شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

مثلث الشنگول‌العلما فی الفتن ماذا و هذا سلوک الصلحا

پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۳۳ ب.ظ


عجب اسمی شد عنوان. چشمم کف پام چه هنرمندم ما شاءالله laugh.

ان‌شاءالله خودمم بتونم به آنچه خودم می‌گم عمل کنم ان‌شاءالله. 
دو تا ان شاءالله گذاشتم محکم کاری کنم.
چطور استیون نمی دونم چی چی مثلث داشته باشه من نداشته باشم؟ منم مثلث دارم چه مثلثی. laugh
ببینیم چقدر مهندسی شده گفته شده که در این ماه قرآن بخوانیم. و مثلث سه ضلعی روزه واقعی و کامل، تقوا و قرآن چیست؟ و البته وسط این مثلث هم نقطه ای پاک تولید می شه به اسم قلب.

تفاوت مثلث من با بقیه مثلث ها اینه که وسطش نقطه هم داره. دیگه خیلی ابتکار به خرج دادم تا همین حد که در پوست خودتون نمی گنجید بسه.​surprise​​​​

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا یَکُونُ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِک. 
ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: هر گاه روزه گرفتى، باید گوش و چشم و مو و پوست و همه اعضایت روزه بگیرد. ابو عبد اللَّه گفت: باید روز روزه ‏ات مانند روزهاى دیگر نباشد. (الکافی،ج‏4،ص:87)
اگر به روزه دقت کنیم می‌بینیم که جنبه‌ی سلبی و نفی دارد. نخور،نبین، نشنو، نگو و....
 روزه شکم درواقع نخور است و وقت افطار پرخوری نکن، روزه زبان هر حرفی را نزن، روزه چشم هر چیزی را نبین و روزه پوست پوشش مناسب، روزه دست هرچیزی را (فیلم و عکس نامناسب) را در فضای مجازی نفرست، خبر بی‌پایه و شایعه نفرست و ..... پس روزه تمرین پرهیز است. پرهیز یعنی همان تقوا از ریشه وقی. پرهیز از گناه و پرهیز از ترک واجب. برای همین آخر آیه مربوط به روزه گفته شده است لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ‏ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (بقره183) اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانى که پیش از شما[بودند] مقرر شده بود، باشد که پرهیزگارى(تقوا پیشه) کنید. (بقره183)
طبق آیه بالا یعنی اگر روزه واقعی و با تمام جوارح بگیریم آن وقت گوهر تقوا درون جان ما می‌نشیند. آن وقت که خالی شدیم از گناه، نوبت پر کردن آن از ثواب است. با چه پرش کنیم؟ با قرآن. 
و حالا می‌رسیم به اولین آیات سوره بقره که می‌گوید این کتاب برای همه هست اما تنها انسان با تقوا از هدایت آن بهره می‌برد. ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ‏ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ (بقره2) این است کتابى که در[حقانیت‏] آن هیچ تردیدى نیست؛ [و] مایه هدایت تقواپیشگان است (بقره2)
حالا معلوم شد چرا قرآن در این ماه نازل شده است و چرا خواندن قرآن در این ماه تا این حد ثواب دارد.... وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور...و هر کس در این ماه آیه ‏اى از قرآن بخواند اجر کسى که قرآن را در ماه هاى دیگر ختم کند خواهد داشت.
(عیون أخبار الرضا علیه السلام ج‏1 ص296 ) 
 چون روزه منجر به تقویت گوهر پرهیز یا همان تقوا و تقوا منجر به فهم و هدایت توسط قرآن می‌شود.
تقوای اعضا و جوراح مثل گوش و چشم و .... باعث طهارت و تقوای قلب می‌شود. و طهارت قلب باعث تقوا و طهارت عقل می‌شود. و حالا می‌شود قرآن خواند.
طهارت عقل یعنی فهم درست یعنی پرهیز از تبعیت هوس و وهم و خیال و آرزوی باطل و... 
مرکز فهم قلب هست نه عقل.
 ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ‏ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ (تغابن11) هیچ مصیبتى جز به اذن خدا نرسد، و کسى که به خدا بگرود، دلش را به راه آورَد، و خدا[ست که‏] به هر چیزى داناست. (تغابن11) یهد قلبه نه یهد عقله.
اگر اعتقاد به خدا در مرحله عقل بماند و وارد مرحله قلب نشود آن وقت اسمش می‌شود اسلام نه ایمان.
 قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (حجرات14) [برخى از] بادیه‏ نشینان گفتند: «ایمان آوردیم.» بگو: «ایمان نیاورده ‏اید، لیکن بگویید: اسلام آوردیم.» و هنوز در دلهاى شما ایمان داخل نشده است. و اگر خدا و پیامبرِ او را فرمان برید از[ارزشِ‏] کرده‏ هایتان چیزى کم نمى ‏کند. خدا آمرزنده مهربان است.» (حجرات14) 
طبق آخر آیه یعنی وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ.... می توان نتیجه گرفت اگر می خواهیم ببینیم چقدر قلبمان سالمه، ببینیم چقدر اطاعت پذیریمان نسبت به خدا و پیامبر (ص) بالاست.
 احکام را کامل اجرا می کنیم یا کج و کوج، چقدر سختمان است و چقدر خوشمان می آید، چقدر با کراهت انجام می دهیم یا با شوق. 
مثلا می گوییم وای دوباره روزه، وای حجاب فلان طور، وای خمس چقدر سخته و... 
یا می گوییم به به روزه، به به خمس و کمک به اسلام، به به حدیث عمربن حنظله و مراجعه به فقها، به به قانتات بودن نسبت به همسر، به به انفاق مال و نفقه به همسر و... 

تقوا البته درجات دارد و بالاترین درجات آن را در خطبه متقین نهج البلاغه می توان دید. 

علت اینکه در فتنه‌ها ممکن است چند نوع برخورد ببینیم برای این است که مرکز گرایشها یعنی قلب فرق می‌کند. آن‌هایی هم که به فتنه دامن می‌زنند ممکن است نماز و قرآن بخوانند و استدلال عقلی هم داشته باشند اما مهم قلب است.

ادامه در ادامه.... 

اما ادامه مطلب


مثلا قلبی که طهارت داشته باشد، شرایط را نگاه می‌کند از عقل استفاده می‌کند و می‌رسد مثلا به آیه سیاسی پنجاه و هشت انفال و برخورد قاطعانه در فلان قرارداد بین‌المللی.
اما مثلا قلبی که طهارت نداشته باشد ممکن است از عقل استفاده کند و برسد به آیات صلح حدیبیه در فلان قرارداد بین‌المللی. و از این آیات نابه جا استفاده کند و منجر شود به کوتاه آمدن مقابل ظلم. 
در فلان قرارداد طرف مقابل ما معاویه هست یا یزید یا مامون یا... اینکه چه کسی و چه کشوری مقابل ماست آیه فرق می کند. 
در هر شرایطی کدام آیه استفاده اش درست است طهارت قلب می خواهد. 
پس آنکه مشخص می‌کند در فتنه چه کار کنید قلب است نه عقل.
البته در فتنه ی کشوری یک نفر که مفسر قرآن است و قلب پاک دارد باید حرف آخر بزند و همه گوش کنند فقط یک نفر نه چهل نفر. که می‌شود رهبر الهی جامعه. و او وکالت ندارد مثل وکیل مجلس بلکه ولایت دارد. اگر چند نفر با هم حرف آخر بزنند مردم گیج می شوند و کشور می پاشد و می ترکد. چند حرف آخر به درد نمی خورد یک حرف آخر اتحاد می آورد. 
یک عده هستند که شما هر چقدر زور بزنی نمی‌توانی توی فتنه کمکشان کنی چرا؟ چون لَمْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ. گناهانی دارند که طهارت قلبی ندارند. طهارت قلب ندارند در نتیجه استدلال هایی دارند که از نظر خودشان کاملا منطقی است. 
یک آدمی که فکر می کند خیلی عاقله چطور می شود کمک کرد؟ هیچ طور. مگر اینکه قلبش طاهر بشود تا استدلال هم طاهر شود. 
 ....وَ مَنْ یُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ‏ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً أُولئِکَ الَّذینَ لَمْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ(مائده41)...و هر که را خدا بخواهد (به خاطر گناهانش) به فتنه درافکند، هرگز در برابر خدا براى او از دست تو چیزى بر نمى ‏آید. اینانند که خدا نخواسته دل‌هایشان را پاک گرداند. در دنیا براى آنان رسوایى، و در آخرت عذابى بزرگ خواهد بود. (مائده41)
حتی مردم عادی در امور روزمره هم طهارت قلب برایشان مهم است.
در برخورد با فامیل همسر، هم می‌توان از آیات گرفتن حق و برخورد با عدالت استفاده کرد، هم می‌توان از آیات گذشت و احسان استفاده کرد.
یک وقت برخورد با عدالت باعث گناه نکردن آن فرد می‌شود، یک وقت برخورد با احسان. یک وقت فقط به خودمان فکر می‌کنیم، یک وقت به هدایت بشر فکر می‌کنیم.
باید طهارت قلب باشد تا عقل ما درست کار کند یا برویم سراغ کسی که هم مفسر است و هم قلب پاک دارد بپرسیم چه کار کنیم.
و حالا می‌رسیم به این آیه که می‌فرماید: لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ‏ (واقعه79) که جز پاک‏شدگان بر آن دست نزنند، (واقعه79)
برای استفاده و دست زدن به قرآن هم طهارت ظاهر وضو و هم طهارت از نوع تقوای اعضا و جوراح لازم است، روزه شکم و گوش و .... هم طهارت قلب لازم است تا عقل درست کار کند.
حالا چند آیه که طهارت قلبی تولید می‌کند ببینیم: کلمه طهارت را در آیات با دقت ببنید. هم آیه و هم ترجمه را بخوانید. 
خمس و زکات دادن خود انسان را طاهر می‌کند. البته اموال هم طاهر می‌شود. اما تاکید آیه تُطَهِّرُهُمْ‏ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها هست. طهارت و تزکیه به وسیله‌ی آن. کلمه خذ یعنی بگیر نشان از حقوق واجب مالی است. 
خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ‏ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (توبه103) از اموال آنان صدقه ‏اى بگیر تا به وسیله آن پاک و تزکیه‌شان سازى، و برایشان دعا کن، زیرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست. (توبه103)
نماز در مسجدی که بر اساس تقوا بنا شده است مثلا  امام عادل دارد و... 
لا تَقُمْ فیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرینَ (توبه108) هرگز در آن جا نایست، چرا که مسجدى که از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن‏[به نماز] ایستى. [و] در آن، مردانى‏ اند که دوست دارند خود را پاک سازند، و خدا کسانى را که خواهان پاکى ‏اند دوست مى ‏دارد. (توبه108)
عفت در کلام و پوشش، در رابطه با نامحرم طهارت قلب می آورد. 
.....إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ‏ وَ قُلُوبِهِنَّ...(53احزاب).... و چون از زنان‏[پیامبر] چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزه ‏تر است،...(53احزاب)
و اما صلی‌ترین آیه، آیه زیر است:
قرآن و عترت کنار هم است. 
علاوه بر رعایت عفت و اقامه نماز و دادن زکات و اطاعت از خدا و رسول، توسل به طاهرترین طاهرها یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً که اهل بیت هستند و از فهم طاهرترین‌ها (احادیث) هم برای فهم قرآن استفاده کنیم.
وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ‏ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً (احزاب33) و در خانه‏ هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّتِ قدیم زینتهاى خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده ‏اش را فرمان برید. خدا فقط مى ‏خواهد آلودگى را از شما خاندان‏[پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند. (احزاب33)
و حالا می‌توانیم آیات زیر را بفهمیم چیزی که باید با خودمان ببریم آن طرف، قلب سالم است و تقوا.
 آیات سوره شعرا:
یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ (88) إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ (89) وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقینَ (90) روزى که هیچ مال و فرزندى سود نمى‏دهد، (88) مگر کسى که دلى پاک به سوى خدا بیاورد. (89) و[آن روز] بهشت براى پرهیزگاران نزدیک مى‏ گردد. (90)

  • شنگول العلما

نظرات  (۱)

سلام و ضمن آرزوی قبولی طاعات؛
این متن شما منو یاد همون هرکسی از ظن خود شد یار من میندازه؛
یه قرآن هست و هزار روایت!
پاسخ:
سلام 
طاعات شما هم قبول التماس دعا 
ان شاءالله خدا کمک کنه قلب پاک داشته باشیم که درست بفهمیم
یا به کسانی که قلب پاک دارند و فقیهند مراجعه کنیم^_^ 
تا نسخه شفا بگیریم ان شاءالله نه نسخه خسران
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا
 و آنچه از قرآن فرو میفرستیم، مایهی شفا(ی دل) و رحمتی برای مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمیافزاید.
سوره اسراء آیه 82

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.