شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

مشکلات تقصیر حکومت است یا مردم

چهارشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۰۹:۳۵ ق.ظ

انقلاب اسلامی جذاب و زیبا و مبانی محکم قرانی داره و قابلیت تبلیغ و صادرات.
و در کشورهای مختلف هم نفوذ کرده. ما فقط ریزش ها رو می بینیم در حالی که رویش ها و مسلمان شدن ها هم وجود داره.
چون یک عارف بزرگ (امام خمینی ره) که درونش انقلاب اتفاق افتاده این انقلاب را به وجود آورده.
از انقلاب درونی شروع کرده و به انقلاب بیرونی رسیده این را از کتابهای بسیار عمیقش می توان فهمید.
پیامبران صلوات الله علیهم هم این گونه بودند. پیامبر ص از عبادت در غار حراء و انقلاب درونی به انقلاب بیرونی رسید.
هر مفهوم انقلابی بیرونی یک معادل انقلاب درونی و عرفانی داره.
مثلا:
امام خمینی ره از کشتن فرعون نفس رسیده به بیرون کردن فرعون شاه.
آیه زیر در عرفان آیه یقظه و بیداری است و امام ره از آیه بیداری درونی (یقظه) رسیده به بیداری اسلامی. ابتدا از ایه برای یقظه درونی استفاده کرده و بعد برای یقظه جهان.
نشسته فکر نکن. بلند شو وایسا (تقوموا) حرکت کن و سپس فکر کن ثم تتفکروا.
مثل بقیه نبود که فقط فکر کنند. یا نشسته فکر کنند.
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ
 بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما (= محمّد) هیچ گونه جنونی ندارد؛ او فقط بیمدهنده شما در برابر عذاب شدید (الهی) است
سوره سبأ آیه 46

 اما جمهوری اسلامی مشکل داره. که مربوط به جمهوری اش است نه اسلامی اش.
همان طور که هر کشوری و جمهوری ای مشکلاتی داره.
اصلا کشور بدون مشکل نداریم. این را از اعتراضات انگلیس و فرانسه و ....می توان فهمید وقتی مدعیان مشکل دارند یعنی کشور بی مشکل نداریم.
إِن یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنکُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ
  اگر به شما آسیبی رسیده، آن قوم را نیز آسیبی نظیر آن رسید؛ و ما این روزها(ی شکست و پیروزی) را میان مردم به نوبت میگردانیم (تا آنان پند گیرند) و خداوند کسانی را که (واقعاً) ایمان آورده اند معلوم بدارد، و از میان شما گواهانی بگیرد، و خداوند ستمکاران را دوست نمیدارد..
سوره آل عمران آیه 140

حالا مشکل داریم از کرات دیگر قرار نیست کسی بیاید و مشکلات را حل کند.

 آیا ما باید بریم سراغ دیگران که حل کنند یا مومنین؟
..... هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ
  .... همو بود که تو را با یاری خود و مؤمنان نیرومند گردانید.
سوره انفال آیه 62

اما نه هر مومنی. مومن تابع رهبر الهی.
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
  ای پیامبر، خدا و کسانی از مؤمنان که پیرو تواند تو را بس است.
سوره انفال آیه 64
پروژه ای به اسم (آنفولانزای نیویورکی) در کنگره آمریکا به تصویب رسید. این پروژه نوعی تنفرزایی را دنبال می کند. سیاه نمایی و ناامیدسازی مردم نسبت به مسولین و حکومت و اسلام و ....
مردم را ناامید کن آن وقت هر کاری می خواهی بکن.
صاحب فیس بوک، اینستا و واتس آپ را می خرد و با کمک هوش مصنوعی در فضای مجازی مشغول سیاه نمایی، بزرگنمایی ضعف و ....می شود.
خداوند روی ناامیدی حساس است پس اگر تو هم  کمک‌ به تولید ناامیدی می کنی ایه زیر را هم ببین.
.... وَلَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ
 ..... حق این است که جز گروه کافران از رحمت خداوندی مأ یوس نمیشوند.
سوره یوسف آیه 87

حل مشکل بر اساس قرآن نه اینکه بریم سراغ براندازی.
کل جمهوری ام که فساد بردارد که این طور نیست و مکتب حاج قاسم تازه احیا شده آن وقت هم باز چون مبانی انقلاب درست است
نهایتش شروع از صفر  است دیگر.
مثل امام سجاد ع که شروع از صفر کرد. که هزاران برده رو می گیره آموزش می ده ازاد می کنه برای امامان بعدی انقلاب.
مثلا امام سجاد ع نمی گه خب پدرمو کشتن اکثرا هم مخالف و یاری نداریم. پس ولشون کن.
اگر ولش کن بگیم می شیم  مثل صاحب حوت.
فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تَکُن کَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَىٰ وَهُوَ مَکْظُومٌ
 پس برای (تحقّق) فرمان پروردگارت صبر کن و همانند (یونس) صاحب ماهی مباش آن گاه که با دلی پر اندوه ندا در داد.
سوره القلم آیه 48
برگردیم به دوران شاه هم نداریم
قَدِ افْتَرَیْنَا عَلَى اللَّهِ کَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِی مِلَّتِکُم بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا ....
 (شعیب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنکه خداوند ما را از آیین شما نجات داد، دوباره به آن برگردیم بیگمان بر خدا دروغ بسته ایم، ....
سوره اعراف آیه 89
پس براندازی و ولش کن و برگردیم به قبل  نداریم چون انقلاب اسلامی درسته و جمهوری مشکل داره.
اگر مشکل هست در یک قسمتی در هم بسته است. تو بدو به طرف در بسته مثل یوسف علیه السلام خدا در رو باز می کنه.
در باز باشد تو هم بدوی به طرفش هنر نکردی. این را همه بلدند.
مثل تهرانی مقدم و شهریاری و ....باشیم.
منتها باید بدوی به سمتش. بشینیم بگیم دربسته است هیچ اتفاقی رخ نمی ده. همون تقوموا .....ثم تتفکروا
مثلا جمهوری اسلامی قوانین اضافی دارد و قانون زدایی باید شروع شود چرا؟
چون قانون تولید عنوان مجرمانه می کند.
در حالی که هر فقهی نباید قانون شود که مجرم تولید کند.
این فضیلت نیست که با کمک قانون های زیاد یک حکومت خوب داشته باشیم چرا؟
نمی گویم قانون بد است می گویم فضیلت نیست. یعنی درونش رشد نیست.
هر قانونی بالاخره یه راه دور زدن ممکن است پیدا کند. رشد آن است که بدون قانون یا با قانون بر اساس تقوا کار جلو رود.
قانون، کنترل گر بیرونی و تقوا، کنترل گر درونی است. در تقوا و کار برای رضای خدا رشد است نه در قانون مداری.
البته اگر قانون مداری از ترس قانون نباشد از ترس خدا باشد فضیلت است.
پس شهروند و مسول قانون مدار به خاطر قانون، درونش رشد نیست. بلکه بر اساس تقوا و رضای خدا رشد دارد و ثواب دارد و گرنه مباح می شود و بی ثواب.
در قیامت قسمت خالی کارنامه ما قسمت اعمال مباح است. مثلا غذا خوردن اگر مباح باشد آن طرف کارنامه خالی است اگر برای رضای خدا باشد آن طرف ثواب دارد.
پس قانون خوب باید باشد زیادی نباید باشد و عمل به قانون بر اساس تقوا و رضای خدا رشد دارد.
فقط دنبال مسول خوب نیستیم مسول هم باید رشد کند.
حالا
پهلوی و آمریکا و فلان اروپایی که نمی تونن بیان برای ما قوانین اضافی رو حذف کنن و قوانین بهتر بذارن. خودمون باید بکنیم.
 و یا مثلا دولت باید کوچک تر شود کوچک شود و مردمی را توضیح می دم.
و یا مثلا خصوصی سازی طبق اصل چهل و چهار خوب است. اما طبق اصل چهل و چهار. نه طبق هوای نفس.

خصوصی سازی به معنای مردمی سازی نیست.
خصوصی سازی در بعضی موارد  خاص و نه همه ی موارد. و تعاون تقدم دارد (تعاون قرانی و نه فقط سرمایه خالی) و خصوصی سازی یک نیروی کمکی باشد و اول مشکل کارخانه را بفهمیم و بفهمیم از کجا داریم آسیب می بینیم و ضوابط دیگر بعد واگذاری و نظارت. نه واگذاری خالی خالی. بدون پیش و پس و ....
وگرنه چی می شه؟
خصوصی سازی طبق هوای نفس و ....می شه چرخاندن ثروت بین اغنیا. دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ.خب اینکه منظور قانون نبود:
مَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنکُمْ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ
  آنچه خدا از (دارایی) ساکنان آن قریه ها عاید پیامبرش گردانید، از آن خدا و از آن پیامبر (او) و متعلق به خویشاوندان نزدیک (وی) و یتیمان و بینوایان و درراه ماندگان است، تا میان توانگران شما دست به دست نگردد. و آنچه را فرستاده (او) به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، بازایستید و از خدا پروا بدارید که خدا سخت کیفر است.
سوره الحشر آیه 7
 پس منظور از مردمی سازی خصوصی سازی نیست. خصوصی سازی یک اصل با ضوابط و شرایط خاص در بعضی موارد خاص و کمکی با تقدم تعاون و ....
حالا قرآن سیستم نظارتی امر به معروف و نهی از منکر را هم دیده است که اجرای قانون خوب، درست انجام شود.
وگرنه چی می شه شرارکم بینتون بالا  می اد و دعاتون مستجاب نمی شه: مسول شر که می اد بالا نتیجه ی چیه؟ نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر.
خودت رو جدا از حکومت ندان همه مسول هم هستیم.

نامه 47 - وصیت امام علیه السلام به فرزندانش پس ازضربت ابن ملجم‏
وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ اَلتَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ اَلتَّدَابُرَ وَ اَلتَّقَاطُعَ لاَ تَتْرُکُوا اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْیَ عَنِ اَلْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلاَ یُسْتَجَابُ لَکُمْ
بر شما باد به پیوستن با یکدیگر، و بخشش همدیگر، مبادا از هم روى گردانید، و پیوند دوستى را از بین ببرید. امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدهاى شما بر شما مسلّط‍‌ مى‌گردند، آنگاه هر چه خدا را بخوانید جواب ندهد.

سیستم امر به معروف و نهی از منکر
یعنی مردم بر مردم و مردم بر حکومت و حکومت بر مردم و همه بر هم نظارت کنیم.

ضد انقلاب از اجرای ناقص این قانون نتیجه می گیرد براندازی.
غرب زده نتیجه می گیرد رابطه آمریکا.
ناامید نتیجه می گیرد قانون را کنار بگذاریم جدایی دین از سیاست. ما چقدر بدبختیم همه چی داغونه.
و مومن انقلابی می گه اصلاح و اجرای درست.
جهان بینی غلط نتیجه می شود عمل غلط.
جهان بینی درست نتیجه می دهد عمل درست.

حالا چرا بعضی از نظام کلا بدشون می آد؟
چون فقط مشکلات کشور رو می بینن و خوبی هاش رو نمی بینن. و همه مشکلات خودشون رو می اندازند گردن نظام. و ندیدن عیب های خود.
وقتی یک نفر دائم برای خودش تصویرسازی منفی کند خب از آن چیز بدش می اید.
مثلا کسی که کارش فقط تصحیح نسخه است یا ساده تر بگیم معلمی که فقط دیکته تصحیح می کند ذهنش بعد از مدتی که مدام این کار را انجام دهد غلط بین می شود. یعنی کل دیکته را نمی بیند که مثلا هفده شده فقط ان سه غلط را می بیند این مدل ذهن ها هم به خود و هم به جامعه خیلی ضربه می زنند.

مثلا چطوری؟
تشییع حاج قاسم نمی بینه فوتی های تشییع رو می بینه.
زدن عین الاسد رو نمی بینه هواپیمای اوکراینی می بینه(که البته توضیح داره با آیه بماند)
گرانی پیاز رو می بینه برقراری ارتباط با بانکهای خارجی بدون سوئیفت نمی بینه
و بگیر برو بالا.
مدیر بالادستیش بده می گه بیا اینم نظام. خب آقا همه کارمندا با هم جمع بشین مدیر رو عوض کنین رهبر که نباید بیاد مدیر شما رو عوض کنه و ....

 آقاجون وقتی ما در جنگ دو ابر قدرت در اوکراین، پهباد مال ده سال پیش می فروشیم به روسیه  و یا مقاومت گنبد آهنین می شکنه و کشتی انگلیسی می گیریم و ... یعنی یه چیزایی حالیمونه.
همه دنباله نقطه زن هستند. چرا؟ چون مردم عادی کشته بشن بدنامی داره. ما برای رضای خدا اونها ترس از بدنامی.
پس ما قدرت جمهوری اسلامی رو می بینیم
از پهباد و موقعیت خاص در منطقه از لحاظ حمل و نقل جهانی (راه ابریشم) و معادن و .... نقص هم می بینیم می گیم تلاش برای اصلاح طبق قرآن.
ضد انقلاب فقط نقص رو می بینه می گه براندازی و غربگرا فقط نقص و خودتحقیری می بینه می گه رابطه با آمریکا.
یعنی دقیقا مدل من می دونستم کارتن گالیورند بعضی ها.

البته نکته اصلی مومن مجاهد، توکل است.
ما بر نقطه زن و دیگر قدرتهایمان تکیه کنیم می خوریم زمین چرا؟ چون تکیه فقط خداست و اسباب رو باید فقط  در حد اسباب دید.
  با خدا  و بدون قدرت در جنگ بدر پیروزیم. با تکیه بر قدرت بدون توکل در جنگ حنین شکست را دارد.
لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ وَیَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنکُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُم مُّدْبِرِینَ
  قطعاً خداوند شما را در مواضع بسیاری یاری کرده است، و (نیز) در روز (حنین)؛ آن هنگام که شمار زیادتان شما را به شگفت آورده بود، ولی به هیچ وجه از شما دفع (خطر) نکرد، و زمین با همه فراخی بر شما تنگ گردید، سپس در حالی که پشت (به دشمن) کرده بودید برگشتید..
سوره التوبه آیه 25
پس توکل و توحید و صدق و حضور با تمام بضاعت است که می شود صحرای طبس. و شن بساط یک حمله نظامی آمریکا را می چیند.

جایی که یک مورد لنگ بزند نصرت نمی اید و عادی پیش می رود. مثلا توکل نباشد یا با تمام توان و امکانات جلو نیاییم یا استقامت و صبر نباشد.
فَلَمَّا رَأَى اَللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا اَلْکَبْتَ
پس آنگاه که خدا، راستى و اخلاص ما را دید، خوارى و ذلّت را بر دشمنان ما نازل
وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا اَلنَّصْرَ
و پیروزى را به ما عنایت فرمود(خطبه۵۶)
صحرای طبس سنت الهی را نشان می دهد و تکرارپذیر است در اقتصاد و .....
چرا؟
سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا
 این سنّت الهی است که در گذشته نیز بوده است؛ و هرگز برای سنّت الهی تغییر و تبدیلی نخواهی یافت
سوره الفتح آیه 23

حالا اصلاح کنیم جمهوری اسلامی  رو به این معنی نیست که بشیم ژاپن اسلامی یا مثلا دموکراسی اسلامی یا جمهوری اسلامی رحمانی و یا جمهوری اسلامی غربی و یا جمهوری آمریکایی..‌.بلکه جمهوری اسلامی قرانی.
مبانی انقلاب از کجا می اد؟ از قران:
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللَّهُ وَلَا تَکُن لِّلْخَائِنِینَ خَصِیمًا
 ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم؛ تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم حکم کنی؛ و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی
سوره النساء آیه 105

حالا که کمی از جمهوری و حکومت گفتم برویم سراغ جمهوری مردمی که کمتر گفته شده و اصل بحث است:
چهار تا طراحی قران رو می خوام بگم
طرح خانواده، طرح صله رحم، طرح همسایه
 و طرح مسجد.
از این چهار طرح می خواهم نتیجه بگیرم سرمایه گذاری اصلی قران روی مردم است و حکومت مردمی.
اکثرا فکر می کنیم هدف اینه که مردم یه حکومت خوب تشکیل بدهند
یعنی انتخابات رو قوی شرکت کنند و بعد حکومت بیاد و تمام مشکلات رو حل کنه. این فکر کاملا غلطه. الان آیاتش رو نشون می دم عجله ننما.

#################

#################


نکته: قسط به معنای عدل نیست به معنای اقامه عدل است.
هدف این نیست که حکومت قوی داشته باشیم که اقامه عدل کنه. این قسمتی از کاره. هدف اینه که مردم اقامه عدل کنند.
لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ چرا؟
 چون قراره مردم به رشد برسند. وقتی حکومت همه کار بکند خب چه رشدی برای مردم داره؟ (قبلا چی گفتم  قانون مداری برای خدا رشد دارد و نه قانون مداری برای قانون.)

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ
 همانا ما پیامبرانمان را با دلایل آشکار فرستادیم و همراه آنان کتاب (آسمانی) و وسیله سنجش فرو فرستادیم تا مردم به قسط برخیزند و آهن را که در آن نیرویی شدید است و منافعی برای مردم دارد فرو آوردیم (تا از آن بهره گیرند) و تا خداوند معلوم دارد چه کسی او پیامبرانش را به نادیده یاری میکند. آری خداوند، قوی و شکست ناپذیر است
سوره الحدید آیه 25
باید معلوم بشه کی در همه شرایط، ایمان به غیب داره و پای انقلاب و پای نصرت رهبر الهی است .وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ. باید معلوم بشه.
 با فتنه ها و جنگ و مشکلات و گرفتاری اقتصادی و غیره در حکومت، ناخالص ها ریزش می کنند.
وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ
 و تا خداوند، افراد باایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند)؛ و کافران را به تدریج نابود سازد.
سوره آل عمران آیه 141

خب مردم مثلا به چه شیوه ای اقامه قسط کنند؟
شرکت در انتخابات؟ نه فقط این.

حالا بپردازیم به مردم و چگونگی اش

چرا اسم پدر و مادر بارها کنار خداوند اورده شده:
وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنکُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ
 و (به یاد آرید) زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم، جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و بینوایان، احسان کنید و با مردم، به زبان خوش سخن بگویید و نماز را برپای دارید و زکات بدهید. امّا شما (با اینکه پیمان بسته بودید،) جز عدّه ی کمی، سرپیچی کردید و روی گردان شدید.
سوره البقره آیه 83
چون حکومت خانواده محور است.
سیستم نفقه مرد به زن و بچه ها. بچه ها بزرگ شدن نفقه پدر و مادر گردن بچه هاست.
کی باید بچه رو نماز خون بکنه؟ پدر
وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ
 و خانواده ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش ما از تو روزی نمیخواهیم، (بلکه) ما تو را روزی میدهیم، و سرانجام (نیکو) برای (اهل) تقوا است
سوره طه آیه 132

کنترل بحث جنگ و ارتباطات اجتماعی با نماز ۲۹ فتح
کنترل فحشاء و منکر با نماز ۴۵ عنکبوت
کنترل بحث طلاق با نماز ۲۳۸ بقره
کنترل بحث تجارت با نماز۳۷ نور
اولین کار بعد از رسیدن به قدرت اقامه نماز
۴۱حج و.....

پس تقوا و خودکنترلی اصل اصلاحه.

چرا صله رحم در کنار تقوای از خدا در آیه زیر آمده؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا
  به نام خداوند رحمتگر مهربان. ای مردم، از پروردگارتان که شما را از (نفس واحدی) آفرید و جفتش را (نیز) از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکنده کرد، پروا دارید؛ و از خدایی که به (نام) او از همدیگر درخواست میکنید پروا نمایید؛ و زنهار از خویشاوندان مَبُرید، که خدا همواره بر شما نگهبان است.
سوره النساء آیه 1

چون خانواده ها کنار هم می شن فامیل و فامیل از طریق صله رحم باید مشکل هم رو حل کنند. اگر فامیل ها کنار هم عشیره بشن که چه بهتر.
اگر فقط حکومت بیاد مشکل رو حل کنه رشد توش نیست. خانواده و فامیل مشکل همدیگر رو حل کنند رشد توشه.
اولین قدم انفاق به  والدین بعد اقربین.
اول خانواده (پدر و مادر) بعد فامیل
(اقربین) قبل از یتیم آمده است. این یعنی سیستم صله رحم و فامیل مهم است.
یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَیْرٍ فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ
  از تو میپرسند: (چه چیزی انفاق کنند (و به چه کسی بدهند)؟) بگو: (هر مالی انفاق کنید، به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و به در راه مانده تعلّق دارد، و هر گونه نیکی کنید البته خدا به آن داناست.)
سوره البقره آیه 215
بعد از اقربین برو سراغ بقیه جامعه.

قطع رحم یعنی چی؟ یعنی آنچه از دستمان می آید برای رحم انجام ندهیم( از نظر مالی رفع گرفتاری و کمک درسی و مشورتی و ....) این قطع رحم است حتی اگر رفت و آمد داشته باشد.
اگر کسی، هم به فریاد رحم نرسد و هم رفت و آمد رو قطع کند دیگه شدیدا قطع رحم‌ کرده است. (بیان آیت الله محمد شجاعی ره  طبق روایات)
باز ایه ببینیم:
وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ
 و در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم بود
سوره الذاریات آیه 19
کمی تفسیر نور بخوانیم ذیل ایه:
از امام صادق علیه السلام درباره حقّ معلوم سؤال شد، فرمود: این حق غیر از زکات واجب است و مراد آن است که خداوند به انسان ثروتی داده و او بخشی از آن را جدا کرده و با آن صله رحم میکند و مشقّت را از خویشان خود بر میدارد.(13)

در نهج البلاغه میخوانیم: انّ اللّه سبحانه فرض فی اموال الاغنیاء اقوات الفقراء فما جاع فقیر الاّ بما متّع به غنیّ و اللّه تعالی سائلهم عن ذلک(15) همانا خداوند قوت فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است و هیچ گرسنه ای نیست مگر آن که ثروتمندی از حقّ او بهره برداری میکند و خداوند از آنان بازخواست خواهد کرد.
عبارتِ للسائل و المحروم نشان میدهد که برخی از نیازمندان جامعه، سؤال نمیکنند و محروم بودن خود را نشان نمیدهند، لذا بر اغنیاست که به سراغ کشف و شناسایی آنان بروند و حقوق آنان را ادا کنند.

خب پس ممکنه یه نفر به خاطر داشتن ماشین چند میلیاردی و یا ویلای شمال مواخذه شود چون قوت فقرا توی اموالشه طبق حدیث بالا. و باید بره فقیر هم کشف کنه.
و مثلا ممکنه پای ثروتمند گناه زنا بنویسند در حالی انجام نداده است چرا؟
چون می تونست ماشین میلیاردی و ویلایش را بفروشد و خانه یا کارخانه برای اقوام نزدیک در فامیل فراهم کند و نکرد. به فکر خودش بود و گفته مال خودمه.
اولویت استخدام در کارخانه با اقوام است. البته منظور کارخانه شخصی است نه کارخانه دولتی.
پول خودمه نداریم. همه چیز امانت خداست باید در راه رضای صاحب امانت صرف شود.

وَ قَالَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ » . (من لا یحضر ج۲ص ۶۸) و نیز فرمود: آنجا که خویشاوند نیازمندى وجود داشته باشد جاى صدقه دادن به دیگرى نیست.

قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَیُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ قَالَ عَلَى ذِی اَلرَّحِمِ اَلْکَاشِحِ .
از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و اله سؤال شد: برترین صدقه کدام است‌؟
فرمود: صدقه بر خویشاوندى که کنیه‌توز و دشمن توست که در پنهانى دشمنى مى‌کند.
الکافی ج۴ص۱۰
بله دیگه
حتی سیستم قضایی اول درون خانواده و فامیل و عشیره باید حل بشه

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَکَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا
 و اگر از (ناسازگاری و) جدایی میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داوری از خانواده ی شوهر، و داوری از خانواده ی زن برگزینید (تا به اختلاف آن دو رسیدگی کنند) اگر این دو بنای اصلاح داشته باشند خداوند میان آن دو را به توافق میرساند، زیرا خداوند، (از نیّات همه) با خبر و آگاه است
سوره النساء آیه 35
حالا چرا آیه بالا اجرا نمی شه ؟ چون ریش سفید کم داریم. و دوم اینکه بد اجراش می کنیم یعنی به جای یه حکم از این طرف یه حکم از اون طرف.
اختلاف رو می اریم داخل خانواده کنار همه. پنج تا حکم از این طرف پنج تا حکم از اون طرف  هر کسی هم یه نظری می ده در نتیجه به جای حل مشکل بدتر می شه.

اصل مشکل ازدواج جوانان رو کی باید حل کنه؟
مردم دیگه. از کجا می گی. از آیه زیر.
در آیه زیر مخاطب مردم هستند و نه پیامبر ص. اکثرا آیاتی که  که مخاطب مردم هستند بار اصلی روی دوش مردم است.
وَأَنکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
  بیهمسران خود، و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید.. اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خویش بینیاز خواهد کرد، و خدا گشایشگر داناست.
سوره النور آیه 32

نکته یک تفسیر نور:
 1- خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بی همسر است و اَنکِحوا.

خب ازدواج دادن یعنی چی؟
برای ازدواج نیاز به جهیزیه برای عروس و کار و خونه برای مرد است.
ازدواج دادن به معنای خواستگاری و خطبه عقد خواندن خالی که نیست. اینو همه بلدند
وقتی می گه ازدواج دهید یعنی مشکل کار و مسکن جهیزیه اش رو حل کن بعد هم ازدواجشون بده.
پس حل مشکل کار و مسکن اشتغال در اصل با کیه؟ در مرحله اول با مردم و فامیل.
فامیل نشد همسایه
همسایه نشد مسجد

آخر کار حکومت.
حالا ما نه تنها بار از روی ازدواج بر نمی داریم  بلکه یه باری هم می ذاریم روش. مهریه سنگین، عروسی پرخرج. مثلا حتما باید چند میلیون خرج آرایش عروس بشه که معمولا عروس هم شبیه اجنه و جادوگرا می شه چرا؟ چون رسمه. زشته وای مردم چی می گن.
تلویزیون حتما باید ال ای دی باشه و بزرگ و چند میلیونی ....
هی هر سال جشن ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا س جشن می گیریم  و خلافش عمل می کنیم.
پیامبر ص اومده قید و بند برداره ما قید بند می ذاریم.
الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
  همانان که از این فرستاده، پیامبر درس نخوانده - که (نام) او را نزد خود، در تورات و انجیل نوشته مییابند - پیروی میکنند؛ (همان پیامبری که) آنان را به کار پسندیده فرمان میدهد، و از کار ناپسند باز میدارد، و برای آنان چیزهای پاکیزه را حلال و چیزهای ناپاک را بر ایشان حرام میگرداند، و از (دوش) آنان قید و بندهایی را که بر ایشان بوده است برمیدارد.. پس کسانی که به او ایمان آوردند و بزرگش داشتند و یاریش کردند و نوری را که با او نازل شده است پیروی کردند، آنان همان رستگارانند..
سوره اعراف آیه 157

خب
بریم سراغ همسایه. حتی در اینجا هم همسایه فامیل اولویت دارد بر همسایه غیر فامیل.
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا
  و خدا را بپرستید، و چیزی را با او شریک مگردانید؛ و به پدر و مادر احسان کنید؛ و در باره خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه خویش و همسایه بیگانه و همنشین و در راهمانده و بردگان خود (نیکی کنید)، که خدا کسی را که متکبر و فخرفروش است دوست نمیدارد:
سوره النساء آیه 36
السّجّاد (علیه السلام)- أَمَّا حَقُ جَارِکَ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ إِکْرَامُهُ شَاهِداً وَ نُصْرَتُهُ إِذْ کَانَ مَظْلُوماً وَ لَا تَتَبَّعْ لَهُ عَوْرَهًًْ فَإِنْ عَلِمْتَ عَلَیْهِ سُوءاً سَتَرْتَهُ عَلَیْهِ وَ إِنْ عَلِمْتَ أَنَّهُ یَقْبَلُ نَصِیحَتَکَ نَصَحْتَهُ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ وَ لَا تُسْلِمْهُ عِنْدَ شَدِیدَهًٍْ وَ تُقِیلُ عَثْرَتَهُ وَ تَغْفِرُ ذَنْبَهُ وَ تُعَاشِرُهُ مُعَاشَرَهًًْ کَرِیمَهًًْ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ وَ أَمَّا حَقُّ الصَّاحِبِ فَأَنْ تَصْحَبَهُ بِالتَّفَضُّلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ تُکْرِمَهُ کَمَا یُکْرِمُکَ وَ لَا تَدَعْهُ یَسْبِقْ إِلَی مَکْرُمَهًٍْ فَإِنْ سَبَقَ کَافَأْتَهُ وَ تَوَدُّهُ کَمَا یَوَدُّکَ وَ تَزْجُرُهُ عَمَّا یَهُمُّ بِهِ مِنْ مَعْصِیَهًٍْ وَ کُنْ عَلَیْهِ رَحْمَهًًْ وَ لَا تَکُنْ عَلَیْهِ عَذَاباً وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ.

امام سجاد (علیه السلام)- حقّ همسایه‌ات این است که او را پشت سر حفظ کنی و در حضورش احترام کنی و چون ستم دید یاری کنی و دنبال بدی‌هایش نباشی و اگر بدی در او دیدی بپوشی و اگر اندرز تو را بپذیرد به‌طور خصوصی اندرزش دهی و در سختی او را وامگذاری و از لغزشش بگذری و گناهش را بیامرزی و با او معاشرت محترمانه کنی وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ. و حقّ دوستت آن است که با لطف و انصاف با او همراهی کنی و همان‌طور که تو را بزرگ داشته، بزرگش داری و حتی اگر رهایت کرد هیچ‌چیز تو را از محبّت به او باز ندارد، او را همان‌طور که تو را دوست دارد دوست بداری و از پیروی که به ضرر اوست دورش بداری و مایه‌ی رحمت او باشی نه مایه‌ی عذاب او و وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۰
من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۲۳
نکته در نکته:
بعضی ها فکر می کنند اسلام موافق آزادی برده با هر شرایطی بوده است.
در حالی که برده ای که هیچکس رو نداره و کار و خونه هم نداره آزاد کنیم عین خیانته. مثل اینکه به یه کارمند بگن از امروز ازادی اخراج شدی برو هر کاری می خوای بکن.

شیوه ی اسلام به این شکل بوده که برده رو می اورده داخل خانواده کار یاد می گرفته بعد تبدیل می شده به عبد مکاتب و آزاد می شده. به این شکل هم خانواده داشته و هم کار و هم ازادی.
حالا که امروزه برده نیست به جای کلمه برده بذارید زیردست. مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ
یعنی مالکیت دست.

مثلا می شود یک زیردست آورد در خانواده. احترامش حفظ شود ضمن اینکه برای ما کار می کند کار یاد بگیرد. کمکش کنیم بعد از اینکه کار یاد گرفت و پول جمع کرد ازدواجش دهیم. و بعد مستقل می شود.
جزیی از فامیل ما هم محسوب می شود مثل قدیم در خانه های بزرگ که زیردست بود اما جزء فامیل ما هم بود.
شرافت هم به میزان ایمان و تقواست زیردست و بالادست ندارد‌.

وَلَا تَنکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّىٰ یُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلَا تُنکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّىٰ یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولَٰئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ
 و با زنان مشرک، ازدواج نکنید تا ایمان آورند و قطعاً کنیز با ایمان از زن (آزاد) مشرک بهتر است، اگرچه (زیبایی یا ثروت یا موقعیّت او) شما را به شگفتی درآورد. و به مردان مشرک، زن ندهید تا ایمان آورند و قطعاً برده با ایمان از مرد (آزاد) مشرک بهتر است، هر چند (زیب ایی و موقعیّت و ثروت او) شما را به شگفتی وا دارد. آن مشرکان (شما را) به سوی آتش دعوت میکنند، در حالی که خداوند با فرمان و دستورات خود، شما را به بهشت و آمرزش فرامیخواند و آیات خویش را برای مردم روشن میکند تا شاید متذکّر شوند.
سوره البقره آیه 221
حالا او هم خانواده دارد هم کار و زندگی.
این روش درست است خانواده دار کردن. نه اینکه بهزیستی خانواده باشد. البته به عنوان فرزند هم می شود سنین پایین تر آورد که می شود فرزندخواندگی.

و اما طرح بعدی مسجد است.
یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
 ای فرزندان آدم زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمیدارد
سوره اعراف آیه 31

تربیت اصلی در مسجد است:

تفسیر نور:
  قرآن به مال و فرزند، زینت گفته است، المال و البنون زینة الحیاة الدّنیا 71  بنابراین ممکن است آیه بیانگر این باشد که مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشکلات اقتصادی مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشکلات تربیتی نسل آینده را حل کنید.  71) کهف، 46
آنچه در راه خدا مصرف شود هرچند بسیار زیاد باشد، اسراف نیست و آنچه در راه معصیت خدا استفاده شود، هرچند اندک باشد، اسراف است 79  79) تفسیر منهج الصادقین

غذایی که خوردی باید توی مسجد صرف بشه. برای همین اسراف و مسجد کنار هم اومده.
خذوا در ایه رو شاید بشه گفت دو معنا داره. بیارید و بگیرید. زینت رو بیارید (مال و فرزند و هنر و ....) و زینت از اونجا بگیرید(ایمان تربیت و هنر و  ....)
نمونه موفق این طرح توسط شهید صدرزاده اجراشد.

مردم مسجد ساختند بسیجش از محله حفاظت می کرد باشگاه کشتی مسجد، نوجوون رو می اورد مسجد
و خیاطی و .... خانم ها رو می آورد مسجد و حتی جدیدا می شه خانه بازی در بالکن مسجد طراحی کرد برای خردسالان جوری که صدا داخل مسجد نیاید یا تاب و سرسره در حیاط مسجد.
مسول مسجد کی باشه؟ عالم عادل.
اولش گفتم اقامه قسط با مردم است راهنمایی اصلی اقامه قسط کیه؟ عالم.
نام عالم کنار فرشته ها در ایه زیر آمده:
شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
 خدایی که همواره به عدل و قسط قیام دارد، گواهی داده که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش (نیز به یگانگی او گواهی داده اند) جز او که مقتدر حکیم است، معبودی نیست
سوره آل عمران آیه 18

به این می گن شبکه سازی مردمی حکومت با کمک خانواده محوری فامیل محوری همسایه محوری و مسجد محوری.
روی همین حساب که حکومت خانواده محور است منافق و دشمن سعی می کند خانواده رو بزنه. سگ به جای بچه. زن زندگی ازادی.
ما گیرمون به چند نخ مو نیست اساسا هر کاری که خانواده را خراب می کند مخالفیم.
دوست دختری و پسری هم چون خانواده رو می زنه مخالفیم. یعنی قران روی خانواده حساسه.

وقتی این چهار شبکه خوب وظیفه رو انجام دادن حالا خمس  و زکات را هم می دهیم تا از علم و  فقرا و آبادانی حمایت شود.
برای همین کنار نماز همیشه زکات آمده لست.
وقتی این چهار طرح رو ولش کنیم. و وظیفه خودمون رو انجام ندیم می شه فقط وظیفه حکومت و همه متوقع مثلا وقتی خانواده و فامیل و همسایه و مسجد وام ندن می شه فقط وظیفه حکومت.
در حالی که اصلش اینه که مردم باید قیام به عدل کنند.
حالا الان ایه زیر معلوم شد چی می گه:

ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
 آن (کیفر) بدین سبب است که خداوند، نعمتی را که به قومی عطا کرده، تغییر نمیدهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست
سوره انفال آیه 53

خب حالا به شرط توفیق در مطلب بعد بپردازیم به رهبر و حلقه میانی مردمی که اسمش مومن مجاهد است.
طرح بعدی یا پنجم طرح مومن مجاهد است.

 

 

 

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۱)

  • شاگرد بنّا
  • پرینت پست اقتصادیت و هنوز دارم تبیین می کنم، این پست هم پرینت می شه و تبیین.
    طیب الله انفسکم


    + فقط فکر می کنم منظور شما از طرفداری اسلام از برده داری، طرفداری از زیر بال و پر گرفتنه. ینی فکر می کنم این کلمه ی برده داری ذیل اسلام، شاید برداشت منفی داشته باشه. در مورد این اگر شد توضیحی بفرمایید.
    جزاکم الله خیرا
    پاسخ:
    محبت می کنید جزاکم الله خیرا.
    ممنون بابت تذکر و نکته سنجی.
    متن قسمت برده رو کمی اصلاح کردم که شبهه پیش نیاید.
    بله اسلام فقط برده رو ازاد نکرد.
    بلکه هم زیر بال و پرش را می گیرد هم خانواده می دهد هم ازاد می کند.
     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">