شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۸
آذر

در ابتدا ببینیم آیت الله حایری شیرازی چی گفتن در زیر:
این مطلب از فضای مجازی گرفته شده است و منسوب به ایشونه:
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹

🔸آن 6 هزار سال عبادت، کار آن دو دقیقه سجده را نکرد!🔸

*▫️چرا می گوییم «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا نمی‌گوییم جهاد مرد هم خوب زن داری کردنش است؟!*

▫️ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند سجده بر آدم بکن، نکرد. اگر سجده بر آدم کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع می‌شد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم».

▫️شما مردها می‌دانید اطاعتی که خانم‌ها از شما می‌کنند، از نوع چه عبادتی است؟ و وظایفی که شما نسبت به همسرتان انجام می‌دهید، از نوع چه عبادتی است؟ شما می‌گویید ما طبق آیهٔ (الرجال قوامون علی النساء)، #قوّام هستیم و او تحت قیمومیت ما است. اما می‌دانید اطاعت زن از چه سنخ عبادتی است و کارهای شما از چه نوع عبادتی است؟

▫️انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با #آقایی است، همراه با #عزت است. اما اطاعت زن از شوهر، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش #پا_گذاشتن_روی_عزت است. این اطاعت، بسیار تلخ است! تلخی‌اش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثواب‌هایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه قطعه شدن، در جهاد می‌برد، خداوند برای زن در خانه گذاشته است! نمی‌شود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند. به همین دلیل، اطاعت زن، جهاد است اما حکمرانی شما در خانه، جهاد نیست! اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه می‌شود که سجده بر آدم را پذیرفتند.

▫️زنها خیال می‌کنند خدا رعایتشان نکرده است. اشتباه می‌کنند! خدا سجده بر آدمش را داد به زن ها! عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را #بدهکارند. با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمی‌شود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟
شما مردها باید بروید جهاد! بروید جهاد و آنجا مخالفت با نفس بکنید تا از نوع سجده بر آدم بشود. سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند اما «سجده بر آدم» برای شما مردها این است که تحت فرمان رهبر بروید جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرتان فحش بخورید، هتک بشوید، اهانت بشوید، ذلت ببینید؛ این ذلت سجده بر آدم است.

▫️آن وقت ببین! شش هزار سال عبادت، کار دو دقیقه سجده را نکرد! این را داده‌اند به زن‌ها و آن را داده‌اند به شما! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است.

▫️چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که مؤمنه‌های آنها می‌پذیرند. خداوند می‌دانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. این‌ها وقتی حساب می‌کنند که خدا گفته است، اطاعت می‌کنند. 

من به حرف جالب ایشون یه چیزایی اضافه می کنم:

انتقاد کردن به هر چیزی توی مملکت و هی غرغر و شاکی بودن هم راحت تره هم آدم کلی طرفدار پیدا می کنه. کلی هم تشویق الکی میشه (بعضی صفحات مجازی و گروه ها و.... شبیه صفحه حوادث روزنامه هست کلا منتظر یه چیزی بشه گیر بده از این فضا و این آدم های منفی فاصله بگیریم) اون که سخته صبر کردن و دعوت به صبر عادلانه و عمل به آیه زیر هست:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
 ای کسانی که ایمان آورده اید (در برابر مشکلات و هوسها) استقامت کنید و (در برابر دشمنان نیز) پایدار باشید (و دیگران را به صبر دعوت کنید) و از مرزها مراقبت کنید و از خداوند پروا داشته باشید، شاید که رستگار شوید.
سوره آل عمران آیه 200

در تفسیر نور آمده:
 امام صادق علیه السلام فرمود:   
 اصبروا علی الفرائض در برابر واجبات صبر کنید.  
 صابروا علی المصائب در برابر مشکلات صبر کنید.  
 ورابطوا علی الائمّه از پیشوایان خود دفاع کنید.223  
  رسول خداصلی الله علیه وآله فرمودند: اصبروا علی الصَلَوات الخمس وصابروا علی قتال عدوّکم بالسیف ورابطوا فی سبیل اللَّه لعلّکم تفلحون بر نمازهای شبانه روزی پایداری کنید ودر جهاد با دشمن، فعّال ودر راه خدا با یکدیگر هماهنگ باشید تا رستگار شوید.  
223) کافی، ج2، ص 81.
224) درّالمنثور، ج2، ص418.

اما به قسمت جهاد مرد اینو اضافه می کنم:

در کتاب (در منزل عشق) که لینکش جزء پست ثابته مفصل در مورد دو عزت و ذلت بانوان و یک عزت و ذلت مردان(عزیز در معنای سخت و ذلیل در معنای نفوذپذیری) صحبت شده و همچنین حد دستور دادن، خانواده دو مدیریتی اشتباه است و.... در قسمت قانون دو سکوت در ازدواج و قسمت قانتات از اصول مهم خانواده که یه صفحه
 اش رو اینجا می ذارم. 

 

دل کندن از مال برای مرد سخته پس نوعی جهاد محسوب می شه.

 
اما از اونجا که این مدل زن ها که آیت الله حایری گفتند کمند. اگر هم کم نیستند من که کم دیده ام، در نتیجه ما مردها بیایم روی خودمون بیشتر کار کنیم. که از این مدل مردها هم کمند. 
 
بهترین مدل مرد در خانواده همون حاج قاسم است. از یک طرف مهربان و خاکی و افتاده از آن طرف جایگاهش را به عنوان فرمانده قبول دارند و به حرفش گوش می دهند. 
خاکی بودن از جانب او شناخت جایگاه از طرف ما. 


هر کس حتى بر یک سخن ناگوار زن شکیبایى کند؛ خداوند او را از دوزخ رهایى بخشد و بهشت را برایش حتمى سازد، و دویست هزار حسنه برایش بنویسد، و دویست هزار گناه از او محو نماید، و دویست هزار درجه بالایش برد، و به هر موى تنش عبادت سالى برایش بنویسد. (مکارم الأخلاق، ترجمه میر باقرى، ج‏1، ص: 414)


این حرف هم که قبلا گفته ام در پست های قبلی برای تکمیل بحث باز چندباره برای تذکر به خودم تکرار میکنم: 

گاهی شما یک حرف صد در صد منطقی و مستدل می زنین اما طرف مقابل (همسر، فامیل،  همکار و...) قبول نمی کنن و می گن به حرف ما عمل کن، خب اگر حرام نیست به حرف اون عمل کن.
 ماشین ها که با هم زندگی نمی کنن ادما با هم زندگی میکنن و آدم ها هم دل دارند .
 در حدیث است المومنون هینون لینون کالجمل الانف ان قید انقاد و ان انیخ علی صخرة استناخ
مومنین نرمخو و ملایمند  .همچون شتر رام،اگر مهار شود فرمان بردار است،و اگر بر روى سنگ خوابانده شود مى‌خوابد. (نهج الفصاحه ص 782)  
که حدیث بالا مربوط به امور مباح و حلال است نه حرام. 
چون مومن در امور دین، از کوه سخت تر است:
المؤمن اصلب من الجبل الجبل یستقل منه و المومن لایستقل من دینه شی ء
مومن از کوه و صخره استقامت و صلابت بیشتری دارد و کوه را می تراشند و از جا برمی کنند اما از دین مومن کاهیده نمی شود. (کافی ج2ص241)
این عجیب نیست، مومن هم شتر رام است و هم از کوه سخت تر. 

  • شنگول العلما
۱۱
آذر

احادیث و آیاتی که برای من مهم بودند رو تبدیل به عکس نوشته کردم برای جلوی چشم. 

هر کدوم رو می توان ساعت ها بحث کرد و تفکر کرد 

انتشار با ذکر صلوات آزاد 

پذیرای احادیث و آیات و جملات مهم زندگی شما در نظرات هستم. ^_^ 

 

یک

 

دو

 

  • شنگول العلما