شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

آموزش ذکر گفتن، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها

چهارشنبه, ۴ فروردين ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶ ب.ظ

 

ذکر گفتن خالی آن تاثیری که باید برای سالک بگذارد نمی گذارد لذا هم باید مانع زدایی ها انجام بشه هم پشتیبانی ها. 

مانع زدایی ها رو در اصطلاح بهش می گن تخلی

پشتیبانی ها رو در اصطلاح بهش می گن تحلی

باران بر لجن زار بخوره بوی گند بلند می شه لذا باید تخلی حتما باشه 

برای آنکه آب باران در برکه بمونه و خشک نشه باید زمین مناسب باشه سایه باشه و لذا تحلی هم برای دوام مهمه. 

خیلی ها بدون تخلی و تحلی وارد ذکر می شن و به نتیجه ای هم نمی رسند و دلشون زنده نمی شود. 

قال على - علیه السلام -:
والسجود النفسانى فراغ القلب من الفانیات و الاقبال بکنه الهمة على الباقیات و خلع الکبر و الحمیة و قطع العلائق الدنیویة و التحلى بالخلائق النبویة ؛
سجده نفسانى (که روح سجده است )، رها بودن دل از امور فناپذیر و روى آوردن با تمام وجود به امور جاودان و کندن کبر و تعصب بیجا و قطع همه علایق دنیوى و آراسته شدن به اخلاق نبوى است .
(غررالحکم ، ج 2، ص 175 )

مثلا. نمونه تخلی: ما تا از حب الدنیا تخلی نشویم ذکر به کارمون نمی آد. حب دنیا راس همه خطاهاست. 

یا مثلا تا عادت نکنیم به موعظه گوش دادن مثلا روزی نیم ساعت (موقع ظرف شستن رانندگی یا خلوت و...) و علم و حکمت جدید کسب نکنیم ماندگاری به وجود نمی آد. 

فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَى اللَّهِ أَیْ بُنَیَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ وَ الِاعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ، وَ أَیُّ سَبَبٍ أَوْثَقُ مِنْ سَبَبٍ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ إِنْ أَنْتَ أَخَذْتَ بِهِ. أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْیَقِینِ وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ وَ ذَلِّلْهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَ .. پسرم تو را سفارش مى کنم به تقواى الهى، و ملازمت امرش، و آباد کردن دل به یادش، و چنگ زدن به ریسمانش، و کدام رشته محکم تر از رشته بین تو و خداوند است اگر به آن چنگ زنى. دلت را با موعظه زنده کن، و با بى رغبتى به دنیا بمیران، آن را با یقین قوى کن و با حکمت نورانى نما، و با یاد مرگ فروتن و خوار کن، ​​​​​​.... 

نامه 31 نهج البلاغه 

حالا با این پیش زمینه برویم حرف های استاد طاهرزاده رو بشنویم همگی از جلسات شرح کتاب عرفانی جنود عقل و جهل امام خمینی ره. بسیار کتاب خوبی است 

######################################################

 

 


دریافت

 

مومن باید طمع کار باشه. 
طمع با رجا فرق دارد 
یکی از عوامل اصلی حرکت در مسیر خدا طمع فی الله است. 
واقعا معنای طمع فی الله زیباست. واقعا زیباست
(#سخنران استاد طاهرزاده) 
جلسه 44 شرح کتاب جنود عقل و جهل امام خمینی ره) 
گزیده در بالا 👆
طمع یعنی چی؟ 

گر چه وصالش نه به کوشش دهند
هر قدر ای دل که توانی بکوش (حافظ) 

 طمع یعنی کسی که چیزی نداره ولی چشمش به دیگرانه
 طمع فی الناس بسیار بد و طمع فی الله بسیار عالی. 
خدا توفیق می دهد بیاییم مسجد و خدا هم توفیق می دهد حضور قلب داشته باشیم هم توفیق کوشش هم توفیق حضور قلب از خداست. پس من هیچی ندارم اما به شدتت به خدا امیدوارم این یعنی طمع. 
ندیدن فعل خود در عین تلاش و امید داشتن به خدا بهش می گن طمع فی الله

همچنین ز آغاز قرآن تا تمام
رفض اسبابست و علت والسلام

نتیجه طمع فی الله در بیت زیر از حافظ آمده است :

دولت آن است که بی خون دل آید به کنار
ور نه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست

برای اثبات معجزه بودن قرآن همین که در آیه زیر با ظرافت تمام کلمه طمع به کار برده شده کافی است. 
تهجد در شب داره اما چون این تهجد رو اصلا نمی بینه طمع فی الله داره. 

تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ
 (مؤمنان، به هنگام شب،) پهلوهایشان از بسترها دور می ماند (و) پروردگارشان را از روی خوف و طمع میخوانند، و از آنچه به آنان روزی داده ایم انفاق میکنند.
سوره السجده آیه 16

 

###################

 


دریافت

آموزش ذکر گفتن از کتاب جنود عقل و جهل امام خمینی ره 
(#سخنران استاد طاهرزاده دربالا) 👆👆👆👆👆
ابتدا انسان باید در خلوت خود مثلا بین الطلوعین یا سهر و... در زمانی که اشتغال فکری کمتر است ذکر بگوید تا در قلب کم کم نفوذ کند. و قلب بیدار شود. 
بعد این ذکر در خلوت، کم کم باعث شود در همه جا یاد خدا باشد تا جایی که هیچ اشتغالی او را از یاد خدا باز ندارد.
ذکر توصیه شده امام ره لا اله الا الله است. 
 
رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
 مردانی که هیچ تجارت و معامله ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، سرگرم و مشغول نمیکند، از روزی که در آن، دلها و چشم ها دگرگون میشود بیمناکند.
سوره النور آیه 37

البته  قبلا در مورد ذکر، مراحل اخلاص و توبه و تلقین گفته شده تا ذکر اثر کند  مراجعه شود به کتاب امام ره یا جلسات قبل استاد طاهرزاده. 

در کتاب دیگر مثلا  مصباح الشریعه ترجمه گیلانی ص 180 برای عزلت ده شرط گفته شده است که اول علم الحق و الباطل است الی آخر. که در پست های پایینی آمده است. 


متن زیر از علامه حسن زاده نقل شده است تحقیق در صحت متن زیر بر عهده شما چون منبع را پیدا نکردم:
 
آقای من!
در نزد اولیاء الله مجرب است که اکثار ذکر شریف «یا حیّ و یا قیّوم یا من لا اله الّا انت» موجب حیات عقل است. وقتی با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی به در آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد. در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف می خوانی. عدد ندارد؛ اختیار مدت با خود جنابعالی است، مثلا در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر اینکه (تعدادش) کمتر از یک اربعین نباشد؛ بیشترین چه بهتر.»

 

#######################

 


دریافت

مقصد نهایی توکل چیست؟ 
(#سخنران استاد طاهرزاده در بالا) 👆👆👆👆👆
گزیده جلسات شرح کتاب جنود عقل و جهل امام خمینی ره 
توکل چهار رکن دارد:
 خداوند عالم است به همه چیز و جاهل نیست
قادر است به مایحتاج و ناتوان نیست 
کریم است و حکیم است و بخیل نیست 
ریوف است، از ما به ما مهربان تر است. 
باید این حقایق به ملکوت نفس برسد. ملکه شود 
دانستن کار ازش نمی آید، باید این چهار رکن رو بهش رسید که نیاز به تذکر و ذکر و خلوت و سحر دارد تا از عقل وارد قلب شود. 
مقصد نهایی توکل چیست؟ تجلی نور توحید است. 
وقتی خورشید هست با اینکه ستارگان هستند اما دیگه دیده نمی شوند. 
تجلی نور توحید باعث ندیدن کثرات می شود. 
در لباس فقر می باید سه ترک
ترک دنیا ترک عقبی ترک ترک
وقتی نور توحید بر کسی تجلی کند، نه دنیا و مشکلاتش رو می بیند نه بهشت و جهنم را می بیند، و انسان عاشق می شود. 

از توحید افعالی و صفاتی عبور می کند و می رسد به توحید ذاتی. 
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

 

#############################

 


دریافت

قصه ی ما و کرونا، همین قصه ی پادشاه و کنیزک مولوی است

واقعا چیزی از این بهتر وجود ندارد که انسان بفهمه هیچ کس کاره ای نیست جز خدا. 

هر یکی از ما مسیح عالمیست
هر الم را در کف ما مرهمیست

گر خدا خواهد نگفتند از بطر
پس خدا بنمودشان عجز بشر


هرچه کردند از علاج و از دوا
گشت رنج افزون و حاجت ناروا


از قضا سرکنگبین صفرا فزود
روغن بادام خشکی می‌نمود

(#سخنران استاد طاهرزاده در بالا) 
گزیده جلسه 41 شرح کتاب جنود عقل و جهل امام خمینی ره 
قاری استاد متولی عبدالعال 

تا خدا نخواهد دارو شفا نمی دهد. بهترین داروها و دکتر ها رو هم جمع کنیم تا خدا نخواهد نتیجه نمی دهد. 
گاهی یه چیزی که برای همه خوب جواب داده برای ما نتیجه نمی دهد. 
برای همین هیچ وقت ان شاءالله گفتن یادمون نره. 
 
وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَٰلِکَ غَدًا
 درباره ی هیچ چیز و هیچ کار، مگو که من آن را فردا انجام میدهم،
سوره الکهف آیه 23

إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ وَاذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَىٰ أَن یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَٰذَا رَشَدًا
 مگر آنکه (بگویی:) اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش کردی (گفتن: ان شاء اللّه، همین که یادت آمد) پروردگارت را یاد کن و بگو: امید است که پروردگارم مرا به راهی که نزدیکتر است، راهنمایی کند.
سوره الکهف آیه 24

خدا یکی را که می خواهد بیشترین لطف را بهش بکنه چی بهش می ده؟ جواب در نهج البلاغه است. شرح در سخنرانی درباره علم. 

بال علم و بال عبادت دو بال است برای پرواز در آسمان معنویت است. 

 

########################

 

 


دریافت

 

از آنجا که یکی از موانع ذکر و خلوت مشکلات رزق هست به رزق از دیدگاه ملاصدرا می پردازیم. واقعا حب دنیا مانع است برای خلوت. 

استدلال زیبای ملاصدرا برای اینکه نگران ررزق نباید بود. و در آخر نتیجه گیری می کند: ترس از آینده نهایت نادانی است
(#سخنران استاد طاهرزاده دربالا) 👆👆👆👆👆
قبلا در آغوش مادر، خدا به ما رزق می داد الان هم در آغوش طبیعت، از لطف خدا رزق می رسه. 
مولوی:
نیست کسبی از توکل خوب‌تر
چیست از تسلیم خود محبوب‌تر

دیدهٔ ما چون بسی علت دروست
رو فنا کن دید خود در دید دوست

دید ما را دید او نعم العوض
یابی اندر دید او کل غرض

طفل تا گیرا و تا پویا نبود
مرکبش جز گردن بابا نبود

چون فضولی گشت و دست و پا نمود
در عنا افتاد و در کور و کبود

جانهای خلق پیش از دست و پا
می‌پریدند از وفا اندر صفا

چون بامر اهبطوا بندی شدند
حبس خشم و حرص و خرسندی شدند

ما عیال حضرتیم و شیرخواه
گفت الخلق عیال للاله

آنک او از آسمان باران دهد
هم تواند کو ز رحمت نان دهد

 

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۱)

سلام نوروز برشما مبارک.
سپاس .
پاسخ:
سلام 
عید شما هم مبارک باشه
ممنون از حضورتون ^_^ 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">