شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

نامه تولد نمازی

دوشنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۳، ۰۸:۲۹ ب.ظ

نقطه چین جان سلام.
با خودم گفتم در کنار هدیه مادی یک هدیه معنوی هم بدهم.
شهید احمد علی نیری هم که عارفی نوجوان بود، به کسانی که دوستشان داشت نامه می داد من هم گفتم یک تقلید خوب انجام بدهم و یک نامه برای مهربانی عزیز بنویسم.
 تو ارزشمندی چرا؟
چون از روح خداوند در تو دمیده شده.
فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ
 پس همین که او را نظام بخشیدم و از روح خود در او دمیدم، سجده کنان برای او به خاک افتید.
سوره ص آیه 72
در ما یک امانت است. امانتی از روح خدا. امانت عشق به خدا.
تقوا یعنی چی؟
یعنی خودنگهداری.
یعنی این امانتی که درون ماست را نگهداریم.
یک وقت هست می گویند برو ماشین بخر این یعنی نداری برو بخر.
یک وقت می گویند مراقب باش روی ماشینت خط نیفتد.
تقوا یعنی همین. مراقب باش روی گوهر وجودت خط نیفتد. روی عشق به خدا که درونت است خط نیفتد.
یکی از مهم ترین چیزهایی که این کار می کند نماز است:
 اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
 آنچه را از کتاب (آسمانی قرآن) به تو وحی شده تلاوت کن و نماز را بپا دار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر بازمیدارد و البتّه یاد خدا بزرگتر است و خداوند آنچه را انجام میدهید میداند.
سوره العنکبوت آیه 45
در این آیه گفته نشده نماز باعث می شود کار خوب انجام بدهیم. 
بلکه گفته شده نماز باعث می شود کار بد نکنیم تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ.
اما بعد گفته شده چی؟ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ . این ذکر را می خواهم توضیح دهم.

یک مرتبه ی دیگر هم هست:
مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ
 چه چیز شما را روانه دوزخ کرد.
سوره المدثر آیه 42
قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ
 گویند: ما از نمازگزاران نبودیم
سوره المدثر آیه 43
و ....

طبق آیه گفته شده یکی از اصلی ترین و اولی ترین چیزهایی که انسان را در سقر (طبقه چهارم جهنم) می اندازد نماز نخوان بودن است.

اما حالا وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ را می خواهم
 برایت بگویم. آیه زیر را با هم ببینیم:
حضرت موسی ع بعد از پیامبر شدن از اولین دستوراتی که به او داده می شود نماز است؛
وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَىٰ
 و من تو را (به پیامبری) برگزیده ام، پس به آنچه وحی می شود گوش فراده
سوره طه آیه 13

إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی
 همانا منم اللّه، جز من خدایی نیست، پس مرا بندگی کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشی
سوره طه آیه 14

اما در آیه بالا نه از مانع گناه شدن نماز صحبت شده و نه از  به جهنم افتادن به خاطر نماز نخواندن، بلکه از عشق صحبت شده.
نماز بخوان برای یاد من. لذکری به عشق من.
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی
این عبادت احرار است عبادت آزادگان.


علامه مجلسی‌ رضوانُ الله‌ علیه‌ از "معانی‌ الاخبار" و " أمالی‌" صدوق‌ و "خصال‌" شیخ‌ صدوق‌ با سند متّصل‌ آنها از سهل‌ بن‌ سعد روایت‌ می کند:
جبرئیل‌ به‌ خدمت‌ رسول‌ اکرم‌ صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ آمد و گفت‌: ای‌ محمّد هر چه‌ می‌خواهی‌ زندگی‌ کن‌ که‌ بالاخره‌ مرده‌ خواهی‌ بود! و هر که را که‌ خواهی‌ دوست‌ بدار که‌ بالاخره‌ از او جدا خواهی‌ شد! و هر کاری‌ را که‌ بخواهی‌ انجام ده که‌ بالاخره‌ به‌ آن‌ پاداش‌ داده خواهی‌ شد! و بدان‌ که‌ شرف‌ مؤمن‌ در قیام‌ او به‌ نماز در شب‌هاست‌ و عزّت‌ او در بی‌نیاز دیدن‌ نفسش‌ است‌ از مردم‌!
بحار الانوار.

تولد یعنی روزی که خداوند این لیاقت را به ما داد که از روح خودش در ما بدمد. و هم اینکه یعنی یک گام به خودش نزدیکتر می شویم. تولد یعنی یک گام به مرگ یعنی خود خدا نزدیک شدن. پس آمادگی باید داشت.
مرگ های زیادی را در اطراف خود دیده ایم. مرگ عزیزانمان. هر مرگی یک هشدار است که آماده سفر باشیم. توشه ات را برای سفر آخرت آماده کرده ای؟ من هم می روم همه می رویم. تولد یعنی جشن اینکه یک گام به مرگ و خود خدا نزدیک شدن.
چه بشارتی از این بالاتر که آدم به معشوقش نزدیکتر شود.
بعصی گناه می کنند و خجالت نمی کشند ما چرا باید از نمازخواندن که ثواب است و در قرآن بارها آمده خجالت بکشیم. 
من از نماز خواندن در وسط پارک و پیاده رو هم خجالت نمی کشم آدم که از ابراز عشق خجالت نمی کشد.

 این نامه را نوشتم اگر نماز نمی خوانی بخوانی. اگر نماز می خوانی کیفیتش را بهتر کنی. یعنی نماز احرار. نماز مدل ازادگان بخوانی.
امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «ان العبّاد او العبادة، کان ثلاثة: قومٌ عبدواللّه، خوفاً، فتلک عبادة العبید، و قوم عبدواللّه تبارک و تعالی طلب الثواب، فتلک عبادة الاجراء، و قومٌ عبدواللّه تبارک و تعالی حبّا له، فتلک عبادة الاحرار و هی افضل العبادة»(1) یعنی پرستش و یا پرستش کنندگان سه گروه است، گروهی خداوند را از ترس می پرستند، پس این پرستش بندگان است، گروهی خداوند تبارک و تعالی را برای رسیدن به پاداش می پرستند، پس این پرستش مزدوران است، و گروهی خداوند را از روی محبت می پرستند، و این پرستش آزادگان است، و این از همه پرستش ها برتر است. و در نهج البلاغه همین حدیث آمده لکن به جای کلمه «حباً» واژه «شکراً» آمده است.(2)

الان در اول نوجوانی و پاکی هستی. من در آستانه چهل سالگی.
پیشرفتی که می توانی با نماز بکنی خیلی از من بیشتر است.
البته اولش نماز کیف نمی دهد. سخت است.
اما کم کم که معانی را روش فکر کنیم کتابهایی در مورد نماز بخوانیم نماز بهتر می شود باحال تر می شود. آنچنان می شود که لذتی بهتر از آن پیدا نمی شود.
نماز با عشق.
اگر روزی خواستی کیفیت نمازت را زیاد کنی من توصیه می کنم صوت استاد اصغر طاهرزاده در شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی ره را گوش کنی. آنگاه می فهمی که چه گنجی است نماز. چقدر لذت دارد. چه معارف عمیقی در نماز است در اینترنت جستجو کنی پیدایش می کنی.

مراقب نمازهایت باش. تک تک نمازها.
الإمامُ الباقرُ علیه السلام : إنّ أوَّلَ ما یُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها .[الکافی : 3/268/4 .]

امام باقر علیه السلام : نخستین چیزى که بنده براى آن حسابرسى مى شود نماز است ؛ اگر پذیرفته شد سایر اعمالش هم پذیرفته مى شود.


این نامه را نوشتم که همزمان با تولد جسمانی یک تولد روحانی هم بکنی ان شاءالله
 و من را که گناهان کوچک و بزرگ زیادی دارم دعا کنی.


البته این نامه که برای یک نوجوان نوشتم، تاثیری که باید داشته باشه نداشت. ان شاءالله شما بهترش رو بنویسید به من هم بدید⁦^⁠_⁠^⁩

  • شنگول العلما

نظرات  (۱)

  • میرزا مهدی
  • سلام استاد!
    مراقبت سخته D:
    من کتاب آداب صلوة یا آداب نماز امام(ره) رو خوندم. و بخشهاییش رو هم ساده نویسی کردم و برای خودم نگه داشتم. مدتها از نمازهای خودم راضی بودم. این رضات کم کم کمرنگ شد و برای مدت طولانی تر کلا یه نماز معیوب تحویل میدادم که بیشتر شبیه دولا راست شد و ادا درآوردن بود. بعد کتاب دیگه ای به دستم رسید از جناب پناهیان با عنوان رهایی از تکبر پنهان. باعث شد نمازهام صحیح و با دقت بشه. حضور خدا رو واقعا سعی میکردم احساس کنم. اما دوباره این مسئله کم رنگ شد. آقا سخته مراقبت. لااقل برای من که اینطور بوده. شاید ماهی یکی دوبار هم نماز اول وقتم، ترک نشه ها، از بابت فقط از خودم راضی هستم اما عمق نداره. سخته دیگه :))
    پاسخ:

    سلام بر دوست عزیز میرزا مهدی
    بازگشتتون مبارک⁦^⁠_⁠^⁩.
    من خودمم همین جور هستم. تا وقتی حول صوتهای مذهبی و معارف هستم نمازم خوبه وقتی دورم نمازم بی کیفیت.
    استاد فیاض بخش در فصل هشتم شرح حدیث معراج در چند صوت حضور قلب رو توضیح می دهند.
    یکسری کارها در کل روز نباید کرد، مثل گناه مثل هرزه گردی و بیهوده گردی چشم و گوش زبان برای کنترل خیال در نماز.
    یک سری کارها قبل نماز خوبه مثل وضوی باتمرکز و ذکر و اذان و اقامه و اذکار قبل از نماز
    و یک سری کارها توی نماز باید کرد مثل تنوع دادن به نماز با سوره های کوتاه جز سی. و اذکار مستحب. و قنوت متفاوت
    حضور قلب رو تقسیم می کنند به:
    یک حضور قلب فی الصلاه عند الصلاه
    دو حضور خیال فی الصلاه
    سه  حضور قلب عند الذکر فی الصلاه که همان حضور عقلی و آشنایی با معانی هم هست.
    و چهار حضور قلب عند المذکور  فی الصلاه
    و پنج تا انجایی که ملکه می شود و ذاکر و مذکور هر دو فراموش شود.
    لاَ تَذْکُرِ اَللَّهَ سَاهِیاً وَ لاَ تَنْسَهُ لاَهِیاً وَ اُذْکُرْهُ ذِکْراً کَامِلاً یُوَافِقُ فِیهِ قَلْبُکَ لِسَانَکَ وَ یُطَابِقُ إِضْمَارُکَ إِعْلاَنُکَ وَ لَنْ تَذْکُرَهُ حَقِیقَةَ اَلذِّکْرِ حَتَّى تَنْسَى نَفْسَکَ فِی ذِکْرِکَ وَ تَفْقُدَهَا فِی أَمْرِکَ. غرر ج ۱ ص ۷۵۷

    اما اکثرا در همون مراحل اول گیر کردیم و حدیث زیر از کتاب انسان کامل استاد مطهری دقیقا حال ماست:
    علامه مجلسی ] در بحار حدیثی نقل می‌کند : اصحاب رسول اکرم که مردان‌ مؤمنی بودند ، حالتی در خود دیدند . دغدغه در آنها پیدا شد که نکند ما منافق باشیم و خودمان نمی‌دانیم . به پیامبر ( ص ) عرض کردند : یا رسول‌ الله نخاف علینا النفاق ما می‌ترسیم منافق باشیم . فرمود چرا ؟ عرض‌ کردند برای اینکه وقتی در محضر مبارک شما می‌نشینیم و شما صحبت می‌کنید ، موعظه می‌کنید ، از خدا می‌گوئید ، از قیامت می‌گوئید ، راجع به گناهان و توبه و استغفار سخن می‌گوئید ، یک حال بسیار خوشی پیدا می‌کنیم ، ولی بعد که از حضور شما مرخص می‌شویم و شممنا الاولاد و راینا العیال والاهل و مدتی‌ با زن و بچه‌مان می‌نشینیم تعبیر خودشان این است که بچه‌هایمان را بو می‌کنیم می‌بینیم که حالمان برگشت ، باز همان آدم اول شدیم . یا رسول الله‌ ! آیا این نفاق نیست ؟ نکند نفاق باشد و ما منافق باشیم ! فرمود : نه ، این نفاق نیست . نفاق ، دوروئی است ، این ، " دوحالتی " است . انسان‌ گاهی روحش اوج می‌گیرد و بالا می‌رود ، و گاهی روحش پایین می‌آید . البته‌ شما وقتی پیش من هستید و این حرفها را می‌شنوید ، قهرا چنین حالتی پیدا می‌کنید . بعد این جمله را فرمود : « لو تدومون علی الحالة التی وصفتم‌ انفسکم بها لصافحتکم الملائکة و مشیتم علی الماء » [1] اگر به آن حالتی‌ که پیش من هستید ، باقی بمانید و از آنحال خارج نشوید ، می‌بینید ملائکه می‌آیند و با شما مصافحه می‌کنند و شما بر روی آب می‌توانید راه بروید ، بدون اینکه فرو بروید ! آن حالت ، حالتی‌ نیست‌که برای شما همیشه باقی بماند . اگر آن حالت برایتان به صورت یک‌ ملکه باقی بماند ، به این مقامها می‌رسید .

    پایان حدیث در کتاب.
    یکی از بهترین راه احیای قلب موعظه شنیدن مداوم هست
    احی قلبک بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ نهج البلاغه خطاب به امام حسن ع

    و ...

    خداوند توفیق و سعادت نصیبتون کنه ان شاءالله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">