شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

شنگول العلما

اینجا دفترچه خاطرات نیست کتاب است. وبلاگ دوم صوتهای مذهبی آدرسش اینه: arefanehha.blog.ir

نظرات موافق تشویقند و نظرات مخالف افزایش دانش من یا شما.

معترضینی هستند که همیشه معترضند

سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۷:۰۴ ب.ظ

در بین معترضین، معترضینی هستند که همیشه معترضتد. با بهترین نظام و بهترین مدیریت هم باز معترضند. چون اعتراضشون نسبت به معیشت ربطی به جهان اطراف نداره ربط به جهان بینی داره.
ما هرچقدر جهان رو بهتر کنیم برای این دسته فرقی نمی کنه چون باید جهان بینی رو تغییر بدیم.

گفتمان در مورد معیشت قسمتی کمی از گفتمان ها را باید شکل دهد وگرنه اگر تمام گفتمانمون بشه معیشت. تقریبا می شه گفت ما یک چهارپا هستیم.
 طبق کدوم آیه؟
مَتَاعًا لَّکُمْ وَلِأَنْعَامِکُمْ
 همه اینها برای بهره گیری شما و چهارپایانتان است
سوره النازعات آیه 33
وقتی صحبت از مادیات می شه اسم انسان و حیوان کنار هم به کار برده می شه.
اما وقتی صحبت از علم می شه اسم انسان و فرشته کنار هم به کار برده می شه:
شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
 خدایی که همواره به عدل و قسط قیام دارد، گواهی داده که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش (نیز به یگانگی او گواهی داده اند) جز او که مقتدر حکیم است، معبودی نیست
سوره آل عمران آیه 18
عمامه پرانی درواقع یعنی همان نزول به سطح چهارپاها.
یک عده هستند  که کلا تمام هدف زندگیشون معیشت هست.
خانه خوب کار خوب خواب خوب تفریح خوب و ....
از خواب و خورش به ار بتابی
کین در همه گاو و خر بیابی
لإمامُ علیٌّ علیه السلام : مَن کانَت هِمَّتُهُ ما یَدخُلُ بَطنَهُ ، کانَت قِیمَتُهُ ما یَخرُجُ مِنهُ .[غرر الحکم : 8830.]

امام على علیه السلام : هر که همّتش چیزى باشد که وارد شکمش مى شود، ارزش او به اندازه همان چیزى است که از شکمش خارج مى شود.
یا شبیه حدیث بالا این حدیث هم هست:
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مَن کانَت هِمَّتُهُ أکلَهُ ، کانَت قِیمَتُهُ ما أکَلَهُ .[تنبیه الخواطر : 1/48.]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرکه همّتش خوراکش باشد، ارزشش به اندازه همان چیزى است که مى خورد.

فَمَا لَکُمْ فِی الْمُنَافِقِینَ فِئَتَیْنِ وَاللَّهُ أَرْکَسَهُم بِمَا کَسَبُوا أَتُرِیدُونَ أَن تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا
  شما را چه شده است که در باره منافقان، دو دسته شده اید؟ با اینکه خدا آنان را به (سزای) آنچه انجام داده اند سرنگون کرده است. آیا میخواهید کسی را که خدا در گمراهی اش وانهاده است به راه آورید؟ و حال آنکه هر که را خدا در گمراهی اش وانهد هرگز راهی برای (هدایت) او نخواهی یافت.
سوره النساء آیه 88
ارکسهم به معنای واژگونی فکر است.
اما شاید بتوان این تعبیر رو هم برداشت کرد که واژگون شدند شکم و شهوت رفته بالا و تفکر اومده پایین. هدف شکم و شهوت می شود برای منافق.
و قال النّبىّ‌ صلّى اللّٰه علیه و آله: المؤمن یأکل فی معا واحد،و المنافق فی سبعة امعاء. حضرت پیغمبر صلّى اللّٰه علیه و آله مى‌فرماید که:مؤمن مى‌خورد به یک روده و منافق مى‌خورد به قدر هفت روده. مصباح الشریعه ترجمه ‌گیلانی ج۱ص۲۷۲


بعضیا هستن کلا ناله هستن. آدم کنارشون می شه احساس خفگی بهش دست می ده. چرا؟ تا می شینه کنار آدم شروع می کنه به دیدن خالی ها و ندیدن نعمت ها:
وای چقدر چیزها گرونه چقدر اجاره ها بالاست کارم چقدر سخته حقوقم کمه همسرم همه اش غرغر می کنه و ....
نمی گوید:
الحمدلله تا حالا خدا همیشه روزی بهم رسونده. الحمدلله که سالمم و امنیت هست برای عبادت.
خدا رو شکر مسجد می تونم برم. الحمدلله که کار دارم و مفیدم الحمدلله که همسر دارم و سختی می کشم که گناهام پاک بشه و ....
چرا بعضیا تمام گفتمانشون معیشته؟
چون تعریف شادیشون قرآنی نیست.
قرآن می گوید....############

###############

قران می گوید شادی و فرحتون با قرآن و اسلام باشه. و نکنه یه وقت تاسف مادیات را بخورید که از دست رفته است. و یا اونچه به دست اوردید باهاش خوشحالی زیاد نکنید
به کلمه فرح در دو ایه زیر دقت کنیم:

قرآن از همه ی اونچه اونا جمع کردند بهتره.
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ
 بگو: به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده اند، بهتر است
سوره یونس آیه 58

 

 پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شکی الفاقة کتب اللَّه الفاقة بین عینیه الی یوم القیامة هر کس را که خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولی او احساس بدبختی کند واقعاً بدبخت است و تا روز قیامت مهر بدبختی بر پیشانی او زده میشود. سپس این آیه (بالا) را تلاوت نمود. 289
روایت بالا علت را برای ما توضیح می دهد. وقتی شادی ما فقط به معیشت گره بخوره اون وقت کلا احساس بدبختی می کنیم.
حالا آیه بعد که در مورد فرح است را ببینیم:
 لِّکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
  تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگین نشوید و به (سبب) آنچه به شما داده است شادمانی نکنید، و خدا هیچ خودپسند فخرفروشی را دوست ندارد:
سوره الحدید آیه 23
با مادیات شادیمون رو تعریف نکنیم
خیلی ها تعریف می کنند و این گونه می شوند معترض و ضد نظام.
انقلابی که تمام هدفش شکم باشه انقلاب شکمی هست نه انقلاب اسلامی.
البته که باید عدالت در تمام ابعاد برپا داشت به فقرا و محرومین هم رسیدگی کرد و ....
اما پیامبران با وعده معیشت نیامدند
یعنی یه دونه پیامبر نیومده بگه من که پیامبر شدم رفاه می اد همه چی ارومه و ....
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ
  و ما تو را جز (به سمت) بشارتگر و هشداردهنده برای تمام مردم، نفرستادیم؛ لیکن بیشتر مردم نمیدانند..
سوره سبأ آیه 28
 آیه بعد
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
  و در حقیقت، در میان هر امتی فرستاده ای برانگیختیم (تا بگوید:) (خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید..) پس، از ایشان کسی است که خدا (او را) هدایت کرده، و از ایشان کسی است که گمراهی بر او سزاوار است. بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیبکنندگان چگونه بوده است.
سوره النحل آیه 36

در ایه بالا مبارزه با طاغوت جزء اولین اهداف هست.
پیامبران با وعده توحید و معاد و نبوت و ....آمده اند در گوشه کنارش معیشت اون هم تکیه بر انفاق و صدقه است.
یعنی از این بعد بیشتر بحث می شه که شما حب مال رو بکن از خودت با انفاق و خمس و زکات و ....
فقرا هم از اون طرف بهشون توجه می شه.
اما حالا ببینیم گفتمان قرآنی غالبا چگونه است؟
گفتمان غصه روزی نخوردن. استقامت و مبارزه با مستکبر و جهاد با مال و جان و آزمایش بودن همسر و فرزند و انفاق.
 وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ
  و کسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شکیبا باش. ما از تو جویای روزی نیستیم، ما به تو روزی میدهیم، و فرجام (نیک) برای پرهیزگاری است.
سوره طه آیه 132
آیه بعد
انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ
  سبکبار و گرانبار، بسیج شوید و با مال و جانتان در راه خدا جهاد کنید.. اگر بدانید، این برای شما بهتر است.
سوره التوبه آیه 41
آیه بعد:
مومن صادق اونهایی هستند که جهاد با مال و جان در برنامه شون هست.
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ
  در حقیقت، مؤمنان کسانیاند که به خدا و پیامبر او گرویده و (دیگر) شکّ نیاورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده اند؛ اینانند که راستکردارند..
سوره الحجرات آیه 15

الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
  شیطان شما را از تهیدستی بیم میدهد و شما را به زشتی وامیدارد؛ و(لی) خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش میدهد، و خداوند گشایشگر داناست.
سوره البقره آیه 268

وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
  ...و هر چند در خودشان احتیاجی (مبرم) باشد، آنها را بر خودشان مقدّم میدارند.. و هر کس از خسّت نفس خود مصون ماند، ایشانند که رستگارانند..
سوره الحشر آیه۹

معترضینی هستند که تا همیشه ناله هستند و هیچ وقت هم راضی نمی شن اینها تقریبا همون هایی هستن که آب زیاد خوردند.
فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَمَن لَّمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو اللَّهِ کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ
  و چون طالوت با لشکریان (خود) بیرون شد، گفت: (خداوند شما را به وسیله رودخانه ای خواهد آزمود.. پس هر کس از آن بنوشد از (پیروان) من نیست، و هر کس از آن نخورد، قطعاً او از (پیروان) من است، مگر کسی که با دستش کفی برگیرد.. پس (همگی) جز اندکی از آنها، از آن نوشیدند.. و هنگامی که (طالوت) با کسانی که همراه وی ایمان آورده بودند، از آن (نهر) گذشتند، گفتند:) امروز ما را یارای (مقابله با) جالوت و سپاهیانش نیست. (کسانی که به دیدار خداوند یقین داشتند، گفتند:) بسا گروهی اندک که بر گروهی بسیار، به اذن خدا پیروز شدند، و خداوند با شکیبایان است.
سوره البقره آیه 249

الصّادق (علیه السلام)- فَلَمَّا جَاوَزُوا النَّهَرَ وَ نَظَرُوا إِلَی جُنُودِ جَالُوتَ قَالَ الَّذِینَ شَرِبُوا لا طاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ.

امام صادق (علیه السلام) زمانی‌که از رودخانه گذشتند و به سربازان جالوت نظاره‌کردند، کسانی که از آن آب نوشیده‌بودند، گفتند: لاَ طَاقَةَ لَنَا الْیوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِه
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۷۲
بحارالأنوار، ج۱۳، ص۴۴۱/ نورالثقلین/ البرهان/ القمی، ج۱، ص۸۲

اکثریت را شاید بتوان گفت جزء دسته دوم یاران طالوت هستند یعنی به اندازه کف دست اب می نوشند.
اما انکه جهان رو تغییر می دهد همان گروه اندکی هستند که اصلا آب نمی نوشند. مثل حاج قاسم که دنیا رو تکان داد.

الباقر (علیه السلام)- وَ قَالَ الَّذِینَ لَمْ یَغْتَرِفُوا کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللهِ وَ اللهُ مَعَ الصَّابِرِینَ.

امام باقر (علیه السلام) آنان که اصلاً آب ننوشیده‌بودند، گفتند: کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللهِ وَ اللهُ مَعَ الصَّابِرِینَ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۷۴

الکافی، ج۸، ص۳۱۶/ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۴۳۷/ العیاشی، ج۱، ص۱۳۴/ نورالثقلین/ البرهان

اول دعای ندبه رو نگاه کنیم کلید یار امام زمان شدن  زهد بیان می شه:

وَ لا اضْمِحْلالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَکَ ذَلِکَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّکْرَ الْعَلِیَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِیَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَیْهِمْ مَلائِکَتَکَ وَ کَرَّمْتَهُمْ بِوَحْیِکَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِکَ» این بعد از آن بود که بر ایشان شرط کردی نسبت به دنیا و زینت زیورهای آن زهد بورزند. آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستی که آنان به آن شرط وفا دارند. پس آنها را پذیرفتی و به خود نزدیک ساختی و یاد بلند و ستایش ارجمند را برای ایشان پیش فرستادی و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادی و به وحی خود، آنان را گرامی‌داشتی و آنان را به بخشش علم خود، میهمان کردی.

اون گروهی که جامعه رو به نابودی می کشند کیا هستند؟ خوشگذرونها.

وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا
  و چون بخواهیم شهری را هلاک کنیم، خوشگذرانانش را وا میداریم تا در آن به انحراف (و فساد) بپردازند، و در نتیجه عذاب بر آن (شهر) لازم گردد، پس آن را (یکسره) زیر و زبر کنیم.
سوره اسراء آیه 16

اراده ی قهر خدای حکیم، براساس زمینه های گناه و خصلتهای منفی ماست، و گرنه خداوند مهربان، بیجهت اراده ی هلاک قومی را نمیکند. به فرموده ی حضرت رضا علیه السلام: اراده ی الهی در این آیه، مشروط به فسق ماست(44)
--------------
44) تفسیر کنزالدقائق

  • شنگول العلما

نظرات  (۶)

  • محمد قاسم پور
  • لو ضربت خیشوم المومن بسیفی هذا علی أن یبغضنی، ما یبغضنی....
    پاسخ:
    به به با چه حدیث خوبی آشنامون کردین:

    روضة الواعظین / ترجمه مهدوی دامغانی ;  ج ۲  ص ۴۷۷

    امیر المؤمنین على(علیه السّلام)فرموده است:اگر بر بینى مؤمن با شمشیر خود ضربه زنم که مرا دشمن بدارد دشمن نخواهد داشت و اگر تمام نعمت دنیا را بر منافق بریزم که مرا دوست بدارد دوست نخواهد داشت و این،بدان جهت است که بر زبان پیامبر(صلّى الله علیه و آله)جارى شده و فرموده‌اند که تو را مؤمنى دشمن نخواهد داشت و منافقى دوست نخواهد داشت


  • شاگرد بنّا
  • احسنت
    احسنت
    من و یاد بانوفضه سلام الله علیها انداختید که خوندم جواب هاشون و مکالماتشون آیات قرآن بوده...
    قرآن حفظتون کنه.
    پاسخ:
    ممنون از لطفتون.
    در پناه حق باشید ان شاءالله.
    ان شاءالله که من هم اهل عمل بشم. امر به معروف و نهی از منکر می کنم ان شاءالله خودم هم اهل بشم.
     (وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ أَهْلِهِ، وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ وَلِسَانِکَ، وَبَایِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِکَ)
    امر به معروف کن تا اهل آن باشى و با دست و زبانت منکر را انکار نما و از کسى که عمل بد انجام مى دهد با جدیت دورى گزین.

    سلام

    اومدم بگم معیشت چی چیه, که خب خودتون فرمودین, مساله معیشت و غر زدن های مدام حتی نیست, به نظرم غیر از یه عده که غرض و مرض و عقده دارن و مزدور با مواجب و بی مواجبن باقی عموم طرفداران عمدتا ناشی از بلاهت و حماقت ذاتی این افراده که فکر میکنن, ببخشید اصلا فکر نمیکنن و فقط تابع مد و جو زمانه ن.

    بعدشم من معتقدم برای فهم این قضیه اصلا نیازی به قران و حدیث نیست, شما و هر کسی که یک ارزن عقل داشته باشه میفهمه چی درسته چی غلط ولی وقتی نداشته باشی هزار تا آیه هم کنار هم بیارین و نعوذبالله خود خدا هم شهادت بده باز نمیخوان بفهمن و نخواهند فهمید.

    من محله خودمون رو دارم میبینم اینا که دیگه مشکل معیشت ندارن, از زیادی خوشی و کاه و یونجه اضافه, جفتک پراکنی میکنن, و لاغیر!
    پاسخ:
    سلام
    بله بعضی ها این طوریند:
    کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَىٰ
      حقاً که انسان سرکشی میکند،
    سوره العلق آیه 6
    أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ
      همین که خود را بینیاز پندارد..
    سوره العلق آیه 7



    شاهد عینیش اینکه غالب جمع معترضین امروز (به شیوه خاص در خیابان‌ها) اتفاقا از قشر مرفه یا کسانی هستن که اوضاع مالی نسبتا خوبی دارند. تجربه نشون داده دقیقا همین افراد بیش از همه ناله سر میدن درحالی که قشری که بیشترین فشار اقتصادی رو متحمل میشه پای انقلاب مونده! از عجایب این مسیره واقعا!
    پاسخ:
    حب الدنیا راس همه خطاهاست.
    اکثر شهدا رو نگاه کنیم از محله های پایین بودند. اسم کوچه های محله های پایین شهر اسم شهداست.
    مرفهین و پولدار ها اکثرا با خوشگذرانیهای بی جا دلشون سخت می شه.دل سخت معارف رو نمی فهمه
    سلام
    خداقوت بابت وقتی که میذارید
    از تک‌تک مطالب استفاده می‌کنم.
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    سلامت باشید و عاقبت بخیر ان شاءالله.
    سلام
    خیلی ممنون مثل همیشه استفاده کردیم.

    میگم اگر مطالب طولانی رو به چند مطلب تقسیم کنید و انتشار در آینده بذارید بهتر نیست؟ مثلا این مطلب رو می شد دو مطلب کرد یکی رو الان منتشر می کردید و دومی رو انتشار در آینده میزدید برای فردا.

    خدا خیرتون بده
    محفوظ باشید ان شاءالله
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون.
    چون مطلب ناقص می شه اکثرا همه مطالب رو می ذارم.
    و اکثرا توصیه می کنم خواننده خودش مطالب رو قسمت کنه.
    مثلا یک مقدار رو  الان بخونه مقداری رو بعدا 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">