ وَ یَضُمُّهُ
جایگاه رهبر چونان ریسمانى محکم است که مهره‌ها را متّحد ساخته به هم پیوند مى‌دهد
فَإِنِ اِنْقَطَعَ اَلنِّظَامُ تَفَرَّقَ اَلْخَرَزُ وَ ذَهَبَ
 اگر این رشته از هم بگلسد، مهره‌ها پراکنده و هر کدام به سویى خواهند افتاد
ثُمَّ لَمْ یَجْتَمِعْ بِحَذَافِیرِهِ أَبَداً
و سپس هرگز جمع آورى نخواهند شد
وَ اَلْعَرَبُ اَلْیَوْمَ وَ إِنْ کَانُوا قَلِیلاً فَهُمْ کَثِیرُونَ بِالْإِسْلاَمِ
 عرب امروز گر چه از نظر تعداد اندک، امّا با نعمت اسلام فراوانند
عَزِیزُونَ بِالاِجْتِمَاعِ
 و با اتّحاد و هماهنگى عزیز و قدرتمندند.
 
اما ولی فقیه در کدام آیه آمده برای نمونه:
إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ
 همانا ماتورات را نازل کردیم (که) در آن هدایت و نور است پیامبران الهی که تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن برای یهود حکم میکردند، و (همچنین) مربّیان الهی و دانشمندان، بر طبق این کتاب آسمانی که حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داوری میکردند، پس (ای علما) از مردم نترسید (و احکام خدا را بیان کنید) و از (مخالفت با) من بترسید و آیات مرا به بهای اندک نفروشید. و کسانی که طبق آنچه خداوند نازل کرده حکم نکنند پس آنان همان کافرانند.
سوره المائده آیه 44
تفسیر نور ذیل آیه بالا:
 6- علمای هر امت، مسئول اجرای احکام الهی در میان مردم هستند. (ولایت فقیه، ریشه در تمام ادیان دارد) یحکم بها النبیّون.. والربّانیّون والاحبار  
 7- سلسله مراتب باید مراعات شود. ابتدا انبیا، سپس امامان و آنگاه علما. النبیّون.. والربّانیّون والاحبار
 10- نور و هدایت زمانی در جامعه جریان پیدا میکند که بر اساس کتاب آسمانی، قضاوت و حکومت شود. فیها هدیً و نور یحکم بها
 11- راه حفظ کتب آسمانی، عمل و قضاوت و حکومت بر طبق آن است یحکم بها... بما استحفظوا (بنابر اینکه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد)

آیا رهبر می تواند طبق رای اکثریت اگرچه اشتباه باشد عمل کند؟ بله. البته در امر الناس نه در امر الله.
مثلا با رای اکثریت شراب حلال نمی شه و این امر الله است.
اما رهبر مقابل بعضی تصمیمات اشتباه رییس جمهور با اینکه می داند غلط است نرمش بخرج می دهد چون رییس جمهور نماینده اکثریت است. کدوم آیه این را می گوید:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ
 (ای رسول ما) پس به خاطر رحمتی از جانب خدا (که شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشته ای و اگر خشن و سنگدل بودی، (مردم) از دور تو پراکنده میشدند. پس از (تقصیر) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و در امور با آنان مشورت نما، پس هنگامی که تصمیم گرفتی (قا طع باش و) بر خداوند توکّل کن براستی که خداوند توکّلکنندگان رادوست میدارد.
سوره آل عمران آیه 159
 درباره آیه بالا آماده در تفسیر نور است:
167) هر چند نتیجه ی مشورت در جنگ احد، مبنی بر مبارزه در بیرون شهر، به شکست انجامید، ولی این قبیل موارد نباید ما را از اصل مشورت و فواید آن باز دارد.


ما تا حالا چند چیز فهمیدیم:
محور وحدت رهبری است که قرآن را تفسیر می کند.
اطاعت ما از رهبر اطاعت از جایگاه است.
رهبر در امرالناس مشورت می کند و طبق رای اکثریت نرمش به خرج می دهد حتی اگر اشتباه باشد و نه در امرالله.
و اما بعد
ولایت فقیه هست و نه وکالت فقیه.
وکیل یعنی چی؟ یعنی ما یه نفر رو انتخاب می کنیم از طرف ما کارهای ما رو انجام بده.
اما ولی از طرف خداست. و ولایت فقه و فقاهت است. یعنی ولی فقیه خودش هم باید به آنچه می گه عمل کنه وگرنه گناه کرده چون  حکم فقه است.
ولی فقیه کشف می کنه نظر خدا چیه.
آنکه در این جایگاه می شینه چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم اطاعت واجب است چرا؟
چون هر کس طبق نظر خودش بخواد عمل کنه که کشور صد قسمت می شه.
مثلادر یه واقعه ای یه عده بگن الان زمان حسن ع هست صلح یه عده بگن الان زمان امام علی ع. یه عده بگن صلح هدیبیه امتیاز بدیم و یه عده هم بگن الان زمان امام حسین ع هست. خب کشور می شه چند تکه.
یک نظر واحد که رهبر هست باید بگه الان چه زمانی هست همه عمل کنن.
در ایه بالا فاذا عزمت هست و نه فاذا عزتموا.
یعنی یک امام جماعت داریم نه دو تا.
اگر امام جماعت وسط نماز فوت کرد یه نفر از صف اول می اد جلو و نماز ادامه پیدا می کنه یعنی حتی با فوت رهبر هم نظام رو به هم نمی زنن. یک باتقوای عادل دیگه می اد جلوتر و نظام ادامه پیدا می کنه.
جایگاه امام جماعت و رهبر رو باید شناخت.
 باید در نماز یه عده سپر بشوند تا امام حسین علیه السلام نماز جماعت اقامه کند. نه اینکه رهبر را سپر کنند.

#################

  • شنگول العلما