شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۲ مطلب در دی ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۴
دی

مطالب رو باید بارها گوش کرد، هی تکرار کرد، تمرین کرد و قدم قدم جلو رفت و نیاز به تلاش زیاد داره با هدف قرب به خدا. 

ان شاءالله مقدمه ای بشه برای گوش دادن به صوت کامل این جلسات. این صوت ها گزیده هست. هر کدوم حدودا پنج تا ده دقیقه. 

قسمت اول آموزش ذکر گفتن در طبقات پایین یا لینک زیر:

لینک : آموزش ذکر گفتن مانع زدایی ها و پشتیبانی ها 

 

صوت ها در مرورگر فایرفاکس باز می شوند و احتمالا در مرورگر گوگل کروم باز نشوند. 

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 

 


دریافت

مراقبه. علامه طباطبایی در اواخر عمر به شاگرد خاصشان آخرین توصیه ای که کردند مراقبه بود. سه بار گفتن مراقبه. 
یکی از روشهای مهم برای مراقبه داشتن درک محضر است. 
وقتی شما در یک مجلس، با یک بزرگ یا یک رهبر یا یک عالم ربانی هستین تمام رفتارتون عوض می شه حتی چای خوردن و نشستن و حرف زدن و.... 
این درک محضر عالم است. 
حالا وقتی سالک به درک محضر خدا برسد چه شود! 
همه چیزش خدایی می شود و تمام عمل های مباح تبدیل به ثواب می شود. 
و یکی از مهم ترین کارها برای اینکه درک محضر انسان زیاد شود، ذکر گفتن است... 
(#سخنران استاد قاسمیان در بالا)👆👆👆👆👆
گزیده جلسات چاشت معرفت

## # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 

 


دریافت

آدم فکر می کنه علت اینکه نمی تونه نماز شب بخونه کم خوابیه. در حالی که باید خواب در اختیار ما باشه نه ما در اختیار خواب
حاکمیت روح بر بدن با حضور قلب امکان پذیر است چطوری؟ 
وقتی صبح زود بلیط هواپیما داریم شب که می خوابیم هر از گاهی بلند می شویم و به ساعت نگاه می کنیم. 
  اگر روح روی چیزی حساس بشه بدن رو از حکومت می اندازه.
 هر نمازی یک فرصت است. 
ای عزیز قدر فرصت بدان. 
کی فکر پرت پلاست؟ وقتی از توحید فاصله بگیریم و مشغول کثرات بشیم. 
(#سخنران استاد طاهرزاده دربالا) 👆👆👆👆👆
گزیده شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی ره

 

## # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 

 


دریافت

سالک هم باید سلوک علمی داشته باشد، هم سلوک عملی.
(#سخنران استاد طاهرزاده دربالا) 👆👆👆👆👆
گزیده شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی ره

حالا این علم باید تبدیل به ذکر بشه در زیر توضیح داده می شه

## ## # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 

 


دریافت

 

عارف اگر کشف عقلی می کند باید با سعی و کوشش آن را به قلب برساند وگرنه از دست می رود. 

باید  ذکری که پشتش فکر است را با تکرار و تمرکز و نشاط به قلب تعلیم کرد تا قلب خودش معلم شود و به حرف در آید. 

اگر شما استاد فلسفه الهی باشید هیچ اطمینانی نیست که شما عاقبت بخیر بشید چون تا به قلب نرسانید فایده ندارد. عقل مقدمه است در مقدمه نباید ماند

مهم اینه که معارف جزء شاکله ی ما شود. 
قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَىٰ شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِیلًا
 بگو: هر کس بر ساختار و خلق و خوی خویش عمل میکند، پس پروردگارتان داناتر است به کسی که به هدایت نزدیکتر است
سوره اسراء آیه 84

چند حدیث درباره ذکر گفتن و رساندن به قلب عبارتند از.... 

(#سخنران استاد طاهرزاده دربالا) 👆👆👆👆👆
گزیده شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی ره 

## # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 

 

 


دریافت

سالک باید تحقیر و توفیر کند. 
تحقیر کند اعمال خودش رو چیزی ندونه. 
چه نمازی هست ما می خونیم در مقابل میزان الاعمال نماز امیر المومنین. 
توفیر کنه یعنی حق عمل رعایت بشه و عمل رو انجام بده. 
همه عقلانیت سلوکی ندارند. بعضی دارند (مثلا مادری که فرزند دوم داره به یه عقلانیتی مادری می رسه می دونه چی کار کنه زودی تا بچه طوریش می شه نمی برتش دکتر)
عقلانیت مادری رو همه مادرها ندارند. عقلانیت سلوکی هم همه ندارند. 
اگر دستمون به کسی که عقلانیت سلوکی دارد رسید که خیلی هم عالی. 
اگر نرسید سالک باید چله هایی  بگیرد که می داند خوب است و دستور عمومی است. 
مثلا قرآن خواندن و نماز جعفر توصیه شده و می داند که می کشد و توانایی انجام دارد. این کار رو انجام بده و گرنه مشمول بی رعایتی می شه. فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا. 
(#سخنران استاد قاسمیان در بالا) 👆👆👆👆👆
گزیده جلسات چاشت معرفت 
 
ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَىٰ آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الْإِنجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ
 سپس در پی آنان رسولان دیگر خود را فرستادیم، و بعد از آنان عیسی بن مریم را مبعوث کردیم و به او انجیل عطا کردیم، و در دل کسانی که از او پیروی کردند رأفت و رحمت قرار دادیم؛ و رهبانیّتی را که ابداع کرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بودیم؛ گرچه هدفشان جلب خشنودی خدا بود، ولی حقّ آن را رعایت نکردند؛ از اینرو ما به کسانی از آنها که ایمان آوردند پاداششان را دادیم؛ و بسیاری از آنها فاسقند
سوره الحدید آیه 27

  • شنگول العلما
۱۰
دی

یک نکته  بسیار ظریف و مهم بین روانشناسی غربی و اسلامی وجود دارد.

غربی می‌گوید تو باید مدام با خودت بگویی من می‌توانم من می‌توانم تا بتوانی.(مثبت اندیشی) 
تو باید مدام با خودت بگویی امروز روز خوبی است امروز روز خوبی است تا بشود.(مثبت اندیشی و امید) 
اما تفکر اسلامی چه می گوید؟
می‌ گوید کلمه به فضل خدا را اضافه کن.
به فضل خدا می‌توانم. به فضل خدا روز خوبی می‌شود. به فضل خدا ....
اگرگفتند: آیا تو در شغلت موفق می‌شوی؟ باید بگوییم من نه موفق نمی‌شوم. اما به فضل خدا در شغلم موفق می‌شوم.
آیا می‌توانی فلان کار را انجام دهی؟ من نه نمی‌توانم. اما به فضل خدا می‌توانم.
یعنی اول ذل عبودیت را ببینیم (توجه به خاک (تیمم)) «من نمی‌توانم» و دوم عز ربوبیت را ببینیم(توجه به آب وضو (رحمت خدا)) «به فضل خدا خوب می‌شود.»
در آیه 48 فرقان به جای کلمه باران کلمه رحمت آمده است.
وَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً (48فرقان)
او کسى است که بادها را بشارتگرانى پیش از رحمتش فرستاد، و از آسمان آبى پاک‏کننده نازل کردیم. (48فرقان)
یعنی به خود که نظر می‌کنم نمی‌توانم (خاک) اما به خدا که نظر می‌کنم می‌توانم.(آب) 
البته اگر فانی در حق باشیم نمی‌گوییم به فضل خدا می‌توانم. چون در این جمله به فضل خدا می توانم، یک من هم وجود دارد (در فعل می توانم) . اما اگر بگوییم به فضل خدا خوب می‌شود. منیتی از این جمله قابل استخراج نیست.
و کامل کامل خواستیم بگوییم باید بگوییم ان‌شاءالله به فضل و رحمت خدا خوب می شود درست می‌شود و غیره.
... وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (نور21)
...و اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاک نمى‏ شد؛ ولى خداوند هر که را بخواهد تزکیه مى‏ کند، و خدا شنوا و داناست! (نور21)
پس تفاوت تفکر غربی و تفکر اسلامی همین کلمه به فضل و رحمت خداست.
در تفکر اسلامی همه امید به خالق است و در تفکر غربی تکیه بر خود است در حالی که یک پشه می‌تواند این خود (انسان) را عاجز کند. چنانچه نمرود را یک پشه کشت. 
مثلا در سلوک نباید بگوییم من با ذکر گفتن به قرب می‌رسم. یا  در ذهن نگوییم من با ذکر گفتن به جایی نمی‌رسم. بلکه همواره باید امید به فضل خدا داشته باشیم .
با ذکر گفتن بدون امید نمی‌توان رسید اما با فضل و رحمت خدا به همه جا می‌توان رسید.
ذکر بدون حسن ظن به درد نمی‌خورد.
در همه چیز حسن ظن باید داشت.
عَنِ ابْنِ بَزِیعٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ أَنَا عِنْدَ حُسْنِ ظَنِّ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ بِی إِنْ خَیْراً فَخَیْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً «2» بحار الأنوار  ج‏67   ص : 366
 ابن بزیع گوید: امام رضا علیه السّلام فرمود: من نزد حسن ظن بنده‌ی مومنم به خودم هستم، اگر او خیر در نظر بگیرد به خیر خواهد رسید و اگر سوء ظن داشته باشد باز هم به آن خواهد رسید.
پس سوء ظن هم داشته باشیم اتفاق می افتد. 
من نمی توانم و نمی شود و حقوقم کفاف نمی دهد و امروز چه روز بدی است و .... که سوءظن است اگر در ذهن باشد اتفاق می افتد.
حسن ظن روی هوا هم به درد نمی‌خورد مدل غربی. 
حسن ظن فقط  به خدا باشد. 
توجه کنیم به کلمه (بی) در متن عربی حدیث بالا.
 
حبّ الدّنیا رأس کلّ خطیئه و رأس العبادة حسن الظّن باللَّه‏ محبت دنیا سر آمد همه خطاهاست و سرآمد همه عبادت‌ها حسن ظن به خداست‏.

حالا یک نگاه متفاوت به کلمه الحمد لله رب العالمین بیندازیم تا حسن ظن به خدایمان تقویت شود.
همه چیز رزق است رزق مادی و معنوی مثلا اللهم الرزقنا توفیق الطاعۀ و بعد المعصیۀ و صدق النیۀ و عرفان الحرمۀ.. 
پس توفیق طاعت رزق است دوری از گناه رزق است و ....
حالا آیه زیر  به ما می‌گوید رزق فقط و فقط از  طرف خداوند است به دلیل کلمات ان و هو و صیغه مبالغه رزق که رزاق است.

إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ (ذاریات 58)
خداوند روزى‏ دهنده و صاحب قوّت و قدرت است! (ذاریات58)
تفسیر المیزان : و تعبیر به این سه اسم (رزاق، ذوالقوه و متین) برای این است که بر انحصار روزی دادن در خدای تعالی دلالت کند، و بفهماند که خدا در رساندن رزق به روزی خواران - با همه کثرتی که دارند - ناتوان و ضعیف نمی شود.

حالا که همه ی چیزهای مادی و معنوی رزق محسوب می‌شود و فقط و فقط خداوند رزق دهنده است پس ستایش هم فقط مخصوص خداوند است پس در اول سوره حمد می‌گوییم: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
 و این یعنی همه هیچ کاره‌اند و خدا همه کار است. 

حالا یک گزیده ای از نوشته های امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی (ره) در مورد اعتماد به نفس در کتاب‌هایشان ببینیم:

 

 

  • شنگول العلما