آیه محاربه و بغض فی الله و حب فی الله
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۲:۰۱ ب.ظ
سه جلسه تفسیر آیه ۳۳ مائده که در مورد محاربه است در وبلاگ صوتها در لینک زیر:
ابتدا گزیده تفسیر گذاشتم دیدم بهتر در صوت کامل است.
باید حب فی الله باشه و بغض فی الله باشه.
یعنی اگر کسی رو دوست داریم برای خدا دوست داریم و اگر کسی را دشمن می داریم برای خدا دشمن می داریم.
برای خنکی دل و یا کینه و ..... کشتن و زدن و .... باطل است. اگر عبدود تف می اندازد به صورت امام علی ع. ایشان دور می زند بر می گردد می کشد تا برای خدا بکشد.
می کشد از روی مهربانی که دیگران کشته نشوند که قاتل بیش از این گناه نکند و این می شود که قرآن می گوید در قصاص حیات است.
اگر می بینیم حیات جامعه در قصاص است و ببخشیم ظلم کردیم اولویت با قصاص است. باید ببینیم حیات جامعه در چیست اگر هم بخشیدن اولویت دارد می بخشیم.
وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد شاید شما تقوا پیشه کنید.
سوره البقره آیه 179
ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین»؛ ضربت علی ع در روز خندق از عبادت جنّ و انس افضل است. (2)
و در نقل دیگرى است که فرمود: «ضربة على یوم الخندق أفضل من أعمال امتى الى یوم القیامة». (3)
2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج20، ص 216؛ حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، مستدرک حاکم، ج 3، ص 32.
3. ینابیع الموده ج1 ص412
عدالت یعنی در حالت تعادل نه مهربانی بی جا و نه بغض بی جا.
توضیحات داده شده اشاره به مورد خاصی نیست در همه موارد است.
دوستی ها مانع اجرای عدالت نشه حتی به ضرر خود و اقواممون:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا
ای کسانی که ایمان آورده اید کاملاً قیام به عدالت کنید برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است
سوره النساء آیه 135
ای کسانی که ایمان آورده اید کاملاً قیام به عدالت کنید برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است
سوره النساء آیه 135
دشمنی هم مانع از اجرای عدالت نشه یعنی از روی دشمنی شخصی، بی عدالتی نکنیم:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام میدهید، با خبر است
سوره المائده آیه 8
ای کسانی که ایمان آورده اید همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام میدهید، با خبر است
سوره المائده آیه 8
حب فی الله و بغض فی الله.
در کنار اینکه حکم محارب و مفسد فی الارض داریم و برخورد شدید با کفار از نوع مستکبر و ... که در جای خودش باید رعایت بشه این رو هم داریم که با خودمون مهربان باشیم. هر چیزی در جای خود یعنی عدالت:
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ ....
محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود میبینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است،....
سوره الفتح آیه 29
محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود میبینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است،....
سوره الفتح آیه 29
- ۰۱/۰۹/۲۲
والا فکر کنم اگر الله رو باور داشتن، البته الله واقعی نه ساختهی ذهنی خودشون، حب و بغض فیالله رو هم باید میپذیرفتن!
الله اعلم...