شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

بایگانی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۴ ثبت شده است

۰۵
ارديبهشت

 

در خبرها این تیتر رهبر انقلاب خیلی مطرح شد تیتر زیر:
به این گفت‌وگوها نه خیلی خوش‌بین و نه خیلی بدبین هستیم

من تا این تیتر رو‌ دیدم و شنیدم گفتم یا حرف رهبر نیست یا ناقص است. چرا؟
چون با منظومه فکری رهبر انقلاب نمی خونه.

حالا من سه تا پاراگراف از این سخنرانی که در سایت رهبر انقلاب گذاشته شده است رو می ذارم:
از هر کدوم جداگانه سه برداشت متفاوت می توان کرد و همه با هم یک برداشت دیگه.

پاراگراف اول خلاصه برداری:
ایشان همچنین با پرهیز دادن از خوش‌بینی و بدبینی افراطی به نتایج گفت‌وگوهای عمان تأکید کردند: روال فعالیت‌های کشور برای تحقق اهداف در همه زمینه‌ها باید با شتاب بیشتر ادامه یابد و هیچ چیز به نتایج مذاکرات گره زده نشود.

چه نتیجه ای می گیریم؟

پاراگراف دوم:
ایشان با پرهیز دادن از «خوش‌بینی و بدبینی افراطی» به این گفت‌وگوها افزودند: در گام‌های اول تصمیم کشور به مذاکره خوب کار شده است، بعد از این هم باید با دقت حرکت کرد ضمن اینکه خطوط قرمز برای ما و برای طرف مقابل کاملاً روشن است.

پاراگراف اخر که کمتر گفته شده چیه؟
پاراگراف منظومه فکری:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مذاکرات ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد ما هم به این گفت‌وگوها نه خیلی خوش‌بین و نه خیلی بدبین هستیم البته به طرف مقابل خیلی بدبین هستیم اما به توانایی‌های خود خوش بین هستیم.

چی شد؟

منظور از خوش بینی، به خودمان. منظور از بدبینی به آمریکا. این منظومه فکری رهبر است.

حالا شما با خواندن تیتر ها و پاراگراف اول و یا دوم ممکنه به این نتیجه برسید که به امریکا نه بدبین هستیم و نه خوش بین.
چقدر فرق می کنه.
چه تیتری استفاده بشه، کدوم پاراگراف گفته بشه.

این شکلیه که می توان گفت به فرموده رهبر ،و بعد همون کاری که خودمون می خوایم و خلاف منظومه فکری رهبر هست انجام بدیم.

یا همه می گن امام خمینی ره اما می بینیم در دو جهت متفاوت حرکت می کنند.

 

جمله زیر عین جمله رییس جمهور است:

رئیس جمهور گفت: آیا اگر ما بی‌دفاع شویم، آیا آن‌ها از ما دفاع می‌کنند؟ اگر ما بی‌دفاع شویم، به ما کمک خواهند کرد؟ همان بلایی را سر ما می‌آورند که در منطقه غزه و سوریه سر انسان‌های بی‌گناه می‌آورند . تاریخ بیست فرودین

خب این جملات ما رو یاد چه ایه ای می اندازد؟

إِن یَثۡقَفُوکُمۡ یَکُونُواْ لَکُمۡ أَعۡدَآءࣰ وَیَبۡسُطُوٓاْ إِلَیۡکُمۡ أَیۡدِیَهُمۡ وَأَلۡسِنَتَهُم بِٱلسُّوٓءِ وَوَدُّواْ لَوۡ تَکۡفُرُونَ
اگر آنها بر شما مسلّط شوند، دشمنانتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدى کردن نسبت به شما مى‌گشایند، و دوست دارند شما به کفر بازگردید!


بعد از این ایه گفته شده ابراهیمی ع عمل کنیم.

مدل ابراهیمی ع که اسوه حسنه است. در دو ایه بعد:
قَدۡ کَانَتۡ لَکُمۡ أُسۡوَةٌ حَسَنَةࣱ فِیٓ إِبۡرَٰهِیمَ وَٱلَّذِینَ مَعَهُۥٓ إِذۡ قَالُواْ لِقَوۡمِهِمۡ إِنَّا بُرَءَـٰٓؤُاْ مِنکُمۡ وَمِمَّا تَعۡبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ کَفَرۡنَا بِکُمۡ وَبَدَا بَیۡنَنَا وَبَیۡنَکُمُ ٱلۡعَدَٰوَةُ وَٱلۡبَغۡضَآءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ وَحۡدَهُۥٓ إِلَّا قَوۡلَ إِبۡرَٰهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسۡتَغۡفِرَنَّ لَکَ وَمَآ أَمۡلِکُ لَکَ مِنَ ٱللَّهِ مِن شَیۡءࣲۖ رَّبَّنَا عَلَیۡکَ تَوَکَّلۡنَا وَإِلَیۡکَ أَنَبۡنَا وَإِلَیۡکَ ٱلۡمَصِیرُ
براى شما سرمشق خوبى در زندگى ابراهیم و کسانى که با او بودند وجود داشت، در آن هنگامى که به قوم (مشرک) خود گفتند: ما از شما و آنچه غیر از خدا مى‌پرستید بیزاریم؛ ما نسبت به شما کافریم؛ و میان ما و شما عداوت و دشمنى همیشگى آشکار شده است؛ تا آن زمان که به خداى یگانه ایمان بیاورید! - جز آن سخن ابراهیم که به پدرش [عمویش آزر] گفت (و وعده داد) که براى تو آمرزش طلب مى‌کنم، و در عین حال در برابر خداوند براى تو مالک چیزى نیستم (و اختیارى ندارم)! - پروردگارا! ما بر تو توکّل کردیم و به سوى تو بازگشتیم، و همۀ فرجامها بسوى تو است! (۴ ابراهیم)

سوره ممتحنه خودش درس سیاست را به ما می دهد.

آیت الله فاطمی نیا روایت می کند که یکی از اولیای خدا قضیه ای نقل می کرد:

شبی مشغول خواندن قرآن بودم تا رسیدم به آیه
یا بَنی‌ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ (اعراف آیه۲۷)

ای فرزندان آدم شیطان شما را نفریبد، چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، لباس ایشان را از تن ایشان بیرون می کند تا عوراتشان را به آنها بنماید، شیطان و دار و دسته او از جایی شما را می بینند که شما آنها را نمی بینید، همانا ما شیطانها را سرپرست کسانی قرار داده ایم که ایمان نمی آورند.
إنّه یراکم هو وقبیله من حیث لا ترونهم.
همانا شیطان و بستگانش شما را می بینند از جایی که شما آنها را نمی بینید.
باخود گفتم معنای ظاهری آیه معلوم است که بالاخره شیطان از جنّ است و جن در لغت به معنای پوشیده است؛
اما گویا معنای باطنی آیه را متوجه نمی شوم!
در همین افکار بودم که عالَمی برایم پیش آمد و شیطان ظاهر شد و گفت: آمده ام با تو بحث کنم، پاشو بیا!
دیدم همین قدم اول باید با او مخالفت کنم، گفتم نمی آیم، تو بیا!
شیطان با همه تکبرش آمد!
یک ساعت بحث عالی فلسفه و کلام کردیم و در آخر مغلوبش کردم و پیروز بحث شدم!
به شیطان گفتم: با این همه اسم و رسمت، مغلوب شدی!
شیطان خنده ای کرد و گفت:
آقا سید! فقط خواستم یک ساعت از عمرت را تلف کنم!
آن صحنه تمام شد! معنای آیه را فهمیدم؛ 
یعنی شیطان به هرکس از یک جا ضربه می زند.
منبع: کانال سیره علما

 

حالا مواظب باشیم با امریکا وقتمان تلف نشود!

طاغوت با کافر فرق می کنه
کافر حربی با کافر معمولی فرق می کنه
معاویه با یزید فرق می کنه.
یزیدیان اب می بندند تحریم دارو می کنند.
کافر حربی پشتیبانی می کند.

ادامه بحث:

با دین، دین را می توان منحرف کرد.

یعنی ما باید با روح قرآن و حدیث اشنا باشیم که بگیم نه این حدیث با معارف نمی خونه. این تفسیر از ایه با روح قران نمی خونه و ناقص یا کج مطرح شده.

کاری که سامری کرد هم احتمالا همین بوده با معارف موسوی راه حضرت موسی ع را منحرف کرد.
قَالَ بَصُرۡتُ بِمَا لَمۡ یَبۡصُرُواْ بِهِۦ فَقَبَضۡتُ قَبۡضَةࣰ مِّنۡ أَثَرِ ٱلرَّسُولِ فَنَبَذۡتُهَا وَکَذَٰلِکَ سَوَّلَتۡ لِی نَفۡسِی
گفت: «من چیزى دیدم که آنها ندیدند؛ من قسمتى از آثار رسول (و فرستادۀ خدا) را گرفتم، سپس آن را افکندم، و اینچنین (هواى) نفس من این کار را در نظرم جلوه داد!» ۹۶ طه.


چی کار کرد؟ قسمتی از اثار رسول را برداشت.
قسمتی از سخنرانی رهبر انقلاب را برمی دارد و ....بعد کار خودش و برداشت خودش را انجام می دهد.

خب  مثال های قرانی ببنیم:

خیلی ها از صلح حدیبیه بد استفاده می کنند.
شما می تونی در این صلح تمرکزت را بذاری روی بیعت رضوان:
دور هم زیر درخت جمع شدند گفتند ما تا ته ته کار با هم هستیم و استقامت می کنیم حتی دست خالی.
لَّقَدۡ رَضِیَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ إِذۡ یُبَایِعُونَکَ تَحۡتَ ٱلشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمۡ فَأَنزَلَ ٱلسَّکِینَةَ عَلَیۡهِمۡ وَأَثَٰبَهُمۡ فَتۡحࣰا قَرِیبࣰا
خداوند از مؤمنان - هنگامى که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند - راضى و خشنود شد؛ خدا آنچه را در درون دلهایشان (از ایمان و صداقت) نهفته بود مى‌دانست؛ از این رو آرامش را بر دلهایشان نازل کرد و پیروزى نزدیکى بعنوان پاداش نصیب آنها فرمود.
۱۸ فتح

توضیح تفسیر نور: پیامبر صلى الله علیه و آله به همراه هزار و چهارصد نفر از مسلمانان، بدون تجهیزات جنگى، براى انجام مراسم عمره راهى مکه بودند و در محلى به نام حدیبیّه متوقف شدند. آنگاه پیامبر صلى الله علیه و آله نماینده‌اى را به شهر مکه فرستاد که مشرکان او را موقتاً بازداشت کردند، اما شایعه‌ى قتل او به گوش مسلمانان رسید و ازاین‌رو پیامبر صلى الله علیه و آله زیر درختى از مسلمانان بیعت مجدد گرفت که براى پیکار با دشمن آماده باشند و کسى پشت به میدان جهاد نکند.

برداشت دومی هم می توان کرد:
می شه تمرکز را گذاشت روی متن توافق و کوتاه امدن ها در متن اتش بس حدبییه که توضیحات داره. می شه تمرکز را بذاری روی بیعت رضوان.
و دو نتیجه کاملا متفاوت بگیریم.
چقدر فرق می کنه.
تطبیق دادن با واقعیت و اشنا بودن با روح قرآن و .... کار هر کسی نیست.

 

بالای خیلی از خانه ها نوشته شده هذا من فضل ربی.
در صورتی که ادامه اش مهمه.
با هذا من فضل ربی کار تمام نیست باید دید شکر این نعمت به جا اورده می شه یا نه؟
قَالَ هَٰذَا مِن فَضۡلِ رَبِّی لِیَبۡلُوَنِیٓ ءَأَشۡکُرُ أَمۡ أَکۡفُرُۖ وَمَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشۡکُرُ لِنَفۡسِهِۦۖ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیࣱّ کَرِیمࣱ
.... «این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا مى‌آورم یا کفران مى‌کنم‌؟! و هر کس شکر کند، به نفع خود شکر مى‌کند؛ و هر کس کفران نماید (بزیان خویش نموده است، که) پروردگار من، غنىّ و کریم است!» ۴۰ نمل.

 

یا این ایه در مورد علم. ممکنه بالای سر دانشگاه هم زده باشند:
قُلۡ هَلۡ یَسۡتَوِی ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَۗ

چه نتیجه ای می گیریم؟ عالم از غیر عالم بهتره؟

اما حالا کل ایه رو ببینیم:
أَمَّنۡ هُوَ قَٰنِتٌ ءَانَآءَ ٱلَّیۡلِ سَاجِدࣰا وَقَآئِمࣰا یَحۡذَرُ ٱلۡأٓخِرَةَ وَیَرۡجُواْ رَحۡمَةَ رَبِّهِۦۗ قُلۡ هَلۡ یَسۡتَوِی ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ
(آیا چنین کسى با ارزش است) یا کسى که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت مى‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است‌؟! بگو: «آیا کسانى که مى‌دانند با کسانى که نمى‌دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر مى‌شوند!» ۹ زمر
اصلا در ایه علم یه جور دیگه تعریف شده.

 

این جوری می شه که حتما تقطیع باید درست انجام بشه. قبل و بعد فیلم و حرف و متن و .... رو ببینیم.
تیتر زدن درست انجام بشه یک قسمت آیه رو می گیم معنی اشتباهی منتقل نکنیم و .....
با معارف دینی دین رو منحرف نکنیم و منحرف نشیم.

أَفَتَطۡمَعُونَ أَن یُؤۡمِنُواْ لَکُمۡ وَقَدۡ کَانَ فَرِیقࣱ مِّنۡهُمۡ یَسۡمَعُونَ کَلَٰمَ ٱللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُۥ مِنۢ بَعۡدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمۡ یَعۡلَمُونَ
آیا انتظار دارید به (آئین) شما ایمان بیاورند، با اینکه عده‌اى از آنان، سخنان خدا را مى‌شنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف مى‌کردند، در حالى که علم و اطلاع داشتند؟!۷۴ بقره

  • شنگول العلما