شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

آیه محاربه و بغض فی الله و حب فی الله

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۲:۰۱ ب.ظ

سه جلسه تفسیر آیه ۳۳ مائده که در مورد محاربه است در وبلاگ صوتها در لینک  زیر:

https://arefanehha.blog.ir/

ابتدا گزیده تفسیر گذاشتم دیدم بهتر در صوت کامل است.

باید حب فی الله باشه و بغض فی الله باشه.

یعنی اگر کسی رو دوست داریم برای خدا دوست داریم و اگر کسی را دشمن می داریم برای خدا دشمن می داریم.
برای خنکی دل و یا کینه و ..... کشتن و زدن و .... باطل است. اگر عبدود تف می اندازد به صورت امام علی ع. ایشان دور می زند بر می گردد می کشد تا برای خدا بکشد.
می کشد از روی مهربانی که دیگران کشته نشوند که قاتل بیش از این گناه نکند و این می شود که قرآن می گوید در قصاص حیات است.
 اگر می بینیم حیات جامعه در قصاص است و ببخشیم ظلم کردیم اولویت با قصاص است. باید ببینیم حیات جامعه در چیست اگر هم بخشیدن اولویت دارد می بخشیم.

وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
 و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد شاید شما تقوا پیشه کنید.
سوره البقره آیه 179

ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین»؛ ضربت علی ع در روز خندق از عبادت جنّ و انس افضل است. (2)
و در نقل دیگرى است که فرمود: «ضربة على یوم الخندق أفضل من أعمال امتى الى یوم القیامة». (3)
2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج20، ص 216؛ حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، مستدرک حاکم، ج 3، ص 32.
3. ینابیع الموده ج1 ص412

 
عدالت یعنی در حالت تعادل نه مهربانی بی جا و نه بغض بی جا.
توضیحات داده شده اشاره به مورد خاصی نیست در همه موارد است.
دوستی ها مانع اجرای عدالت نشه حتی به ضرر خود و اقواممون:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا
 ای کسانی که ایمان آورده اید کاملاً قیام به عدالت کنید برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است
سوره النساء آیه 135
دشمنی هم مانع از اجرای عدالت نشه یعنی از روی دشمنی شخصی، بی عدالتی نکنیم:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
 ای کسانی که ایمان آورده اید همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام میدهید، با خبر است
سوره المائده آیه 8
حب فی الله و بغض فی الله.
در کنار اینکه حکم محارب و مفسد فی الارض داریم و برخورد شدید با کفار از نوع مستکبر و ... که در جای خودش باید رعایت بشه این رو هم داریم که با خودمون مهربان باشیم. هر چیزی در جای خود یعنی عدالت:
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ ....
 محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود میبینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است،....
سوره الفتح آیه 29
  • شنگول العلما

نظرات  (۴)

  • سوته دلان
  • سلام
    والا فکر کنم اگر الله رو باور داشتن، البته الله واقعی نه ساخته‌ی ذهنی خودشون، حب و بغض فی‌الله رو هم باید می‌پذیرفتن!
    الله اعلم...
    پاسخ:
    سلام.
    خدا هممون رو هدایت و عاقبت بخیر کنه ان شاءالله.
    اللهم اهدنی من عندک
    عجیب حال به هم زنید! تفسیر به رای و این داستانا رو رها کن تفسیر به انسانیتو بکن! عدالت ؟ اصلا از یه چیزایی حرف میزنی که جدا معنیشو بعید میدونم درست فهمیده باشی یکم مغزتو به کار بنداز مگه حضرت علی نگفته شرع همون چیزی رو میگ که عقل میگه؟ عقلت این چهارتا چرت و پرتو اگر میپذیره که نرود میخ اهنین در سنگ
    پاسخ:
    سلام
    اگر شمو راست می گی ان شاءالله من هدایت بشم. اگر من راست می گم ان شاءالله شمو هدایت بشید.
    انسانیت رو عقل و وحی کنار هم تعیین می کنه. نه عقل به تنهایی.
     و عقل سالم که همان را شرع تعیین می کند، عقلی است که در انسان تزکیه شده باشه.
    ان شاءالله که همه توفیق تزکیه پیدا کنیم.
     اگر شما مفسر هستید و تفسیر به حق می کنید. به جای تهمت زدن تفسیر درست رو از آیات و روایات بذارید ما هم یاد بگیریم
    اینکه روی هوا بگید که تفسیر به رای هست که همه بلدند قاعده های اولیه گفتمان اقامه دلیل است بر اساس قران و روایت و عقل. عقل و وحی کنار هم.
    مجبور نیستید وبلاگی رو که قبول ندارید دنبال کنید.
    وقتی حب دنیا و شهوات و ... در دل باشه عقل می ره تحت مدیریت هوا.

    عنه علیه السلام : کَم مِن عَقلٍ أسیرٍ تَحتَ هَوى أمیرٍ ! [نهج البلاغة : الحکمة 211 ]
    امام على علیه السلام : بسا خردى که اسیر هوسى چیره است.
    و هوای نفس مدیریت رو کامل به دست می گیره:

    أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا
     آیا دیدی کسی را که هوای نفسش را معبود خود برگزیده است؟ آیا تو میتوانی او را هدایت کنی (یا به دفاع از او برخیزی)؟
    سوره الفرقان آیه 43

    مرحله اول گناهان کوچک بعد گناهان بزرگتر فحشاء و بعد تئوری سازی گناه.
    یعنی تئوری می ده که طبق این دلایل عقلی شراب مفیده و مثلا اینجا تخریب و ... باید باشه تا به اهداف بلندتر برسیم

    إِنَّمَا یَأْمُرُکُم بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
     او شما را فقط به بدیها و کار زشت فرمان میدهد؛ (و نیز دستور میدهد) آنچه را که نمیدانید، به خدا نسبت دهید.
    سوره البقره آیه 169
    و بعد هم می ره تحت ولایت طاغوتها.
    اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
     خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.
    سوره البقره آیه 257

    عقلی که می ره تحت هوا و برای گناه تئوری داره، فکر نمی کنه گناهه. فکر می کنه کار درسته.

    الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا
     آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، میپندارند کار نیک انجام میدهند
    سوره الکهف آیه 104
  • محمدرضا زارع
  • سلام و رحمه‌الله جناب شنگول خان😉😉
    پاسخ:
    سلام و رحمت الله و برکاته مجددا عاقبت بخیر باشید ان شاءالله
  • محمدرضا زارع
  • سلام و رحمه‌الله جناب شنگول خان
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">