شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

۲۸
مرداد

راستش دیدم هی این‌مطلب می خواهد تولید سوء تفاهم کند نقد آقایان هم بهش اضاف کردم. اما اصل متن روی بانوان بود. اما خب آقایان هم کمی اضاف کردم که هی نخوام توضیح بدم.
تمرکز اصلی باید روی همسری خوب بودن باشه. نه اینکه تمرکز اصلی روی همسری خوب داشتن باشه.
چون تمرکز روی همسر خوب داشتن نتیجه می دهد نگاه به کمبود ها و مقایسه و ناشکری.
چون تغییر آدم ها خیلی خیلی سخته. قدم اول تغییر خود است.
علت خیلی از اختلاف ها اینه که به جای اینکه زیر بارون چتر بگیریم می خوایم یه کاری کنیم که ابرها رو جابه جا کنیم که بارون نیاد.
این جهان بینی در سطح کلان هم هست. یعنی به جای اینکه فکر کنیم چه کاری برای کشور بکنم؟
امنوا و عمل الصالحات
نگاه می کنه ببینه کشور چرا فلان کمبودها رو داره و کاری برای من نمی کنه. محوریت انتقادش عقده های خودش هست و نه درد مردم. صفحه مجازیش پر از خبر تلخ بدون دیدن امیدها و پیشرفت هاست. توصیه به حق کنار توصیه به صبر.
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ
همانا انسان در خسارت است
سوره العصر آیه 2
إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
مگر آنان که ایمان آورده و کارهای نیک انجام داده و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش میکنند.
سوره العصر آیه 3
ما یک تجسس داریم یک تحسس.
تفسیر نور:
تجسّس به جستجو کردن در مورد بدیها و تحسس به جستجو کردن در مورد خوبیها گفته میشود.
خب حالا
توی زندگی شخصیمون تحسس هم بکنیم.
یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن یُوسُفَ ....
سوره یوسف آیه 87
تحسس کنیم دست یوسف زهرا س، امام زمان عج در حوادث عالم ببینیم.

حضرت زینب س کاری بالاتر از تحسس انجام می دهند. زیبایی را جستجو نمی کنند. جز زیبا نمی بینند. و ما رایت الا جمیلا. جمالا نه. جمیلا. صاحب جمال. شاید بتوان گفت این همان توحید صفاتی است.

در تغییر، اول انفسکم و بعد اهلیکم.
و اهلیکم هم تغییر کرد کرد. نکرد هم نکرد. تو وظیفه خودت رو انجام بده نتیجه به ما ربطی نداره. ما مکلف به وظیفه هستیم قربة الی الله. نه مکلف به نتیجه. با تغییر خودت تعییر ایجاد کن نه از اول پایه رو بذاریم روی تعییر بقیه‌.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ....
ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ ....
سوره التحریم آیه 6
یعنی طبق آیه بالا تمرکز روی او چرا این جوریه؟ او چرا اون جوریه؟ چرا او این کار را کرد؟ و .... نذاریم.
تمرکز بذاریم روی انفسکم. بذاریم روی من چی کار کنم؟ وظیفه من در قبال این رفتارش چیه؟ و ....
تمرکز دوم هم حتی روی تغییر طرف مقابل نیست تمرکز روی انجام وظیفه است تغییر و هدایت در صراط هم کار خداست. که در سوره حمد امده است.اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ
ما را به راه راست هدایت کن..
سوره الفاتحه آیه 6
مستقیم را شاید به معنی استقامت هم بتوان گفت.
استقامت را بزنیم به ایه فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ ...سوره هود آیه 112
با این حساب استقامت من و خانواده ام در این راه کار من نیست کار اوست چون اهدنا کار اوست.

تفسیر نور ذیل آیه ۶ تحریم (..قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارا...) گفته شده:
در روایات میخوانیم که شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، امر به معروف و نهی از منکر آنان است که اگر قبول کردند، آنان را از آتش حفظ کرده ای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای ان اطاعوک کنت قد وقیتهم و ان عصوک قد قضیت ما علیک(5)
یعنی قو اهلیکم می شود امر به معروف و نهی از منکر. البته می توان برنامه های کوتاه و بلند برای انر به معروف و نهی از منکر ریخت صرف یک تذکر ساده نیست.

در حد چند مشاوره بیشتر انجام ندادم، چون متخصص این کار نیستم. این مطالب برگرفته تجربیات است.

خیلی از مواردی که اینجا گفته می شه در مورد مردها هم صدق می کند اما به تناسب خودش.
مثلا بعضی مردها در خرج کردن برای خانه خسیسند و میوه ضعیف می خرند یا پول می دهند با منت یا صبح دیر بلند می شند، دیر دنبال رزق می روند یا توی مغازه با حرف زدن با مغازه بغل دستی و چرخ الکی در اینترنت و ... وقت تلف می کنند و یا مدیریت مشورتی ندارند مدیریت استکباری دارند و ...‌
پس خیلی از موارد مشترک هست اما مدلش فرق می کند. شاید پست مستقلی در مورد آقایان هم نوشتم اما فعلا بریم سراغ نقد بانوان. چرا نقد بانوان چون معمولا کسی نقد نمی کنه اکثرا بانوان دست به نقد اقایون هستند.

بعضی از موارد رو از بانوان معمولی شاید انتظار نباید داشت شاید. مثلا یک بانوی خیلی مومن می تونه در مقابل عدم تشکر و عدم گفتن دوستت دارم بگه: قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
بگو: (در حقیقت، نماز من و (سایر) عبادات من و زندگی و مرگ من، برای خدا، پروردگار جهانیان است.)
سوره انعام آیه 162
همه برای خداست از کسی توقعی نیست. افراد عادی با نگفتن دوستت دارم دلسرد می شوند و می گن ببین دستم نمک نداشت. یعنی درجه خلوص بالا می طلبد و ممکن است بانویی در این درجه از خلوص نباشد. پس همه موارد برای همه بانوان در هر درجه از ایمان نیست. و ایمان طرف مقابل باید در نظر گرفته شود. البته این خصوصیت رو باید پرورش داد و روش کار کرد. وظیفه مرد تشکر و ابراز محبت است
و وظیفه طرف مقابل اینه که به خلوصی رسیده باشد که تشکر و ابراز محبت نباشد فرقی برایش نکند اگر می کند خلوص بالا نیست.

بعضی از خصوصیات هست که همون یه دونه ممکنه منجر به طلاق بشه. مثلا کسی که قهرقهرو هست زود هم آشتی نمی کنه و دیر می بخشه. فکر کنید زن و شوهر هر دو قهر کنن و هیچ کدوم پا پیش نذاره قهر طولانی می شه کینه زیاد و طلاق.سر یک مسئله مسخره طلاق می گیرند چون مغرورند.

بعضی خصوصیات راه تعییر رو می بنده. مثلا بانویی که انتقادپذیر نیست و هر انتقادی رو می چسبونه به دوست داشتن و دوست نداشتن کلا راه هر تغییری رو می بنده.

بعضی از خصوصیات نیاز به جهان بینی داره. یعنی یک جهان بینی درست منجر به این رفتار می شه. با بیان درست و غلط خالی اتفاق خاصی نمی افتد و ممکنه نیاز به عبادت و تفکر درست و حسابی داشته باشه. مثلا جهان بینی ریاضتی یا مقام رضا و امثالهم نیاز به سالها کار روی خود دارد.
جهان بینی ریاضتی که به هر سختی به عنوان ریاضت نگاه کنیم و حرکت به سمت کمال مطلق تحت ربوبیت رب است، واقعا انسان ساز است اما نیاز به تفکر و تفکر و نشاندن به قلب داره.لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم
سوره البلد آیه 4
جهان بینی ریاضتی جهان بینی ریاضتی جهان بینی ریاضتی کیبوردم گیر نکرده دارم به خودم تذکر می دم. ریاضت همان ورزش روح است.

و یک قلق گیری هم داریم یعنی قلق همه انسانها مثل هم نیست. باید مواردی که همسر حساس هست و خط قرمزشون هست در بیاریم و رعایت کنیم. ممکنه هم حساسیت بی جا باشه ولی حرام نباشه رعایت می کنیم. این فداکاری و گذشت یک طرف را می طلبد. اسمش را شاید بتوان گذاشت رحمت.

اما بهتر رعایت اعتدال است (اسمش را شاید بتوان گذاشت مودت) یعنی اینکه مثلا یک خانمی نیاز به تفریحش ده است و همسرش دو هست. خانم اقا رو مجبور نکنه بیاد تفریح. آقا هم خانم رو مجبور نکنه تفریح نره. ضمن اینکه یک حد وسط هست و با هم تفریح هایی رو می روند. تفریح بیشتر رو اونکه میل بیشتر داره با دوستان و غیره بره. قلق گیری کنترل توقع. انجام وظیفه قربة الی الله.

رحمت یعنی محبت یک طرفه و مودت یعنی محبت دو طرفه.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
 و از نشانه های او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و میان شما و همسرانتان مودت و رحمت قرار داد؛ بیشک در این (نعمت الهی،) برای گروهی که میاندیشند نشانه های قطعی است
سوره الروم آیه 21

مواردی که گفته می شه برای نزدیک شدن به انسان کامل هست. و همه ما ها پر از نقصیم و تا انجا که می توانیم سعی کنیم به انسان کامل نزدیک شویم. پس همچین بانویی با همه خصوصیات خوب خیلی کم پیدا می شه منتها گفته می شه که بانوان بهش نزدیک بشوند به عنوان قله.

بریم سراغ بیان منفی و مثبت:
بعضی بانوان ساعت ده الی یازده صبح از خواب بلند می شوند می خواهند شروع به کار کنند وسطش هم تلفن زنگ می خوره نیم ساعت با تلفن صحبت می کنند همزمان با کار خانه، بچه رو هم می خوان بگیرند یک اوضاعی. با چنین اعصاب داغونی وقتی شوهر می اد چی کار می کنند؟ غرغر.
حرف زیادی با تلفن و .... قلب را سخت می کند:
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : لا تُکثِرُوا الکلامَ بغَیرِ ذِکرِ اللّه ِ ؛فإنَّ کَثرَةَ الکلامِ بغَیرِ ذِکرِ اللّه ِ قَسوَةُ القَلبِ ، إنّ أبعَدَ الناسِ مِن اللّه ِ القَلبُ القاسی . [ الأمالی للطوسی : 3/1 . ]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : در غیر از ذکر خدا، زیاده گویى نکنید؛ زیرا زیاده گویى در غیر ذکر خدا، موجب سختدلى مى شود و دورترین مردم از خدا، سختدل است.

بعضی بانوان تا ساعت ده الی یازده صبح عمده ی کارهای خانه و پخت غذا را انجام می دهند. یا فردا که کار زیاد دارند شب قبل‌ تدارک می بینند.
بعدش مشغول وقت گذرانی مناسب و تربیت فرزندان (ربیانی)می شوند.
...وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا
....و بگو: پروردگارا همانگونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده
سوره اسراء آیه 24
وقتی شوهر می اید چه کار می کنند؟ استقبال. (حدیث استقبال در پاراگراف های بعد)
البته که وظیفه تربیت هم بر پدر است و هم بر مادر. اما اصل تربیت با مادره چون بهشت زیر قدم های مادران است. زیر پای مادران هم نیست زیر قدم ها هست. اگر قدم در راه راست باشه بهشت هم آنجاست اگر راه نادرست باشه بهشت هم نیست. این رو از حدیث معروف بهشت زیر قدم های مادران است و از کلمه ربیانی در ایه می شود استنباط کرد.

 

بعضی اقایان هم دیر سر کار می روند و از آن طرف به خانواده کمتر می رسند. وقتشون رو چند قسمت نمی کنند کار و خانواده و تفریح و عبادت. وقتشون رو یک قسمت کار و کار و کار.

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه براى جلوگیرى از حرص حریصان ودنیاپرستى دنیاپرستان که علاقه شدیدى به زن و فرزند خویش دارند به یکى از یاران خود چنین فرمود: «بیشترین دلمشغولى خود را به خانواده و فرزندان (وتأمین زندگى آنها) اختصاص مده، زیرا اگر آنها از دوستان خدا باشند خدا دوستان خود را تنها نمى گذارد و اگر از دشمنان خدا هستند چرا همّ خود را صرف دشمنان خدا مى کنى؟!»؛ حکمت ۳۵۲


بعضی بانوان بی هدف چپ و راست خانه مادرشون هستند.
بعضی بانوان برای زندگی هدف گذاری دارند. مهمانی خانه مادر و .... چند ساعت است. مهمانی از صبح تا شب نیست.
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ میشوی به مهم دیگری پرداز،
سوره الشرح آیه 7
وَإِلَىٰ رَبِّکَ فَارْغَب
و به سوی پروردگارت توجّه کن
سوره الشرح آیه 8
مهمانی دوره ای هم می ذارند. رفت و امد با پولدار خوشگذران دل را سخت می کند.
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرموده است:.... وَمُجالَسَةُ الْموْتى، فقیلَ لَهُ: یا رسولَ الله، وَمَا الْمَوْتى؟ قال: کُلُّ غَنِىٍّ مُتْرَف; چهار چیز دل را مى میراند:...... چهارمی: و همنشینى با مردگان; عرض شد: اى رسول خدا منظور از مردگان چیست؟ فرمود: هر توانگر خوش گذران».(2)خصال باب الاربعه.

 

بعضی اقایان رفیق باز می شوند. بدون خانواده در حالی که در حدیث داریم:

قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلَی اللَّهِ مِنِ اعْتِکافٍ فی مَسجِدی هذا.

«تنبیه الخواطر، ج 2، ص 122»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: نشستن مرد پیش زن و فرزندنش، نزد خداوند محبوب تر است از اعتکاف در این مسجد من.


بعضی بانوان وقتی شوهر از نظر مالی ضعیف است با غر زدن به جای روحیه دادن، تحقیرش می کنند.
مال نعمت است اما کمال نیست. کمال متصل به جان است نه جسم.
بعضی بر کم داشتن شوهر صبر می کنند.
انسانی که در کم داشتن شاکر است یک انسان عادی نیست حکیم است حکیم طبق آیه زیر:
وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
و به راستی، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها برای خود سپاس میگزارد؛ و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بینیاز ستوده است.
سوره لقمان آیه 12
چقدر شکر مهم است که قبل از ایمان آمده در ایه زیر:
مَّا یَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَکَانَ اللَّهُ شَاکِرًا عَلِیمًا
اگر سپاس بدارید و ایمان آورید، خدا میخواهد با عذاب شما چه کند؟ و خدا همواره سپاسپذیر (=حقشناس) داناست.
سوره النساء آیه 147

بعضی بانوان با کمبود سیب و گیلاس در خانه غرغرشان بالا می رود بعضی بانوان زهرایی اند. تلاش شوهر را می بینند. و با وجود همه کمبودها می گویند:
حضرت فاطمه علیهاالسلام : یا أباالحَسَنِ! إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ ؛ [ بحار الأنوار ، ج 43 ، ص 59 .]
حضرت فاطمه علیهاالسلام :اى على! من از پروردگارم شرم دارم که چیزى از تو درخواست کنم که توان برآوردن آن را نداشته باشى .

روش شاکر شدن:
در مادیات نگاه به پایین دست، در معنویات نگاه به بالادست کنیم. اینو تقریبا همه می دانند. اما دانستن با عمل کردن دو تاست.
مثل سیگاری که می داند سیگار بد است اما می کشد.
نکته دوم برای شاکر شدن: هنر نیمه پر لیوان دیدن مهم است.
ما می توانیم مدام به داشته هایمان فکر کنیم و شاکر باشیم یا مدام به نداشته هایمان فکر کنیم و غرغر کنیم.
شما می توانید به بدخوابی بچه نگاه کنید یا به سالم بودنش. یک انگشتش کم بود چقدر سخت بود!
می توانید به کار زیاد شوهر نگاه کنید می توانید به کار داشتنش نگاه کنید چقدر ادم های بیکار هستند در آرزوی کار و .....
وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ إِنَّ لِی زَوْجَةً إِذَا دَخَلْتُ تَلَقَّتْنِی وَ إِذَا خَرَجْتُ شَیَّعَتْنِی وَ إِذَا رَأَتْنِی مَهْمُوماً قَالَتْ مَا یُهِمُّکَ إِنْ کُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِکَ فَقَدْ تَکَفَّلَ بِهِ غَیْرُکَ وَ إِنْ کُنْتَ تَهْتَمُّ بِأَمْرِ آخِرَتِکَ فَزَادَکَ اَللَّهُ هَمّاً فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بَشِّرْهَا بِالْجَنَّةِ وَ قُلْ لَهَا إِنَّکِ عَامِلَةٌ مِنْ عُمَّالِ اَللَّهِ وَ لَکِ فِی کُلِّ یَوْمٍ أَجْرُ سَبْعِینَ شَهِیداً وَ فِی رِوَایَةٍ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عُمَّالاً وَ هَذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَهَا نِصْفُ أَجْرِ اَلشَّهِیدِ .
مردى نزد رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم آمد و عرض کرد:من همسرى دارم که هرگاه به خانه مى‌روم به استقبال من مى‌آید و هرگاه بیرون مى‌روم مرا بدرقه مى‌کند و هرگاه مرا اندوهگین ببیند مى‌گوید:چه چیز تو را اندوهگین ساخته‌؟اگر براى روزى خود ناراحتى،که کسى غیر از تو عهده‌دار آن است و اگر نگران آخرت خود هستى که خداوند غم تو را افزون کند.رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:او را به بهشت بشارت بده و به او بگو:تو یکى از کارگزاران خدایى و در هرروز پاداش هفتاد شهید از آن تو خواهد بود و در روایت دیگر این‌گونه آمده: خداوند عز و جل کارگزارانى دارد و این زن از آن‌هاست و نصف پاداش شهید را دارد. مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۲۰۰.
بسم الله این حدیث و این راه شهادت. بانوانی که شهادت می خواهند این حدیث و این شما.

 

بعضی آقایان می خواهند خانواده را به زور زاهد کنند. زهد مستحب است زوری نمی شود باید زمینه اش هم باشد وگرنه نتیجه عکس می دهد. اجبار در مستحبات نداریم.

در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه که زیاده روی در زهد شده بود بدون داشتن ظرفیت آمده است:

قسمتی از خطبه:

....على (ع) گفت: او را نزد من بیاورید. چون بیاوردندش، فرمود: اى دشمن حقیر خویش، شیطان ناپاک خواهد که تو را گمراه کند. آیا به زن و فرزندت ترحم نمى کنى پندارى که خدا چیزهاى نیکو و پاکیزه را بر تو حلال کرده ولى نمى خواهد که از آنها بهره مند گردى تو در نزد خدا از آنچه پندارى پست تر هستى....

جهاد مرد دل کندن از مال است. بعد از شش ایه توحیدی ابتدای سوره حدید ردر آیه هفت حدید نتیجه گیری می شود حالا که همه‌چیز مال خداست انفاق کن. بکن از خودت تعلق و حب مال را‌

بعضی بانوان صبور هستند مقابل غیرت شوهر و مقابل اخلاق بد شوهر.
این کار سخت است برای همین اسم جهاد روش گذاشتن. جهاد هر کسی فرق می کند. جهاد یعنی جهد و کار سخت.
اصبغ بن نباته» که از یاران خاص حضرت على(علیه السلام) است از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: «کَتَبَ اللهُ الْجِهَادَ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مَالِهِ وَ نَفْسِهِ حَتّى یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ جِهادُ الْمَرْأَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلَى ما رَأَى مِنْ أَذَى زَوْجِهَا وَ غَیْرَتِهِ»(1)؛ (خداوند، جهاد را بر مردان و زنان واجب کرده است. جهاد مرد در این است که مال و جان خود را انفاق کند تا آنجا که در راه خدا شهید شود و جهاد زن در این است که در برابر آزارى که از شوهرش مى بیند و در برابر تعصب ها و حساسیت هاى او صبر پیشه کند). کافی ج ۵ ص۹.

 


بعضی بانوان قهرقهرو هستند با اشتباهات کوچک هم قهر می کنند. ادم از اینها می ترسه.‌مدام باید مراقب باشیم که کاری نکنیم بهش بر بخورد و قهر کند. کافی است دو درجه صدای شما بالا رود قهر می کنند قهر کردنی.

 

بعضی آقایان کوه غرور هستند. قهر می کنند حاضر نیستند من خود را زیر پا بگذارند و بگویند اشتباه کردم. تکبر بی جا. 


امام صادق(ع) فرمود: «دو برادر اگر با یکدیگر قطع ارتباط کنند، یکى از آنها مورد لعنت خواهد بود و ممکن است گاهى هر دو نفر مستحق عقوبت باشند. معتب گفت: قربانت گردم، ظالم باید عقوبت گردد، پس مظلوم چرا. فرمود: براى این‌که او هم راضى نمى‌‌‏شود اصلاح کند و از سخن گفتن با او خوددارى مى‏کند.
از پدرم شنیدم فرمود: هر گاه دو نفر با هم نزاع کردند، یکى از آنها باید عذرخواهى کند و مظلوم نزد رفیقش برود و (حتی با دروغی مصلحت­آمیز) بگوید من ظالم هستم و با این سخن با هم بار دیگر رفت و آمد کنند و خداوند خود حاکم عادلى است و داد مظلوم را از ظالم خواهد گرفت». کافی ج۲ص۳۵۴
بعضی بانوان دنبال عفو خدا هستند پس زیاد عفو می کنند.
.... وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
.... و باید عفو کنند و گذشت نمایند.. مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است.
سوره النور آیه 22
هر جوری با بقیه باشیم خدا همان جور با ماست. سخت بگیریم سخت می گیرند اسان بگیریم خدا هم اسان می گیرد. حالا سخت گیری خدا واقعا سخت است. پس مراقب باشیم.
عنه صلى الله علیه و آله :لا تَطلُبوا عَثَراتِ المؤمنینَ ؛ فإنّ مَـن تَتَبّعَ عَثَراتِ أخیهِ تَتَبّعَ اللّه ُ عَثَراتِهِ ، و مَن تَتَبّعَ اللّه ُ عَثَراتِهِ یَفْضَحْهُ و لو فی جَوفِ بَیتِهِ .[الکافی : 2/355/5.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :لغزشهاى مسلمانان را نجویید که هر کس لغزشهاى برادرش را پى جوید خداوند لغزشهاى او را پیگیرى مى کند و هر که را که خداوند عیبجویى کند رسوایش مى سازد هر چند در اندرون خانه خود باشد.

اینکه لغزش ها را در ذهن نگه داریم و هی در هر دعوا به روی طرف مقابل بیاریم همین بلا سر ما خواهد آمد.
بعضی بانوان راحت می بخشند. بعضی تا طرف مقابل خجالت نکشد و چند بار عذرخواهی نکند قبول نمی کنند. خجالت بدهی خجالتت می دهندها!

عدم بهره مندی از شفاعت: پیامبر خدا(ص) در سفارش به علی(ع) فرمود: هر که پوزش را نپذیرد چه پوزش خواهنده، راست بگوید یا دروغ، به شفاعت من دست نیابد. (بحارالانوار: ج 77، ص 47، حدیث3)
گناه بزرگ: امام علی(ع) می فرماید: اعظم الوزر منع قبول العذر؛ بزرگترین گناه، نپذیرفتن عذر است. (غررالحکم: شماره 3004) از این رو امام زین العابدین(ع) در دعا می فرمود: اللهم انی اعتذر الیک من مظلوم ظلم بحضرتی فلم انصره. . . و من مسیء اعتذر الی فلم اعذره؛ بارخدایا! از تو عذر می خواهم اگر در حضور من به کسی ستم شده و من یاری اش نکرده باشم. . . و کسی به من بدی کرده و عذر خواسته است و من عذرش را نپذیرفته باشم. (صحیفه السجادیه دعای 38)


بعضی بانوان کلمه دوستت دارم و تشکر بر ایشان اصل اساسی است.
من نمی گویم نباشد.
رسول اللَّه (ص): لا یشکر اللَّه من لایشکر النّاس(2) : پیامبر اکرم(ص):شکر خدا را بجانیاورده است آن که از مردم (درقبال انعامشان) تشکر نکند.دوسایل الشیعه ج۱۶ص۳۱۳.
قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی‏ أُحِبُّکِ‏ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»؛[1] مردی که به همسرش بگوید دوستت دارم، چنان در قلبش می‌نشیند که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.کافی ج۵ص۵۶۹.
این دو حدیث رو من می دانم اما مقام بالاتر و اخلاص چیز دیگر است:
إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا
ما برای خشنودی خداست که به شما میخورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم.
سوره انسان آیه 9
کار برای خدا باشد توقع تشکر نیست.
.رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله :إنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقةً ، و ما بَلغَ عَبدٌ حقیقةَ الإخْلاصِ حتّى لا یُحِبَّ أنْ یُحْمَدَ على شیءٍ مِن عَمَلٍ للّهِ .
هر حقّى را حقیقتى است و بنده به حقیقت اخلاص نرسد، مگر آن گاه که دوست نداشته باشد در برابر کارى که براى خدا مى کند، تمجید و ستایش شود .۳.بحار الأنوار : ۷۲/۳۰۴/۵۱ .
شهید بهشتی روزی نزد امام آمدند. امام گفتند از بیرون که آمدید مردم چه شعاری می دادند؟ ایشان عرض کردند: همه می گفتند درود بر خمینی.
حضرت امام فرمودند: به خدا قسم اگر همه مردم با هم بگویند مرگ برخمینی به اندازه سر سوزنی برایم فرقی نمی کند.
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
بگو: (در حقیقت، نماز من و (سایر) عبادات من و زندگی و مرگ من، برای خدا، پروردگار جهانیان است.)
سوره انعام آیه 162

نقد آقایان نوشتم می شود عدم ابراز محبت.

بعضی بانوان عروسی که دعوت می شوند عروسی را عزا می کنند به چه صورت؟
رنگ مو چند صد هزار ت.
لباس تکراری که حرامه فقط باید جدید باشه اگر نشد کرایه کنیم که جدید باشه.
کادو هم که طبق حداقل فلانی ها، نه توان خودمان.
بعضی بانوان عفیف و ساده و طبق رضای خدا می روند. به نیت چشم مردم هدیه نمی دهند به نیت رضای خدا و کمک به اول زندگی عروس و داماد هدیه می دهند.
هدیه ی اولی پوچ می شود اگر چه طلا باشد و هدیه ی دومی موجب تقرب می شود اگرچه نخودچی باشد.
شیخ قمی (یکی از شیوخ است نه شیخ قمی معروف) این قدر نداشت که یک کیلو میوه به ایت الله قاضی بدهد. فقط به اندازه نخودچی توان داشت. در دیدار مریض نخودچی داد‌.
(شیخ قمی هنگامی که از منزل آقای قاضی خارج شد، چند قدمی رفت و سپس برگشت و مجددا با اهل خانه که مشایعتش می‌کردند خداحافظی کرد.
بعد از آن، اهل خانواده دیدند که کنار بستر آقای قاضی کیسه‌ای نخودچی است که هدیه شیخ قمی بوده. آقای قاضی گفتند: هدیه‌ای که به مریض تقدیم می‌شود برای اظهار لطف و محبت به بیمار و آرزوی شفای اوست. نوع و مقدار هدیه هم نیست، بلکه نیت قلبی و محبت اهداکننده مهم است و این‌که وی چقدر به امور مستحبی پایبند باشد. دیدید که چگونه کامل به طرف شما برگشت و خداحافظی کرد، یا تحیات و سلامش را دیدید، او با این رفتار بهترین‌ها را برای شما آرزو کرد.)

بعضی بانوان همت اکبر را کار و درامد گذاشتند. بانوان سرپرست خانواده و مشکلات خاص و ... رو جدا کنیم. البته همان ها هم اگر کار برای خدا باشد کار برای دنیا محسوب نمی شود برای اخرت محسوب می شود.
بعضی بانوان همت اکبر را اخرت گذاشتند.
امام صادق (علیه السلام):
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ وَ عَبْدِ اَلْعَزِیزِ اَلْعَبْدِیِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلدُّنْیَا أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى اَلْفَقْرَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ یَنَلْ مِنَ اَلدُّنْیَا إِلاَّ مَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ اَلْغِنَى فِی قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ.
15-امام صادق علیه السّلام فرمود:
هرکس روز را به شب رساند و بزرگترین هدفش دنیا باشد خداوند فقر و پریشانى را جلو چشمش گذارد و کارش را پریشان سازد و از دنیا به چیزى نرسد جز به آنچه که خداوند قسمت او کرده است و هرکس روز و شب را به سر برد و مهمترین هدفش آخرت باشد خداوند در دلش توانگرى و بى‌نیازى قرار دهد و کارش را مرتب بسازد(زیرا انسان هر چه از دنیا به دست آورد بر حرصش بیفزاید و نیازش زیادتر گردد.کافی ج۲ ص ۳۱۹.
همت اکبر آخرت باشد معلوم است سیر مطالعاتی و معنوی دارد دنبال این است معرفت امروزش با دیروزش یکسان نباشد. دنبال پول برای رفاه و راحتی نیست پول را می خواهد برای خرج اخرت کردن.

بعضی بانوان کنار نامحرم در اداره کار می کنند. با نامحرم روزی هشت ساعت بودن! این چه کاریه اخه. اصلا هیچ حرفی هم که نزنند همین با هم بودن چقدر مخرب است.
شایسته نیست زن و شوهر با هم بدوند دنبال دنیا و بچه هم مهد کودک. موارد استثنا به کنار.
شغل هایی هم‌ هستند که نیاز هست خود زنان به دست بگیرند مثل متخصص زنان یا معلم مدرسه دخترانه. شغل های خانگی و نخبگان و .... در جای خود فعالیت دارند. ان شغلی که به فرزند ضربه می زند، بد است. شغلت را بگذار زمانی که ضربه به فرزند نمی زند. مگر کاری مهم تر از انسان ساختن وجود دارد؟

 

بعضی آقایان هم همت اکبر را دنیا گذاشتند در کار همه نوع غفلت و دروغ و کم فروشی دارند و موقع نماز نماز نمی روند:

رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
 مردانی که هیچ تجارت و معامله ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، سرگرم و مشغول نمیکند، از روزی که در آن، دلها و چشم ها دگرگون میشود بیمناکند.
سوره النور آیه 37


بعضی بانوان دنبال راحتی و رفاه هستند کمی راحتی این ها کم و زیاد بشه شروع می کنند به غرغر.
کولر خراب بشه مسافرت کم بشه خانه کوچک بشه بچه ها اذیت کنن و .... غرغر و غرغر و غرغر.
بعضی بانوان به اینها به چشم ریاضت نگاه می کنند. ریاضت هر کس فرق می کند ریاضت انسان ساز است.
جهان بینی ریاضتی تولید صبر می کند.
جهان بینی راحت طلبی تولید غرغر.
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أوَّلُ ما عُصِیَ اللّه ُ تبارکَ و تعالى بِسِتِّ خِصالٍ : حُبُّ الدُّنیا ، و حُبُّ الرِّئاسةِ، و حُبُّ الطَّعامِ ، و حُبُّ النِّساءِ ، و حُبُّ النَّومِ ، و حُبُّ الرّاحَةِ .[الخصال : 330/27.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند تبارک و تعالى، نخستین بار به سبب شش خصلت نافرمانى شد: دنیا دوستى، ریاست طلبى، شکم پرستى، زن دوستى، علاقه به خواب و راحت طلبى.
حب النساء منظور نامحرم و حب شهوات من النساء است مراجعه شود به ایه ۱۴ ال عمران .

وظیفه مرد البته وسعت دادن به زندگی و فراهم نمودن آسایش است.

بعضی آقایان همه کاری را در شان خود نمی دانند در حالی که پیامبر چوپان داریم و بیل زدن و کشاورزی معصومین. هر کاری که شما را بیشتر به خدا نزدیک می کند آن بهترین کار است. مدیریت بهتر است یا کارمندی؟ ان که بتوان مفید تر بود و مراقبه داشت و غفلت از یاد خدا نباشد.


 راحت طلبی منجر به تک فرزندی هم می شود.
غذای آماده و فست و فود و بازی نکردن با بچه و ... می شود.
بعضی فرزند می خواهند برای پیری و کوری
بعضی فرزند می خواهند برای نصرت امام زمان عج.


بعصی بانوان پیوسته دنبال سفر تفریخی هستند.
بعضی در سفر هم دنبال هدف خلقت و سفر زیارتی هستند و یا اینکه:
عنه صلى الله علیه و آله :إنَّ لکلِّ اُمَّةٍ سِیاحةً ، و سِیاحةُ اُمَّتی الجِهادُ فی سبیلِ اللّه ِ .[کنز العمّال : 10527 .]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هر امّتى را سیاحتى است؛ و سیاحت امّت من جهاد در راه خداست. این خصوصیتی نیست که در آدم های عادی براحتی پیدا شود.


بعضی فقط خوب ها را می خواهند بخورند. بهترین برنج و بهترین گوشت چرخی گوسفندی، بهترین روغن و ....
در وسعت رزق خوب است انسان وسعت دهد و به مرد توصیه وسعت شده اما زندگی کردن مثل عامه ان چیز دیگر است به شرط پذیرش خانواده بدون زورکردن.
قسمتی از روایت امام صادق ع:
.....بعد از این نان خانه ی مرا روزبه روز از بازار بخر. نان خانه ی من نباید با نانی که در حال حاضر توده ی مردم مصرف می کنند تفاوت داشته باشد. نان خانه ی من باید بعد از این نیمی گندم باشد و نیمی جو. من بحمداللّه توانایی دارم که تا آخر سال خانه ی خود را با نان گندم به بهترین وجهی اداره کنم، ولی این کار را نمی کنم تا در پیشگاه الهی مسأله ی «اندازه گیری معیشت» را رعایت کرده باشم». [1]

[1] . «احب یرانی اللّه قد احسنت تقدیرالمعیشة» : بحارالانوار ، جلد 11، چاپ کمپانی،

 

 

##################

  • شنگول العلما