شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

نقاط ضعف و قوت بانوان و آقایان

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۵۶ ب.ظ

راستش دیدم هی این‌مطلب می خواهد تولید سوء تفاهم کند نقد آقایان هم بهش اضاف کردم. اما اصل متن روی بانوان بود. اما خب آقایان هم کمی اضاف کردم که هی نخوام توضیح بدم.
تمرکز اصلی باید روی همسری خوب بودن باشه. نه اینکه تمرکز اصلی روی همسری خوب داشتن باشه.
چون تمرکز روی همسر خوب داشتن نتیجه می دهد نگاه به کمبود ها و مقایسه و ناشکری.
چون تغییر آدم ها خیلی خیلی سخته. قدم اول تغییر خود است.
علت خیلی از اختلاف ها اینه که به جای اینکه زیر بارون چتر بگیریم می خوایم یه کاری کنیم که ابرها رو جابه جا کنیم که بارون نیاد.
این جهان بینی در سطح کلان هم هست. یعنی به جای اینکه فکر کنیم چه کاری برای کشور بکنم؟
امنوا و عمل الصالحات
نگاه می کنه ببینه کشور چرا فلان کمبودها رو داره و کاری برای من نمی کنه. محوریت انتقادش عقده های خودش هست و نه درد مردم. صفحه مجازیش پر از خبر تلخ بدون دیدن امیدها و پیشرفت هاست. توصیه به حق کنار توصیه به صبر.
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ
همانا انسان در خسارت است
سوره العصر آیه 2
إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
مگر آنان که ایمان آورده و کارهای نیک انجام داده و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش میکنند.
سوره العصر آیه 3
ما یک تجسس داریم یک تحسس.
تفسیر نور:
تجسّس به جستجو کردن در مورد بدیها و تحسس به جستجو کردن در مورد خوبیها گفته میشود.
خب حالا
توی زندگی شخصیمون تحسس هم بکنیم.
یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن یُوسُفَ ....
سوره یوسف آیه 87
تحسس کنیم دست یوسف زهرا س، امام زمان عج در حوادث عالم ببینیم.

حضرت زینب س کاری بالاتر از تحسس انجام می دهند. زیبایی را جستجو نمی کنند. جز زیبا نمی بینند. و ما رایت الا جمیلا. جمالا نه. جمیلا. صاحب جمال. شاید بتوان گفت این همان توحید صفاتی است.

در تغییر، اول انفسکم و بعد اهلیکم.
و اهلیکم هم تغییر کرد کرد. نکرد هم نکرد. تو وظیفه خودت رو انجام بده نتیجه به ما ربطی نداره. ما مکلف به وظیفه هستیم قربة الی الله. نه مکلف به نتیجه. با تغییر خودت تعییر ایجاد کن نه از اول پایه رو بذاریم روی تعییر بقیه‌.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ....
ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ ....
سوره التحریم آیه 6
یعنی طبق آیه بالا تمرکز روی او چرا این جوریه؟ او چرا اون جوریه؟ چرا او این کار را کرد؟ و .... نذاریم.
تمرکز بذاریم روی انفسکم. بذاریم روی من چی کار کنم؟ وظیفه من در قبال این رفتارش چیه؟ و ....
تمرکز دوم هم حتی روی تغییر طرف مقابل نیست تمرکز روی انجام وظیفه است تغییر و هدایت در صراط هم کار خداست. که در سوره حمد امده است.اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ
ما را به راه راست هدایت کن..
سوره الفاتحه آیه 6
مستقیم را شاید به معنی استقامت هم بتوان گفت.
استقامت را بزنیم به ایه فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ ...سوره هود آیه 112
با این حساب استقامت من و خانواده ام در این راه کار من نیست کار اوست چون اهدنا کار اوست.

تفسیر نور ذیل آیه ۶ تحریم (..قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارا...) گفته شده:
در روایات میخوانیم که شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، امر به معروف و نهی از منکر آنان است که اگر قبول کردند، آنان را از آتش حفظ کرده ای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای ان اطاعوک کنت قد وقیتهم و ان عصوک قد قضیت ما علیک(5)
یعنی قو اهلیکم می شود امر به معروف و نهی از منکر. البته می توان برنامه های کوتاه و بلند برای انر به معروف و نهی از منکر ریخت صرف یک تذکر ساده نیست.

در حد چند مشاوره بیشتر انجام ندادم، چون متخصص این کار نیستم. این مطالب برگرفته تجربیات است.

خیلی از مواردی که اینجا گفته می شه در مورد مردها هم صدق می کند اما به تناسب خودش.
مثلا بعضی مردها در خرج کردن برای خانه خسیسند و میوه ضعیف می خرند یا پول می دهند با منت یا صبح دیر بلند می شند، دیر دنبال رزق می روند یا توی مغازه با حرف زدن با مغازه بغل دستی و چرخ الکی در اینترنت و ... وقت تلف می کنند و یا مدیریت مشورتی ندارند مدیریت استکباری دارند و ...‌
پس خیلی از موارد مشترک هست اما مدلش فرق می کند. شاید پست مستقلی در مورد آقایان هم نوشتم اما فعلا بریم سراغ نقد بانوان. چرا نقد بانوان چون معمولا کسی نقد نمی کنه اکثرا بانوان دست به نقد اقایون هستند.

بعضی از موارد رو از بانوان معمولی شاید انتظار نباید داشت شاید. مثلا یک بانوی خیلی مومن می تونه در مقابل عدم تشکر و عدم گفتن دوستت دارم بگه: قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
بگو: (در حقیقت، نماز من و (سایر) عبادات من و زندگی و مرگ من، برای خدا، پروردگار جهانیان است.)
سوره انعام آیه 162
همه برای خداست از کسی توقعی نیست. افراد عادی با نگفتن دوستت دارم دلسرد می شوند و می گن ببین دستم نمک نداشت. یعنی درجه خلوص بالا می طلبد و ممکن است بانویی در این درجه از خلوص نباشد. پس همه موارد برای همه بانوان در هر درجه از ایمان نیست. و ایمان طرف مقابل باید در نظر گرفته شود. البته این خصوصیت رو باید پرورش داد و روش کار کرد. وظیفه مرد تشکر و ابراز محبت است
و وظیفه طرف مقابل اینه که به خلوصی رسیده باشد که تشکر و ابراز محبت نباشد فرقی برایش نکند اگر می کند خلوص بالا نیست.

بعضی از خصوصیات هست که همون یه دونه ممکنه منجر به طلاق بشه. مثلا کسی که قهرقهرو هست زود هم آشتی نمی کنه و دیر می بخشه. فکر کنید زن و شوهر هر دو قهر کنن و هیچ کدوم پا پیش نذاره قهر طولانی می شه کینه زیاد و طلاق.سر یک مسئله مسخره طلاق می گیرند چون مغرورند.

بعضی خصوصیات راه تعییر رو می بنده. مثلا بانویی که انتقادپذیر نیست و هر انتقادی رو می چسبونه به دوست داشتن و دوست نداشتن کلا راه هر تغییری رو می بنده.

بعضی از خصوصیات نیاز به جهان بینی داره. یعنی یک جهان بینی درست منجر به این رفتار می شه. با بیان درست و غلط خالی اتفاق خاصی نمی افتد و ممکنه نیاز به عبادت و تفکر درست و حسابی داشته باشه. مثلا جهان بینی ریاضتی یا مقام رضا و امثالهم نیاز به سالها کار روی خود دارد.
جهان بینی ریاضتی که به هر سختی به عنوان ریاضت نگاه کنیم و حرکت به سمت کمال مطلق تحت ربوبیت رب است، واقعا انسان ساز است اما نیاز به تفکر و تفکر و نشاندن به قلب داره.لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم
سوره البلد آیه 4
جهان بینی ریاضتی جهان بینی ریاضتی جهان بینی ریاضتی کیبوردم گیر نکرده دارم به خودم تذکر می دم. ریاضت همان ورزش روح است.

و یک قلق گیری هم داریم یعنی قلق همه انسانها مثل هم نیست. باید مواردی که همسر حساس هست و خط قرمزشون هست در بیاریم و رعایت کنیم. ممکنه هم حساسیت بی جا باشه ولی حرام نباشه رعایت می کنیم. این فداکاری و گذشت یک طرف را می طلبد. اسمش را شاید بتوان گذاشت رحمت.

اما بهتر رعایت اعتدال است (اسمش را شاید بتوان گذاشت مودت) یعنی اینکه مثلا یک خانمی نیاز به تفریحش ده است و همسرش دو هست. خانم اقا رو مجبور نکنه بیاد تفریح. آقا هم خانم رو مجبور نکنه تفریح نره. ضمن اینکه یک حد وسط هست و با هم تفریح هایی رو می روند. تفریح بیشتر رو اونکه میل بیشتر داره با دوستان و غیره بره. قلق گیری کنترل توقع. انجام وظیفه قربة الی الله.

رحمت یعنی محبت یک طرفه و مودت یعنی محبت دو طرفه.

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
 و از نشانه های او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و میان شما و همسرانتان مودت و رحمت قرار داد؛ بیشک در این (نعمت الهی،) برای گروهی که میاندیشند نشانه های قطعی است
سوره الروم آیه 21

مواردی که گفته می شه برای نزدیک شدن به انسان کامل هست. و همه ما ها پر از نقصیم و تا انجا که می توانیم سعی کنیم به انسان کامل نزدیک شویم. پس همچین بانویی با همه خصوصیات خوب خیلی کم پیدا می شه منتها گفته می شه که بانوان بهش نزدیک بشوند به عنوان قله.

بریم سراغ بیان منفی و مثبت:
بعضی بانوان ساعت ده الی یازده صبح از خواب بلند می شوند می خواهند شروع به کار کنند وسطش هم تلفن زنگ می خوره نیم ساعت با تلفن صحبت می کنند همزمان با کار خانه، بچه رو هم می خوان بگیرند یک اوضاعی. با چنین اعصاب داغونی وقتی شوهر می اد چی کار می کنند؟ غرغر.
حرف زیادی با تلفن و .... قلب را سخت می کند:
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : لا تُکثِرُوا الکلامَ بغَیرِ ذِکرِ اللّه ِ ؛فإنَّ کَثرَةَ الکلامِ بغَیرِ ذِکرِ اللّه ِ قَسوَةُ القَلبِ ، إنّ أبعَدَ الناسِ مِن اللّه ِ القَلبُ القاسی . [ الأمالی للطوسی : 3/1 . ]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : در غیر از ذکر خدا، زیاده گویى نکنید؛ زیرا زیاده گویى در غیر ذکر خدا، موجب سختدلى مى شود و دورترین مردم از خدا، سختدل است.

بعضی بانوان تا ساعت ده الی یازده صبح عمده ی کارهای خانه و پخت غذا را انجام می دهند. یا فردا که کار زیاد دارند شب قبل‌ تدارک می بینند.
بعدش مشغول وقت گذرانی مناسب و تربیت فرزندان (ربیانی)می شوند.
...وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا
....و بگو: پروردگارا همانگونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده
سوره اسراء آیه 24
وقتی شوهر می اید چه کار می کنند؟ استقبال. (حدیث استقبال در پاراگراف های بعد)
البته که وظیفه تربیت هم بر پدر است و هم بر مادر. اما اصل تربیت با مادره چون بهشت زیر قدم های مادران است. زیر پای مادران هم نیست زیر قدم ها هست. اگر قدم در راه راست باشه بهشت هم آنجاست اگر راه نادرست باشه بهشت هم نیست. این رو از حدیث معروف بهشت زیر قدم های مادران است و از کلمه ربیانی در ایه می شود استنباط کرد.

 

بعضی اقایان هم دیر سر کار می روند و از آن طرف به خانواده کمتر می رسند. وقتشون رو چند قسمت نمی کنند کار و خانواده و تفریح و عبادت. وقتشون رو یک قسمت کار و کار و کار.

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه براى جلوگیرى از حرص حریصان ودنیاپرستى دنیاپرستان که علاقه شدیدى به زن و فرزند خویش دارند به یکى از یاران خود چنین فرمود: «بیشترین دلمشغولى خود را به خانواده و فرزندان (وتأمین زندگى آنها) اختصاص مده، زیرا اگر آنها از دوستان خدا باشند خدا دوستان خود را تنها نمى گذارد و اگر از دشمنان خدا هستند چرا همّ خود را صرف دشمنان خدا مى کنى؟!»؛ حکمت ۳۵۲


بعضی بانوان بی هدف چپ و راست خانه مادرشون هستند.
بعضی بانوان برای زندگی هدف گذاری دارند. مهمانی خانه مادر و .... چند ساعت است. مهمانی از صبح تا شب نیست.
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ میشوی به مهم دیگری پرداز،
سوره الشرح آیه 7
وَإِلَىٰ رَبِّکَ فَارْغَب
و به سوی پروردگارت توجّه کن
سوره الشرح آیه 8
مهمانی دوره ای هم می ذارند. رفت و امد با پولدار خوشگذران دل را سخت می کند.
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرموده است:.... وَمُجالَسَةُ الْموْتى، فقیلَ لَهُ: یا رسولَ الله، وَمَا الْمَوْتى؟ قال: کُلُّ غَنِىٍّ مُتْرَف; چهار چیز دل را مى میراند:...... چهارمی: و همنشینى با مردگان; عرض شد: اى رسول خدا منظور از مردگان چیست؟ فرمود: هر توانگر خوش گذران».(2)خصال باب الاربعه.

 

بعضی اقایان رفیق باز می شوند. بدون خانواده در حالی که در حدیث داریم:

قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلَی اللَّهِ مِنِ اعْتِکافٍ فی مَسجِدی هذا.

«تنبیه الخواطر، ج 2، ص 122»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: نشستن مرد پیش زن و فرزندنش، نزد خداوند محبوب تر است از اعتکاف در این مسجد من.


بعضی بانوان وقتی شوهر از نظر مالی ضعیف است با غر زدن به جای روحیه دادن، تحقیرش می کنند.
مال نعمت است اما کمال نیست. کمال متصل به جان است نه جسم.
بعضی بر کم داشتن شوهر صبر می کنند.
انسانی که در کم داشتن شاکر است یک انسان عادی نیست حکیم است حکیم طبق آیه زیر:
وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
و به راستی، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها برای خود سپاس میگزارد؛ و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بینیاز ستوده است.
سوره لقمان آیه 12
چقدر شکر مهم است که قبل از ایمان آمده در ایه زیر:
مَّا یَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَکَانَ اللَّهُ شَاکِرًا عَلِیمًا
اگر سپاس بدارید و ایمان آورید، خدا میخواهد با عذاب شما چه کند؟ و خدا همواره سپاسپذیر (=حقشناس) داناست.
سوره النساء آیه 147

بعضی بانوان با کمبود سیب و گیلاس در خانه غرغرشان بالا می رود بعضی بانوان زهرایی اند. تلاش شوهر را می بینند. و با وجود همه کمبودها می گویند:
حضرت فاطمه علیهاالسلام : یا أباالحَسَنِ! إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ ؛ [ بحار الأنوار ، ج 43 ، ص 59 .]
حضرت فاطمه علیهاالسلام :اى على! من از پروردگارم شرم دارم که چیزى از تو درخواست کنم که توان برآوردن آن را نداشته باشى .

روش شاکر شدن:
در مادیات نگاه به پایین دست، در معنویات نگاه به بالادست کنیم. اینو تقریبا همه می دانند. اما دانستن با عمل کردن دو تاست.
مثل سیگاری که می داند سیگار بد است اما می کشد.
نکته دوم برای شاکر شدن: هنر نیمه پر لیوان دیدن مهم است.
ما می توانیم مدام به داشته هایمان فکر کنیم و شاکر باشیم یا مدام به نداشته هایمان فکر کنیم و غرغر کنیم.
شما می توانید به بدخوابی بچه نگاه کنید یا به سالم بودنش. یک انگشتش کم بود چقدر سخت بود!
می توانید به کار زیاد شوهر نگاه کنید می توانید به کار داشتنش نگاه کنید چقدر ادم های بیکار هستند در آرزوی کار و .....
وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ إِنَّ لِی زَوْجَةً إِذَا دَخَلْتُ تَلَقَّتْنِی وَ إِذَا خَرَجْتُ شَیَّعَتْنِی وَ إِذَا رَأَتْنِی مَهْمُوماً قَالَتْ مَا یُهِمُّکَ إِنْ کُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِکَ فَقَدْ تَکَفَّلَ بِهِ غَیْرُکَ وَ إِنْ کُنْتَ تَهْتَمُّ بِأَمْرِ آخِرَتِکَ فَزَادَکَ اَللَّهُ هَمّاً فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بَشِّرْهَا بِالْجَنَّةِ وَ قُلْ لَهَا إِنَّکِ عَامِلَةٌ مِنْ عُمَّالِ اَللَّهِ وَ لَکِ فِی کُلِّ یَوْمٍ أَجْرُ سَبْعِینَ شَهِیداً وَ فِی رِوَایَةٍ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عُمَّالاً وَ هَذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَهَا نِصْفُ أَجْرِ اَلشَّهِیدِ .
مردى نزد رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم آمد و عرض کرد:من همسرى دارم که هرگاه به خانه مى‌روم به استقبال من مى‌آید و هرگاه بیرون مى‌روم مرا بدرقه مى‌کند و هرگاه مرا اندوهگین ببیند مى‌گوید:چه چیز تو را اندوهگین ساخته‌؟اگر براى روزى خود ناراحتى،که کسى غیر از تو عهده‌دار آن است و اگر نگران آخرت خود هستى که خداوند غم تو را افزون کند.رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:او را به بهشت بشارت بده و به او بگو:تو یکى از کارگزاران خدایى و در هرروز پاداش هفتاد شهید از آن تو خواهد بود و در روایت دیگر این‌گونه آمده: خداوند عز و جل کارگزارانى دارد و این زن از آن‌هاست و نصف پاداش شهید را دارد. مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۲۰۰.
بسم الله این حدیث و این راه شهادت. بانوانی که شهادت می خواهند این حدیث و این شما.

 

بعضی آقایان می خواهند خانواده را به زور زاهد کنند. زهد مستحب است زوری نمی شود باید زمینه اش هم باشد وگرنه نتیجه عکس می دهد. اجبار در مستحبات نداریم.

در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه که زیاده روی در زهد شده بود بدون داشتن ظرفیت آمده است:

قسمتی از خطبه:

....على (ع) گفت: او را نزد من بیاورید. چون بیاوردندش، فرمود: اى دشمن حقیر خویش، شیطان ناپاک خواهد که تو را گمراه کند. آیا به زن و فرزندت ترحم نمى کنى پندارى که خدا چیزهاى نیکو و پاکیزه را بر تو حلال کرده ولى نمى خواهد که از آنها بهره مند گردى تو در نزد خدا از آنچه پندارى پست تر هستى....

جهاد مرد دل کندن از مال است. بعد از شش ایه توحیدی ابتدای سوره حدید ردر آیه هفت حدید نتیجه گیری می شود حالا که همه‌چیز مال خداست انفاق کن. بکن از خودت تعلق و حب مال را‌

بعضی بانوان صبور هستند مقابل غیرت شوهر و مقابل اخلاق بد شوهر.
این کار سخت است برای همین اسم جهاد روش گذاشتن. جهاد هر کسی فرق می کند. جهاد یعنی جهد و کار سخت.
اصبغ بن نباته» که از یاران خاص حضرت على(علیه السلام) است از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: «کَتَبَ اللهُ الْجِهَادَ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مَالِهِ وَ نَفْسِهِ حَتّى یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ جِهادُ الْمَرْأَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلَى ما رَأَى مِنْ أَذَى زَوْجِهَا وَ غَیْرَتِهِ»(1)؛ (خداوند، جهاد را بر مردان و زنان واجب کرده است. جهاد مرد در این است که مال و جان خود را انفاق کند تا آنجا که در راه خدا شهید شود و جهاد زن در این است که در برابر آزارى که از شوهرش مى بیند و در برابر تعصب ها و حساسیت هاى او صبر پیشه کند). کافی ج ۵ ص۹.

 


بعضی بانوان قهرقهرو هستند با اشتباهات کوچک هم قهر می کنند. ادم از اینها می ترسه.‌مدام باید مراقب باشیم که کاری نکنیم بهش بر بخورد و قهر کند. کافی است دو درجه صدای شما بالا رود قهر می کنند قهر کردنی.

 

بعضی آقایان کوه غرور هستند. قهر می کنند حاضر نیستند من خود را زیر پا بگذارند و بگویند اشتباه کردم. تکبر بی جا. 


امام صادق(ع) فرمود: «دو برادر اگر با یکدیگر قطع ارتباط کنند، یکى از آنها مورد لعنت خواهد بود و ممکن است گاهى هر دو نفر مستحق عقوبت باشند. معتب گفت: قربانت گردم، ظالم باید عقوبت گردد، پس مظلوم چرا. فرمود: براى این‌که او هم راضى نمى‌‌‏شود اصلاح کند و از سخن گفتن با او خوددارى مى‏کند.
از پدرم شنیدم فرمود: هر گاه دو نفر با هم نزاع کردند، یکى از آنها باید عذرخواهى کند و مظلوم نزد رفیقش برود و (حتی با دروغی مصلحت­آمیز) بگوید من ظالم هستم و با این سخن با هم بار دیگر رفت و آمد کنند و خداوند خود حاکم عادلى است و داد مظلوم را از ظالم خواهد گرفت». کافی ج۲ص۳۵۴
بعضی بانوان دنبال عفو خدا هستند پس زیاد عفو می کنند.
.... وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
.... و باید عفو کنند و گذشت نمایند.. مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است.
سوره النور آیه 22
هر جوری با بقیه باشیم خدا همان جور با ماست. سخت بگیریم سخت می گیرند اسان بگیریم خدا هم اسان می گیرد. حالا سخت گیری خدا واقعا سخت است. پس مراقب باشیم.
عنه صلى الله علیه و آله :لا تَطلُبوا عَثَراتِ المؤمنینَ ؛ فإنّ مَـن تَتَبّعَ عَثَراتِ أخیهِ تَتَبّعَ اللّه ُ عَثَراتِهِ ، و مَن تَتَبّعَ اللّه ُ عَثَراتِهِ یَفْضَحْهُ و لو فی جَوفِ بَیتِهِ .[الکافی : 2/355/5.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :لغزشهاى مسلمانان را نجویید که هر کس لغزشهاى برادرش را پى جوید خداوند لغزشهاى او را پیگیرى مى کند و هر که را که خداوند عیبجویى کند رسوایش مى سازد هر چند در اندرون خانه خود باشد.

اینکه لغزش ها را در ذهن نگه داریم و هی در هر دعوا به روی طرف مقابل بیاریم همین بلا سر ما خواهد آمد.
بعضی بانوان راحت می بخشند. بعضی تا طرف مقابل خجالت نکشد و چند بار عذرخواهی نکند قبول نمی کنند. خجالت بدهی خجالتت می دهندها!

عدم بهره مندی از شفاعت: پیامبر خدا(ص) در سفارش به علی(ع) فرمود: هر که پوزش را نپذیرد چه پوزش خواهنده، راست بگوید یا دروغ، به شفاعت من دست نیابد. (بحارالانوار: ج 77، ص 47، حدیث3)
گناه بزرگ: امام علی(ع) می فرماید: اعظم الوزر منع قبول العذر؛ بزرگترین گناه، نپذیرفتن عذر است. (غررالحکم: شماره 3004) از این رو امام زین العابدین(ع) در دعا می فرمود: اللهم انی اعتذر الیک من مظلوم ظلم بحضرتی فلم انصره. . . و من مسیء اعتذر الی فلم اعذره؛ بارخدایا! از تو عذر می خواهم اگر در حضور من به کسی ستم شده و من یاری اش نکرده باشم. . . و کسی به من بدی کرده و عذر خواسته است و من عذرش را نپذیرفته باشم. (صحیفه السجادیه دعای 38)


بعضی بانوان کلمه دوستت دارم و تشکر بر ایشان اصل اساسی است.
من نمی گویم نباشد.
رسول اللَّه (ص): لا یشکر اللَّه من لایشکر النّاس(2) : پیامبر اکرم(ص):شکر خدا را بجانیاورده است آن که از مردم (درقبال انعامشان) تشکر نکند.دوسایل الشیعه ج۱۶ص۳۱۳.
قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی‏ أُحِبُّکِ‏ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»؛[1] مردی که به همسرش بگوید دوستت دارم، چنان در قلبش می‌نشیند که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.کافی ج۵ص۵۶۹.
این دو حدیث رو من می دانم اما مقام بالاتر و اخلاص چیز دیگر است:
إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا
ما برای خشنودی خداست که به شما میخورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم.
سوره انسان آیه 9
کار برای خدا باشد توقع تشکر نیست.
.رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله :إنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقةً ، و ما بَلغَ عَبدٌ حقیقةَ الإخْلاصِ حتّى لا یُحِبَّ أنْ یُحْمَدَ على شیءٍ مِن عَمَلٍ للّهِ .
هر حقّى را حقیقتى است و بنده به حقیقت اخلاص نرسد، مگر آن گاه که دوست نداشته باشد در برابر کارى که براى خدا مى کند، تمجید و ستایش شود .۳.بحار الأنوار : ۷۲/۳۰۴/۵۱ .
شهید بهشتی روزی نزد امام آمدند. امام گفتند از بیرون که آمدید مردم چه شعاری می دادند؟ ایشان عرض کردند: همه می گفتند درود بر خمینی.
حضرت امام فرمودند: به خدا قسم اگر همه مردم با هم بگویند مرگ برخمینی به اندازه سر سوزنی برایم فرقی نمی کند.
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
بگو: (در حقیقت، نماز من و (سایر) عبادات من و زندگی و مرگ من، برای خدا، پروردگار جهانیان است.)
سوره انعام آیه 162

نقد آقایان نوشتم می شود عدم ابراز محبت.

بعضی بانوان عروسی که دعوت می شوند عروسی را عزا می کنند به چه صورت؟
رنگ مو چند صد هزار ت.
لباس تکراری که حرامه فقط باید جدید باشه اگر نشد کرایه کنیم که جدید باشه.
کادو هم که طبق حداقل فلانی ها، نه توان خودمان.
بعضی بانوان عفیف و ساده و طبق رضای خدا می روند. به نیت چشم مردم هدیه نمی دهند به نیت رضای خدا و کمک به اول زندگی عروس و داماد هدیه می دهند.
هدیه ی اولی پوچ می شود اگر چه طلا باشد و هدیه ی دومی موجب تقرب می شود اگرچه نخودچی باشد.
شیخ قمی (یکی از شیوخ است نه شیخ قمی معروف) این قدر نداشت که یک کیلو میوه به ایت الله قاضی بدهد. فقط به اندازه نخودچی توان داشت. در دیدار مریض نخودچی داد‌.
(شیخ قمی هنگامی که از منزل آقای قاضی خارج شد، چند قدمی رفت و سپس برگشت و مجددا با اهل خانه که مشایعتش می‌کردند خداحافظی کرد.
بعد از آن، اهل خانواده دیدند که کنار بستر آقای قاضی کیسه‌ای نخودچی است که هدیه شیخ قمی بوده. آقای قاضی گفتند: هدیه‌ای که به مریض تقدیم می‌شود برای اظهار لطف و محبت به بیمار و آرزوی شفای اوست. نوع و مقدار هدیه هم نیست، بلکه نیت قلبی و محبت اهداکننده مهم است و این‌که وی چقدر به امور مستحبی پایبند باشد. دیدید که چگونه کامل به طرف شما برگشت و خداحافظی کرد، یا تحیات و سلامش را دیدید، او با این رفتار بهترین‌ها را برای شما آرزو کرد.)

بعضی بانوان همت اکبر را کار و درامد گذاشتند. بانوان سرپرست خانواده و مشکلات خاص و ... رو جدا کنیم. البته همان ها هم اگر کار برای خدا باشد کار برای دنیا محسوب نمی شود برای اخرت محسوب می شود.
بعضی بانوان همت اکبر را اخرت گذاشتند.
امام صادق (علیه السلام):
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ وَ عَبْدِ اَلْعَزِیزِ اَلْعَبْدِیِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلدُّنْیَا أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى اَلْفَقْرَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ یَنَلْ مِنَ اَلدُّنْیَا إِلاَّ مَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ اَلْغِنَى فِی قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ.
15-امام صادق علیه السّلام فرمود:
هرکس روز را به شب رساند و بزرگترین هدفش دنیا باشد خداوند فقر و پریشانى را جلو چشمش گذارد و کارش را پریشان سازد و از دنیا به چیزى نرسد جز به آنچه که خداوند قسمت او کرده است و هرکس روز و شب را به سر برد و مهمترین هدفش آخرت باشد خداوند در دلش توانگرى و بى‌نیازى قرار دهد و کارش را مرتب بسازد(زیرا انسان هر چه از دنیا به دست آورد بر حرصش بیفزاید و نیازش زیادتر گردد.کافی ج۲ ص ۳۱۹.
همت اکبر آخرت باشد معلوم است سیر مطالعاتی و معنوی دارد دنبال این است معرفت امروزش با دیروزش یکسان نباشد. دنبال پول برای رفاه و راحتی نیست پول را می خواهد برای خرج اخرت کردن.

بعضی بانوان کنار نامحرم در اداره کار می کنند. با نامحرم روزی هشت ساعت بودن! این چه کاریه اخه. اصلا هیچ حرفی هم که نزنند همین با هم بودن چقدر مخرب است.
شایسته نیست زن و شوهر با هم بدوند دنبال دنیا و بچه هم مهد کودک. موارد استثنا به کنار.
شغل هایی هم‌ هستند که نیاز هست خود زنان به دست بگیرند مثل متخصص زنان یا معلم مدرسه دخترانه. شغل های خانگی و نخبگان و .... در جای خود فعالیت دارند. ان شغلی که به فرزند ضربه می زند، بد است. شغلت را بگذار زمانی که ضربه به فرزند نمی زند. مگر کاری مهم تر از انسان ساختن وجود دارد؟

 

بعضی آقایان هم همت اکبر را دنیا گذاشتند در کار همه نوع غفلت و دروغ و کم فروشی دارند و موقع نماز نماز نمی روند:

رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
 مردانی که هیچ تجارت و معامله ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، سرگرم و مشغول نمیکند، از روزی که در آن، دلها و چشم ها دگرگون میشود بیمناکند.
سوره النور آیه 37


بعضی بانوان دنبال راحتی و رفاه هستند کمی راحتی این ها کم و زیاد بشه شروع می کنند به غرغر.
کولر خراب بشه مسافرت کم بشه خانه کوچک بشه بچه ها اذیت کنن و .... غرغر و غرغر و غرغر.
بعضی بانوان به اینها به چشم ریاضت نگاه می کنند. ریاضت هر کس فرق می کند ریاضت انسان ساز است.
جهان بینی ریاضتی تولید صبر می کند.
جهان بینی راحت طلبی تولید غرغر.
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أوَّلُ ما عُصِیَ اللّه ُ تبارکَ و تعالى بِسِتِّ خِصالٍ : حُبُّ الدُّنیا ، و حُبُّ الرِّئاسةِ، و حُبُّ الطَّعامِ ، و حُبُّ النِّساءِ ، و حُبُّ النَّومِ ، و حُبُّ الرّاحَةِ .[الخصال : 330/27.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند تبارک و تعالى، نخستین بار به سبب شش خصلت نافرمانى شد: دنیا دوستى، ریاست طلبى، شکم پرستى، زن دوستى، علاقه به خواب و راحت طلبى.
حب النساء منظور نامحرم و حب شهوات من النساء است مراجعه شود به ایه ۱۴ ال عمران .

وظیفه مرد البته وسعت دادن به زندگی و فراهم نمودن آسایش است.

بعضی آقایان همه کاری را در شان خود نمی دانند در حالی که پیامبر چوپان داریم و بیل زدن و کشاورزی معصومین. هر کاری که شما را بیشتر به خدا نزدیک می کند آن بهترین کار است. مدیریت بهتر است یا کارمندی؟ ان که بتوان مفید تر بود و مراقبه داشت و غفلت از یاد خدا نباشد.


 راحت طلبی منجر به تک فرزندی هم می شود.
غذای آماده و فست و فود و بازی نکردن با بچه و ... می شود.
بعضی فرزند می خواهند برای پیری و کوری
بعضی فرزند می خواهند برای نصرت امام زمان عج.


بعصی بانوان پیوسته دنبال سفر تفریخی هستند.
بعضی در سفر هم دنبال هدف خلقت و سفر زیارتی هستند و یا اینکه:
عنه صلى الله علیه و آله :إنَّ لکلِّ اُمَّةٍ سِیاحةً ، و سِیاحةُ اُمَّتی الجِهادُ فی سبیلِ اللّه ِ .[کنز العمّال : 10527 .]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هر امّتى را سیاحتى است؛ و سیاحت امّت من جهاد در راه خداست. این خصوصیتی نیست که در آدم های عادی براحتی پیدا شود.


بعضی فقط خوب ها را می خواهند بخورند. بهترین برنج و بهترین گوشت چرخی گوسفندی، بهترین روغن و ....
در وسعت رزق خوب است انسان وسعت دهد و به مرد توصیه وسعت شده اما زندگی کردن مثل عامه ان چیز دیگر است به شرط پذیرش خانواده بدون زورکردن.
قسمتی از روایت امام صادق ع:
.....بعد از این نان خانه ی مرا روزبه روز از بازار بخر. نان خانه ی من نباید با نانی که در حال حاضر توده ی مردم مصرف می کنند تفاوت داشته باشد. نان خانه ی من باید بعد از این نیمی گندم باشد و نیمی جو. من بحمداللّه توانایی دارم که تا آخر سال خانه ی خود را با نان گندم به بهترین وجهی اداره کنم، ولی این کار را نمی کنم تا در پیشگاه الهی مسأله ی «اندازه گیری معیشت» را رعایت کرده باشم». [1]

[1] . «احب یرانی اللّه قد احسنت تقدیرالمعیشة» : بحارالانوار ، جلد 11، چاپ کمپانی،

 

 

##################

###########
بعضی بانوان زودرنج و حساسند شوخی را جدی می گیرند ادم یا باید شوخی نکند یا چهار ساعت شوخی را توضیح دهد که سوء تفاهم نشود.
اما بعضی بانوان تیکه ها رو جدی نمی گیرند
...وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (٥٤مائده)
وظیفه را انجام می دهند از هیچ تیکه ای هم غمگین نمی شوند نه تنها غمگین نمی شوند از تیکه نکات مثبت هم می گیرند:رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : اُطلُبْ لأِخِیکَ عُذرا، فَإنْ لَم تَجِدْ لَهُ عُذرا فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا .[بحار الأنوار : 75/197/15.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : براى گفتار و کردارى که از برادرت سر مى زند ، عذرى بجوى و اگر نیافتى ، عذرى بتراش .

 

بعضی آقایان شوخی های خرکی دارند و مدام هم تکرار می کنند این شوخی زن دوم رو شونصد بار نگو. صمت و سکوت را رعایت کن.

بعضی بانوان به همسر می گویند برو مادرت یا پدرت و ...‌ رو اصلاح کن انگار در انتخاب پدر و مادرش او مقصر بوده.
بعضی بانوان می دانند با والدین نمی شود با عدالت برخورد کرد فقط احسان. فقط احسان. وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا .... ۸۲ بقره.
بالوالدین عدلا و احسانا نداریم. فقط احسانا داریم. پدر و مادری که شصت هفتاد سال یک مدل زندگی کردند نمی توان تغییر داد جز خیلی خیلی اندک.
اطاعت مرد از زن هم داریم. اما ان زن مادر است. در مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی صفحه ۲۸۳ آمده است:
از رسول خدا (ص) روایت شده است که هر گاه امت من به چند خصلت عمل کنند بلا بر آنان فرود آید (از جمله انکه) مرد از همسر خود پیروی و از مادرش نافرمانی کند. (وسایل الشیعه ج۱۷ص۳۱۱).
در ادامه ایت الله جوادی املی در کتابشون این نکته زیر رو نوشتند:
پیام روایت این است در نزاع میان همسر و مادرشوهر مرد باید تدبیری کند تا نزاع انان به ارامش بیانجامد. نه اینکه از سر بی تدبیری اقدامی کند که موجب نافرمانی از مادرش شود.

بعضی بانوان انتقادناپذیرند. هر انتقادی را ربط می دهند به دوست داشتن. مثلا بگیم غذا کمی بهتر شود می گویند یعنی مرا خوب نمی بینی و غذایم را خوب نمی بینی و مرا دوست نداری؟
بعضی بانوان انتقاد پذیرند. در مسیر سیر کمالی خود دنبال رفع عیبند.

 

بعصی آقایان آنچنان مغرورند که در هیچ چیز مشورت نمی کنند. مدیریت استکباری داریم و مدیریت مشورتی و در نظر گرفتن نظرات مختلف خانواده.



بعضی بانوان پاساژ گردی را دوست دارند هرچند خرید نکنند. به جای پاساژ مثلا نگاه به مبل و خانه دیگران و یا ماشین های شاسی بلند و .... بگذاریم. و جهاز برون دارند برای نشان دادن جهازی. اینها بانوان مد بصری نگاه طولانی (تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ) هستند.
بعضی بانوان غض بصر دارند.
نگاه حرام فقط به نامحرم نیست به زرق و برق دنیا هم هست.
وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ
و هرگز به متاعی که ما به گروهی از آنها داده ایم، چشم مدوز که (این) شکوفه و جلوه ی زندگی دنیاست (و ما میخواهیم) تا آنها را در آن بیازمائیم و (به یقین) روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است
سوره طه آیه 131

 

آقایان مد بصرشان بیشتر در زمینه ماشین لوکس و نمای ساختمان و حب ریاست است.آخَرُ ما یَخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِدّیقین حُبُّ الْجاه; آخرین چیزى که از دل صدّیقان خارج مى شود، دوستى جاه و مقام است»


بعضی بانوان چشمشان همچنان به دست پدر و مادر خود یا پدر و مادر همسر است و ....
کلید فقر سوال است رو مستقل و مفصل نوشتم.
اقایان هم همین طور.

بعضی بانوان هدف معنوی برای خود تعریف کردند چون هدف خلقت عبودیت است.
وقتی هدف عبودیت است، میراث معنوی اصل است نه میراث مادی.
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ
و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند..
سوره الذاریات آیه 56
مَا أُرِیدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِیدُ أَن یُطْعِمُونِ
از آنان هیچ روزیی نمیخواهم، و نمیخواهم که مرا خوراک دهند..
سوره الذاریات آیه 57
در حدیثی از امام حسین علیه السلام میخوانیم: خداوند مردم را نیافرید مگر برای معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت میکنند و هر که او را عبادت کند، از بندگی غیر او بی نیاز میشود.(43)تفسیر نمونه.
سیر مطالعاتی دارند استاد اخلاق و تفسیر دارند از بین همین سخنرانان معروف حاضر استاد خوب هست.علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسن(علیه السلام) فرمودند: «أَحْىِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَأَمِتْهُ بِالزَّهادَةِ وَقَوّهِ بِالْیَقینِ، وَنَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ، وَذَلِّلْهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ; قلب را با موعظه و اندرز زنده کن و هواى نفست را با زهد و بى اعتنایى بمیران، دل را با یقین نیرومند ساز، و با حکمت و دانش نورانى نما، و با یاد مرگ رام کن».(1)نهج البلاغه نامه ۳۱.

بعضی بانوان دوران عادت را دوران فراغ از عبادت می دانند. بعضی بانوان دوران فراق و هجران می دانند. و افزایش ذکر برای رفع نقص به وجود آمده از ناپاکی جسم. افزایش سوز هجران چه بسا انسان را بالاتر هم ببرد.
ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ
پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او از حدگذرندگان را دوست نمیدارد..
سوره اعراف آیه 55

بعضی اقایان در این دوران رعایت جسمی که در رنج است را نمی کنند. سکوت در این دوران باید بیشتر باشد.

وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ.....
سوره البقره آیه 222


بعضی بانوان با حفظ احترام شوهر از پدر و مادر خود اطاعت می کنند.
بعضی بانوان با حفظ احترام پدر و مادر خود وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ...
و از سر مهربانی، بالِ فروتنی بر آنان بگستر....
سوره اسراء آیه 24
می روند تحت مدیریت شوهر
.... فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ... پس، زنان درستکار، فرمانبردارند (و) به پاس آنچه خدا (برای آنان) حفظ کرده، اسرار (شوهران خود) را حفظ میکنند....
سوره النساء آیه 34
تعریف زن صالح در نظام خانواده می شود قانتات و حافظات للغیب.
به اعراب در ایه دقت کنیم. بعد از صالحات کاما بگذاریم. صالحات ضمه دارد نه تنوین.

وقتی برای من تعریف می کنند یک بانویی هست هزار و اندی کمال دارد و کارآفرین و ... است می گویم آفرین حالا بگو در خانواده چگونه است؟
صالح است؟ یعنی قانت است. یا مغرور است مقابل شوهر.
حافظات للغیب است یا به محض مشکل تلفن را می بردارد به خانواده و یا مادرش و .... می گوید
بعضی بانوان با لباس سفید وارد خانه شوهر می شوند با اسنپ برمی گردند. (حمایت بی جای خانواده و طرفداری بی خود و دخالت بی خود.)
بعضی بانوان با لباس سفید امدند و با کفن برمی گردند. مشکلات را خودشان پیگیری می کنند تا حل کنند و صبورند.
قانتات رفتن تحت مدیریت است و از ان طرف شوهر مستکبر نباشد و اهل مشورت.
د. ....فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ نِسَائِکُمْ قَالُوا بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ فَأَخْبِرْنَا قَالَ إِنَّ مِنْ خَیْرِ نِسَائِکُمُ الْوَلُودَ الْوَدُودَ السَّتِیرَةَ الْعَفِیفَةَ الْعَزِیزَةَ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَةَ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَةَ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانَ مَعَ غَیْرِهِ الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلَا بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا أَرَادَ مِنْهَا وَ لَمْ تَبَذَّلْ لَهُ تَبَذُّلَ الرَّجُل.....پس رسول خدا (ص) فرمودند: آیا برایتان بگویم بهترین زنان شما کدامند؟ اصحاب عرض کردند بفرمائید، حضرت فرمود: از بهترین زنان شما آن زنى است که پر فرزند و مهربان، پوشیده و پاکدامن بوده و مقابل خانواده خود عزیز(نفوذناپذیر) و مقابل شوهر ذلیل(رام و نفوذپذیر) باشد، و آرایش و زینت‏کننده خویش براى شوهرش و از غیر او محفوظ و پوشیده باشد، آن زنى که گوش به سخن شوهر دهد و فرمانش را اطاعت کند، و چون در خلوت روند در اختیار همسر باشد و مردانه برخورد نکند (زنانه باشد).[1]
([1] من لا یحضره الفقیه ج‏3، ص :387

 

بعضی اقایان اهل دستورند. در حالی که دستور در امور شخصی نیست. لا یستعن احدکم من غیره و لو بقضمة من‌ سواک » تا می‌توانید در کارها از دیگران کمک نگیرید ولو برای خواستن یک‌ مسواک. تا انجا که می توان هر کس باید کار شخصی خود را خود بکند. در تصمیم مشترک هم با مشورت، مدیریت با شوهر.


سه سلاح خانم های امروزی قهر و گریه و حمایت بی جای خانواده و مهریه.
حالا ایا من هم می توانم قدرت مهریه را از دخترهام بگیرم یا نه، اینده ها معلوم می شود. یعنی انچنان تربیت می شوند که بر خدا تکیه کنند یا بر مهریه نمی دانم. اینکه مهریه همان صداق باشد و نحله طبق ایه چهار نساء. و مهریه نه زیاد و نه کم متناسب با توان داماد. یعنی من‌می توانم توی جلسه خواستگاری بگویم وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ من نمیخواهم که بر تو سخت گیرم، بزودی به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهی یافت
سوره القصص آیه ۲۷
افوض امری الی الله.
این سه سلاح به عقیده من باعث شده که زنان قبله شوند:
عنه صلى الله علیه و آله : یَأتی علَى الناسِ زَمانٌ إذا سَمِعتَ باسمِ رَجُلٍ خَیرٌ مِن أن تَلقاهُ ، فإذا لَقِیتَهُ خَیرٌ مِن أن تُجَرِّبَهُ ، و لو جَرَّبتَهُ أظهَرَ لکَ أحوالاً ، دِینُهُم دَراهِمُهُم ، و هِمَّتُهُم بُطونُهُم ، و قِبلَتُهُم نِساؤهُم ، یَرکَعونَ للرَّغیفِ و یَسجُدُونَ للدِّرهَمِ ، حَیارى سُکارى لا مُسلِمینَ و لا نَصارى! .[بحار الأنوار : 74/166/31.]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : زمانى بر مردم مى آید که اگر نام مردی را بشنوى بهتر از این است که او را ببینى و اگر او را ببینى بهتر از این است که وى را بیازمایى؛ چه اگر او را بیازمایى حالاتى [ناخوشایند] بر تو آشکار کند. دین آنها درهم هایشان است و همّ و غمشان شکمهایشان و قبله شان زنانشان. براى گرده اى نان، خم مى شوند و براى درهم به خاک مى افتند. سرگشته اند و مست. نه مسلمانند و نه ترسا.

تفسیر نور:

2. مقدار مهر در اسلام تعیین نشده، اما در احادیث از مهریه های سنگین مذمّت شده و چنین آمده است که مهریه زیاد 
مایه کینه و عداوت میشود.۷۳) مکارم الاخلاق، ص237.

5. در روایات، به مردی که قصد دادن مهریه را نداشته باشد، سارق و زناکار اطلاق شده است(74) وسائل، ج15، ص21.

بعضی مردان به مرور سیب زمینی می شوند بدون غیرت. در بیرون رفتن بی حجاب زن مرد هم شریک است:

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الرّاضی بِفِعلِ قومٍ کالدّاخِلِ فیهِ مَعَهُم ، و عَلى کُلِّ داخِلٍ فی باطِلٍ إثمانِ : إثمُ العَمَلِ بِهِ ، و إثمُ الرِّضا بِهِ .[نهج البلاغة : الحکمة 154 .]

امام على علیه السلام : هر که به کردار عده اى راضى باشد، مانند کسى است که همراه آنان، آن کار را انجام داده باشد و هر کس به کردار باطلى دست زند او را دو گناه باشد: گناه به جا آوردن آن و گناه راضى بودن به آن


بعضی بانوان جوری درس می خوانند که همه رو به زحمت می اندازند. وظایف را روی دوش بقیه می اندازند که درس بخوانند که مدرک بگیرند.
بعضی بانوان بانو امین هستند. بانو امین سالک إلی الله بود. می‌گفت هیچ ریاضت نفسی مانند خانه‌داری نیست. لذا بهترین خانه‌داری‌ها را می‌کرد. دائما می‌گفت زن از خانه شوهر به بهشت می‌رود، از خانه شوهر به جهنم می‌رود. و از این بانو آن کتاب های ارزشمند بیرون امده. تفسیر مخزن العرفان، نفحات الرحمانیه و .....
با یک شوهر معمولی و خانه داری خوب و مصیبت هایی مثل فوت شدن فرزندان، این کتاب های عمیق بیرون امده است.



بعضی بانوان پای بچه شان به خاطر شوهر بشکند کار را به طلاق می رسانند. بعضی شروع می کنند به استغفار و تفکر در اعمالشان که چه گناهی کردند که سر بچه شان بلا آمده است‌. و همچنین مردان.

بعضی بانوان بازی با بچه رو مهم می دونند.
بعضی بچه رو مدام پای تلویزیون و موبایل می گذارند. مگر مهم تر از بازی بچه ها کار دیگری هم هست. (مخصوصا سنین کودکی)دچقدر موبایل بد است چقدر بدخوابی می اورد.
قسمت زیادی از شخصیت من در فوتبال شکل گرفت.
بعد از مدرسه دو ساعت مشق می نوشتم و بقیه فوتبال.
همکاری با بقیه در هدف مشترک گل زدن. دویدن در گرما و تحمل کم ابی و صدمات جسمی زیاد به پا در حد ضربه خوردن البته و تحمل درد. افزایش مقاومت و صبر کردن مقابل سرزنش شدن در اشتباهات فوتبالی و بارها زمین خوردن و .....
این بازی مرد می سازد.
هم کار انسان می سازد هم بازی و ورزش خوب.
بقیه شخصیتم را معرق ساخت. ساعت ها پای یک تکه چوب نشستن و با منقاچ حروف چسباندن و اعراب گذاشتن. و مسجد که شروعش از نوجوانی بود.
ورزش و بازی و کار و هنر خوب و مسجد همه موثرند.
بازی بیش از حد پای موبایل هم قوه خیال را فقط می سازد. قوه خیال بدون جسم خوب بدون صبر بدون تفکر صحیح.

 

بعضی مردان اصلا با بچه بازی نمی کنن  در حالی که داستان خم شدن حضرت علی ع و سوار شدن یتیم ب  روی ایشان هست.

بازی هیجانی با بچه برای تخلیه شدن خیلی مهم است این کار کنترل خشم بچه را به دنبال دارد.


بعضی بانوان چپ و راست غذای گوشتی و فست فود چرب و شیرین درست می کنند.
لُقمه گشته لُقْمانی گِرو
وَقتِ لُقمان است، ای لُقمه بُرو
جوع، لقمان می سازد. سه روز گرسنگی و اطعام آیه هشت و نه سوره انسان رو نازل کرد.
بعضی متخصص تغذیه هستند. تعذیه در سلوک. دو روز پشت سر هم گوشت خوردن مکروه است. بعضی هم قلب را قبرستان می کنند با پر خوردن و بد خوردن.
مادر نباید چند کتاب تعذیه طب سنتی و این ها خوانده باشد که جسم را برای خدمت به خدا اماده کند؟
می شود خانواده را عادت به بیدمشک نسترن و شربت ابلیمو داد و می شود هم عادت داد به نوشابه.

 

بعصی مردان ظهر یک نوع غذا و شب هم غذای جدید می خواهند . شایسته نیست این همه مشغول شکم بودن و هر غذایی را نخوردن.

زن ریحانه است و قهرمان نیست. قهرمان در عربی به معنای پیشخدمت است


بعضی بانوان بدون آرایشگاه مهمانی نمی روند در نتیجه مهمانی ناگهانی نمی روند و صله رحم را قطع می کنند برای یک اصلاح.
بعضی بانوان تا این حد نظر مردم برایشان مهم نیست. رضای خدا برایشان مهم است.

 

بعضی اقایان بدتیپند. لباس کار و لباس مهمانیشان جدا تیست.


بعضی بانوان برای محرم و برای خدا آرایش می کنند بعضی چون روح زیبایی برای نمایش ندارند جسم را ارایش می کنند برای نمایش به نامحرم.

بعضی بانوان روزانه چند ساعت وقت برای ارایش جسم دارند. بعضی روزانه برای آرایش روح وقت می گذارند. آن چیزی که در قبر به کار می اید نه انچه می پوسد.

بعضی بانوان با اینکه می توانند خوابشون را با بچه تنظیم کنند اما موقعی که بچه بیداره می خوابند بقیه بچه رو بگیرند که ایشون بخوابه. بعضی خواب خود را با بچه تنظیم می کنند. و همچنین آقایان.

داستان علامه حسن زاده ره و دعوا با بچه ها که خوابشون رو بهم زدند و عصبانیت و تذکر استادشون الهی که با این شیوه سلوک نمی شود معروف است.


بعضی بانوان به شوهر به عنوان آژانس نگاه می کنند بعضی بانوان برنامه می ریزند که به شب نخورند مزاحم کسی نشوند.

گاهی هم بیرون رفتن بانو با فرزندان  مستلزم مشقت زیاد هست که مردان همکاری کنند.


بعضی بانوان جوری بچه داری می کنند که یک روز شوهر نباشد همه چیز بهم می ریزد شوهر نمی تواند برود ماموریت این شوهر وقتی امام زمان عج ظهور کند مجبور است بگوید شغلتنا اموالنا و اهلونا... ۱۱ فتح.
بعضی بانوان جوری بچه داری می کنند که شوهر می رود شهید می شود.

 

بعضی مردان تعلق به زن و فرزند مانع جهادشون می شه. 


بعضی بانوان جوری خرج می کنند که شوهر را مجبور می کنند که سه شیفت کار کند بازم کم می اد خودشون هم کار می کنند بچه را می گذارند مهد یا پرستار. یا سربار مادر همسر یا مادر خود.
بعضی بانوان جوری قناعت می کنند که همسرشان می تواند المیزان تفسیر قران بنویسد.

بعضی بانوان دوست دارند مرد باشند کارهای مردانه بکنند. بعضی بانوان واقعا بانو هستند. و به انچه خدا داده راضی هستند
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا
و زنهار، آنچه را خداوند به (سبب) آن، بعضی از شما را بر بعضی (دیگر) برتری داده آرزو مکنید.. برای مردان از آنچه (به اختیار) کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان (نیز) از آنچه (به اختیار) کسب کردهاند بهره ای است. و از فضل خدا درخواست کنید، که خدا به هر چیزی داناست.
سوره النساء آیه 32

حرکت روی واجبات و قانون، بدون مستحبات بدون اخلاق، زندگی را بهم می ریزد.
مثلا زن بگوید کار زن در خانه واجب نیست. مرد بگوید اذن خروج دست منه هیچ جا نباید بری‌. زن بگوید مهریه ام را الان که نداری می خوام. مرد بگوید تفریح بردن زن واجب نیست و ..... حرکت روی این خط به جایی نمی رسد.


بعضی بانوان به حکم پیامبر ص اعتراض دارند چرا کارهای خانه با ان ها.
امام باقر (ع) می فرماید، رسول خدا (ص) نیز چنین تقسیم کار کرد: به امیرالمومنیبن دستور داد کارهای خارج خانه را انجام دهند و به دخترش حضرت فاطمه (علیها السلام) نیز فرمود که کارهای داخل خانه را اداره نماید و آن حضرت از این تقسیم کار خوشحال شد (الحمیری قمی، 1413 ق، 52؛ مجلسی، 1363، 43: 81).
حضرت زهرا س از این تقسیم خوشحال شدند. پس انکه خوشحال نمی شود از این تقسیم، یعنی شباهت کمتری به سیدة نساء العالمین دارد.
فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا
ولی چنین نیست، به پروردگارت قسم که ایمان نمیآورند، مگر آنکه تو را در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند؛ سپس از حکمی که کرده ای در دلهایشان احساس ناراحتی (و تردید) نکنند، و کاملاً سرِ تسلیم فرود آورند..
سوره النساء آیه 65
بعضی کار خانه را عبادت می دانند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هرزنی از منزل شوهرش چیزی را از جایی به جای بهتری دیگر جابجا کند (کنایه از انجام کوچکترین کاری در منزل)، خداوند به او نظر کند و آنکه خدا به وی توجّه کند، عذابش نخواهد کرد، ام سلمه عرض کرد: ای رسول خدا، مردان همه خوبیها و خیرات را برده اند. برای زنان بیچاره چیزی نمانده است (کدام خیر باقی است؟) حضرت فرمودند: آری وقتی زن حامله شود، همانند کسی است که روزها همواره روزه و شبها به نماز بگذراند و با جان و مال خود در راه خدا جهاد نماید و چون وضع حمل نماید عظمت مزدش را هیچ کس درک نمی کند و ....(وسایل الشیعه، حدیث 27556
اینها به معنی عدم فعالیت اجتماعی نیست. فعالیت اجتماعی متناسب با روح با رعایت حدود شرع و صدمه نزدن به تکالیف، درست است.

بعضی بانوان همیشه غذای سفره اضاف می آورند.
خداوند روی اسراف حساس است.
بعصی جوری مدیریت می کنند که غذا دور ریخته نشود.

بعضی بانوان کار خانه را با منت و غرغر می کنند.
بعضی بانوان کار برای رضای خدا می کنند. بی توقع و ارام.

بعصی آقایان خسیسند پول به جانشان بسته قطره چکانی پول می دهند. اگر  داری بکن تعلق را و  بده.

بعضی بانوان می دانند اذن خروج دست شوهره رعایت می کنند. بعضی می دانند و رعایت نمی کنند.
بعضی هم اذن خروج شوهر دستشونه. یک ساعت دیر کند می بندش به زنگ.

بعضی آقایان از اذن خروج سوء استفاده می کنند و مانع رشد زن با شک های بی خود می شوند.


بعضی بانوان مهمانیشان حساب کتاب نداره.
بعضی با نماز تنظیم می کنند. مهمانی با هماهنگی نماز اول وقت و جماعت و جمعه. و همچنین آقایان.


می شود ظرف کثیف را نشست و جمع کرد و بعد به جسم فشار آورد برای شستن. می شود بلافاصله شست و می شود موقع ظرف شستن موعظه گوش داد. و دیگر کارها. کمک کردن شوهر و خرید بیرون خانه و .... هم جای خود.

بعضی آقایان در هیچ کار خانه کمک نمی کنند با اینکه وقت آزاد دارند. حضرت علی ع عدس پاک‌می کردند. و ثواب کار مرد در خانه بسیار بسیار زیاد ذکر شده. وقتی چیزی ثواب بسیار دارد یعنی بیشتر بالا می برد یعنی سخت تر است و در شکستن غرور موثرتر. امام خمینی ره در فرانسه دیدند دستشویی کثیف است شستند امام خمینی ره.


بعضی شوهر را مجبور می کنند به چند رنگی.
بعضی مهمانی می دهند با انچه دارند.
غذا را با وضو درست می کنند غذایشان را هر روز نذر معصومی می کنند. خرما را می شود صاف گذاشت در بشقاب. می شود جوری گردالی تزیین کرد گذاشت که رغبت ایجاد کند که خرما در روایات آمده است. می شود همه چیز را خرید می شود ماست و خیارشور رو خود درست کنیم و ....
می شود چیپس و پفکی بود می شود میوه خور بود. می شود شب سیر خورد می شود متناسب خورد که برای نماز شب بیدار شد و ..‌‌‌‌‌...
با غذا هم می شود سلوک کرد.

 

مرد هم خریدهایش را باید نذر کند و انفاق بداند. نه پول دور ریختن.


بعضی بانوان رستورانی هستند دایم دنبال رستوران خوب و جدید.
بعضی مسجدی دنبال غذای روح خود و فرزند

بعضی مردان فکر نمی کنند بعضی وقتها به بانوان استراحت بدهند و غذا از بیرون تهیه کنند با اینکه توانایی دارند.


بعضی بانوان خیلی دلسوز و مهربانند آنچنان که بچه وابسته تربیت می کنند. و هر روز صبحانه برایش لقمه می گیرند حتی زمانی که یه مقدار خرس گنده شده.
بعضی بانوان متعادلند بچه مستقل تربیت می کنند تحقیق می کنند چگونه انسان بسازند و روی خودشان کار می کنند چون الگو هستند.

بعضی مردان در تربیت فقط از تنبیه استفاده می کنند. در حالی که اقتدار رو با مهربانی هم می شود کسب کرد. تنبیه و تشویق کنار هم. انچنان محبوب باشیم که فرزند از ناراحتی ما ناراحت شود. مثل دکتر حسابی.


بعضی بانوان دشمنند ولی اولویت با بخشش است.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ای کسانی که ایمان آوردهاید، در حقیقت برخی از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمایند، از آنان بر حذر باشید، و اگر ببخشایید و درگذرید و بیامرزید، به راستی خدا آمرزنده مهربان است.
سوره التغابن آیه 14


بعضی بانوان مرد را به کراهت می رسانند و بعضی دچار گناه آشکارند. فاحشة مبینه.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا
ای کسانی که ایمان آوردهاید، برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید؛ و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را به آنان داده اید (از چنگشان به در) برید، مگر آنکه مرتکب زشتکاری آشکاری شوند، و با آنها بشایستگی رفتار کنید؛ و اگر از آنان خوشتان نیامد، پس چه بسا چیزی را خوش نمیدارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار میدهد..
سوره النساء آیه 19
بعضی دنبال زینت دنیایند انچنان که به اخرت ضربه می زند مثلا مال حرام و دست درازی به بیت المال و ...
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ إِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا
ای پیامبر، به همسرانت بگو: (اگر خواهان زندگی دنیا و زینت آنید، بیایید تا مَهرتان را بدهم و (خوش و) خُرّم شما را رها کنم.
سوره احزاب آیه 28

تعریف زن خوب هم آمده است به این صورت:
عَسَىٰ رَبُّهُ إِن طَلَّقَکُنَّ أَن یُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَیْرًا مِّنکُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا
اگر پیامبر، شما را طلاق گوید، امید است پروردگارش همسرانی بهتر از شما: مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه کار، عابد، روزه دار، بیوه و دوشیزه به او عوض دهد..
سوره التحریم آیه 5


همه اینها رو گفتم اما ایه اصلی اینه:
فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
پس همانگونه که فرمان یافته ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده اند (باید استقامت کنند) و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام میدهید میبیند
سوره هود آیه 112
یعنی تکی ادم بخواهد استقامت کند بالاخره استقامت می کند اما با همین زن و فرزند و عیب و حسن هایی که دارند باید همه با هم استقامت کنیم ان مدلی که رضای خداست.

اگر عیبی بود که دیگر نشد با همسر زندگی کنیم و طلاق شد. طلاق هم زیبا باشد بدون ابروریزی بدون داد و بیداد...أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا.
 

خداوند به هر کس همسری می دهد با عیوب و حسن های خاص و همان عیب ها و حسن های همسر، ما را می سازد.

یعنی مثلا کسی که خسیس است یک همسری با عیب ولخرج می دهد که همدیگر رو تنظیم کنند یا ممکن است به فرد خسیس همسری با عیب خسیسی بداد که بدی خسیسی بیشتر برایش آشکار شود و ترک کند.

او که رب است و مالک و مدبر می داند چه همسری با چه عیبها و چه حسن هایی دهد که با ان ها خودمان را بسازیم.

به حضرت زهرا س همسری مثل حضرت علی ع و به اسیه س همسری مثل فرعون و به مریم س بی همسری می دهد و همه جزء زنان برتر جهان هستند با همسرها و شرایط متفاوت. 


و قسمتی حدیث معراج در زیر:
متقاطع در نسخی آمده شاید منظور هب لی کمال الانقطاع الیک باشد.

] یا أَحْمَدُ! وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلْمُتَحآبّینَ فِىَّ، [5] وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتعاطِفینَ[لِلْمُتَقاطِعینَ] فِىَّ، وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلمُتَواصِلینَ فِىَّ، [6] وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلمُتَوَکِّلِینَ عَلَىَّ. [7] وَ لَیْسَ لِمَحَبَّتى عِلَّةٌ، [8] وَ لا غایَةٌ وَ لا نِهایَةٌ. کُلَّما رَفَعْتُ لَهُمْ عِلْماً، وَضَعْتُ لَهُمْ عِلْماً،[9] اُولَئِکَ الَّذینَ نَظَرُوا إِلَى الْمَخْلُوقینَ بِنَظَرى إِلَیْهِمْ، [10] وَ لَمْ یَرْفَعُوا الحَوائِجَ إِلَى الخَلْقِ، [11] بُطُونُهُمْ خَفیفَةٌ مِنْ أَکْلِ الْحَلالِ، [12] نَعیمُهُمْ فِى الدُّنْیا ذِکْری وَ مَحَبَّتی وَ رِضائی عَنْهُمْ.

اى احمد، محبّت و دوستى من نسبت به کسانى که فقط به انگیزه رضاى من یکدیگر را دوست مى دارند و نسبت به کسانى که فقط به انگیزه رضاى من به یکدیگر مهر مى‌ورزند و مراوده مى‌کنند و کسانى که فقط به انگیزه رضاى من به یکدیگر مى پیوندند و کسانى که بر من توکل مى کنند حتمى است. محبت مرا علّتى ـ خارج از وجود من که سبب پیدایش یا کم و زیاد شدن آن شود ـ نیست و ـ چون از خود من است ـ حدّ و اندازه اى ندارد. (پس من) دانش پى در پى و علمى فراوان به آنان ارزانى خواهم داشت. اینان از منظر دید من به مخلوقات مى‌نگرند و هرگز به پیشگاه مخلوق، عرض نیاز نمى کنند. اندرونشان حتى از لقمه حلال، سبکبار است، نعمت و بهره مندى دنیایشان، یاد من، محبّت من و رضاى من است.

 
 

 

 

 

  • شنگول العلما

نظرات  (۹)

سلام برادر و عزیزِ ما
حالت خوبه؟
چه پستِ خوبی نوشتی! طیب الله انفاسکم! هزار آفرین! هزار آفرین!
پاسخ:
سلام بر برادر و دوست عزیز مجاهد.
الحمدلله 
من هر وقت وبلاگ شما رو می خونم قسمت شجاعت و توکلم تقویت می شه.
درود بر این خانواده مومن مجاهد.^_^.
عاقبت همگیتون بخیر ان شاء الله
  • فرناز ارجمند
  • ممنون از اینکه انقدر وقت گذاشتید. نکات ارزشمندی را یاد گرفتم. دنبال اشکالات متن نبودم. به قدر خودم خوشه چیدم. چقدر نوع پاسخ دادنتون به کامنتها را دوست داشتم.
    پاسخ:
    ممنون از توجه و حسن نیتتون.
    ان شاءالله در مطلب بعد که در مورد زوج درمانی سلوکی هست مطلب کمی لطیف تر و سازنده تر بشه و از عهده اش بر بیام.^_^.
    تمرکز اصلی باید روی همسری خوب بودن باشه. نه اینکه تمرکز اصلی روی همسری خوب داشتن باشه.
    چون تمرکز روی همسر خوب داشتن نتیجه می دهد نگاه به کمبود ها و مقایسه و ناشکری.
    چون تغییر آدم ها خیلی خیلی سخته. قدم اول تغییر خود است.


    این جملات شاه کلید سعادت بشره. شاه کلید سعادت در زندگی فردی و زندگی مشترک و زندگی اجتماعی و الهی و همه چیز!
    من از وقتی چنین شدم زندگی رو فهمیدم.
    از وقتی فکر کردم چی دارم که همسرم بخواد به خاطرم فداکاری کنه، زندگی مشترک رو فهمیدم.
    هنوز خیلی عقبم. ولی در مسیرم ان شاء الله.
    پاسخ:
    ان شاءالله خدا توفیق بده بتونیم اجراش کنیم.
    عاقبت بخیر و سلامت باشید.
    سلام
    ممنون بابت وقتی که گذاشتین و هردو مورد ضعف و قوت رو بیان کردین...
    خیلی از ضعف‌ها جزو روزمرگی‌ها و عادت‌هایی شده که بهش توجه نمیشه! و چه تلنگر خوبی بود...
    پاسخ:
    سلام ممنون از توجهتون
    عاقبت بخیر و سلامت باشید.
  • سوسن جعفری
  • سلام بر شما.
    دیشب تا ساعت یازده و نیم مطلبتان را خواندم و هر از گاهی با صدای بلند برای همسرم هم. حرف زدیم و تأیید و تحسین کردیم.
    این کامنت را کسی می‌نویسد که تا ۱۸ سالگی کاری نداشت جز درس خواندن و از ۱۸ سالگی در شهری دیگر درس خوانده و به عنوان کادر درمان دو محیط مختلط و تک جنسیتی را تجربه کرده. در زندگی مشترک هم تا مرز جدایی رسیده اما با لطف خدا و تعلیمات قرآن برگشتیم و داریم سخت یا سهل زندگی می‌کنیم. بنابراین با کلیت متن موافقم. سطر به سطر و جمله به جمله حساب شده و بر پایه قرآن که کتاب راهنمایی از طرف خالق حکیم است و زندگی ائمه که الگوهایی تمام عیار از زندگی قرآنی هستند نوشته شده. مشکل از خودمان است که نمی‌پذیریم. زن و مرد هم ندارد. ابتدای مطلب هم نوشتید خودسازی یعنی خودت را در زندگی هدایت کنی بیشتر مشکلات زندگی حل میی‌شود.
    خیلی زیاد پیش آمده خانم‌هایی پیش من گله از چیزی کردند و وقتی از ائمه مثال زدم گفتند خب اونا فرق دارند. مثلا درباره چند تا بچه، یکی از فامیل پسرهای پشت سر هم آورد زمین و زمان را فحش می‌داد، گفتم مگر حضرت زهرا دو پسرش با فاصله کم به دنیا نیامد؟ ۴ بچه قد و نیم قد. گفت خب آنها امامزاده بودند. گفتم نشنیدی امام حسین در مسجد سوار گردن حضرت محمد می‌شد یا از منبر بالا می‌رفت؟ ببین در خانه چه بود. حضرت فاطمه با سن کم، بدون مادری که کمک حالش باشد، شوهر و پدری که مدام در جنگ و دور از خانه هستند، هم کارهای خانه را می‌کرد هم بچه‌داری. هم آنطور عبادتها.
    ‌در مستندی آمریکایی از خانواده‌ای بسیار پر فرزند، مادر می‌گفت هر بچه بزرگتر مسئول یک بچه کوچکتر است. مسئول خواب و بیدار کردن و لباس و خوراک و درسش. اینکه دیگر امروزی است. قدیم چطور بزرگ شدیم ما پس؟ به رفاه عادت کردیم. دو بچه کافیست را ریختند در دامن زنهامان و با رانت و فامیل‌بازی شکاف طبقاتی را به دره‌های طبقاتی ارتقا دادند و زندگی‌ها یکباره سخت شد. اما باز هم می‌شود. باور کنید خانم جراحی دیدم در چند مهمانی که همان یک پیراهن را پوشیده بود. خودم همیشه این را رعایت کردم. پشت سرم می‌خندند بگذار بخندند. هر کاری بکنی می‌خندند. پس چرا اذیت کنی خودت را و شوهرت را.
    من با نزدیکانم خیلی حرف می‌زنم. درباره مهمانی دادن. در فامیل خودمان آنقدر مهمانی‌های پر تکلف برگزار کردند الان نمی‌توانند درشان را به روی مهمان باز کنند. هر قدر هم سعی می‌کنم با افطاری ساده و مهمانی ساده جا بیندازم نمی‌پذیرند. می‌گویند آبرو. در حالی‌که کافیست یکی دو نفر سفره ساده پهن کنند تا دیگری هم شهامتش را پیدا کند. اما نمی‌کنند.

    درباره کار زنان، موافقم. در محیطهای مختلط واقعا کار برای زنها سخت است. در بیمارستان بودن پرستار و جراح خانم واقعا ضروری است. بی‌پناهی بیمار در اتاق خیلی شدید است. مردها هم که خودتان بهتر می‌دانید. از طرفی در محیط کار مردها خیلی سواستفاده می‌کنند از سادگی و ترسو بودن خانمها و فشار کتثار را می‌اندازند روی دوش آنها. سواستفاده عاطفی جنسی که بماند.‌ با روحیه هر کسی سازگار نیست. من شخصا نتوانستم و رفتم بیمارستان زنان که تک جنسی بودن با اینکه حقوقش کم و کار زیاد و امکانات صفر بود ولی همین که حال روانت خوب است برایم کافی بود.

    القصه حرف زیاد است برادر ارجمند. شما بگویی می‌گویند دید زنانه نداری، من بگویم می‌گویند نههه تو نمی‌دونی، یا توجیه می‌کنند یا می‌گویند ائمه فرق می‌کنند. خلاصه کسی نخواهد بپذیرد که زندگی قرآنی چقدر خوشی واقعی و درونی ایجاد می‌کند، هر قدر بنویسید و بگویید نخواهد پذیرفت.
    راستی در ایتا کانالی هست بنام تنها مسیر آرامش که حاج‌آقا حسینی آنجا زندگی قرآنی آموزش می‌دهد و خیلی‌ها پیام می‌دهند که داشتند طلاق می‌گرفتند و حرفها و آموزشهای ایشان زندگی‌شان را شیرین کرده. آنهم با خودسازی یکطرفه با شعار اقتدار دهی به مردان. ‌
    جای این آموزشهای قرآنی خیلی خیلی خالی است بین ما. خدا به دادمان برسد روزی که با قرآن مواجه می‌شویم.

    باز هم تشکر می‌کنم به خاطر نوشته‌های مفیدتون. خصوصا صراط استقامت که اشاره کردید. خیلی خوب بود. با اجازه در وبلاگم قرار خواهم داد البته که با لینک به اینجا.
    پاسخ:
    سلام  و دورد بر شما.
    لطف کردید و خواندید و وقت گذاشتین و این نظر طولانی را گذاشتید.
    گزیده صوت (همسر دوست داشتنی) حجت الاسلام سید حسینی رو در اون وبلاگ سخنرانی ها گذاشتم.
    arefanehha.blog.ir
    و حاوی نکات خوبی بود. اما زوج درمانی و ... رو گوش ندادم و فقط همین صوت رو گوش دادم.
    خدا به ایشون خیر بده. در قسمت اول متن صحبت ایشون رو با ایه ترکیب کردم.
    عاقبت بخیر و سلامت باشید.

  • صـــالــحـــه ⠀
  • سلام.
    نوشتید: بعضی بانوان با لباس سفید وارد خانه شوهر می شوند با اسنپ برمی گردند.
    بعضی بانوان با لباس سفید امدند و با کفن برمی گردند. مشکلات را خودشان پیگیری می کنند تا حل کنند و صبورند.
    چرا راه حل میانه را ندید میگیرید: سرحوهن سراحا جمیلا.
    یک پست بنویسید در مورد اینکه بعضی مردها چطور زن‌هاشون رو دق میدن و طلاق هم نمیدن :)


    نوشتید:
    بعضی بانوان دوست دارند مرد باشند کارهای مردانه بکنند. بعضی بانوان واقعا بانو هستند. و به انچه خدا داده راضی هستند.
    کار مردانه و کار زنانه از نظر شما چیه؟ اون زندگی‌ای که زن باید بهش راضی باشه چیه؟ زن رانندگی کنه، کار مردونه است؟ راضی بشه به خانه موندن یا اسنپ و تاکسی یا چی؟


    بعضی بانوان موقعی که بچه بیداره می خوابند بقیه بچه رو بگیرند که ایشون بخوابه. بعضی خواب خود را با بچه تنظیم می کنند.
    یعنی زن‌ها فقط یک بچه دارند؟ امکان نداره زنی چند بچه داشته باشه و یکی که خوابید یا چندتاشون که خوابیدند، یکی دیگه مادر رو کلافه کنه؟ مادری که نیاز به کمک داره، بی‌عرضه است؟ نقطه ضعف داره؟ یا لابد این حرف‌ها مکانیسم هجومی آقایون برای در رفتن از زیر بار کمک و همکاری هست :) ؟


    بعضی بانوان دوران عادت را دوران فراغ و مرخصی می دانند. بعضی بانوان دوران فراق و هجران می دانند.
    واقعا جا داره انسان سکوت کنه با این خوب و بدی که شما ساختید!


    بعضی بانوان همت اکبر را کار و درامد گذاشتند. بانوان سرپرست خانواده و مشکلات خاص و ... رو جدا کنیم. البته همان ها هم اگر کار برای خدا باشد کار برای دنیا محسوب نمی شود برای اخرت محسوب می شود.
    بعضی بانوان همت اکبر را اخرت گذاشتند.
    به نظر شما کار کردن خانم‌ها باید مجانی باشه؟ خب طبیعیه که کار، قرین درآمد هست. مگر شما ذهن‌خوانی می.کنید؟ شاید زنی در عین کار کردن، اهداف والای الهی داشته باشه!



    بعضی بانوان جوری درس می خوانند که همه رو به زحمت می اندازند. وظایف را روی دوش بقیه می اندازند که درس بخوانند که مدرک بگیرند.
    بعضی بانوان بانو امین هستند. بانو امین سالک إلی الله بود. می‌گفت هیچ ریاضت نفسی مانند خانه‌داری نیست.
    در مورد این یکی خودتون فکر کنید. همون بانو امین به دست شاگردانش جارو میداد که خانه‌اش رو جارو کنند! وظایف رو به گردن کسی می‌انداخت؟
    مگه اهداف خانم‌ها فقط مدرکه! مگه عرفان و سلوک با مدرک جمع نمیشه؟ این مدل نگاه‌ها باعث میشه کسی به زن بچه‌دار و مشغول تحصیل کمک نکنه.

    و امثال این اشتباهات در متن شما زیاد بود...

    خداوند خانواده‌تون رو براتون حفظ کنه. برای دختران بالقوه یا بالفعل‌تون بیم‌ناکم. دلزده میشن از نوع نگاه‌تون. ممکنه از دین زده بشن. ان شاءالله جمیعا عاقبت به خیر بشید.
    پاسخ:
    سلام نقد شما باعث شد کمی هم نقد آقایان بگذارم که تیزی سخن گرفته بشه.
    منظور از اینکه بانوان کفن پوشند و اینها، بانوانی بوندند که کوچکترین مشکل را به بیرون از خانه می برند و درون خانه حل نمی کنند.
    مشکلات باید درون خانه حل شود وگرنه هر خانواده ای از دختر خودش حمایت می کند کار خرابتر می شود. حمایت بی جای خانواده.

    دختران شعیب ع کار مردانه می کردند چوپانی اما چون مجبور بودند.
    تفسیر نور رو براتون می ذارم:
    10- کار زن در خارج از منزل اشکالی ندارد، به شرط آنکه:
    الف: زن در محیط کار، تنها نباشد. امرأتین
    ب: با مردان اختلاطی نداشته باشد. من دونهم - لانسقی حتّی یصدر الرّعاء
    ج: مردی که توان کار داشته باشد، در خانواده نباشد. أبونا شیخ کبیر

    اگر اسنپ مجبور است برود برود مجبور نیست نرود. اسنپی که با مرد در ماشین تنها می شود خوب است؟ البته برای مردان هم هست که با نامحرم تنها می شوند در ماشین. که اسنپ بانوان و آقایان بود بهتر بود‌.

    اگر زنی در کار اهداف الهی داشت می شود همت اکبر آخرت. اما اگر فقط اهداف دنیایی داشت بدون اینکه نیاز جدی باشد می شود کار برای دنیا. اولویت با مشاغل خانگی است. کاری که به روح فرزند ضربه بزند به درد نمی خورد. و کاری که با تربیت فرزند هم بشود انجام داد خوب است

    منظور فراغ از عبادت بود نه فراغ از کار. فراغ از عبادت یک وقفه ای در سیر معنوی می اندازد که بعد جبران نمی شود و در روایات توصیه شده موقع اذان وضو بگیرند و در سجاده به اندازه وقت نماز ذکر بگویند که ثواب نماز را ببرند.

    بیشتر منظور بچه خردسال بود. بانوانی که چند بچه دارند خب اگر وقت خواب پیدا نمی کنند همکاری لازم هست.

    این قسمت از متن گفته شاگردشون خانم همایونی بود.
    جارو دادن رو نشنیدم کار خود را گردن دیگران انداختن بد است مگر طرف داوطلبانه بیاید
    اگر مدرک برای مدرک باشه عیب است اگر مدرک بدون ایجاد فایده باشد عیب است اما اگر برای خداست حسن است به شرط آنکه کل بر دیگران نشویم.

    به نظر من شما مصداق تام و تمام این روایت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم هستید:
    فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَیْرُ فَقِیهٍ وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ

    عقل‌تون رو از تعطیلی خارج کنید و عینک صفر و صدتون رو کنار بزنید. در این صورت برای سلامت خودتون و خانواده‌تون و تمام اطرافیانتون بزرگترین قدم رو برداشتید.
    پاسخ:
    اللهم اهدنی من عندک.
    جناب
    منبر نروید.
    اینها را بهتر از شما بلد نباشم، کمتر بلد نیستم.
    پست بگذارید عیوب آقایان و به خودتان بپردازید...
    آقایان درست رفتار کنند، خانم ها به زن زندگی آزادی نمی‌رسند.

    نصف حرف‌هایتان نشان می‌داد که یا زن ندارید یا زن و بچه را رها کردید و سرگرم کار خودتان هستید.
    تک تک شهدا اتفاقا وقتی که بودند دربست در اختیار خانواده بودند کمی بخوانید تا بفهمید. چقدر نامی که وبلاگتان دارد، برازنده شخصیتتان است با این تفکرات ضد زن!
    غالب حرف‌های تان خلاف حدیث بود که معصوم فرمود المرأة ریحانه لیست بقهرمانه

    الان کجای این پست، انفسکم آقایان بود، نفهمیدم!
    نقدی که بدون درک شرایط و از روی هوا باشد، جز آزار روحیه لطیف زنانه، اثری ندارد.
    والسلام علی من اتبع الهدی
    پاسخ:
    هر دوش امکان داره رفتار نادرست آقایان منجر به زن زندگی ازادی بشه.
    یا سبک زندگی اشتباه بانوان منجر به زن زندگی آزادی باشه.
    نوشتم که وظیفه مرد ابراز محبت است. یعنی رعایت حدیث ریحانه بودن زن.
    و خلوص بالا را هم نوشتم و اینکه کمتر به چنین درجه ای می رسند. و رعایت تناسب با درجه ایمان.
    صبا زان لولی شنگول سرمست
    چه داری آگهی چونست حالش

     اما بالاخره هر کسی حضرت عباس ع تولید نمی کند. 
    برای تربیت حضرت عباس ع ام البنین لازم است با ان خصوصیات.
    من در کدوم قسمت نوشتم با زنان بدرفتاری کنید یا عیوبشون رو به رخشون بکشید و خوشرفتاری نکنید نمی دونم.
    زن و بچه رو رها نکردم همون انفسکم که در مقدمه نوشتم مشغول هستم.
    ان شاء الله که اگر من اشتباه خدا من رو هدایت کند.

    سلام
    فکر کنم جای این همه حرف درباره بانوان، بدون درک شرایط، بدون اطلاع، بدون دیدزنانه، مردها را توصیف می‌کردید بهتر بود.
    به قول شاعر
    عیب کسان منگر و احسان خویش
    دیده فرو کن به گریبان خویش

    آینه روزی که بگیری به دست
    خود شکن آن روز مشو خودپرست

    خویشتن‌آرای مشو چون بهار
    تا نکند در تو طمع روزگار

    گفتم قرآن و حدیثش را بلدید...
    پاسخ:
    سلام حدیث شعری که نوشتین می شه حدیث زیر:
    طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عُیوبِ الناس.».
    (ابن ابی الحدید، ج 20، ص 296)
    خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیبهای مردم باز دارد.
     فقط عیبها را نگفتم. نقطه مقابل هم بیان شد. یعنی ترسیم انسان کامل.
    اما در این شرایط چرا اینها را گفتم:
    این سبک از زندگی می شود امار طلاق بالا. می شود تربیت نادرست.
    این سبک از زندگی ادامه پیدا کند کم کم و به مرور بانو می پیوندد به زن زندگی ازادی.
    اما در مقدمه هم بیان شد.  تمرکز روی انفسکم. همان شعری که گفتید. روی خودسازی و مشغول عیوب خویش بودن. آخرش هم بیان شد باز با وجود این عیب ها و حسن ها فاستقم کما امرت و من تاب معک....
    بانوان که خودشون نقد کنند خوب است. اما یکی از بیرون هم نقد کند شاید خوب باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">