شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

بایگانی

بعضی از خصوصیات زن های اخر الزمان

يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۴، ۱۲:۱۰ ب.ظ

خانواده مثل مدرسه هست
مرد مدیر مدرسه
زن مربی مدرسه
و بچه ها دانش آموز
حالا باید دختر رو جوری تربیت کرد که بشه مربی
و پسر رو‌جوری تربیت کرد که بشه مدیر.

در دوره اخر الزمان مردها ان جایگاهی که باید داشته باشند ندارند. زن قبله است.
یَأْتِی عَلَی اَلنَّاسِ زَمَانٌ بُطُونُهُمْ آلِهَتُهُمْ وَ نِسَاؤُهُمْ قِبْلَتُهُمْ و دَنَانِیرُهُمْ دِینُهُمْ  .....
بطونهم الهتهم نشونه اش این همه فست فود و رستوران و غذاخوریه. شکم هدفه.
قوت و نیرو گرفتن از غذا هدف نیست. لذت حتی با وجود بی خاصیت و مضر بودن هدفه. در اکثریت سوپری ها سیگار هست روش هم عکس اعضای بدن که فاسد می شه گذاشته شده اما باز فروش بالاست.

چه عواملی مانع است و نمی گذارد مرد مدیر و رهبر باشد؟
یک ایه و یک حدیث را ببینیم:
ٱلرِّجَالُ قَوَّـٰمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡۚ فَٱلصَّـٰلِحَٰتُ قَٰنِتَٰتٌ حَٰفِظَٰتࣱ لِّلۡغَیۡبِ بِمَا حَفِظَ ٱللَّهُۚ....
مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى‌کنند. و زنان صالح، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى‌کنند......

 

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إذا کانَ ثلاثةٌ فی سَفَرٍ فَلْیُؤَمِّرُوا أحَدَهُم .[کنز العمّال : 17550 .]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرگاه سه نفر همسفر شدند ، از میان خود یک نفر را امیر انتخاب کنند .

 

اول بپردازیم به این موضوع تکراری که چرا مرد مدیر‌ و رهبر و یا سرپرست است؟ چون مرد برتری های مدیریتی داره زن برتری های مربی گری.

در تفسیر نمونه لفظ رییس و معاون امده است.

استثنا را کنار بگذاریم زنان سرپرست خانواده یا زنان دارای مرد بی عرضه و ...


زن ها ناقص العقلند مردها ناقص العاطفه
نقص در عربی با فارسی فرق می کند. نقص به معنای عیب نیست به معنای کمتر داشتن است.
آب شله سنگ سفت. و عیب هم نیست.
سیمان شله و اجر سفت، عیب هم نیست. برای ساختمان خانواده هم آجر لازمه هم سیمان.
آب باید شل باشه سنگ هم باید سفت باشه
زن ها ناقص العقلند، ناقص الهوش نیستند.
ممکنه هوششون بیشتر هم باشه.
در کارها هم می شود با هوش تصمیم گرفت هم با احساس.
مثلا بچه رو تنبیه کنیم یا نه؟
با احساس می شه تصمیم گرفت
با  عقل هم می شه تصمیم گرفت.
زن ها معمولا با احساس تصمیم می گیرند مردها با عقل.

یک خانه دو تا اجر نمی خواد. هم سیمان می خواهد هم اجر.
و ویژگی های جسمانی مرد و زن.
در این ایه گفته نشده: فضل الله الرجال علی النساء.
چی گفته شده؟
فضل الله بعضهم علی بعض.
مرد از جهاتی فضیلت دارد زن از جهاتی.
زن ها دنبال این نباشند که مرد بشوند و مردها هم همین طور:
وَلَا تَتَمَنَّوۡاْ مَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بِهِۦ بَعۡضَکُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ لِّلرِّجَالِ نَصِیبࣱ مِّمَّا ٱکۡتَسَبُواْۖ وَلِلنِّسَآءِ نَصِیبࣱ مِّمَّا ٱکۡتَسَبۡنَۚ وَسۡـَٔلُواْ ٱللَّهَ مِن فَضۡلِهِۦٓۚ إِنَّ ٱللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیۡءٍ عَلِیمࣰا
برتریهایى را که خداوند براى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نکنید! (این تفاوتهاى طبیعى و حقوقى، براى حفظ نظام زندگى شما، و بر طبق عدالت است. ولى با این حال،) مردان نصیبى از آنچه به دست مى‌آورند دارند، و زنان نیز نصیبى؛ (و نباید حقوق هیچ یک پایمال گردد). و از فضل (و رحمت و برکت) خدا، براى رفع تنگناها طلب کنید! و خداوند به هر چیز داناست. (۳۲نساء)

اما این روزها بعضی زن ها دوست دارند مرد شوند.
فکر می کنند پول کم است.
چرا پول کم می اد چون بطونهم الهتهم.
چیپس و پفک و پیتزا و .... یعنی اصالت لذت بر اصالت قوت باشد، پول کم می اید.
اصالت راحتی یعنی به جای درست کردن کیک و خیارشور و ماست و غیره همه خریداری می شه.
به جای اتوبوس و مترو  هی تاکسی و اسنپ
انواع بیمه عمر و ماشین و ....
اگر سفر نریم به شهرهای دور یعنی بدبختیم یعنی اصالت لذت.
مهمانی ساده نداریم حتما چند نوع غذا.
تفریح ساده نداریم حتما فلان تفریح
لباس حضرت زهرا س در روایتی دوازده وصله داشت. اصالت سادگی.
لباس خوب چه لباسیه؟ لباسی که شما را از یاد خدا غافل نکند و به خود مشغول نکند.
اگر گران به خود مشغول می کند یا اگر پاره و خیلی کهنه به خود مشغول می کند هر دو مذموم است.
اما الان برای هر مهمانی یک لباس. وای اگر لباس تکراری بپوشم وااسفاه واحسرتا.

به جای خانه نقلی برای اجاره یا خرید حتما فلان جا با فلان امکانات. مردم چی می گن؟

اگر مبلمون این جوری باشه اون جوری نباشه عروس عمه خاله فلانی اینا رو چطوری دعوت کنم بیام خونه مون؟
لذت مقدمه قوت نیست و قوت مقدمه قرب به خدا، لذت برای لذت است.
در اخر الزمان، که زن قبله است:
زن به کارمندی و شغل داشتن افتخار می کند، نه تربیت فرزند. تربیت یک انسان.

تربیت یک فرزند خوب از انچه خورشید بر ان می تابد ثوابش بیشتر است.
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله :یا عَلِیُّ ، لأََن یَهدِیَ اللّه ُ عَلى یَدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ .[المستدرک على الصحیحین : 3/691/6537 .]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :اى على! اگر خداوند به دستان تو انسانى را هدایت کند ، از آنچه خورشید بر آن تابیده براى تو بهتر است

تربیت فرزند خوب، زنده کردن کل بشریت است:
وَمَنۡ أَحۡیَاهَا فَکَأَنَّمَآ أَحۡیَا ٱلنَّاسَ جَمِیعࣰاۚ
ایا ارزش ندارد ادم برای این کار مهم همه هدف ها را با این هدف تنظیم کند؟

مادر بی تربیت یعنی هدفش فقط، بزرگ کردن قد فرزند است
مادر با تربیت یعنی به همه چیز نگاه تربیتی دارد.
الان باید چقدر کمکش کنم که کفش بپوشد که از لحاظ تربیتی درست باشد؟ خودش بپوشد که برود سمت استقلال یا مثلا چهل درصد کمکش کنم که عزت نفسش از بین نرود.

مطالعه دارد استاد دارد برای چی؟ برای تربیت فرزند چون مربی است.
پدر هم باید مطالعه و استاد داشته باشد اما وظیفه اصلی برای مربی است.
مادر بی تربیت: برو بابا، بده من کفشت را بکنم پایت کار دارم.
کار دارم کار دارم کار دارم زود باش. بشین بچه صدا نده.

صبح بچه بلند می شود مادر کجاست؟ سر کار. صبحانه بدون مادر.
ظهر موقع غذا مادر کجاست؟ سر کار
عصر مادر کجاست؟ از کار امده خسته است
بچه رو کی بزرگ کنه؟ بابایی که مامان شده یا مادرزن یا مادر شوهر یا مهد کودک.
مادر کار دارد همان یک فرزند بس است؟
فقط کمی اسیب های تک فرزندی رو مرور کنیم؟
اسیب های عدم رقابت با خواهر برادر و تعامل کمتر و اینها رو همه بلدند.
کاهش اسیب جنسی چگونه ممکن است؟
تنها نباشد.
اتاق اختصاصی نداشته باشد.(وقت اختصاصی به جای اتاق اختصاصی)
رسانه مجزا نداشته باشد.(رسانه ها مال پدر و مادر است)
سه راهی است برای کاهش اسیب جنسی. راه های دیگر هم هست اما فعلا همین سه راه را بررسی کنیم.
هر سه مورد را تک فرزند دارد.
اگر مثلا دو فرزند داشته باشیم حتی المقدور با فاصله کم.
کمتر تنها می شود. اتاقشان دو نفری است. رسانه هم مال هر دو یا بهترش مال پدر مادر است گاهی در اختیار فرزند می گذارند.
با تک فرزند هی باید زور بزنی هی باید مراقب باشی
اما لااقل دو فرزند خودش کلی اسیب جنسی را کم می کند. دو همجنس بهتر. غیرهمجنس با اموزش نجابت و غیرت.
دو فرزند با فاصله کم سخت است اما بعد راحت تر می شود ان شاءالله. معمولا بعد از سن چهار سال کمی راحت تر می شود.
تعداد فرزند چند تا باشد؟ متناسب با توان جسمی و روحی. حداقل دو‌تا.
توان روحی یک مادری دو فرزند است توان روحی یکی دیگه سه و بالاتر. در کنار توان جسمی.
توان روحی مادری هم که دوست دارد سگ نگه می دارد همان سگ نگه داشتن است.
نشانه های مادر و پدر ناتوان؟
داد زدن، زیاد نکن نکن کردن، تنبیه های جسمی.
مادری که هفته ای چند بار سر فرزند داد می زنه این به درد لای جرز دیوار می خوره. دو تا هم براش زیاده.
مثل اینکه به جای تعمیر ماشین خراب هی سر ماشین داد بزنیم درست بشو درست بشو.

ما طبق روایت سه تا، هفت سال وقت داریم برای تربیت فرزند.
مادر در دوران اوج سه هفت سال می ره سر کار بعد از سه هفت سال بازنشسته شده، تازه می خواهد تربیت کند.

حالا بعضی زن ها تمرکز تربیت کردنشون روی کیه؟
تربیت مادر شوهر. یعنی یه ادم پنجاه شصت ساله که شخصیتش تقریبا ثبوت کامل پیدا کرده.

یکی از روش های تنظیم فرزند انجام کار گروهی است.
همه با هم مسواک همه با هم مطالعه همه با هم غذا خوردن همه با هم ورزش.
ساعات کاری مادر باید کم باشد وقتی بچه مدرسه می رود در زمان مدرسه باشد، کار مردانه نباشد به تربیت کردن صدمه نزند. در روایات ریسندگی بانوان ستایش شده. یعنی کمک مالی می کند، کنار فرزند هم هست.
شغل خانگی.
مثال استثنا هم داریم خانم دکتر فلانی با تعداد فرزند بالا با تربیت خوب. بلد بوده تنظیم کند، تنظیم شغل با تربیت.

دومین دلیل اینکه چرا مرد مدیره؟ بما انفقوا من اموالهم.
حالا چیه؟

########

########
حالا زنی که پولش را می اورد در خانه. نیاز به انفاق ندارد یعنی همان مدل غربی فیفتی فیفتی.
همه چیز پنجاه پنجاه.

به جای قناعت شده پنجاه پنجاه. 

قناغت نباشد چی؟

هر زنى که در امور نفقه، بر شوهرش فشار آورد و خارج از توانش بر او تحمیل کند، خداوند، از او، نه توبه‌اى می‌پذیرد و نه فدیه‌اى، مگر آن‌که توبه کند و بر گردد و در حدّ توانش، از او چیز بخواهد».[3]طبرسى، حسن بن فضل‏، مکارم الأخلاق، ص 202، قم، الشریف الرضى‏، چاپ چهارم‏، 1412ق


زن شاغل: پول خودمه دلم می خواد فلان خرج رو بکنم و .... دلم می خواد براش فلان بخرم مال خودمه. بچه ام نیاز داره. و نیاز نداره از مدیر بپرسه.

مادر شاغل، بچه اش که نصف شب بدخواب می شه می خواد بازی کنه چی کار می کنه؟ وای وای وای بخواب دیگه باید برم سر کار جون عمه ات بخواب.

مادرشاغل صبور هم داریم اما کمه و خیلی باید خودسازی کرده باشه.

 

حالا برویم سراغ دلیل دوم!
مهریه.
قران می گوید مهریه هدیه باشد واژه قران نحله است
در ایه چهار نساء. گفته نشده ضمانت باشد.
در روایات گفته شده مهریه رو زیاد نگیرید همون اول بدید. اگر زیاد گرفتید باید همه رو بدیا. حتی اگر دادگاه قسط بندی کنه بقیه اش رو اون دنیا باید بدیا.
واژه قنطار در ایه ۲۰ نساء می گوید مهریه زیاد هم باشد باید بدی.

من خودم تا حالا با کمک ارث، یک سوم مهریه دادم بقیه رو رضایت زبانی گرفتم الان صاحب یک دوچرخه کوهستانی هستم موقع حساب قیامت راحت می رم برای حساب و کتاب. با دوچرخه چه جاهایی رفتم؟ حق دوچرخه رو به جا اوردم یا نه.⁦^⁠_⁠^⁩

برای مجردها: اگر دختر هم رضایت به مهریه کم بده خانواده اش معمولا نمی ذارند. اگر قادر به شکستن سنت نشدیم‌ راه چیه؟
یک مهریه قانونی بنویسید با رضایت خانواده ها.
یک مهریه توافقی و شرعی نانوشته بین خودتون.
مهریه قانونی مثلا صد و اندی
مهریه شرعی بین خودمون مثلا کمتر در حد توان داماد.
توی دعوا البته کار سخت است. که ایا به شرع پایبند می مونه یا نه! انا اصل شرع است. و شاهد خداوند.

خب چند روایت ببینیم:
 عنه صلى الله علیه و آله : تَیاسَرُوا فی الصَّداقِ ، فإنّ الرجُلَ لَیُعطِی المَرأةَ حتّى یَبقى ذلکَ فی نفسِهِ علَیها حَسِیکَةً .[حسیکة : أی عداوة و حقدا (النهایة : 1/386) .] .[کنز العمّال : 44731 .]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : در مهریه آسان بگیرید ؛ زیرا مرد مهریه [سنگین] زن را مى دهد ، اما در دلش نسبت به او کینه و دشمنى پدید مى آید 

روایت بعدی.
 الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : أمّا شُؤمُ المَرأةِ فکَثرَةُ مَهرِها و عُقوقُ زَوجِها .[معانی الأخبار : 152/1 .]

امام صادق علیه السلام : شومى و نا خجستگى زن ، زیاد بودن مهریه او و نافرمانى از شوهرش است .

پذیرش مدیریت مرد یعنی چی؟
یعنی در تصمیمات مشترک پس از مشورت تصمیم نهایی با مرد است هرچند خلاف نظر تو باشد. البته گناه هم نباشد.
این یعنی پذیرش مدیریت. یعنی یک وجه قانتات در ایه زیر
فَٱلصَّـٰلِحَٰتُ قَٰنِتَٰتٌ حَٰفِظَٰتࣱ لِّلۡغَیۡبِ بِمَا حَفِظَ ٱللَّهُۚ

مشورتت رو‌بده خواست عمل کنه نخواست عمل نمی کنه. اینکه پس از مشورت حتما حتما باید به حرف مشورت دهنده گوش بده یعنی پذیرش مدیریت الکی.
اصلا مشاوره یعنی این: کمک کردن به تصمیم گیری ما. نه یعنی تصمیم گرفتن به جای ما.

مهریه رو این طوری ببینیم. یه پول قلمبه برای ابتدای زندگی برای اینکه دست زن در جیب خودش باشد عزت نفسش حفظ شود.
حالا چیه؟
هر چقدر مرد کار کنه نمی تونه مهریه بده تا اخر عمر بدهکاره. مردی که همیشه به زن بدهکاره چطوری مدیریت کنه؟ هر چقدر هم‌پول جمع  کنه هیچی از بدهیش جبران نمی شه.

یه مرد تا آخر عمر بدهکار، که نصف خرج خانه رو‌ هم خانمش می ده چطور مدیریت کنه؟

از یک طرف خداوند مدیریت را به مرد می دهد:
الرجال قوامون علی النساء از ان طرف گفته شده کار خانه وظیفه زن نیست.
یعنی مرد نمی تونه دستور بده کار خانه بکن.
کارهای شخصی رو نمی تونه دستور بده.
کارهای شخصی رو هیچ کس به هیچ کس نمی تونه دستور بده.

تصمیم نهایی مشترک با مرد باشه سخته برای زن.
چون اشتباه هم ممکنه تصمیم بگیره برای همین اسمش شده جهاد. اشتباه ممکنه باشه البته گناه نباشد.
جهاد یعنی تلاش همراه با سختی.

الإمامُ علیٌّ علیه السلام :جِهادُ المَرأةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ .[الخصال : 620/10 .]

امام على علیه السلام :جهاد زن این است که خوب شوهردارى کند.

قانتات و فرمان پذیری از یک مدیر، از بچه داری هم سخت تره. وگرنه می شد گفت جهاد زن خوب بچه داری کردنه.

حالا زن هی قانتات نیست و هی می گه چرا به من محبت نمی شه؟

دلیل دیگر عدم توانایی برای مدیریت توسط مرد؟
قهر کردن با پشتوانه خانواده اش. قهر می کنه می ره توی اغوش مادر و پدرش با اغوش باز.

کسی که قهر می کنه یعنی اصلا بلد نیست زندگی کنه.
به جای گفتگو قهر کردن، داد زدن و فحش دادن یعنی عدم مهارت زندگی کردن. عدم توانایی استفاده از یک گوشت در دهان به اسم زبان.
چرا قهر خیلی بد هست؟
 عنه صلى الله علیه و آله : أیُّما مُسلِمَینِ تَهاجَرا فمَکَثا ثَلاثا لا یَصطَلِحانِ إلاّ کانا خارِجَینِ مِن الإسلامِ ، و لَم یَکُن بَینَهُما وَلایَةٌ ، فأیُّهُما سَبَقَ إلى کلامِ أخیهِ کانَ السّابِقَ إلَى الجَنَّةِ یَومَ الحِسابِ .[الکافی : 2 / 345 / 5.]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر دو مسلمانى که با هم قهر کنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتى نکنند، هر دو از اسلام بیرون روند و میان آنان هیچ پیوند دینى نباشد و هر کدام از آنان پیش از دیگرى با برادرش حرف بزند، در روز حسابرسى جلوتر به بهشت رود.

 

یک لیوان اب رو اگر پنج دقیقه دست بگیریم خیلی سخت نیست اما اگر دو ساعت یا یک روز دست بگیریم دست خسته و خسته تر می شود.
قهر یعنی نگه داشتن دلخوری در دست روح
روح خسته و خسته تر می شود و تا انکه جایی منفجر می شود.
زنهایی که دایم قهر می کنند که حرف خودشون رو پیش ببرند یعنی نپذیرفتن مدیریت.

 

مدیریت از دست مرد که خارج شد مرد کم کم نمی تواند غیرت هم بخرج بدهد و به حجاب زن خودش تذکر دهد.

 

احترام ویژه مادر رو همه می دادند:

وَوَصَّیۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَیۡهِ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ وَهۡنًا عَلَىٰ وَهۡنࣲ وَفِصَٰلُهُۥ فِی عَامَیۡنِ أَنِ ٱشۡکُرۡ لِی وَلِوَٰلِدَیۡکَ إِلَیَّ ٱلۡمَصِیرُ
و ما به انسان دربارۀ پدر و مادرش سفارش کردیم؛ مادرش او را با ناتوانى روى ناتوانى حمل کرد (به هنگام باردارى هر روز رنج و ناراحتى تازه‌اى را متحمّل مى‌شد)، و دوران شیرخوارگى او در دو سال پایان مى‌یابد؛ (آرى به او توصیه کردم) که براى من و براى پدر و مادرت شکر بجا آور که بازگشت (همۀ شما) به سوى من است!۱۴ لقمان

اما احترام ویژه مرد مدیر در خانواده رو‌ می دانید؟
در ایه زیر می شد گفت زوج یا بعول به معنی شوهر اما گفت شد سید. سید یعنی اقا یعنی لفظی همراه با احترام.

وَٱسۡتَبَقَا ٱلۡبَابَ وَقَدَّتۡ قَمِیصَهُۥ مِن دُبُرࣲ وَأَلۡفَیَا سَیِّدَهَا لَدَا ٱلۡبَابِۚ ....
و هر دو به سوى در، دویدند (در حالى که همسر عزیز، یوسف را تعقیب مى‌کرد)؛ و پیراهن او را از پشت (کشید و) پاره کرد. و در این هنگام، آقاى آن زن را دم در یافتند! ....

 

پیامبر خدا(ص) در سخنانی فرمود:
«هر کس زنى دارد که او (شوهرش) را آزار می‌دهد، خداوند، نه نماز آن زن را می‌پذیرد و نه هیچ کار نیک او را، هر چند همه عمر، روزه بگیرد، شب عبادت کند، بنده‌ها آزاد کند، و اسب‌هاى خوب را زیر پاى مجاهدان راه خدا بنهد و او اول کسی باشد که به دوزخ رود مگر این‌که به شوهرش کمک کند و او را خشنود سازد. براى مرد نیز اگر زنِ خود را آزار بدهد و به او ستم کند، همانند این گناه و عذاب، وجود دارد».[1]ابن بابویه(صدوق)، محمد بن على‏، الأمالی، ص 429، تهران، کتابچى‏، چاپ ششم‏، 1376ش؛ دیلمى، حسن بن محمد، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص 414 – 415، قم، مؤسسة آل البیت(ع)، چاپ اول‏، 1408ق.

  • شنگول العلما

نظرات  (۴)

  • نـــرگــــس ⠀
  • اولا نسبت به متنی که نوشتید و برداشتی که در متن ازش دفاع کردید و پیرامونش تولید محتوا کردید باید بتونید پاسخگو باشید.
    ثانیا، اجماعی در تفاسیر دیده نمیشه.
    تفسیر مهر مدیریت داخلی و خارجی خانواده رو تفکیک کرده.
    تفسیر نمونه هم رهبری و سرپرستی رو به معنای مدیریت نگرفته! این دو با هم فرق دارند.
    المیزان هم که اساسا از نوع بیانش، مدیریت در نمیاد. قیام به امر دیگری، مدیریت کردنش نیست!

    الان انتخابتون تفسیر نور بوده؟ خب بفرمایید چرا؟

    از ادبیات بحث‌تون دفاع کنید. هی آدم رو ارجاع ندید به متون دیگران.
    پاسخ:
    یک لفظ که به کار بردید، مدیریت کردن زن است.
    تفاسیر رو‌ نگذاشتم که معنی قوامیت در بیاد بلکه گذاشتم روح معنا در بیاد.
    از لفظ بیرون بیایم و روح معنا رو‌ درک کنیم.
    یک واژه ای هست بین قوام و نساء کلمه علی.
    علی چون معانی مختلف می ده برداشت های مختلفی هم می ده.
    در ترجمه دقت کنید کلمه مدیریت نمی‌بینید. از اول هم نبود.
    در عنوان نوشته بودم ایه مدیریت که به خاطر نظر شما رهبری هم اضاف شد. که بفهمند یه یک معنا گرفته شده.
    مدیرند بر زنان با مدیریت کردن زنان دو تاست.
    مثل اینکه رهبریت زنان با رهبرند بر زنان هم دوتاست.
    دو معنی سرپرست و نگهبان که در ترجمه اورده شده به خاطر این است که علی چند معنی می دهد.

    مدیریت مدرسه ی خانه یا مدیریت خانواده به عهده مرد است. قانتات هم واژه ای هست که کمی بعد  آمده.
    مدیر داخلی یکی از مهم ترین کارهاش تربیت است برای همین مربی به کار برده شد.
    استاد تراشیون ذیل این ایه نه ولی به صورت کلی معمولا می گویند مرد مدیر، زن مربی.
    استاد پناهیان هم عنوان مهم ترین مشکل خانواده مدیریت است دارند. ذیل ایه نه. و دیگران.

    رهبری و سرپرستی و ریاست و ولایت واژه هایی هستند که از مدیریت گستردگی بیشتری دارند.
    تفسیر نمونه از واژه رییس و معاون استفاده کرده.
    رییس چی کار می کنه؟ تدبیر امور
    یکی از شىون رهبری، مدیریت و اداره امور است.
    قایم بر امر. وایساده بالای سر امر که هر چی می خواهد بشه؟
    وایساده بالای سر امور که درست انجام بشه مدیریتش کنه. تدبیرش کنه.
    رهبری ( راه بری) گستردگی بیشتر دارد
    برای همین می گیم رهبر انقلاب نمی گیم مدیر انقلاب.
    در ایران و امور اداری رییس رو می گن مدیر بالا دستی 
    سرپرست رو می گن مدیر پایین دستی. که ربطی به قران نداره. انچه مد نظر بود رساندن روح مطلب حدیث زیر است:
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرگاه سه نفر همسفر شدند ، از میان خود یک نفر را امیر انتخاب کنند 
  • مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
  • خوب بود.
    حق بود.
    خوشمان آمد 😁
    پاسخ:
    سلامت و عاقبت بخیر باشید
  • نـــرگــــس ⠀
  • سلام.
    بر چه اساس قوامیت رو به معنای مدیریت گرفتید؟
    پاسخ:
    سلام
    برداشت من رو کنار بگذاریم تفاسیر مختلف رو ببینیم برداشت کنیم.

    تفسیر قران مهر:
    خانواده یک واحد کوچک اجتماعى است و ازاین‌رو باید سرپرست و مدیر واحدى داشته باشد، تا رهبرى آن را به عهده گیرد. قرآن اشاره مى‌کند که مقام سرپرستى و مدیریت خانواده با مرد است. (البته مقصود آن نیست که مرد حقّ استبداد و اجحاف دارد، بلکه مقصود رهبرى واحد منظم با توجه به مسئولیت‌ها و مشورت‌هاست).. اگر زن و مرد هر دو مدیر باشند، هرج و مرج مى‌شود؛ یکى از این دو باید مدیریت داشته باشند. مدیریت داخلى خانواده با زنان است و مدیریت خارجى خانواده با مردان؛ چرا که هرکدام از آنها با حوزه‌ى وظایف خود آشناترند.

    متن تفسیر نمونه:
    سرپرستى در نظام خانواده
     اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَى اَلنِّسٰاءِ‌ : "مردان سرپرست و خدمتگزار زنان هستند" براى توضیح این جمله باید توجه داشت که خانواده یک واحد کوچک اجتماعى است و همانند یک اجتماع بزرگ باید رهبر و سرپرست واحدى داشته باشد، زیرا رهبرى و سرپرستى دستجمعى که زن و مرد مشترکا آن را به عهده بگیرند مفهومى ندارد در نتیجه مرد یا زن یکى باید "رئیس" خانواده و دیگرى "معاون" و تحت نظارت او باشد، قرآن در اینجا تصریح مى‌کند که مقام سرپرستى باید به مرد داده شود (اشتباه نشود منظور از این تعبیر استبداد و اجحاف و تعدى نیست بلکه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسئولیتها و مشورت‌هاى لازم است).این مسئله در دنیاى امروز بیش از هر زمان روشن است که اگر هیئتى (حتى یک هیئت دو نفرى) مامور انجام کارى شود حتما باید یکى از آن دو، "رئیس" و دیگرى "معاون یا عضو" باشد و گر نه هرج و مرج در کار آنها پیدا مى‌شود سرپرستى مرد در خانواده نیز از همین قبیل است.و این موقعیت به خاطر وجود خصوصیاتى در مرد است مانند ترجیح قدرت تفکر او بر نیروى عاطفه و احساسات (به عکس زن که از نیروى سرشار عواطف بیشترى بهره‌مند است) و دیگرى داشتن بنیه و نیروى جسمى بیشتر که با اولى بتواند بیندیشد و نقشه طرح کند و با دومى بتواند از حریم خانواده خود دفاع نماید.بعلاوه تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزینه‌هاى زندگى، و پرداخت مهر و تامین زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، این حق را به او مى‌دهد که وظیفه سرپرستى به عهده او باشد.

    تفسیر المیزان:
     اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَى اَلنِّسٰاءِ بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلىٰ بَعْضٍ وَ بِمٰا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوٰالِهِمْ " کلمه (قیم) به معناى آن کسى است که مسئول قیام به امر شخصى دیگر است، و کلمه (قوام) و نیز (قیام) مبالغه در همین قیام است، و مراد از جمله:" بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلىٰ‌ بَعْضٍ‌ " آن زیادتهایى است که خداى تعالى به مردان داده، به حسب طاقتى که بر اعمال دشوار و امثال آن دارند، چون زندگى زنان یک زندگى احساسى و عاطفى است، که اساس و سرمایه‌اش رقت و لطافت است، و مراد از جمله: "بما انفقوا" مهریه‌اى است که مردان به زنان مى‌دهند، و نفقه‌اى است که همواره به آنان مى‌پردازند

    تفسیر نور:
    قَوّام» به کسى گفته مى‌شود که تدبیر و اصلاح دیگرى را برعهده دارد. «نشوز» از «نشز» به معناى زمین بلند است و به سرکشى و بلندپروازى نیز گفته مى‌شود.شرط سرپرستى و مدیریّت، لیاقت تأمین و اداره زندگى است و به این جهت، مردان نه تنها در امور خانواده، بلکه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نیز بر زنان مقدّمند، بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ‌ ... وَ بِمٰا أَنْفَقُوا و به این خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم»، زیراکه مسئله‌ى زوجیّت مخصوص زناشویى است و خدا این برترى را مخصوص خانه قرار نداده است.گرچه برخى زنان، در توان بدنى یا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، باید عموم را مراعات کرد، نه افراد نادر را.

    عالی بود
    پاسخ:
    الحمدلله.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">